Första MTB 191 lång

Första MTB 191 lång
Du kan själv förstora med Stam, Spacers, Setback, dropouts, angle set, styre och airshaft så det finns faktiskt flera saker bara än ett XL-recept på bara ramen.

Det här är XL men hade upplevts klart mindre utan ovannämnda ingredienser.
IMG_20201207_162438262.jpg

Första MTB 191 lång
De två bilderna var avgörande i valet. Hade velat ha en H10 med Marzocchi Z2 gaffel men i år kan får man ta det som finns. Gaffel och bromsar kan jag uppgradera med tiden. En snygg ram är svårare att fixa i efterhand.

Tur att jag bara är 190cm så i lägre spektrumet för XL ramar. Hade en Vitus Nucleus med 472mm reach (2 grader flackare STA dock) så tror detta blir galant!

Grön XL beställd! Stort tack ännu en gång för tipset.
En dum fråga, har kollat lite unboxing-videos på YouTube, ingår inte pedaler? ?

Första MTB 191 lång
Grön XL beställd! Stort tack ännu en gång för tipset.
En dum fråga, har kollat lite unboxing-videos på YouTube, ingår inte pedaler? ?
Ingen koll men troligtvis inte. Jag har ett par extra liggandes från förra cykeln. Om det medföljer några är det säkerligen inget att hurra för.

Finns från 200 kr (DMR V6 i plast) och uppåt. Runt 400kr kan du hitta med metallpiggar som är utbytbara.

Första MTB 191 lång
Uj grova däck! Jag testade mina DH34 på en xc-slinga på ca 7,5km och förlorade ca 3 min mot Maxxis Shorty/DHR2 i Exo/exo+. Vad tycker du om din kombo? Ville egentligen testa DH22 fram men slut överallt...
Däcken är inte valda för att gå snabbt! ?
Bara hunnit testa en runda med cykeln sedan den monterades och det gjordes på en slinga jag bara kört 1 gång innan så kan inte riktigt uttala mig än. Men greppiga verkar de och det var riktigt stabilt utför!
Måste nog sänka trycket i dom. Körde samma som på de övriga cyklarna men dessa känns lite väl hårda med 1.2bar fram och 1.4 bak ??

Men vill du ha mer fart så är det nog Wild bak som gäller. Betydligt lägre dubbar än DH22. ?

Första MTB 191 lång
Bara hunnit testa en runda med cykeln sedan den monterades och det gjordes på en slinga jag bara kört 1 gång innan så kan inte riktigt uttala mig än. Men greppiga verkar de och det var riktigt stabilt utför!
Måste nog sänka trycket i dom. Körde samma som på de övriga cyklarna men dessa känns lite väl hårda med
Måste nog sänka trycket i dom. Körde samma som på de övriga cyklarna men dessa känns lite väl hårda med 1.2bar fram och 1.4 bak ??

Men vill du ha mer fart så är det nog Wild bak som gäller. Betydligt lägre dubbar än DH22. ?
Hehe. Kan tro det. Eller snabbt utför men lugnt och fint uppåt. De är ju så stabila att 1 bar funkar fint. Jag hade dock problem att få dem att poppa med Schwalbe Tire Booster.

Första MTB 191 lång
Jaså? Mina poppade direkt vilket förvånade mig. Räknade med ett helvete med dom. Men gick lätt att få på och sen pop på första försöket, med insert i iof som kanske hjälpt.
Sen kör jag ju iof med kompressor så det har säkert också hjälpt en del ?

Första MTB 191 lång
En riktig kompressor gör nog skillnad där. Jag blev tvungen att först poppa däcket med en slang. Ta ut den och behålla ena sidan poppad sen tvinga upp andra sidan på kanten med däcksavtagare en bit vid ventilen för att det skulle funka.

Första MTB 191 lång
Nu vill givetvis frugan också ha en cykel, det här blev en dyr historia ?
Ska man köpa en likadan (fast mindre) eller finns det någon annan prisvärd cykel där ute till frugan tro?

Tillbaka
Topp