Frågetråden om dämparservice

Går förbi Clas Ohlson och köper denna och provar:

Bilagor

• IMG_8282.png
    IMG_8282.png
    63.2 KB · Besök: 106
Hej, ska göra aircan service på min Fox float nude. Men jag får fasen inte lös burken! Och så är jag inte svag heller. Finns det nån tips? Värma? Helt galet hårt sitter skiten.
linda en slang runt och vrid med, strap wrench är rätt verktyg men dem brukar inte greppa värst bra så man brukar behöva en slang oavsett

Manitou McLeod var trevlig med sitt hexgrepp för luftburken. Det mest dryga är ju DebonAir / high volume sleeve, som man måste dra av och sen avfetta insidan för att få nåt grepp med rem-avdragaren...

Någon som råkar ha en 3d-ritning till Fox shaft clamp för en 34 mm Rythm? Mina googleskills räcker tydligen inte till...

Min Rockshox Deluxe Ultimate-dämpare har tappat ca 10mm slaglängd (av sina 55mm) och bottnar helt plötsligt hårt för tidigt (så luftvolymen verkar vara oförändrad, men något annat tar fysiskt emot inne i dämparen). Jag har varit lite slarvig med 200h-service, men när jag gjorde en 50h-service häromdagen kunde jag inte se något uppenbart inuti dämparen som såg trasigt ut. Förutom den tappade slaglängden funkar dämparen som den ska, låsning och dämpning funkar bra och den är mjuk och följsam som vanligt (även om jag har varit tvungen att öka lufttrycket för att inte bottna alltför ofta). Vad kan detta bero på? Är det lönt att skicka den på service i 3-4 veckor? Är det något mer jag kan göra för att felsöka eller fixa?

Är det någon som vet om det går att vända remoten så den pekar åt motsatt håll, ner istället för nu, upp?
Hittar Instruktion på de äldre varianterna men inte på min.

Är det någon som vet om det går att vända remoten så den pekar åt motsatt håll, ner istället för nu, upp?
Hittar Instruktion på de äldre varianterna men inte på min.
Vilken remote?

Dropper eller lockout "remotes" med klämma för styret brukar generellt kunna monteras "nere vänster/ uppe höger" och vice versa.

Är det någon form av kombi reglage som sitter ihop med bromshandtaget kan det endast sitta på en specifik plats.

Vilken remote?

Dropper eller lockout "remotes" med klämma för styret brukar generellt kunna monteras "nere vänster/ uppe höger" och vice versa.

Är det någon form av kombi reglage som sitter ihop med bromshandtaget kan det endast sitta på en specifik plats.

Förlåt, jag var otydlig. Remote/lockout på dämparenheten.

På min dämpare ser det fästet annorlunda ut.

Bilagor

• IMG_8291.jpeg
    IMG_8291.jpeg
    236 KB · Besök: 74
  • IMG_8293.jpeg
    IMG_8293.jpeg
    195.3 KB · Besök: 62
Nude är väl Scotts design?
Du får nog leta i Scotts dokumentation, jag tror Fox bara har manualer till sina egna dämpare utan "branding".

Men eftersom det är specialdämpare till specifika modeller finns det nog ingen officiell dokumentation hur man bygger om dem för att passa något annat.

Hade tänkt ge mig på service av GRIP-dämparna på min Fox 34 resp. 38 under vintern och insett att jag då nog måste införskaffa mig en "shaft clamp".

Fox egna ser i sedvanlig ordning orimligt dyr ut så jag undrar om någon har erfarenhet av tredjepartsalternativ?

Hade tänkt ge mig på service av GRIP-dämparna på min Fox 34 resp. 38 under vintern och insett att jag då nog måste införskaffa mig en "shaft clamp".

Fox egna ser i sedvanlig ordning orimligt dyr ut så jag undrar om någon har erfarenhet av tredjepartsalternativ?

Håller med dig! Köpte denna på AliExpress och den såg iaf välgjord ut. Har inte börjat med min dämpare ännu.

Bilagor

• IMG_8313.png
    IMG_8313.png
    163 KB · Besök: 81
Köpte en billig beg. mtb till frugan. 26', qr, Rock Shox Recon SL med coil så gissar att den är runt 15 år gammal.

Dämparen har bara runt 3-4 cm slag. Dämpar fint tills den bottnar. Lockout-vredet har noll inverkan på dämparens funktion. Tips på att få till full dämpning?

Köpte en billig beg. mtb till frugan. 26', qr, Rock Shox Recon SL med coil så gissar att den är runt 15 år gammal.

Dämparen har bara runt 3-4 cm slag. Dämpar fint tills den bottnar. Lockout-vredet har noll inverkan på dämparens funktion. Tips på att få till full dämpning?
Ett par MoCo-enheter som jag har haft behövde lite extra olja för att låsa. Så länge den går att kan bottna i öppet läge och motståndet känns bra hela vägen (tips att prova utan fjäder och topcap på fjädersidan) så är det inte för mycket olja.

Ett par MoCo-enheter som jag har haft behövde lite extra olja för att låsa. Så länge den går att kan bottna i öppet läge och motståndet känns bra hela vägen (tips att prova utan fjäder och topcap på fjädersidan) så är det inte för mycket olja.
Fast nu varken låser eller bottnar gaffeln som den ska. Jag förstår att jag kanske måste plocka isär den för att fixa problemet men det vore bra med en lite hint om vad felet kan vara.

Jag vetju inte så mycket om gaffelns historia och kan inte så mycket om dämpargafflar i allmänhet. Tex kan det vara för mycket olja i den? Är det därför den inte bottnar?

Finns där någon som gör foam rings till Rockshox och/eller Fox och inte tar hutlöst betalt för dem? Bikable har till min Rockshox 35 mm för lämpliga pengar, men hittar inget till Fox 32 eller 34 annat än aliexpress och dem är jag något tveksamma till.

Edit:

hittade nu t ex spoke-store.com men frakten är saftig

Senast ändrad:
Fast nu varken låser eller bottnar gaffeln som den ska. Jag förstår att jag kanske måste plocka isär den för att fixa problemet men det vore bra med en lite hint om vad felet kan vara.

Jag vetju inte så mycket om gaffelns historia och kan inte så mycket om dämpargafflar i allmänhet. Tex kan det vara för mycket olja i den? Är det därför den inte bottnar?
OK, jag tolkade ditt inlägg som att gaffeln har väldigt kort slag bara enligt spec. :) Det kan vara att dämparoljan läckt ner i ytterbenet, har nog hänt mig för länge sen med en sån. Annars kanske nåt annat, troligtvis i dämparbenet men det är ju lika bra att kolla båda.

OK, jag tolkade ditt inlägg som att gaffeln har väldigt kort slag bara enligt spec. :) Det kan vara att dämparoljan läckt ner i ytterbenet, har nog hänt mig för länge sen med en sån. Annars kanske nåt annat, troligtvis i dämparbenet men det är ju lika bra att kolla båda.
Tackar. jag ska försöka få isär den då. Återkommer med rapport om jag får till något

Det var massa blå olja från innerbenet som läckt ut i ytterbenet. Nu hinner jag inte få tag på ny olja och packningar innan cykeln ska upp till Åre så jag skruvar ihop skiten igen. Skriver ett till inlägg om den funkar helt jättedåligt

Det är dags att ordentligt serva min Rockshox bakdämpare. Framgafflarna servar jag hemma (Manitougrejer är nämligen vänliga till hemmekaniker), men en bakdämpare orkar jag inte närma mig djupare än att stoppa in en token.

Vart brukar man skicka sin dämpare om man bor i Stockholmsområde? LBS duger tyvärr inte då de är helt opålitliga i mitt område.

Det är dags att ordentligt serva min Rockshox bakdämpare. Framgafflarna servar jag hemma (Manitougrejer är nämligen vänliga till hemmekaniker), men en bakdämpare orkar jag inte närma mig djupare än att stoppa in en token.

Vart brukar man skicka sin dämpare om man bor i Stockholmsområde? LBS duger tyvärr inte då de är helt opålitliga i mitt område.

Sigge Cykel servade precis sonens Rockshox bakdämpare. Anlitar dom för allt jag inte gör själv. Trevliga och duktiga. Går att boka tid så är du inte av med cykeln mer än ett dygn.

Dom har flyttat in i samma lokaler som cykelförsäljningen nu. Så typ snett över gatan från gyllene prag. Jag tror dom har tagit över udéns sport gamla lokaler.

Hej hallå! Har kommit över en rockshox super deluxe coil till min spicy, behöver således köpa ny hardware. Fått fram att det ska vara M8x30. Men räcker det att köpa hardware-kitet eller måste man ha DU bushing också? Det är trunnion på den övre infästningen.

Bilagor

• IMG_2417.jpeg
    IMG_2417.jpeg
    19.9 KB · Besök: 52
  • IMG_2418.jpeg
    IMG_2418.jpeg
    69.7 KB · Besök: 55
Det beror på, är dämparen helt ny behöver du en DU bushing men är den begagnad kanske det redan sitter en där. Det kan ju dock vara skönt att byta den ändå när allt är löst. Med reservation på att jag är ovan vid trunnion.

Tillbaka
Topp