Förväntningar på verkstaden?

Små cykelaffärer, med spetskompetens har försvunnit över hela landet. Mkt beroende på nätförsäljningen!
Diskuterade för några år sedan detta, med en nu fd affärsinnehavare.

Flera gånger hade han hjälpt presumtiva cykelköpare med ramstorlekar, tips och råd. Varpå köparen, med dessa spec gått ut och köpt hojen på nätet!

Självklart går det inte att bedriva en liten cykelaffär under sådana förutsättningar. Självklart kan inte en liten cykelbutik, hålla samma priser, som näthandeln. Men om man vill snabb service, så är det mycket värdefullt att kunna vända sig till en säljare man har förtroende för!

Många av dagens sk cykelbutiker har mycket kompetent personal. Men då handlar det i första hand i egenskap som försäljare.

Har man ett genuint cykelintresse, vilket jag har haft under lång tid. Lönar det sig utomordentligt väl att lära sig själv att utföra service o rep själv. Varför måste det tex bli akut under våren. När man haft hela vintern till att läsa på och förkovra sig. Vågar påstå att ett bra service/rep-ställ och nödvändiga verktyg, med bla adekvata avdragare, är en utomordentlig investering för alla seriösa cyklister.

Har själv aldrig anlitat extern service. Givetvis har det ibland kostat lärpengar i form av misstag. Men i förlängningen skapar detta en tryggare cykling. Har flera gånger hjälpt "Racercyklister" efter vägen, som inte haft en susning om att ens kunna laga en punktering. Än mindre haft verktyg för detta,,,

Antar att du med skivorna menar dreven i kassetten. Vad menar du med en bestämd plats mellan dreven? Om du mot förmodan, det ser inte ut så på bilderna, har satt distansringarna fel så kommer det att påverka växlingen. Då skulle nog kedjan fastna i kassetten.

På samtliga distanser stod det 12, för 12 speed antar jag. Men det var också numrerat från 8-2 om jag minns rätt. De största 4 eller 5 dreven sitter ju ihop så därav börjar distanserna på 8 och går nedåt mot 2. Kanske inte exakt rätt numrering här men du fattar grejen hoppas jag.

Distansringarna mellan drev i kassett har jag aldrig tänkt på att de ska ha en specifik plats, de ser ju likadana ut och har samma bredd.

Kanske lite slarvigt formulerat av mig. Jag menade inte att ordningen skulle ha betydelse, däremot om en distansring monteras fel så kommer det att bli fel. Det är å andra sidan en uppenbar miss som knappast är gjord i det här fallet.

@alexau - hur har det gått?

Okej här kommer en uppdatering på läget.
Jag fick tillbaka pengarna från cykelkraft för den misslyckade servicen. Skönt att det kunde lösa sig.
Nu har jag mekat själv och lärt mig en jädra massa.
  • Bakbroms
    Det ena oket/kolven hade fastnat och ville inte röra sig in eller ut. Efter att jag tog bort klossarna försökte jag trycka ut kolvarna men jag råkade trycka för hårt så ena kolven åkte ut och olja spilldes... Jag köpte ett bleeding kit och olja samt rengjorde kolvarna. Nu funkar bromsen som den ska och går inte emot bromsskivan. Yey!
  • Växeln
    Denna gången fick det duga att köpa ett nytt växelöra istället för riktverktyg. Beställde även en ny bakväxel (Sram GX) om det visade sig att min gamla bakväxel var trasig. Tyvärr löste inte växelörat problemet. Nu har jag satt dit allt och ställt in limit skruvarna samt B-skruv m.h.a. verktyget från sram som kommer med bakväxeln. MEN det är fortfarande problem med de 3 största dreven!?! Den växlar upp bra till 3e största drevet och sen börjar problemen. När kedjan är på 2a största drevet hör man att den skrapar mot det största. Lossar jag på spänningen i vajern så det slutar låta, blir växlingen på de mindre dreven fel. Jag förstår inte vad som händer :( Har nog köpt en del saker som jag inte hade behövt men jag ser det som en investering i att kunna meka själv, samt som en onödig men "rolig" uppgradering (som jag säkert inte märker hehe)
Någon som har en idé om vad detta kan bero på?

Vajern justeras på 2a minsta och sen pillrar man inte på den.
Justera örat och justera sen växlar enligt instruktion. Med ny växel bör det då minimum gå att växla hela registret och kanske t.o.m bra.

med lös vajer och på minsta spänner man H tills innan det blir knas.

Sen tar man upp slack, växlar till 2a minsta och spänner vajer till innan knas.

Till sist växlar man till andra största och spänner till innan knas. Sen lossar man om det behövs till den går upp till största och tillbaka rappt, men inte så mycket att man kan växla över.

B måste vara rimligt inställd innan man börjar.

Bra att du fick pengar tillbaka.

Jag antar att du har monterat den nya bakväxeln. Har ingen egen erfarenhet av GX, men om cagen (buren) har rätt längd så ska det rimligtvis gå att justera så att allt lirar. Att problemen bara uppstår antingen på det lättaste alt det tyngsta växlarna skulle kunna indikera att b-skruven är felinställd.

Nu är det inte så mycket bråk om cage på gx så vitt jag förstår och de skickar med ett verktyg för att justera b.

Istället så har de styrt upp så att växlarna är extremt känsliga för örats rakhet.

Hade precis samma fenomen med en shimano alivio grupp, 9 växlad. Jävlats till och från under 2 års tid.
Slutade med att jag köpte en komplett deore 11 växlad grupp med allt vad det innebar för att jag blev så förbannad på skiten.
Under bytet märkte jag att vajern faktiskt gick alldeles för trögt i höljet, trots att jag tidigare bedömde att den gick helt okej. En del rost vid höljets ände bekräftade höljets dåliga skick.

Nu funkar allt svinbra, men med facit i hand så hade det möjligen hjälpt att byta wire och hölje :)

Tillbaka
Topp