fråga?Carbonstyren

fråga?Carbonstyren
Ohoj!
Jag körde ett par år med ett Roox Ract Lowrise på min cykel och jag var livrädd hela tiden. Det flexade på ett ganska läskigt sätt, och eftersom brottanvisningar är extremt dåligt att få på saker av kolfiber, följdes varje vurpa av ett maniskt letande efter skråmor. Under min tid i cykelaffär såg jag alltför många styren som gått av vid bromsreglageklamman. Jag har numera bytt till ett Easton Ea70 riser, och känner mig betydligt tryggare, men det ser ju inte så xc ut.
Åhej!
/mikal

fråga?Carbonstyren
jag har ett easton monkeylite lowriser
jag måste säga att det är det bästa styret
eller bekvämastejag ngnsin har haft
kan verkligen rekommenderas

dessutom känner jag mig hitills helst trygg med det

fråga?Carbonstyren
Man behöver ju inte köpa det klenaste carbostyret. Har också ett Easton Monkeylite XC riser (175g, inte lättaste varianten) och det var väldigt mkt styvare än mitt gamla sladdriga alu som vägd 250. Hojen kändes mycket bättre i styrningen sedan. Dessutom kan du ha carbonstyret länge länge, så det borde uppväga priset på sikt.

JohanT

fråga?Carbonstyren
Kolfiber är starkare än Alu. Tyvärr vill många som köper carbonstyren att de ska vara ultralätta, då blir det gärna klent ändå.

Eastons carbonstyren är hållbara, man får vara försiktig vid montering av reglage och barends bara så att det inte är grader på dem som skär sönder fibrerna.

fråga?Carbonstyren
Cykeln som det ska sitta på är en ren XC cykel, så det ska va ett rakt styre(för det gillar jag:-) . Nån viktminskning blir det ju inte direkt. Styret jag har nu väger in på 140gr. Viktigare är att det håller.
Får titta in hos LBS´n nästa vecka och se vad som gives.

ha det
Jan

fråga?Carbonstyren
Tror att Easton hade någon animering med exempel på hur mycket mer ett carbonstyre tål innan det går av jämfört med alustyren. Efter att jag såg den så försvann min oro iaf, men har trots det inte skaffat carbonstyre, än. :-) Är rätt duktig på att repa grejer, så carbon står inte högst på önskelistan...

/Leo

fråga?Carbonstyren
Har för mig att jag också sett den där animeringen på Eastons hemsida...

Där har jag också för mig att dom hävdar att dom testar styrena med en belastning som är 5 gånger högre än en människa kan utsätta ett styre för! Låter lite luddigt, med så har jag för mig att det stod...

fråga?Carbonstyren
Tja, själv har jag haft av ett aluminiumstyre, så det går det också... Och det gick också av sådär tvärt som kolfiberstyren sägs gå av. Det var ganska läskigt, även om det inte hände något allvarligt. Precis som Jomper ovan säger så är det nog snarast så att styren som går av gör det för att de är lätta snarare än p.g.a. att de är tillverkade i ett visst material.

Men varför finns det inte CrMo-styren för egentligen?

fråga?Carbonstyren
Det finns cromostyren på Biltema t.ex. :-)

Har för mig att Planet X har sådana också.

Egentligen vore titan ett lämpligt material, det är ju både stötdämpande och segt så att det knappast går av utan snarare böjs isåfall.

fråga?Carbonstyren
Titanstyren har en stor nackdel: priset! Då blir tom en del kolfiberstyren prisvärda.

Har sett en annons för ett titanstyre där det hänger ett motorblock från en V8 i varje ände. Ett sånt väger ju en del, men det det säger ju inget om hur stöttåligt det är egentligen. Fast håller det för en sån belastning, så håller det nog för människor!

fråga?Carbonstyren
Varför ska man ha ett carbonstyre som är tyngre än ett alustyre?? suck. vad har ni dämpgafflar till. ?

fråga?Carbonstyren
Har också lite svårt att förstå vitsen med carbonstyre men det kanske är för att jag inte provat något än.

Annars så är carbon coolt!

Spacers i carbon fyller ingen annan funktion annat än att det höjer collhetsfaktorn på hojen.

fråga?Carbonstyren
Hjalmar:

Om ett carbonstyre som väger lika mycket som ett alustyre är mycket starkare än alustyret så förstår jag meningen. Sen sägs ju carbonstyren vara bekvämare också.

Men jag kör vidare med mitt RooX-styre tills vidare :-)

coolhetsfaktorn som snabel nämner ovan är inte att förglömma heller!

fråga?Carbonstyren
Jag har ett Easton EC-90 Monkylite SL, 135 gram för ett 610mm lowriserstyre. Jätte skönt att köra med och håller bra så hår långt. Är förstås lite mindre reptåligt än ett alu-styre mycket snyggare.

Förövrigt så går alla styren av om de blir repade. Ett repat styre skall bytas utan att pasera GÅ. ;-)

fråga?Carbonstyren
Jag är mycket nöjd med mitt styre från Biltema! Kalasskönt, lätt och billigt.
styre.jpg

Enda nackdelen är väl om man är märkeskänslig, Biltema-loggorna går nämligen inte att ta bort (de är under lacken). Det är inte så mycket rise på det, men skön "back-sweep" och lagom bredd, tycker jag.

fråga?Carbonstyren
Mm det finns ett för 260 spänn eller nåt sånt. Har för mig att det ska va kolfiberöverdragen aluminium... 165g tror jag visst också.

fråga?Carbonstyren
Hmm kanske kan lösas med lite customloggor... Får väl heltenkelt fixa sådana! Styret verkar helt ok måste jag säga utseende mässigt när jag såg det på Biltema. Men hur är det att köra med? Är det sladdrigt eller så?

fråga?Carbonstyren
Jag har också ett Carbonstyre, liknande fast med mycket mer rise. Måste säga att det är grymt skönt...och lätt...och starkt =)

IMG_0075.JPG

fråga?Carbonstyren
På Kosteröarna utanför Strömstad. Har sommarställe där. Helt under bar cykling =) . Kan lägga upp några till bilder snart...

IMG_0077.JPG

IMG_0074.JPG

Edit: la in bild

Senast redigerad av en moderator:
fråga?Carbonstyren
Muerto Skrev:
-------------------------------------------------------
> Men hur är det att köra med? Är det
> sladdrigt eller så?
>
> /Woooohooooo Yehaa.... Aj som ****!

Inte det minsta sladdrigt, känns lika styvt som ett betydligt tyngre Icon Diesel-styre jag haft förut. Tycker det har en skönare känsla än helaluminiumstyren, som att små vibrationer inte fortplantas i det lika mycket (kan förstås vara ren inbillning...).

fråga?Carbonstyren
Jan; Jag har pazzaz kolfiberstyre. Tycker det är riktigt skönt, om än i smalaste laget (56cm). Jag har vurpat en hel del med cykeln utan att jag kan se att styret tagit stryk. Vet inte om jag kan rekommendera köp istället för ett alu-styre, mest pga priset. Mitt köp var ett panikköp, hade egentligen tänkt mig pazzaz alustyre, men det var slut i butiken.

/Ola

fråga?Carbonstyren
oj, det va en gammal tråd ni hade fiskat upp:-)

Det har inte blivit något kolfiberstyre för mig än.
Köpte ett Amoeba styre i Alu 6061 istället.
Tyckte det va dags att byta.(såg lite repigt och slitet ut)
Hade ett likadant innan och det har gjort jobbet perfekt sen 1999.

ha det
Jan

fråga?Carbonstyren
Jag kör också med ett pazzaz carbonstyre(rak modell), Tycker att det har fungerat riktigt bra i de tre månader jag haft det. En del kan nog (som sagt) störa sig på den korta bredden dock.

Jag har vurpat flera gånger med det och det fungerar fortfarande, utan(synliga) sprickbildningar, man får vara lite noga med att inte dra åt barendsen för mkt, det känns som styret kan spricka i ändarna då =)
Men det gäller ju alla carbonstyren.

I övrigt ett bekvämt och lätt (min våg säger 123 gram) styre.

Ride on!

fråga?Carbonstyren
Var köper man saker som carbonstyren och lätta sadelstolpar och sadlar till bra priser?

Finns det någon butik som har mycket tillbehör så man kan beställa allt på samma ställe och slippa extra frakt och postförskott?

Söker en butik som kanske inte är billigast på allt men som har bra priser på mycket saker.

fråga?Carbonstyren
har kört 4 år på kolfiber styren. har hela tiden växlat mellan 2 märken. igentligen bara för att ja först köpte det ena, o sen köpte en hojj som hade det andra. märkena är styggakat och pazazz.

det förstnämda är helt o kolfiber o väger 99 gram, ska enligt tester klara 600 kg tryck om jag inte missminner mig, funkar jäkligt bra, har inte haft några som helst problem.

just nu kör jag med pazazz styre, 99 gram. detta är lite annorlunda, är vad jag förstått ett alustyre som sedan är lindat med kolfiber. det vill säga aluminium i ändarna. detta har även det fått utstå mycket stryck o hållt urmärkt.

så mitt råd är, hellre ett BRA kolfiberstyre än ett superlätt i aluminium. alu-styren är ju minst lika farliga eftersom aluminium mattas. MEN det man måste tänka på är att man ska vara försiktig med repor osv på kolfiberstyren. en anledning till brott är ofta att man skapat en repa på styret (inte smårepor utan lite djupare) som försvagar konstruktionen. så man ska vara försiktig när man drar dit styrstamm o se till at det inte är nå skitvassa kanter på det. likaså om man sätter på barens, där har styren som pazazz en fördel då de har alu-ändar, dessa förhindrar risken för att dra åt för hårt där osv.

just ja, har kört ett easton monkybar i kolfiber, även det häll bra, dock i en liten tyngre klass än de andra.

fråga?Carbonstyren
På tal om tester. Easton visade ett test där de hängde vikter i ändena på styret. Monterade det i en ställning (som om det satt fast i en styrstam) och släppte rubbet 1m. Eastons kolfiberstyre tålde då 5 ggr mer än "ledande" Al-styren. Hur sant det är låter jag vara osagt.

fråga?Carbonstyren
ething skrev:
-------------------------------------------------------
> På tal om tester. Easton visade ett test där de
> hängde vikter i ändena på styret. Monterade det
> i en ställning (som om det satt fast i en
> styrstam) och släppte rubbet 1m. Eastons
> kolfiberstyre tålde då 5 ggr mer än "ledande"
> Al-styren. Hur sant det är låter jag vara osagt.

Det låter ju bra, om det nu är sant.

Tillbaka
Topp