Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Troligtvis enbart tävlingscyklister som förstår vad som menas.Cyklisten ropar "kommer höger". Det är sen gammalt.
Nja, var nog snarare tänkt som ett försök till dåligt skämt med hänvisning till denna tråd.Troligtvis enbart tävlingscyklister som förstår vad som menas.
Nej, det finns inte. Men som f.d ledare i FF så lärde vi ut detta till barnen som "allmänt hyfs". Jag gissar att de klassar det som "regel" inom deras verksamhet i den lokala FF-sektionen.
Vems höger? är den naturliga frågan.Cyklisten ropar "kommer höger". Det är sen gammalt.
Jaha nu blir det politik ochså :) :)Vems höger? är den naturliga frågan.
Är det någon som vet vad som är praxis för när två löpare möts på stig? Är det möte till vänster eller höger? (Blev utskälld i ett spår en gång).Ja på cykel i skogen skall man generellt lämna företräde åt de som är till fots om det inte är en regelrätt väg, då gäller allmänna trafikregler.
Vänster, precis som i alla situationer där två gående/löpare mötsÄr det någon som vet vad som är praxis för när två löpare möts på stig? Är det möte till vänster eller höger? (Blev utskälld i ett spår en gång).
Samma som när gående möts, man håller till höger så den man möter kommer på ens vänstra sida.Är det någon som vet vad som är praxis för när två löpare möts på stig? Är det möte till vänster eller höger? (Blev utskälld i ett spår
När två gående möts, tar man vänster alltså? Överallt? Vad kommer det av? När man går på bilväg är det ju för att man av säkerhetsskäl ska se den närmast mötande trafiken.Vänster, precis som i alla situationer där två gående/löpare möts
Jag håller som regel till vänster när jag tar mig fram till fots. Då är det samma sida oavsett om (cykel-)trafik är tillåten eller ej. Man kan t ex komma ut på en (väg)bana från sidan och inte veta om annan trafik än fotgängare är tillåten. Är annan trafik tillåten SKA man som fotgängare hålla till vänster för att möta trafiken på sin sida. En enkel regel som borde vara lätt för alla att följa.Är det någon som vet vad som är praxis för när två löpare möts på stig? Är det möte till vänster eller höger? (Blev utskälld i ett spår en gång).
Det är något relativt nytt. Tidigare kunde man gå/springa som man ville (i motionsspåren), men den 15 oktober 2018 började förordningen om ändring i trafikförordningen (1998:1276) att gälla. Det i sin tur har gjort att många kommuner har anpassat sina regler kring motionsspår, mm.När två gående möts, tar man vänster alltså? Överallt? Vad kommer det av? När man går på bilväg är det ju för att man av säkerhetsskäl ska se den närmast mötande trafiken.
Tack!Det är något relativt nytt. Tidigare kunde man gå/springa som man ville (i motionsspåren), men den 15 oktober 2018 började förordningen om ändring i trafikförordningen (1998:1276) att gälla. Det i sin tur har gjort att många kommuner har anpassat sina regler kring motionsspår, mm.
Det har gjorts informationsinsatser på sina håll och satts upp skyltar lite här och där, men det är tydligen en mycket känslig fråga har jag förstått.
![]()
Springer du på rätt sida?
www.marathon.se
![]()
Svårlöst motionsbråk om höger eller vänster
Vilken sida ska man som fotgängare eller löpare välja i motionsspåret? Frågan har skapat en infekterad konflikt bland motionärerna i Skatås i Göteborg, rapportewww.aftonbladet.se
NejSamma som när gående möts, man håller till höger så den man möter kommer på ens vänstra sida.
Eftersom de regler och lagar som finns för fotgängare är att man skall gå på vänster sida blir det enklare för alla om man är konsekvent när man går. Faktum är att för fotgängare finns det öht inget påbud eller reglering om att man skall gå till höger i någon situationNär två gående möts, tar man vänster alltså? Överallt? Vad kommer det av?
De reglerna har nog varit praxis sen länge även om de nu kommit på pränt. Men det är möten mellan gående och cyklister, de allra flesta håller till höger vid möten med andra gående på gångbanor, trottoarer osv.Det är något relativt nytt. Tidigare kunde man gå/springa som man ville (i motionsspåren), men den 15 oktober 2018 började förordningen om ändring i trafikförordningen (1998:1276) att gälla. Det i sin tur har gjort att många kommuner har anpassat sina regler kring motionsspår, mm.
Det har gjorts informationsinsatser på sina håll och satts upp skyltar lite här och där, men det är tydligen en mycket känslig fråga har jag förstått.
![]()
Springer du på rätt sida?
www.marathon.se
![]()
Svårlöst motionsbråk om höger eller vänster
Vilken sida ska man som fotgängare eller löpare välja i motionsspåret? Frågan har skapat en infekterad konflikt bland motionärerna i Skatås i Göteborg, rapportewww.aftonbladet.se
Hade missat den. Men då är det ju inget snack om vad som gäller i skogen, brukar ju komma upp trådar här då och då där mtb:are känner sig förfördelade för att de förväntas lämna företräde för gående.Jodå, trafikförordningen 3 kap. 58 §:
"På gångbanor, vägar som är avsedda för gående samt i terräng har förare väjningsplikt mot gående."
Se där, svart på vitt vad som gäller :)Jodå, trafikförordningen 3 kap. 58 §:
"På gångbanor, vägar som är avsedda för gående samt i terräng har förare väjningsplikt mot gående."
Glidtackling.Om man då ska springa om en som promenerar, ska man då ta höger sida, eller ge sig ut i terrängen på vänster sida?
Då ska man ge sig ut i motsatt riktning (om fler filer i samma riktning saknas)Om man då ska springa om en som promenerar, ska man då ta höger sida, eller ge sig ut i terrängen på vänster sida?
Nej gå till höger på trottoaren så du möter trafiken då trottoaren är dubbelriktadI Sverige har vi högertrafik och det hade IMHO varit enklast om det alltid gällde oavsett hur man färdas. Känns oerhört onaturligt för mig att gå till vänster.
BTW, om en väg har gångbanor/trottoarer på båda sidor av vägen, ska man då gå till vänster på vänster trottoar eller är det även OK med vänster sida på höger trottoar?
Bäst är väl ändå att zick-zacka höger-vänster? Då gör man lite rätt i alla fall, om än under korta perioder. Hellre 50% rätt än att riskera att göra 100% fel.Nej gå till höger på trottoaren så du möter trafiken då trottoaren är dubbelriktad
Bäst är väl ändå att zick-zacka höger-vänster? Då gör man lite rätt i alla fall, om än under korta perioder. Hellre 50% rätt än att riskera att göra 100% fel.
Har man tur zick-zackar personerna man möter så att det matchar och man slipper en krock. Har man oflyt däremot så... nej, det vill jag inte tänka på.
#zickzackftw #femti100regeln
Horse country :)Såhär ser det ofta ut i USA vid entrerna till stigar och spår. Cykel väjer för alla, fotgängare väjer för ryttare. Det känns rätt hos mig.
![]()
Det är ju det säkra kortet. Var förutsägbar. Gör inget oväntat. Byt inte sida helt plötsligt.Är det bara jag som är lycklig om gående tydligt håller sig till en sida, skit samma om det är vänster eller höger...
Ja och det behöver sitta i ryggmärgen att man viker åt höger för att undvika kollision, att göra olika i olika situationer känns som upplagt för misstag. Sen att man går mot trafiken är ett undantag grundat i att möte med stora och snabbgående fordon som gående är en speciell situation där man som gående behöver se trafiken.I Sverige har vi högertrafik och det hade IMHO varit enklast om det alltid gällde oavsett hur man färdas. Känns oerhört onaturligt för mig att gå till vänster.
Jag vill påstå att det är bättre att alltid gå till vänster. Kommer du ut på trottoaren från sidan och håller till höger, så går du på fel sida om det sedan visar sig vara en kombinerad gång och cykelbana.Nej gå till höger på trottoaren så du möter trafiken då trottoaren är dubbelriktad
Men om en höger- och en vänstergående möts måste någon av dem göra avsteg och vem av dem? Möte mellan gående och cyklist är lättare eftersom cyklisten förutsätts(?) väja.Är det bara jag som är lycklig om gående tydligt håller sig till en sida, skit samma om det är vänster eller höger...
Absolut, håller med! Går nästan aldrig så inte mitt problem... ;-)Men om en höger- och en vänstergående möts måste någon av dem göra avsteg och vem av dem? Möte mellan gående och cyklist är lättare eftersom cyklisten förutsätts(?) väja.
Där tycker vi olikaJag vill påstå att det är bättre att alltid gå till vänster. Kommer du ut på trottoaren från sidan och håller till höger, så går du på fel sida om det sedan visar sig vara en kombinerad gång och cykelbana.
Håller ju med här, ser det ut som nedan håller jag helst höger som gående för att slippa få ett cykelstyre i ryggen.En riktigt dålig regel att alltid hålla till vänster när man går oavsett hur du möter andra trafikanter..
Grundhållningen är att man ska möta de snabbare trafikanterna därav↓
*Håll till vänster i blandtrafik (GC) så du alltid möter de snabbare trafikanterna (tex cyklisterna som kör i mitten med högertrafik)
*Håll till höger på gångbana så du alltid möter de snabbare trafikanter (te.x cyklisterna på den intilliggande cykelbanan, det är sjukt obehagligt att bli förbikörd av en cyklist med någon cm när man går på gångbana gentemot möta cyklisten)