Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?

H. sa:
Martin_Akesson sa:
Erik O sa:
Oj, mycket kloka saker från H. nu.

Hade också önskat att happyride skulle kunna problematisera elcyklandet i skog med grund i allemansrätten och risken med att definiera ett motorfordon som cykel. Men med tanke på det tydliga ställningstagandet mot Naturvårdsverkets linje på happyEride är det kanske så inte troligt.

Tolkningar som görs är inte helt enkla och den artikel som finns på HappyEride är inget officiellt svar från Happyride/HappyEride. Om någon skribent vill lyfta frågan ur en annan synvinkel så är det intressant och välkommet.

Jag efterfrågade inte en tolkning. Jag bad om ett ställningstagande. Precis som bolag som vill visa att de tror på vissa saker kan göra aktiva val. Jag ber Happy att göra wtt officiellt ställningstagande att följa NVV rekommendationer/tolkning kring hur elcyklar får användas tills frågan avgjorts i domstol. Det är ett etiskt bra alternativ som bejakar den befogade oro som finns hos många som cyklar MTB utan att för den saken fördöma varken elcyklar eller elcyklister.
+1

me.I.am sa:
Jag har en känsla av att de som mest outtröttligt bumpar elcykeldiskussionstrådarna är dom som är emot el-MTB. Varför inte bara ignorera? Det går att överleva även om man inte vinner en diskussion (ja, jag skrev inte "får rätt i en diskussion" för det perspektivet är sen länge glömt av dom maniska "debattörerna").

...

Men vad jag har sett är det inte e-MTBarna som förstör Happy i nuläget, snarare de som maniskt postar inlägg mot elcyklar.

+1

me.I.am sa:
Jag har en känsla av att de som mest outtröttligt bumpar elcykeldiskussionstrådarna är dom som är emot el-MTB. Varför inte bara ignorera? Det går att överleva även om man inte vinner en diskussion (ja, jag skrev inte "får rätt i en diskussion" för det perspektivet är sen länge glömt av dom maniska "debattörerna").

För min del får man gärna slänga ut allt som har med elcykel att göra från Happy. Men vad jag har sett är det inte e-MTBarna som förstör Happy i nuläget, snarare de som maniskt postar inlägg mot elcyklar.
+1

Valhalla_ sa:
me.I.am sa:

...

Men vad jag har sett är det inte e-MTBarna som förstör Happy i nuläget, snarare de som maniskt postar inlägg mot elcyklar.

+1

Funny, du är ganska medskyldig till att hålla liv i tjabbet i elcykeltrådarna.

Aron sa:
Jag måste erkänna att jag tycker stora delar av den här diskussionen är väldigt märklig.

Om det nu finns en oro för att el-mtb kan påverka tillgängligheten för oss stigcyklister så måste vi ju kunna diskutera ämnet på vårt cykelforum? Allt annat vore befängt. "Problemet" försvinner ju inte för att locket läggs på eller att det förvisas till någon slags skamvrå.
Kan till viss del hålla med. Tyvärr är det svårdiskuterat och klart polariserat. En hel del av trådarna handlar ju om hur man ökar effekten mm. Detta smittar mer eller mindre omedvetet över på de andra trådarna.

Aron sa:
Den som är ärlig i sitt uppsåt med att man ogillar el-mtb kanske ska fundera på hur man kan påverka cykeltillverkarna till att ta något slags ansvar för hur deras produkter används?
Cykelindustrin lyssnar nog även av Happy även om världsmarknadsandelen för Sverige inte är så stor.
Därför är det ju viktigt att trådarna bl.a. inte handlar om rena olagligheter.
En fördel med att dölja skiten är att man undviker att "all exponering är bra reklam".

men om alla elcykel-hatare lämnar happyride så bör happy bli mer happy igen! ;)

Känner stor oro nu mot hösten då kommer det diskuteras hur man bäst bryter mot lagen i stora lamptråden..

me.I.am sa:
Valhalla_ sa:
me.I.am sa:

...

+1

Funny, du är ganska medskyldig till att hålla liv i tjabbet i elcykeltrådarna.

Jo jag är nog lite medskyldig. Går väl kanske mest igång på snobbighet och elitism. Avskyr sådant. Men jag försöker vara respektfull och inte kalla folk för dum i huvudet.

Nå, kanske man borde tagga ner lite själv och försöka att bara svara på kommentarer som hör till ämnet. Men ibland är det svårt att hålla sig...

Kanske är det likadant från andra sidan sett ?

Hej.

Jag lyfter upp den här tråden från sidan fem eller vilken sida det nu var.

En interimslösing för att slippa, eller i alla fall ge alla en möjlighet att slippa, allt käbbel om elcyklar kommer vara att (lo and behold) skapa ett separat subforum för elcyklar och diskussioner kring det. Det innebär inte att det är fritt fram att prata om 1000W elmotorcyklar maskerade med pedaler eller hur man trimmar sin pendlarcykel så att den gör 70 km/h, det finns bättre ställen för det.

Interimslösning - ja snart händer det som varit på tapeten i rätt många år, en ny forummotor som låter dig som användare visa flera kategorier i en och samma vy och enkelt välja bort de kategorier du absolut inte vill se. Det kommer dock inte innebära att vi skapar massvis med kategorier och för de allra flesta kommer det se ut som vanligt misstänker jag. Fram till dess kör vi, för första gången i Happys historia, lite kategorisering. Det blir kul att se hur det fungerar!

Och lite historik. Jag startade Happy 2003 och det drevs som ett hobbyprojekt vid sidan om mitt vanliga heltidsjobb fram till 2011-2012 nånstans, jag minns inte riktigt. Det växte sig för fort och trots att många hjälpt till med massor av saker så blev det till slut övermäktigt, det går inte att driva en sajt i den här storleken på hobbybasis och samtidigt sköta jobb och privatliv. Hade inte Freeride (som frågat något år innan redan) tagit över hade inte Happy funnits kvar idag.

Edit: Bara för att vara tydlig så var jag inte inblandad i att skapa Happyeride, har haft begränsat med tid att lägga på Happy senaste åren. Det blir tydligen så när man har barn..

Senast ändrad:
Kan vara bra att även klargöra vad som gäller för L1e-A och L1e-B som ju trots allt är "riktiga" mopeder, till och med i ordets etymologiska bemärkelse. Jag antar att de är ok att diskutera eftersom de ändå aldrig utgjort något större problem här.

Elhojtok sa:
Kan vara bra att även klargöra vad som gäller för L1e-A och L1e-B som ju trots allt är "riktiga" mopeder, till och med i ordets etymologiska bemärkelse. Jag antar att de är ok att diskutera eftersom de ändå aldrig utgjort något större problem här.

Sen kommer nästa person och säger, men det har ju inte varit några problem att diskutera elmopeder så vi kan väl få prata om elmotorcyklar också.

Nu har elcykelforumet kommit till dig:
Skrmavbild2019-09-19kl.08.25.41.png

Berk sa:
Spacekitty sa:

Först stöd där "29", som jag tyckte var konstigt, men sen bytte knappen till "elcykel".
Inte mer än rätt att 29ers får en egen del :)

(Mer allvarligt: Underforum har alltid varit identifierade med bara en siffra.)

Edit:2a på bollen

Senast ändrad:
Nu väntar vi bara på att EL forumet ska få en knapp CYKEL.....eller det kanske är [BY DESIGN] som vi säger i branchen? Enkelriktad trafik....

jomper sa:
Hej.

En interimslösing för att slippa, eller i alla fall ge alla en möjlighet att slippa, allt käbbel om elcyklar kommer vara att (lo and behold) skapa ett separat subforum för elcyklar och diskussioner kring det. Det innebär inte att det är fritt fram att prata om 1000W elmotorcyklar maskerade med pedaler eller hur man trimmar sin pendlarcykel så att den gör 70 km/h, det finns bättre ställen för det.

Interimslösning - ja snart händer det som varit på tapeten i rätt många år, en ny forummotor som låter dig som användare visa flera kategorier i en och samma vy och enkelt välja bort de kategorier du absolut inte vill se. Det kommer dock inte innebära att vi skapar massvis med kategorier och för de allra flesta kommer det se ut som vanligt misstänker jag. Fram till dess kör vi, för första gången i Happys historia, lite kategorisering. Det blir kul att se hur det fungerar!

Och lite historik. Jag startade Happy 2003 och det drevs som ett hobbyprojekt vid sidan om mitt vanliga heltidsjobb fram till 2011-2012 nånstans, jag minns inte riktigt. Det växte sig för fort och trots att många hjälpt till med massor av saker så blev det till slut övermäktigt, det går inte att driva en sajt i den här storleken på hobbybasis och samtidigt sköta jobb och privatliv. Hade inte Freeride (som frågat något år innan redan) tagit över hade inte Happy funnits kvar idag.

Edit: Bara för att vara tydlig så var jag inte inblandad i att skapa Happyeride, har haft begränsat med tid att lägga på Happy senaste åren. Det blir tydligen så när man har barn..

Tänk att lärdomen från denna tråd blir att man ska inte skaffa barn... ;)

sparhawk sa:
jomper sa:
Hej.

Eller att man får hälsosammare prioriteringar?

sparhawk sa:
jomper sa:

Utan barn skulle jag har kört tråkigt lvgcykel i Stockholms förorter istället för att utforska roliga stigar i naturen!

Spacekitty sa:
Elhojtok sa:

Sen kommer nästa person och säger, men det har ju inte varit några problem att diskutera elmopeder så vi kan väl få prata om elmotorcyklar också.

Suck.. Det var ju just det här jag menade med att klargöra vad som gäller, men det kanske går att ta i elcykeldelen. Även om L1e-A och L1e-B är mopedklassade, så skiljer de sig ändå någonstans från "vanliga" mopeder. Till exempel får man åka på åtminstone L1e-A med vanlig cykelhjälm. Jag har inte sagt att de SKA vara tillåtna att diskutera.

Vad som verkar vara lätt vid en första anblick är inte alltid lätt. Jag kan tycka att sunt förnuft bör råda, men "sunt förnuft" är olika för olika människor och därför rätt meningslöst att använda som regel annat än för sig själv.
Det finns alltså ytterligare saker som kan behöva klargöras: Hur är det med mina frågor om att bygga om från Nexus-7 till 10-delad utanpåliggande? Det gäller ju en elcykel, ska jag ta det i elcykeldelen då? Det verkar knäppt på något sätt. Om jag ska montera en ringklocka på elcykeln så måste det vara en som är avsedd att monteras på höger sida av styret, en icke-issue på de flesta andra cyklar. Måste jag fråga om det i elcykeldelen då? Särskilt om det redan råkar finnas en tråd om ringklockor.
Får jag skriva i tråden "Hur var dagens pendling"? "Dagens bild"-tråden?
Lamptråden, om någon råkar nämna att den här lampan går att koppla in på elcykelns egna batteri, får man stryk då?

Jag säger inte vad som är rätt eller fel, utan att reglerna bör vara något sånär tydliga.

Elhojtok sa:
Hur är det med mina frågor om att bygga om från Nexus-7 till 10-delad utanpåliggande? Det gäller ju en elcykel, ska jag ta det i elcykeldelen då? Det verkar knäppt på något sätt.

Om du känner att du måste tillägga att det handlar om elcykel, pga anledning, så är det väl klart att det är elcykel-avdelningen.

Om du haft Nexus internväxlar så har du 1/8 kedja och troligen bredare drev fram på motorn som också måste bytas till smalare för att nya kedjan ska passa, typisk elcykelfråga. Här har du en som ville göra samma sak som du och undvek att skriva på elcykelforumet, istället blev det förvirring när detaljer utlämnades. https://happyride.se/forum/read.php/1/3591618

Senast ändrad:
Hur som helst är det bra som det är nu happystaben, ni behöver inte krångla till det med nån ny forummotor :)

Spacekitty sa:
Elhojtok sa:
Hur är det med mina frågor om att bygga om från Nexus-7 till 10-delad utanpåliggande? Det gäller ju en elcykel, ska jag ta det i elcykeldelen då? Det verkar knäppt på något sätt.

Om du känner att du måste tillägga att det handlar om elcykel, pga anledning, så är det väl klart att det är elcykel-avdelningen.

Om du haft Nexus internväxlar så har du 1/8 kedja och troligen bredare drev fram på motorn som också måste bytas till smalare för att nya kedjan ska passa, typisk elcykelfråga. Här har du en som ville göra samma sak som du och undvek att skriva på elcykelforumet, istället blev det förvirring när detaljer utlämnades. https://happyride.se/forum/read.php/1/3591618

Jo, men om jag hade haft en vanlig cykel med Nexus navväxel som skulle byggas om, så hade det väl varit samma problematik med att framdrevet och måste bytas?

Edit: Haha, först nu kikade jag i tråden du länkade till.

Senast redigerad av en moderator:
Elhojtok sa:
Spacekitty sa:
Elhojtok sa:

Jo, men om jag hade haft en vanlig cykel med Nexus navväxel som skulle byggas om, så hade det väl varit samma problematik med att framdrevet måste bytas, eller har jag fel?

Ja, så ställ din fråga utan tjat om el och trim. Problem solved.

jonte987 sa:
Elhojtok sa:
Spacekitty sa:
Elhojtok sa:

Jo, men om jag hade haft en vanlig cykel med Nexus navväxel som skulle byggas om, så hade det väl varit samma problematik med att framdrevet måste bytas, eller har jag fel?

Tänk om det var så lätt!
Då börjar folk ifrågasätta varför jag överhuvud taget ska bygga om och föreslår att det blir billigare om jag byter cykel istället. (Det var faktiskt vad som hände)
Då kan det hända att jag viskar "Nä, det är en elcykel så det blir inte billigare". Sånt kan räcka för att vissa medlemmar ska se rött. Frågan blir då implicit förbjuden, eftersom ingen vettig människa kan tänkas vilja bygga om sina cyklar på så vis, annat än elcykelnissar. (Det ironiska är att jag vill bygga om bland annat för att elcykeln ska bli mer lättcyklad utan el...) I så fall kan man ju inte ställa en enda cykelrelaterad fråga, för man kan ju aldrig förutse om någon lyckas lista ut att det rör sig om just en elcykel.
Ett visst glapp kommer alltid att finnas, och eftersom jag misstänker att forumledningen inte kommer att ägna all sin tid åt att flytta trådar så kommer det att krävas en viss tolerans för att folk ställer cykelrelaterade frågor som till viss del kan komma att röra elcyklar i slutänden.
Annars är vi tillbaka på ruta 1.

Ja det blir nog för krångligt det här. Hade det inte varit bättre med ett separat forum för elcyklister och andra mopedister. Happy-E-ride kan det heta.

Elhojtok sa:
jonte987 sa:
Elhojtok sa:
Spacekitty sa:
Elhojtok sa:

Tänk om det var så lätt!
Då börjar folk ifrågasätta varför jag överhuvud taget ska bygga om och föreslår att det blir billigare om jag byter cykel istället. (Det var faktiskt vad som hände)
Då kan det hända att jag viskar "Nä, det är en elcykel så det blir inte billigare". Sånt kan räcka för att vissa medlemmar ska se rött. Frågan blir då implicit förbjuden, eftersom ingen vettig människa kan tänkas vilja bygga om sina cyklar på så vis, annat än elcykelnissar. (Det ironiska är att jag vill bygga om bland annat för att elcykeln ska bli mer lättcyklad utan el...) I så fall kan man ju inte ställa en enda cykelrelaterad fråga, för man kan ju aldrig förutse om någon lyckas lista ut att det rör sig om just en elcykel.
Ett visst glapp kommer alltid att finnas, och eftersom jag misstänker att forumledningen inte kommer att ägna all sin tid åt att flytta trådar så kommer det att krävas en viss tolerans för att folk ställer cykelrelaterade frågor som till viss del kan komma att röra elcyklar i slutänden.
Annars är vi tillbaka på ruta 1.

Tycker det görs mycket höna av en fjäder. Är väl bara att köra på och se.

Tillbaka
Topp