Företräde i skogen?

Luzen

Aktiv medlem
Företräde i skogen?
Jag blev lite nyfiken maa Lokala avdelningen av Friluftsfrämjandets poängpromenad.
Finns det verkligen företrädesregler i skogen?
Se 9.1
F31DAFB9-8F44-49EA-8A4F-D7A9D98A603E.jpeg

Företräde i skogen?
Nej, det finns inte. Men som f.d ledare i FF så lärde vi ut detta till barnen som "allmänt hyfs". Jag gissar att de klassar det som "regel" inom deras verksamhet i den lokala FF-sektionen.

Jodå, trafikförordningen 3 kap. 58 §:
"På gångbanor, vägar som är avsedda för gående samt i terräng har förare väjningsplikt mot gående."

Företräde i skogen?
Ja på cykel i skogen skall man generellt lämna företräde åt de som är till fots om det inte är en regelrätt väg, då gäller allmänna trafikregler.
Är det någon som vet vad som är praxis för när två löpare möts på stig? Är det möte till vänster eller höger? (Blev utskälld i ett spår en gång).

Företräde i skogen?
Är det någon som vet vad som är praxis för när två löpare möts på stig? Är det möte till vänster eller höger? (Blev utskälld i ett spår en gång).
Jag håller som regel till vänster när jag tar mig fram till fots. Då är det samma sida oavsett om (cykel-)trafik är tillåten eller ej. Man kan t ex komma ut på en (väg)bana från sidan och inte veta om annan trafik än fotgängare är tillåten. Är annan trafik tillåten SKA man som fotgängare hålla till vänster för att möta trafiken på sin sida. En enkel regel som borde vara lätt för alla att följa.

Företräde i skogen?
När två gående möts, tar man vänster alltså? Överallt? Vad kommer det av? När man går på bilväg är det ju för att man av säkerhetsskäl ska se den närmast mötande trafiken.
Det är något relativt nytt. Tidigare kunde man gå/springa som man ville (i motionsspåren), men den 15 oktober 2018 började förordningen om ändring i trafikförordningen (1998:1276) att gälla. Det i sin tur har gjort att många kommuner har anpassat sina regler kring motionsspår, mm.

Det har gjorts informationsinsatser på sina håll och satts upp skyltar lite här och där, men det är tydligen en mycket känslig fråga har jag förstått.

Företräde i skogen?
Det är något relativt nytt. Tidigare kunde man gå/springa som man ville (i motionsspåren), men den 15 oktober 2018 började förordningen om ändring i trafikförordningen (1998:1276) att gälla. Det i sin tur har gjort att många kommuner har anpassat sina regler kring motionsspår, mm.

Det har gjorts informationsinsatser på sina håll och satts upp skyltar lite här och där, men det är tydligen en mycket känslig fråga har jag förstått.

Tack!
Märkligt att det inte varit mer information kring detta.
Tyvärr kommer väl förvirringen på gångbana bara att bli värre.

Företräde i skogen?
Samma som när gående möts, man håller till höger så den man möter kommer på ens vänstra sida.
Nej
Åtminstone inte sedan strax efter att du föddes.

När två gående möts, tar man vänster alltså? Överallt? Vad kommer det av?
Eftersom de regler och lagar som finns för fotgängare är att man skall gå på vänster sida blir det enklare för alla om man är konsekvent när man går. Faktum är att för fotgängare finns det öht inget påbud eller reglering om att man skall gå till höger i någon situation
Så här skriver Transportstyrelsen
De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
  • På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
Så som fotgängare bör man därför alltid gå på vänster sida, om möjligt. Då bryter man åtminstone inte mot lagen!

Senast ändrad:
Företräde i skogen?

De reglerna har nog varit praxis sen länge även om de nu kommit på pränt. Men det är möten mellan gående och cyklister, de allra flesta håller till höger vid möten med andra gående på gångbanor, trottoarer osv.

Företräde i skogen?
En riktigt dålig regel att alltid hålla till vänster när man går oavsett hur du möter andra trafikanter..
Grundhållningen är att man ska möta de snabbare trafikanterna därav↓
*Håll till vänster i blandtrafik (GC) så du alltid möter de snabbare trafikanterna (tex cyklisterna som kör i mitten med högertrafik)
*Håll till höger på gångbana så du alltid möter de snabbare trafikanter (te.x cyklisterna på den intilliggande cykelbanan, det är sjukt obehagligt att bli förbikörd av en cyklist med någon cm när man går på gångbana gentemot möta cyklisten)

Företräde i skogen?
Jodå, trafikförordningen 3 kap. 58 §:
"På gångbanor, vägar som är avsedda för gående samt i terräng har förare väjningsplikt mot gående."
Hade missat den. Men då är det ju inget snack om vad som gäller i skogen, brukar ju komma upp trådar här då och då där mtb:are känner sig förfördelade för att de förväntas lämna företräde för gående.

Företräde i skogen?
Inte förvånande att artikeln i Aftonbladet tar upp konflikter i Skatås, Göteborg. Cyklister ska då hålla reda på att hålla vänster om klungor av gående (som går på vänster sida i sin färdriktning) och samtidigt undvika att krocka med mötande cyklister (som håller höger i sin färdriktning). Är det mycket folk som t.ex. en solig söndag blir det en jäkla slalomåkande.

Företräde i skogen?
I Sverige har vi högertrafik och det hade IMHO varit enklast om det alltid gällde oavsett hur man färdas. Känns oerhört onaturligt för mig att gå till vänster.

BTW, om en väg har gångbanor/trottoarer på båda sidor av vägen, ska man då gå till vänster på vänster trottoar eller är det även OK med vänster sida på höger trottoar?

Senast ändrad:
Företräde i skogen?
I Sverige har vi högertrafik och det hade IMHO varit enklast om det alltid gällde oavsett hur man färdas. Känns oerhört onaturligt för mig att gå till vänster.

BTW, om en väg har gångbanor/trottoarer på båda sidor av vägen, ska man då gå till vänster på vänster trottoar eller är det även OK med vänster sida på höger trottoar?
Nej gå till höger på trottoaren så du möter trafiken då trottoaren är dubbelriktad

Företräde i skogen?
Nej gå till höger på trottoaren så du möter trafiken då trottoaren är dubbelriktad
Bäst är väl ändå att zick-zacka höger-vänster? Då gör man lite rätt i alla fall, om än under korta perioder. Hellre 50% rätt än att riskera att göra 100% fel.

Har man tur zick-zackar personerna man möter så att det matchar och man slipper en krock. Har man oflyt däremot så... nej, det vill jag inte tänka på.

#zickzackftw #femti100regeln

Företräde i skogen?
Bäst är väl ändå att zick-zacka höger-vänster? Då gör man lite rätt i alla fall, om än under korta perioder. Hellre 50% rätt än att riskera att göra 100% fel.

Har man tur zick-zackar personerna man möter så att det matchar och man slipper en krock. Har man oflyt däremot så... nej, det vill jag inte tänka på.

#zickzackftw #femti100regeln

Det blir i praktiken ofta så.

Alla andra länder jag har varit i Europa håller man höger på trotoaren. I Sverige har jag inte upptäckt någon regel kring detta. I min statistik håller klart mer än hälften höger, men många håller vänster. Jobbigt att det inte finns en uniform vana i Sverige.

Företräde i skogen?
Ja och det behöver sitta i ryggmärgen att man viker åt höger för att undvika kollision, att göra olika i olika situationer känns som upplagt för misstag. Sen att man går mot trafiken är ett undantag grundat i att möte med stora och snabbgående fordon som gående är en speciell situation där man som gående behöver se trafiken.

Företräde i skogen?
Jag vill påstå att det är bättre att alltid gå till vänster. Kommer du ut på trottoaren från sidan och håller till höger, så går du på fel sida om det sedan visar sig vara en kombinerad gång och cykelbana.

Företräde i skogen?
Är det bara jag som är lycklig om gående tydligt håller sig till en sida, skit samma om det är vänster eller höger...
Men om en höger- och en vänstergående möts måste någon av dem göra avsteg och vem av dem? Möte mellan gående och cyklist är lättare eftersom cyklisten förutsätts(?) väja.

Företräde i skogen?
Men om en höger- och en vänstergående möts måste någon av dem göra avsteg och vem av dem? Möte mellan gående och cyklist är lättare eftersom cyklisten förutsätts(?) väja.
Absolut, håller med! Går nästan aldrig så inte mitt problem... ;-)

(för övrigt så tycker jag högertrafik är bra och att det här med att gå till vänster är dumheter men tar aldrig nån strid om det)

Företräde i skogen?
Jag vill påstå att det är bättre att alltid gå till vänster. Kommer du ut på trottoaren från sidan och håller till höger, så går du på fel sida om det sedan visar sig vara en kombinerad gång och cykelbana.
Där tycker vi olika
När jag går på en smal vältrafikerad gångbana med intilliggande cykelbana, jag tar min hemmagata som ex linnegatan i Göteborg så behöver man ofta gå ut i cykelbana för diverse saker som tar plats i gångbanan ( barnvagnar, folk i bredd, skyltar osv) då är det väldigt mycket behagligare att se cyklisterna man möter en stund innan och kan planera sin gång gentemot att titta sig över axeln precis vid mötet vilket ställer till för den ikappkomande cyklisten..
Håller med att det blir en konstig situatuation när separerad gång och cykelbana blir kombinerad gång och cykelbana från att cyklisterna köra på "sin" sida till att dom ska köra i mitten och gående ska byta sida men det är endå det mest fungerade på trafikerade stråk just nu..

i obyggd där man är ensam är det helt ok att göra zikzakgrodhopp om man så vill =)

Företräde i skogen?
En riktigt dålig regel att alltid hålla till vänster när man går oavsett hur du möter andra trafikanter..
Grundhållningen är att man ska möta de snabbare trafikanterna därav↓
*Håll till vänster i blandtrafik (GC) så du alltid möter de snabbare trafikanterna (tex cyklisterna som kör i mitten med högertrafik)
*Håll till höger på gångbana så du alltid möter de snabbare trafikanter (te.x cyklisterna på den intilliggande cykelbanan, det är sjukt obehagligt att bli förbikörd av en cyklist med någon cm när man går på gångbana gentemot möta cyklisten)
Håller ju med här, ser det ut som nedan håller jag helst höger som gående för att slippa få ett cykelstyre i ryggen.
20180505_123235-jpg.608725

Tillbaka
Topp