Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Erkl sa:Hade tänkt serva min bakdämpare men efter en hel del surfande blir jag inte klok på vilket service-kit jag skall beställa. Dämparen är en Fox Float Performance Elite Extra volymer, den sitter på en scott genius 2018 och är alltså en oem variant. Sökning på fox sida ger ingen träff.
Så, till min fråga, går det bra med ett fox float service-kit, vilket som helst? Är det vettigt att köpa extra olja för att då och då bara rengöra och fylla på olja, eller skall man göra hela luftburksservicen varje gång? Slutligen, vilket fett skall man ha för att smörja packningarna?
För att klara jobbet har jag en van cykelmekaniker som livlina, samt youtube såklart.
Rattnalle sa:Har Fox i Danmark fortfarande sådär fantastiskt rykte att man blir osugen på att äga deras produkter?
Var extremt mycket allmänt gnäll här på dem för ett par år sen. Saker som inte kom tillbaka korrekt ihopskruvade eller tog orimligt lång tid. Men antingen var det bara den ledsna minoriteten som gnällde eller så har de bättrat sig.Plush sa:Rattnalle sa:Har Fox i Danmark fortfarande sådär fantastiskt rykte att man blir osugen på att äga deras produkter?
Nja.. Jag tycker de fungerar alldeles utmärkt att skicka prylar dit.
Nåt speciellt du tänkte på?
Rattnalle sa:Var extremt mycket allmänt gnäll här på dem för ett par år sen. Saker som inte kom tillbaka korrekt ihopskruvade eller tog orimligt lång tid. Men antingen var det bara den ledsna minoriteten som gnällde eller så har de bättrat sig.Plush sa:Rattnalle sa:Har Fox i Danmark fortfarande sådär fantastiskt rykte att man blir osugen på att äga deras produkter?
Erkl sa:Tack för svar. Förstår jag det hela rätt som att även för den enkla servicen av luftburken finns det inte något servicekit att köpa? Om så känns det inte sådär jättebra ... hade på känn att oem inte var jättebra, men så illa trodde jag inte det var.
Oklart då men bra att det blir bra iaf.Plush sa:Rattnalle sa:Var extremt mycket allmänt gnäll här på dem för ett par år sen. Saker som inte kom tillbaka korrekt ihopskruvade eller tog orimligt lång tid. Men antingen var det bara den ledsna minoriteten som gnällde eller så har de bättrat sig.Plush sa:Rattnalle sa:Har Fox i Danmark fortfarande sådär fantastiskt rykte att man blir osugen på att äga deras produkter?
Tja.. Fox i DK servar hela norden. Dvs ett rätt stort område... = Många cyklister.
Och stort område+högsäsong+många cyklister = väntetid.
I sommras låg det på ca 3½ vecka.
Problemet är att 90% av alla som cyklar skiter i serviceintervaller och när då prylarna går sönder i säsong så blir det väntetid. Skulle dessa som gör så.. serva sina prylar under vintern så skulle arbetsbelastningen spridas ut mer under året = kortare väntetider = glada cyklister.
Av allt jag skickat ner har inget kommit tillbaks fel ihopsatt och det börjar handla om rätt många dämpare...
Gafflar skickar jag inte ner alls utan fixar själv.
Rattnalle sa:Oklart då men bra att det blir bra iaf.Plush sa:Rattnalle sa:Var extremt mycket allmänt gnäll här på dem för ett par år sen. Saker som inte kom tillbaka korrekt ihopskruvade eller tog orimligt lång tid. Men antingen var det bara den ledsna minoriteten som gnällde eller så har de bättrat sig.Plush sa:Rattnalle sa:Har Fox i Danmark fortfarande sådär fantastiskt rykte att man blir osugen på att äga deras produkter?
Tja.. Fox i DK servar hela norden. Dvs ett rätt stort område... = Många cyklister.
Och stort område+högsäsong+många cyklister = väntetid.
I sommras låg det på ca 3½ vecka.
Problemet är att 90% av alla som cyklar skiter i serviceintervaller och när då prylarna går sönder i säsong så blir det väntetid. Skulle dessa som gör så.. serva sina prylar under vintern så skulle arbetsbelastningen spridas ut mer under året = kortare väntetider = glada cyklister.
Av allt jag skickat ner har inget kommit tillbaks fel ihopsatt och det börjar handla om rätt många dämpare...
Gafflar skickar jag inte ner alls utan fixar själv.
Tidsbokning vore ett alternativ iofs. Och en större verksamhet borde innebära bättre möjligheter att hantera toppar än en mindre. Ta in säsongare som gör allt runt om utom att skruva och låta de ordinarie som man vill ha kvar för att de vet vad de gör med mekaniken göra allt även i lågsäsong t ex.
Men visst. Min lokala verkstad har också kö i högsäsong så en ordinarie service undviker jag ju att lägga då utan tar i mars eller så. Men händer det något oplanerat kan man ändå oftast få sin rock shox fixad inom någon vecka eller så. Ingen dämpare är så bra att det är värt risken att missa en månads cykling i högsäsong om den pajar. Då får man ju ha två. Vilket jag iofs har nu ändå av olika skäl.
Erkl sa:DDPQ är koden på dämparen. Hela namnet enligt scots spec 2018 Performance Elite Series FLOAT TRUNNION (ID: DDPQ)
solgule sa:Behöver lite hjälp att få ihop luftburken till en Fox Nude DPS Evol Extra Volume (till en Scott Spark 940 2018).
Kod på dämparen: DDBG
Jag har torkat rent + smort upp luftburken med Fox Fluid (blå) enligt instruktion till motsvarande standard Fox-dämpare. Det såg inte ut att behöva bytas några packningar, så de fick sitta kvar under avtorkningen.
Det var två delar som ramlade ut när jag drog isär (gick trögt att dra isär efter att ha skruvat upp gängorna på luftburken). Jag vet inte hur de lösa delarna satt monterade.
1) En token i plast som är platt på ena sidan och har lite fasning på andra sidan. Vilken sida ska vara vänd mot den breda delen av dämparen där remote-vajern monteras? Skulle gissa på platt sida mot remote-delen, är det rätt?
2) En wave spring (tror jag det heter). En vågig plåt-bricka som är formad med öppning som ett C. Den verkar passa runt den fyrkantiga delen där dämparskaftet går in (verkar lite konstigt om den ska sitta lite halvlöst där iofs). Är det rätt?
Någon som kan hjälpa med info hur de här lösa delarna ska monteras? Går kanske maila Fox, men tänkte att någon vet här.
Plush sa:solgule sa:Behöver lite hjälp att få ihop luftburken till en Fox Nude DPS Evol Extra Volume (till en Scott Spark 940 2018).
Kod på dämparen: DDBG
Jag har torkat rent + smort upp luftburken med Fox Fluid (blå) enligt instruktion till motsvarande standard Fox-dämpare. Det såg inte ut att behöva bytas några packningar, så de fick sitta kvar under avtorkningen.
Det var två delar som ramlade ut när jag drog isär (gick trögt att dra isär efter att ha skruvat upp gängorna på luftburken). Jag vet inte hur de lösa delarna satt monterade.
1) En token i plast som är platt på ena sidan och har lite fasning på andra sidan. Vilken sida ska vara vänd mot den breda delen av dämparen där remote-vajern monteras? Skulle gissa på platt sida mot remote-delen, är det rätt?
2) En wave spring (tror jag det heter). En vågig plåt-bricka som är formad med öppning som ett C. Den verkar passa runt den fyrkantiga delen där dämparskaftet går in (verkar lite konstigt om den ska sitta lite halvlöst där iofs). Är det rätt?
Någon som kan hjälpa med info hur de här lösa delarna ska monteras? Går kanske maila Fox, men tänkte att någon vet här.
Fick du ihop den?
AddeKvark sa:Ber på förhand om ursäkt då jag antar att svaret finns någonstans i tråden. ”Nybörjarfråga: Vad använder ni för att skruva av ”luftburken” från dämparen (Rock Shox Monarch)? Införskaffade en universalöppnare från Biltema men lyckas inte få den att greppa...
Andra frågan: Har någon ett bra ”hack” för montering/demotering av bussningar utan specialverktyget från Rock Shox?
jonte987 sa:AddeKvark sa:Ber på förhand om ursäkt då jag antar att svaret finns någonstans i tråden. ”Nybörjarfråga: Vad använder ni för att skruva av ”luftburken” från dämparen (Rock Shox Monarch)? Införskaffade en universalöppnare från Biltema men lyckas inte få den att greppa...
Andra frågan: Har någon ett bra ”hack” för montering/demotering av bussningar utan specialverktyget från Rock Shox?
Gummiversionen greppar väl? Vilken har du?
AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:Ber på förhand om ursäkt då jag antar att svaret finns någonstans i tråden. ”Nybörjarfråga: Vad använder ni för att skruva av ”luftburken” från dämparen (Rock Shox Monarch)? Införskaffade en universalöppnare från Biltema men lyckas inte få den att greppa...
Ja det är en sån jag har (art.nr 20-320), men jag försökt på alla för mig tänkbara sätt utan att den greppar. Inte ens nära...
jonte987 sa:AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:Ber på förhand om ursäkt då jag antar att svaret finns någonstans i tråden. ”Nybörjarfråga: Vad använder ni för att skruva av ”luftburken” från dämparen (Rock Shox Monarch)? Införskaffade en universalöppnare från Biltema men lyckas inte få den att greppa...
Ja det är en sån jag har (art.nr 20-320), men jag försökt på alla för mig tänkbara sätt utan att den greppar. Inte ens nära...
Ja, det var visst en sån jag menar. Den greppar som fan. Bara att dra in och lägga an så att säga. Tvätta rent?
AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:Ber på förhand om ursäkt då jag antar att svaret finns någonstans i tråden. ”Nybörjarfråga: Vad använder ni för att skruva av ”luftburken” från dämparen (Rock Shox Monarch)? Införskaffade en universalöppnare från Biltema men lyckas inte få den att greppa...
Ja, det var visst en sån jag menar. Den greppar som fan. Bara att dra in och lägga an så att säga. Tvätta rent?
Hmm, ja jag har tvättat rent med T-röd. Måste vara handhavandefel eller så har jag fått tag på ett dåligt exemplar (vilket vore typiskt mig).
jonte987 sa:AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:Ber på förhand om ursäkt då jag antar att svaret finns någonstans i tråden. ”Nybörjarfråga: Vad använder ni för att skruva av ”luftburken” från dämparen (Rock Shox Monarch)? Införskaffade en universalöppnare från Biltema men lyckas inte få den att greppa...
Hmm, ja jag har tvättat rent med T-röd. Måste vara handhavandefel eller så har jag fått tag på ett dåligt exemplar (vilket vore typiskt mig).
Du drar bara åt remen helt och sen vrider i pilens riktning. Pilens riktning bör sammanfalla med önskad rotation.
Lägg en avklippt gammal slang emellan så bör det inte vara några problem att få den att greppa.AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:Ber på förhand om ursäkt då jag antar att svaret finns någonstans i tråden. ”Nybörjarfråga: Vad använder ni för att skruva av ”luftburken” från dämparen (Rock Shox Monarch)? Införskaffade en universalöppnare från Biltema men lyckas inte få den att greppa...
Du drar bara åt remen helt och sen vrider i pilens riktning. Pilens riktning bör sammanfalla med önskad rotation.
Ja det borde vara enkelt. Får ta ”nya tag” imorn eller hitta nåt att lägga emellan ?
Tack iaf
jlindgren sa:Lägg en avklippt gammal slang emellan så bör det inte vara några problem att få den att greppa.AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:Ber på förhand om ursäkt då jag antar att svaret finns någonstans i tråden. ”Nybörjarfråga: Vad använder ni för att skruva av ”luftburken” från dämparen (Rock Shox Monarch)? Införskaffade en universalöppnare från Biltema men lyckas inte få den att greppa...
Ja det borde vara enkelt. Får ta ”nya tag” imorn eller hitta nåt att lägga emellan ?
Tack iaf
Preacher sa:AddeKvark: Det är inte så att du har en high volume och roterar den yttre burken?
jonte987 sa:AddeKvark sa:jonte987 sa:AddeKvark sa:Ber på förhand om ursäkt då jag antar att svaret finns någonstans i tråden. ”Nybörjarfråga: Vad använder ni för att skruva av ”luftburken” från dämparen (Rock Shox Monarch)? Införskaffade en universalöppnare från Biltema men lyckas inte få den att greppa...
AddeKvark sa:Det löste sig med hjälp av tunt ”träningsband” i gummi som jag la emellan.
Nästa problem kom när jag skulle montera tillbaka ”burken”. Får inte ihop dämparen igen då den känns helt stum. Följer RockShox instruktionsvideo men fuskade genom att inte att ta ut ”the valve core” (ursäkta svenskan). Kan det ha något med det att göra, att trycket är kvar på något sätt? Verkar finnas en ventil i andra änden (för det specialverktyg jag saknar) som inte omnämns i videon. Ska väl inte behöva släppas ut luft där också?(Monarch RL från i år).
/Tummen mitt i handen
Okej, tack för svar. Kanske bäst att göra så. Blev en dyr ”prova-på” service ? Finns det en logisk förklaring till att jag inte fick ihop dämparen förrän jag släppte på trycket i ventilen för IFP?Preacher sa:Lämna in den skulle jag säga spontant, det finns en risk att det inte räcker att du bara trycker upp kammaren bakom IFPn i rätt tryck igen.
Har du en kompentent LBS så kör på det, det är troligen så att den får tas isär för att säkerställa att oljan är luftfri och att IFPn hamnar på rätt djup.
Det går att göra en "reset" på den utan att byta hela internkitet men det krävs mest troligen en ny nylonkula till blödporten i samband med att
man häller i ny olja/stället IFPdjup och trycksätter den igen.
AddeKvark sa:Okej, tack för svar. Kanske bäst att göra så. Blev en dyr ”prova-på” service ? Finns det en logisk förklaring till att jag inte fick ihop dämparen förrän jag släppte på trycket i ventilen för IFP?Preacher sa:Lämna in den skulle jag säga spontant, det finns en risk att det inte räcker att du bara trycker upp kammaren bakom IFPn i rätt tryck igen.
Har du en kompentent LBS så kör på det, det är troligen så att den får tas isär för att säkerställa att oljan är luftfri och att IFPn hamnar på rätt djup.
Det går att göra en "reset" på den utan att byta hela internkitet men det krävs mest troligen en ny nylonkula till blödporten i samband med att
Plush sa:AddeKvark sa:Okej, tack för svar. Kanske bäst att göra så. Blev en dyr ”prova-på” service ? Finns det en logisk förklaring till att jag inte fick ihop dämparen förrän jag släppte på trycket i ventilen för IFP?Preacher sa:Lämna in den skulle jag säga spontant, det finns en risk att det inte räcker att du bara trycker upp kammaren bakom IFPn i rätt tryck igen.
Nja... Du tog helt enkelt inte i tillräckligt.
Kan säga att när det gäller service av dämpare så är det en väldig fördel att man väger över 100kg.... Man får så att säga en hel del häveffekt mot dämparen.
Plush sa:AddeKvark sa:Okej, tack för svar. Kanske bäst att göra så. Blev en dyr ”prova-på” service ? Finns det en logisk förklaring till att jag inte fick ihop dämparen förrän jag släppte på trycket i ventilen för IFP?Preacher sa:Lämna in den skulle jag säga spontant, det finns en risk att det inte räcker att du bara trycker upp kammaren bakom IFPn i rätt tryck igen.
Nja... Du tog helt enkelt inte i tillräckligt.
Kan säga att när det gäller service av dämpare så är det en väldig fördel att man väger över 100kg.... Man får så att säga en hel del häveffekt mot dämparen.
C-dale sa:Jag satte dämparen i cykeln o tryckte ihop den. Underlättade mycket.
AX3L sa:C-dale sa:Jag satte dämparen i cykeln o tryckte ihop den. Underlättade mycket.
Jäkligt smart tips!