har kört 4 år på kolfiber styren. har hela tiden växlat mellan 2 märken. igentligen bara för att ja först köpte det ena, o sen köpte en hojj som hade det andra. märkena är styggakat och pazazz.
det förstnämda är helt o kolfiber o väger 99 gram, ska enligt tester klara 600 kg tryck om jag inte missminner mig, funkar jäkligt bra, har inte haft några som helst problem.
just nu kör jag med pazazz styre, 99 gram. detta är lite annorlunda, är vad jag förstått ett alustyre som sedan är lindat med kolfiber. det vill säga aluminium i ändarna. detta har även det fått utstå mycket stryck o hållt urmärkt.
så mitt råd är, hellre ett BRA kolfiberstyre än ett superlätt i aluminium. alu-styren är ju minst lika farliga eftersom aluminium mattas. MEN det man måste tänka på är att man ska vara försiktig med repor osv på kolfiberstyren. en anledning till brott är ofta att man skapat en repa på styret (inte smårepor utan lite djupare) som försvagar konstruktionen. så man ska vara försiktig när man drar dit styrstamm o se till at det inte är nå skitvassa kanter på det. likaså om man sätter på barens, där har styren som pazazz en fördel då de har alu-ändar, dessa förhindrar risken för att dra åt för hårt där osv.
just ja, har kört ett easton monkybar i kolfiber, även det häll bra, dock i en liten tyngre klass än de andra.