Frågetråden om dämparservice

Emil777

Aktiv medlem
Jag beställde igår för både bak & framdämpare.
Rapporterar tillbaka här när jag provat kitten.
De har ju intressant pris och förhoppningsvis låg/lägre friktion.
Bra med utmanare till reservdelsmonopolet!
Och nu kan jag säga att kitten funkade fint!
Synd bara att en sån där röd indikatorring inte var med för framgaffeln.

Preacher

Aktiv medlem
Hej, har en Canyon Strive där shapeshifter-dämparen gick sönder i höstas.
Fick omgående en ny på garantin från Canyon. Bra så långt, men sitter nu med en trasig som jag vill prova att renovera upp.

Vet inte vad som är felet förutom att den helt tappade trycket, punka liksom, och det var dämparolja som hade sprutat ut över cykeln.

Vill jag hosta upp med pengar så har Canyon tipsat om ett serviceställe i Finland. Men jag vill ju prova själv.

Finns det någon här som sitter på sprängskisser eller info om hur man kan göra? All info mottages tacksamt!
Årsmodell är 2020.

Mvh
Emil

Manualen för den finns på Ridefox. 👌

Framfall

Aktiv medlem
Är det mycket jobb att ändra shims-stacken i en Fox Dhx? Den är väldigt väldigt hård, hade varit trevligt att kunna använda mer än max 3 klick från fullt öppen…

Preacher

Aktiv medlem
Är det mycket jobb att ändra shims-stacken i en Fox Dhx? Den är väldigt väldigt hård, hade varit trevligt att kunna använda mer än max 3 klick från fullt öppen…

Ja det är en del, och rätt så beroende på vilken årsmodell. Tidigare DHXer är lättare än de nuvarande (DHX2)

Du har rätt(ish) fjäder på antar jag?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Beställde servicekit och har nu genomfört min första dämparservice. Fick tyvärr fel skumringar så jag fick göra rent och får väl upprepa snart. Men har någon tips på var jag får tag på 32mm och ca 4mm höga skumringar? Och vet någon exakt mått på skumringar till en rockshox sektor?

De var dessutom j*kligt pillriga att få in. Ser mkt enklare ut på Youtube.

stigfinnare

Aktiv medlem
Hur ofta behöver man serva egentligen? Hur märker man när det är dags? Mer än att ProBikeGarage lipar? Detta är 11 månader in på ny cykel, då har jag varit skadad i 3 och inte cyklat så mycket mtb. Ska man följa de rekommendationerna (125h) måste jag ju serva 1-2 gånger om året, känns inte rimligt.
18E79AE6-1D00-490C-9A2E-C425F9EC3F58.jpeg

Preacher

Aktiv medlem
Vanliga DHX som kommer på Spectral Mullet.
Ja fjäder är rätt, många tycker dämparen är för hård om man vill ha den följsam.

Är det en 2022 DHX (non VVC) så kan du göra en hel del, men den är jobbig att få luftfri i oljekretsen och du kommer behöva en momentnyckel och några udda storlekar på kråkfötter, stacken får du ut från koden och stackkonfiguration finns på Ridefox. Märk väl att du kommer troligen få ändra i både base valve och mid valve.

Mitt råd på de där är eg. att du lämnar in den om du inte har en diger verktygspark.

Preacher

Aktiv medlem
Hur ofta behöver man serva egentligen? Hur märker man när det är dags? Mer än att ProBikeGarage lipar? Detta är 11 månader in på ny cykel, då har jag varit skadad i 3 och inte cyklat så mycket mtb. Ska man följa de rekommendationerna (125h) måste jag ju serva 1-2 gånger om året, känns inte rimligt.
Visa bilaga 531232

Det är rimligt, och du bör eg. göra en ytterbensservice/luftburksservice tätare än så (50-ish timmar)
Lite underligt att Fox inte har något sådant intervall likt RS och andra utan rekommenderar HELSERVICE var 125:e enbart.

Sköter du glidytorna (ytterben/luftburk) så kommer du undan lite men rekommendationen är ändå från Fox själva för att de skall hålla jämn prestanda. Tycker du det är tighta intervaller så kika på MX-rekommendationer. ;)

Preacher

Aktiv medlem
Beställde servicekit och har nu genomfört min första dämparservice. Fick tyvärr fel skumringar så jag fick göra rent och får väl upprepa snart. Men har någon tips på var jag får tag på 32mm och ca 4mm höga skumringar? Och vet någon exakt mått på skumringar till en rockshox sektor?

De var dessutom j*kligt pillriga att få in. Ser mkt enklare ut på Youtube.

En väl kittad LBS har sådana på lösvikt. Har du installerat för stora (höga) så förstår jag att det var pilligt!

gavin_gadget

Aktiv medlem
En väl kittad LBS har sådana på lösvikt. Har du installerat för stora (höga) så förstår jag att det var pilligt!
Tack jag får cykla runt en vända och kolla. Någon som har koll på en bra i Stockholm (gärna Kungsholmen)? Nu fick jag göra rent de gamla ordentligt enligt rockshox service-manual.

Senast ändrad:

etnica

Aktiv medlem
Spinner vidare på min förra obesvarde fråga.

Är det någon som shimmar om compression/rebound stacks själv?
Hur räknar man på compression/rebound stacks för olika ekipage vikt/typ av cykling/typ av länkage ? Eller går t.ex. tftuned bara på "känsla".

Verkar vanligare inom motorsport att man gör det själv men finns inte så mycket info att hämta därifrån heller från google.

Om någon sitter på en Sheldon Brown sida om detta ämne tas länk gärna emot :)

AndersJB

Aktiv medlem
Det är rimligt, och du bör eg. göra en ytterbensservice/luftburksservice tätare än så (50-ish timmar)
Lite underligt att Fox inte har något sådant intervall likt RS och andra utan rekommenderar HELSERVICE var 125:e enbart.

Sköter du glidytorna (ytterben/luftburk) så kommer du undan lite men rekommendationen är ändå från Fox själva för att de skall hålla jämn prestanda. Tycker du det är tighta intervaller så kika på MX-rekommendationer. ;)
Håller helt med....50 timmar är vettigt intervall.
Kör våra Fox och RS gafflar/dämpare på 50 timmar mellan aircan/ytterben,sen varannan,(100 tim) fullservice på allt.
Men oftast går det att köra 2st 50 tim på raken,sen en fullservice på 150....ren olja sparar grejorna betydligt!
Såpass dyra och känsliga grejor,så kostnaden för lite tätningar och olja är inget.
Och det blir ju betydligt softare gång i grejorna när det är rent och väloljat.

Mx ja....där skulle inte 125 timmar funka så värst bra,20-25 tim är ett mer vanligt intervall....så då är Mtb billigt och långlifeservice i jämförelse.
Ren fröjd att gå igenom en Mtb mot crosshojarna!😆

jonte987

Aktiv medlem
Det är inte olja och tätningar som är problemet utan priset på cirkus 4000 för gaffel och dämpar service.
Jag tycker lBS kan sätta på en röd lapp på cyklarna där man klargör att normal service är 4000-8000 spänn om året plus slitdelar och se hur bra det säljer jämfört med den vanliga lögnen om friservice.

Hur många gafflar serveras enligt rek jämfört med hur många som servas 0 ggr under livslängden?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Det är inte olja och tätningar som är problemet utan priset på cirkus 4000 för gaffel och dämpar service.
Jag tycker lBS kan sätta på en röd lapp på cyklarna där man klargör att normal service är 4000-8000 spänn om året plus slitdelar och se hur bra det säljer jämfört med den vanliga lögnen om friservice.

Hur många gafflar serveras enligt rek jämfört med hur många som servas 0 ggr under livslängden?
"Trekking"-hojar måste vara en mardröm.

Hur håller ni förresten reda på antal timmar? Strava säger, i appen, bara antal mil och inte per cykel utan totalt cyklat. Måste man ha fler appar?

AndersJB

Aktiv medlem

Precis!
Kan man inte fixa det själv blir det tokdyrt om man cyklar mycket.
Då förstår jag om man "skiter" i intervallen och bara kör på.
Diskuterar inte prisbilden som LBS har,men är jäkligt glad att jag kan fixa allt själv kan jag säga!!

Men är ju baksidan av det hela....vill man ha t.ex lättviktsgafflar med avancerade funktioner som sväljer alla hinder blir det så här.
En cykelgaffel med alla miniatyrdelar och minimal oljemängd kräver täta byten av slitdelar och oljor tyvärr.
Samma inom Mcvärlden där jag också är....en simpel landsvägsgaffel går mängder av mil innan service,medans en avancerad motocrossgaffel ska servas nästan efter varje race...

AndersJB

Aktiv medlem
"Trekking"-hojar måste vara en mardröm.

Hur håller ni förresten reda på antal timmar? Strava säger, i appen, bara antal mil och inte per cykel utan totalt cyklat. Måste man ha fler appar?
Kör med Garminklocka som alltid är på vid all cykling,får bara mil,men det räcker gott som indikator för mej....viktigaste är nog inte EXAKT 50 tim,utan ATT det sker med lagom jämna intervall.
Och har bara en cykel,så då är det plättlätt.

jonte987

Aktiv medlem
Man kan se olika cyklar i strava men inte enkelt hantera komponenter fullt ut. Nu orkar jag ändå inte klabba så mycket med det men man får även serviceintervall och logg i bikegarage.
Skulle man tex montera en gaffel som gått 25h så kan man inte hantera det i strava. Inte sist jag kollade.
Klart man kan använda strava i kombination med Excel istället.

Vad gäller budget så glömde jag demontering/ montering, air can och lower legs. Gör man inte det själv vet i fan hur det ska gå runt. Lämna in hojen var 50h....?

Full service bak verkar inte vara för alla men resten får man nog försöka lära sig. Speciellt air can tar inte många minuter när man väl gjort det ett par ggr.

Preacher

Aktiv medlem
Spinner vidare på min förra obesvarde fråga.

Är det någon som shimmar om compression/rebound stacks själv?
Hur räknar man på compression/rebound stacks för olika ekipage vikt/typ av cykling/typ av länkage ? Eller går t.ex. tftuned bara på "känsla".

Verkar vanligare inom motorsport att man gör det själv men finns inte så mycket info att hämta därifrån heller från google.

Om någon sitter på en Sheldon Brown sida om detta ämne tas länk gärna emot :)
Normalt sett så finns ju ett antal testade kombinationer av komp/returstacks som man kan välja att köra beroende på cykeltyp/åkare etc.

Fox som ett exempel har ju rätt bra info på sin sida, och Rockshox har vaknat till liv och erbjuder i alla för sina bakdämpare en rätt så enkel guide. Även andra märken har antingen listade tunes och hur man ändrar dem, eller i alla fall att möjligheten finns.

Att man ändrar efter eget huvud utan att mäta är sällan någon idé, smidigast är att köra fördefinierade tunes
som körts i testbänk och man vet fungerar.

Om du vill fördjupa dig lite så kan jag rekommendera Shim Restackor, ett bra verktyg för att beräkna
sådant. Men dämpare till cykel har en hel del fuffens för sig som gör det svårare, motorcykeldämpare
har oftast inte massor av fluff i form av "fantastiska funktioner" som cykelvärlden gärna vill framhäva. ;)

snoogans

Aktiv medlem
Normalt sett så finns ju ett antal testade kombinationer av komp/returstacks som man kan välja att köra beroende på cykeltyp/åkare etc.

Fox som ett exempel har ju rätt bra info på sin sida, och Rockshox har vaknat till liv och erbjuder i alla för sina bakdämpare en rätt så enkel guide. Även andra märken har antingen listade tunes och hur man ändrar dem, eller i alla fall att möjligheten finns.

Att man ändrar efter eget huvud utan att mäta är sällan någon idé, smidigast är att köra fördefinierade tunes
som körts i testbänk och man vet fungerar.

Om du vill fördjupa dig lite så kan jag rekommendera Shim Restackor, ett bra verktyg för att beräkna
sådant. Men dämpare till cykel har en hel del fuffens för sig som gör det svårare, motorcykeldämpare
har oftast inte massor av fluff i form av "fantastiska funktioner" som cykelvärlden gärna vill framhäva. ;)
En sak jag tycker är ganska viktig att tillägga är att behovet av individuella stackar inte är särskilt stort, de generella stackarna åtgärdar de tekniska apsekterna. Det enda som det inte tar hand om är tomrummet i själen när man inte får en specialtunad stack bara för mig =).

Håller till i MX/Enduro-världen i vanliga fall och där är största problemet är att man inte vet hur man vill att det ska funka. Det ska bara bli bättre för nu är den dålig. Sen att man åker som en kratta eller har förköpt sig på en fabriksfjädring som egentligen ska åka dubbelt så fort som personen bortser man från totalt.

Sen servar folk alldeles för lite med, allt slits gradvis och håller förvånansvärt bra efter allt missbruk. Ytterst sällan som nåt går sönder så det inte är åkbart. Jag har bytt massvis med sönderrepade cylinderrör till bakdämpare och det är på grejer som bara är inne för oljebyte.

jonte987

Aktiv medlem
Behöver man inte tune om man väger för lite? Blir svårt att få till returen om man inte kan öka negativa tillräckligt. Skulle inte tune hjälpa?

Och ni skriver om bakdämpare. Fungerar gaffel annorlunda?

(Jag är tjock men jag har har barn)

snoogans

Aktiv medlem
Vad gäller låg vikt måste jag ta reda på om fullt öppet är fullt öppet. I så fall hjälper det så klart inte att shimsa.
Fullt öppet blir det aldrig. Arean i justeringen eller bleeden är marginell sett mot kolvarna. Visst kan man förskjuta LSR mer eller mindre med nålen men när det börjar röra på sig så måste oljan igenom kolven annars hydraullåser det.

jonte987

Aktiv medlem
Fullt öppet blir det aldrig. Arean i justeringen eller bleeden är marginell sett mot kolvarna. Visst kan man förskjuta LSR mer eller mindre med nålen men när det börjar röra på sig så måste oljan igenom kolven annars hydraullåser det.
Returdämpningen tänker jag på, blir lite långsamt om man väger 35kg om jag förstått det rätt?
(det är i alla fall ett av försäljnings argumenten för meg neg, högre tryck snabbare retur)

snoogans

Aktiv medlem
Returdämpningen tänker jag på, blir lite långsamt om man väger 35kg om jag förstått det rätt?
(det är i alla fall ett av försäljnings argumenten för meg neg, högre tryck snabbare retur)
Precis så är det, sen om det är ett verkligt problem är ju upp till personen. Jag har sällan sett att för mycket returdämpning ställt till det utan det är mest ett problem för oss tjocka farbröder som behöver kompensera för hårda fjädrar/högt tryck.

jonte987

Aktiv medlem
Precis så är det, sen om det är ett verkligt problem är ju upp till personen. Jag har sällan sett att för mycket returdämpning ställt till det utan det är mest ett problem för oss tjocka farbröder som behöver kompensera för hårda fjädrar/högt tryck.
Ok, och eftersom min 9 åring knappast lär ställa diagnosen för mycket retur dämpning så är det lika bra jag jag släpper det låter det som

EDIT. Fanns väl någon tjejcykel som såldes med tjejtune. Bortsett från frågan hur mycket en kvinna väger (46 kg?) så vore det lite intressant att se om de verkligen gjort nåt.
En del RS gafflar får väl kritik att LSC eller HSC är för hård så det kan vara där de skruvat kanske.

Velocipeden

Aktiv medlem
Hej Happy!
Jag har en Dvo Diamond. Jag kör returen som saktast och ibland skulle jag vilja ha den ännu saktare. Bilden nedan visar hur det ser ut. Går det att göra något? Svårt att ta bort shims när det bara är två stycken...
Har testat tunnare olja till ingen nytta. Kör ca. ca.10-20psi över lägsta lufttryck.

Bilagor

• Screenshot_20220114-204632.png
    Screenshot_20220114-204632.png
    294.1 KB · Besök: 31

jonteq

Medlem
Hej!
Har en RS Deluxe Ultimate, dvs kompression går att justera i tre steg. Nuvarande "tune" är Medium på både LSC och retur. Kör alltid kompression på det lättaste. Skulle gärna vilja testa ännu lättare kompression och undrar därför vad som händer om man konfigurerar om shimsen till steget under under M. Kommer alla tre lägena på kompressionen att skjutas ett steg åt det lättare hållet eller är det bara mittenläget som påverkas?

sdx

Aktiv medlem
Hej!
Har en RS Deluxe Ultimate, dvs kompression går att justera i tre steg. Nuvarande "tune" är Medium på både LSC och retur. Kör alltid kompression på det lättaste. Skulle gärna vilja testa ännu lättare kompression och undrar därför vad som händer om man konfigurerar om shimsen till steget under under M. Kommer alla tre lägena på kompressionen att skjutas ett steg åt det lättare hållet eller är det bara mittenläget som påverkas?

Bilagor

• rockshox-rear-shock-piston-tuning-guide.pdf
    2.4 MB · Besök: 19

Velocipeden

Aktiv medlem
Hej Happy!
Jag har en Dvo Diamond. Jag kör returen som saktast och ibland skulle jag vilja ha den ännu saktare. Bilden nedan visar hur det ser ut. Går det att göra något? Svårt att ta bort shims när det bara är två stycken...
Har testat tunnare olja till ingen nytta. Kör ca. ca.10-20psi över lägsta lufttryck.
Inga bra idéer? Tänkte nog fel. Borde väl dit shims om det ska gå saktare, går det att byta de två mot tjockare, eller lägga till fler? Mindre hål är nog svårt att få till. Hur tuneas denna? Så många frågor.😆

Valhalla_

Aktiv medlem
Inga bra idéer? Tänkte nog fel. Borde väl dit shims om det ska gå saktare, går det att byta de två mot tjockare, eller lägga till fler? Mindre hål är nog svårt att få till. Hur tuneas denna? Så många frågor.😆
Kolla tjockleken på det du har och lägg till ett som är tunnare och lite mindre diameter. Borde inte behövas så mycket.

Du Rietz

Aktiv medlem
(Ändrat topic efter diverse äventyr. Inledningsvis kan man lära sig att man inte ska lita blint på Fox webbsidor. Och sedan följer en del mer eller mindre dumma frågor... :) )

Så, nu är man lite sur och besviken. Beställde delar av LBS för några månader sedan för att kunna serva gaffel då det var dags. Trots att jag var väldigt noggrann med att upplysa om vilka gafflar jag hade så har jag fått fel delar. Vet att de beställde hem dem. Så nu har jag demonterad gaffel utan vare sig skumringar eller tätningar. Borde naturligtvis ha dubbelkollat, men trodde att de tillsammans med Fox distributör faktiskt tog fram rätt prylar. :-(

Vet någon en butik som är välsorterad och kan ha på hyllan? Specifikt wiper-kit till Fox Float 32 (nya, med 20wt gold-olja). Inte samma kit som för äldre med grön olja. :-/

Tack på förhand!
Hej!
Alltid kul när man lär sig något - det verkar finnas en hel del av den varan för en MTB idag. ;-)
Personligen skulle jag också ändra trådnamnet från dämparservice till gaffelservice då dämpare för mig betyder bakdämpare och gaffelservice bara just gäller en dämpad sådan.
/Niklas

Velocipeden

Aktiv medlem
Hej!
Alltid kul när man lär sig något - det verkar finnas en hel del av den varan för en MTB idag. ;-)
Personligen skulle jag också ändra trådnamnet från dämparservice till gaffelservice då dämpare för mig betyder bakdämpare och gaffelservice bara just gäller en dämpad sådan.
/Niklas
Kul när det är ett oändligt bottenlös håll fyllt med kunskap.👍

Men men...en dämpad gaffel har ju en dämpare i sig, eller får den inte vara med? I moderna finns ju ofta en fjäder sida och en dämpar sida.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer