Förväntningar på verkstaden?

alexau

Medlem
Varning för lång text

Jag är nyfiken på vad andra i forumet tycker och tänker om denna situationen.
Jag har en Scott scale 960 2021, som jag mest cyklar 1 mil om dagen på när jag åker till och från jobbet. Det händer ett par gånger om året att jag tar ut den i skogen.
Allt började med att kedjan sprack på premiärturen till jobbet för ett par veckor sedan. Dåligt av mig som inte har inspekterat skicket på min cykel.
När jag kollade närmre på cykeln var även drevet slitet och jag passade på att byta kassettet eftersom jag inte vill använda slitna och nya grejer tillsammans.
Beställer delar från Bikeable och byter drivlinan själv. Jag är ganska säker på att drev och kassett är korrekt installerat. Det jag är lite osäker på är kedjan men enligt bilder och videor jag har kollat på vad gäller att byta en sram-kedja så har jag lyckats få rätt längd.

MEN, växlingen får jag inte till hur jag än vrider och vänder på saker. Jag har ställt om växlarna innan och jag tycker verkligen att jag gör rätt.
Jag ville så gärna göra allt detta själv men jag gav upp och lämnade in cykeln hos cykelkraft i Jönköping.
Förklarade för dem att jag inte får till växlarna och det beter sig väldigt konstigt och misstänker att bakväxeln kanske fått en smäll och något är snett. Jag sa även att något verkar vara konstigt med bakbromsen.
De tar in cykeln och uppskattar att det kommer kosta 600kr och ska ringa om de hittar fler fel.

1 dag senare kan jag hämta cykeln. De har ställt in växlarna, ersatte en trasig eker, sa att hydrauliken i bakbromsen var i dåligt skick och de hade fixat det.
Det kostade 1450kr.
Mer än dubbelt av vad de sa att det skulle kosta, men bör de inte ringa och säga det? Inte enorma summor kanske men mer än dubbelt som sagt.

Jag gick ut och testade cykeln och växlarna lekte inte alls så jag gick in med den igen.
De kollade på den och jag testade igen. Detta gjorde jag tre gånger tills att det kändes OK med växlingen.
Om de behöver justera växlarna 3 gånger efter att cykeln var "klar", ringer ingen varningsklocka om att något annat kanske är fel?
De sa också att det är normalt att det tar lång tid att växla mellan den lättaste och näst lättaste växeln eftersom skivorna är stora och kedjan blir vinklad. Ska jag köpa det?

Nästa dag så märker jag att växlingen fortfarande inte är som jag vill. Kedjan hoppar under hög ansträngning och den hoppar till och med in i ramen på den högsta växeln.
Jag skruvar åt skruven så kedjan inte hoppar in i ramen och kommande dagar så funkar fortfarande inte växlingen som jag vill. Jag testar att justera spänningen i vajern från styret men det verkar inte hjälpa mycket.

Vad kan jag förvänta mig av cykelkraft här? Är deras jobb att hitta felet här, och är det väldigt låg ambitionsnivå att ge sig på mina växlar totalt 4 gångar utan att tänka att det kanske finns ett underliggande fel? Borde de kontrollerat kedjans längd och ifall bakväxeln var sne på något sätt?

Är rätt svårt att ställa in växlar perfekt utan belastning. Gissar att meken sällan skruvar, cyklar en sväng och därefter skruvar igen...

Dåligt av verkstaden, självklart.

Att justera växlar är i sig enkelt, men att felsöka tar tid och är tråkigt. Nu är det vår - de har Svenne som kund och han ställer sällan krav och kan ingenting. De har råd att förlora dig, tror de.

Är rätt svårt att ställa in växlar perfekt utan belastning. Gissar att meken sällan skruvar, cyklar en sväng och därefter skruvar igen...
Det har du rätt i. Det beter sig helt annorlunda när jag sitter på den. Men hur kan man då erbjuda växeljustering om det inte funkar under användning??? De ställde dessutom in fel på "limit screws" så kedjan hoppade av kassettet. Jag fattar att det kan vara svårt att få allt helt perfekt men när jag går tillbaka in i butiken 3 gånger så borde de väl tänka till?

Dåligt av verkstaden, självklart.

Att justera växlar är i sig enkelt, men att felsöka tar tid och är tråkigt. Nu är det vår - de har Svenne som kund och han ställer sällan krav och kan ingenting. De har råd att förlora dig, tror de.
Jag som jobbat i butik och service kan ju säga att det var en oerhört låg ambitionsnivå bland killarna som jobbar i butiken. Känns som de inte alls får någon genomgång i vad service och kundbemötande är. Nu vill jag inte ens gå tillbaka till dem för att få detta fixat. Hade de varit trevliga hade jag gett dem en chans till.

Jag som jobbat i butik och service kan ju säga att det var en oerhört låg ambitionsnivå bland killarna som jobbar i butiken. Känns som de inte alls får någon genomgång i vad service och kundbemötande är. Nu vill jag inte ens gå tillbaka till dem för att få detta fixat. Hade de varit trevliga hade jag gett dem en chans till.
Det är alltid bättre att lära sig att meka själv, det tar tid men man slipper hamna i händerna på ett företag som skiter i kunder som har verkliga problem.

För mig får butiksanställda gärna vara trevliga, men det är ännu viktigare att de är duktiga. Surgubbar med magiska fingrar är guld värda.

Det här är min erfarenhet när jag lämnat in cykeln hos en mindre reparatör med snubbar som jobbat jättemycket med mekaniska grejor, men själva inte cyklat mindre. Förvånad med det resultatet från Cykelkraft som jag förväntade mig mer av. När han kom in med cykeln andra gången borde de fattat att det var här skon klämde..

Det stämmer ju att sista växlingen inte blir 100 rapp om man bara ställer in enligt instruktion + nästan alla mtb har kass kedjelinje.
Nu har jag begränsad kunskap inom mekning med mtb men av alla videor jag har kollat på om hur man ställer in växlingen så nämndes det aldrig att detta kan vara ett problem.

Jag tycker växeljusteringen brukar bli bra även i mekstället om man följer instruktionerna för bakväxeljustering till punkt och pricka enligt Shimanos Dealer's Manual General Operations:

(Funkar även för andra märken på bakväxlar.)

Skruva loss växelörat och lägg det på en plan yta. Är det helt plant? Om inte försök bända till det, det har funkat för mig, annars köp nytt:

Om du får för dig att köpa ny bakväxel också och idag har 12-delad SRAM NX kan man fundera på om det är värt att gå till GX istället. Eller kanske det är lika dyrt att köpa nytt Shimano Deore 12-delat växelreglage *och* bakväxel från t.ex. bike-discount.

Just att bryta av kedjan är något som absolut kan hända om växelörat (eller bakväxeln) är snett så krafterna kommer fel.

Gissar att du behöver nytt hölje och växelvajer. Det blir för hög friktion med gamla grejor, så bakväxelns fjäder orkar inte dra ut vajern som den skall.
Förutsätter att verkstan kollat så att örat är rakt.

Gissar att du behöver nytt hölje och växelvajer. Det blir för hög friktion med gamla grejor, så bakväxelns fjäder orkar inte dra ut vajern som den skall.
Förutsätter att verkstan kollat så att örat är rakt.
Lät inte som de hade gjort det. Att byta dessa är inte så dyrt och det kan vara bra att lära sig medan jag ändå är igång.

Tjena!

1. Det är en jäkla skillnad på verkstad och verkstad. Om Bagarna jobbar kvar i på Sportson så är han en av dom bästa mekanikerna i Jönköping, jag skulle ta den dit.

2. På Sram NX så är det väldigt vanligt att backväxeln blir glapp efter nått års användning. Håller du i nedre jockeyhjulet och drar utåt ska det vara någon m.m. glapp. Är det mer än så så är det dags att byta, för då går det inte att få växlarna rakt.

3. Väldigt tydligt att dom inte har koll då dom påstår att det tar tid att växla upp till lättaste, det gör det inte alls om allt är korrekt justerat och glappfritt.

4. Byt bakväxel, vajer och hölje så ska du kunna få det perfekt sen. Kolla även växelörat så det inte är skevt, men jag tror mer på att problemet ligger i själva bakväxeln.

Tjena!

1. Det är en jäkla skillnad på verkstad och verkstad. Om Bagarna jobbar kvar i på Sportson så är han en av dom bästa mekanikerna i Jönköping, jag skulle ta den dit.

2. På Sram NX så är det väldigt vanligt att backväxeln blir glapp efter nått års användning. Håller du i nedre jockeyhjulet och drar utåt ska det vara någon m.m. glapp. Är det mer än så så är det dags att byta, för då går det inte att få växlarna rakt.

3. Väldigt tydligt att dom inte har koll då dom påstår att det tar tid att växla upp till lättaste, det gör det inte alls om allt är korrekt justerat och glappfritt.

4. Byt bakväxel, vajer och hölje så ska du kunna få det perfekt sen. Kolla även växelörat så det inte är skevt, men jag tror mer på att problemet ligger i själva bakväxeln.
”En av de bästa mekanikerna i Jönköping.” Måste ju vara stenhård konkurrens! 😉

Möjlig felorsak: Du har bytt kassett till en som kräver en distans bakom. Kassetten sitter löst och allt fungerar som skit oavsett hur rätt man gör vid justering eftersom kassetten flyttar sig i sidled lite som den vill.

Edit: Jag förstår inte vad du menar med att "kedjan hoppar in i ramen". Var då på ramen?

Kund konntackt pris spannet vilket fodrar erfarenhet och kunskap för bli bra och rimligt.

Rutiner i mekanik ordning Sram anvisningar bra grund att mått anges rätt.
men kedja är viktigt om den vid längd till exempel blev kortard rätt och oj för kort skarvas eller bara skarv press men länk inte är lämnat länk glapp där hoppar kedja på tänder i drev vid sidlinje en sådan sak kan om rutiner börjar med annat justering blir leta fel oändlighet.
Även om allt är tillsynes rätt sedan allt my rätt förflyttning mekanik ordning justering matning löphjul drev för utanpåliggande växlar i praktiken borde bli rätt.
Men blev gruppen miss tyvärr mycket insikt vanna på orsaker och drev kakor mer sid linje och mer flexibelt kedja gör mer känslig än tidigare generationer växelsystem en vidare utveckling av många växlar i drev växel systemet.

Tjena!

Ja jag funderar på att bara byta ut bakväxeln också.
Just nu kör jag:
NX växelraglage
GX 34T drev
GX kedja
NX bakväxel
NX 11-50 Kassett

Allt är 12 speed så det ska väl lira ihop?

Möjlig felorsak: Du har bytt kassett till en som kräver en distans bakom. Kassetten sitter löst och allt fungerar som skit oavsett hur rätt man gör vid justering eftersom kassetten flyttar sig i sidled lite som den vill.

Edit: Jag förstår inte vad du menar med att "kedjan hoppar in i ramen". Var då på ramen?
Köpte samma modell kassett som jag haft innan och allt såg ut att stämma jämfört med hur jag hade det innan.

Alltså kedjan hoppade ett steg till efter att ha växlat till det minsta kugghjulet så den fastnade mellan ramen och kugghjulet.

Nu har jag begränsad kunskap inom mekning med mtb men av alla videor jag har kollat på om hur man ställer in växlingen så nämndes det aldrig att detta kan vara ett problem.
Vilket, chainline? Nä, men ett år så säger tillverkaren att man måste ha 49mm för 142mm nav och 52 för 148mm men nästa år tillverkas inte 49mm längre men 52mm går fin fint.
Bara ett kan vara sant. Idag kan man ha uppåt 57mm på en mtb.

Beroende på kedjestags längd, storlek på kassett och kedjelinje kan det vara väldigt svårt att få till mer än ett kvarts varv bakåttramp.

Köpte samma modell kassett som jag haft innan och allt såg ut att stämma jämfört med hur jag hade det innan.

Alltså kedjan hoppade ett steg till efter att ha växlat till det minsta kugghjulet så den fastnade mellan ramen och kugghjulet.
Ok,minsta nedåt. Ja det är dåligt gjort. Jag trodde du pratade andra hållet. Justera minsta ska knappt gå att misslyckas med.

Tjena!

En NX kassett behöver ingen distans.

Beroende på kedjestags längd, storlek på kassett och kedjelinje kan det vara väldigt svårt att få till mer än ett kvarts varv bakåttramp.

Varför ska folk envisas med att trampa bakåt hela tiden? Det gör inte att man kommer framåt.

Beror väl på vilket frihjul den sitter på? Om jag inte minns fel är det inte XD, utan sån vanlig vad-den-nu-heter som Shimano kört i evigheter innan microspline. Och de finns med olika längd.

Oavsett är det vettigt att kolla så kassetten inte glappar. Kan hända av andra orsaker också (fel mutter, sneddragen mutter, med mera).

----------

PS. Trampa bakåt en dutt gör man ofta om man trixar sig fram i låg fart i sådan terräng att vevarna slår i marken om man trampar konstant. Brukar kallas "ratcheting" på engelska. Och ja, det funkar ofta dåligt med jättestora drev på kassetten och sned kedjelinje. Dock sällan man behöver lättaste växeln till detta. DS.

IMG_4812.webp

Lite svårt att se på bild men jag kan tycka att kedjan är för långt draget åt höger. Men om jag drar den åt vänster så vill den hoppa över.

Bilagor

• IMG_4811.webp
    IMG_4811.webp
    397 KB · Besök: 12
  • IMG_4810.webp
    IMG_4810.webp
    357.8 KB · Besök: 12
Visa bilaga 827870
Lite svårt att se på bild men jag kan tycka att kedjan är för långt draget åt höger. Men om jag drar den åt vänster så vill den hoppa över.
Jag tycker hela bakväxeln ser sned ut, men det är inte lätt att avgöra på bild tagen med vidvinkelobjektiv.

Edit: Ser att cykeln har bakaxel med QR. Kolla så hjulet verkligen har bottnat i ramens "dropouts". Sitter det snett så kommer växlingen inte funka bra. Man kan hänga lite lätt med överkroppen på sadeln, lossa QR och dra åt, hela tiden med tryck nedåt på sadeln, så bör det bli rätt.

Tjena!

Varför ska folk envisas med att trampa bakåt hela tiden? Det gör inte att man kommer framåt.
Nä, men ett halvt varv utan att det rasar är ändå nice.
Finns det plats till fungerande cl så är det bananas att montera kass.

Så klart fungerar växlingen bättre också med bra cl

Enligt konsumenttjänstlagen (36:e paragrafen, andra stycket) får det slutgiltiga priset inte överstiga 15% av en ungefärlig uppskattning av pris. Det gäller även muntligt. Maxpris för dig skulle alltså ha varit 690 kr. 1450 kr är inte okej.

....

Om du får för dig att köpa ny bakväxel också och idag har 12-delad SRAM NX kan man fundera på om det är värt att gå till GX istället. Eller kanske det är lika dyrt att köpa nytt Shimano Deore 12-delat växelreglage *och* bakväxel från t.ex. bike-discount.

...
NX-växeln är skräp. GX är inte mycket bättre. Hopplösa att ställa B-gap vettigt på.
Shimano XT-växel bruka vara billigare än en GX och fungerar ihop med Sram's reglage för 12-delat och de är mycket mindre känsliga för att B-skruven är tokexakt ställd. Man måttar med en insexnyckel om ögonmåttet inte är tillräckligt och sen bara funkar det. Ingen röd plast-tolk och ställa vid SAG och krångel.

Jag hade GX-reglage och växel på förra MTBn. Minsta smäll och sprintarna i GX-växeln blir böjda och sen funkar det inte. Jag bytte till en XT-växel och det var en stor uppgradering. Funkade väldigt bra!
Finns en del trådar både här och på andra forum där folk bytt NX/GX-växlar till XT men behållit reglage.

Jag tycker hela bakväxeln ser sned ut, men det är inte lätt att avgöra på bild tagen med vidvinkelobjektiv.

Edit: Ser att cykeln har bakaxel med QR. Kolla så hjulet verkligen har bottnat i ramens "dropouts". Sitter det snett så kommer växlingen inte funka bra. Man kan hänga lite lätt med överkroppen på sadeln, lossa QR och dra åt, hela tiden med tryck nedåt på sadeln, så bör det bli rätt.
Ska testa detta också, tack.

NX-växeln är skräp. GX är inte mycket bättre. Hopplösa att ställa B-gap vettigt på.
Shimano XT-växel bruka vara billigare än en GX och fungerar ihop med Sram's reglage för 12-delat och de är mycket mindre känsliga för att B-skruven är tokexakt ställd. Man måttar med en insexnyckel om ögonmåttet inte är tillräckligt och sen bara funkar det. Ingen röd plast-tolk och ställa vid SAG och krångel.

Jag hade GX-reglage och växel på förra MTBn. Minsta smäll och sprintarna i GX-växeln blir böjda och sen funkar det inte. Jag bytte till en XT-växel och det var en stor uppgradering. Funkade väldigt bra!
Finns en del trådar både här och på andra forum där folk bytt NX/GX-växlar till XT men behållit reglage.
Alltså Shimano XT M8100 1x12?
Planerade att köpa GX innerarm med jockeyhjul för 300kr så att köpa denna för 870kr känns inte så farligt.

EDIT: Funkar det att endast byta bakväxeln?

Visa bilaga 827870

Jag förstår inte vad du menar här med ”hoppa över” ?

Till nästa växel eller lägga sig utanför kassetten i ändlägena?

För är det den senare så ska du justera ändlägena=limit-screws (utan kedja enklast) och det ska göras innan man fipplar med vajerspänningen.

Se Shimanos manual jag länkade ovan eller motsvarande SRAM.

Menar att kedjan försöker hoppa över till ett större kugghjul ifall jockeyhjulen ser ut att vara mer i linje med kedjan än på bilden.

Alltså Shimano XT M8100 1x12?
Planerade att köpa GX innerarm med jockeyhjul för 300kr så att köpa denna för 870kr känns inte så farligt.

EDIT: Funkar det att endast byta bakväxeln?
Ja, det ska funka ok vad jag hört att mixa mellan SRAM och Shimano 12-delat. Eller kanske till och med perfekt.

Då borde ju även en 12-delad Deore bakväxel funka. Då blir det ännu mindre pengar.

Samtidigt kan det fortfarande vara växelörat…

Ja, det ska funka ok vad jag hört att mixa mellan SRAM och Shimano 12-delat. Eller kanske till och med perfekt.

Då borde ju även en 12-delad Deore bakväxel funka. Då blir det ännu mindre pengar.

Samtidigt kan det fortfarande vara växelörat…
Ja det kan ju det...
Vad tror du stegen är här?
1. Byta vajer och hölje
Funkar inte det
2. Byta växelöra
Funkar inte det
3. Byta rulltrissor och inner arm på min bakväxel

Funkar inte detta så måste väl bakväxeln vara trasig? Eller så är något felmonterat (Jag hoppas cykelkraft skulle märkt det isf).

Tillbaka
Topp