Frågetråden om dämparservice

Hej! Jag har en Fox 34 Rhythm 29 med 130 mm slag från 2019 som jag hade tänkt förlänga till 140 mm.

Nu då jag installerat det nya luftskaftet så blir jag lite osäker på ifall det verkligen är görbart då luftskaftet verkar vara längre än dämparskaftet, sett till längden ner till gängorna (se bilderna).

Frågan är om det gör något då jag noterar att luftskaftets gängdel bygger lite mer vilket gör att det blir mindre användbart skaft (den mörkgråa delen på bilderna) jämfört med på dämparsidan.

Fox skriver följande på sin hemsida: "While 2016 29in 34mm forks may have travel extended up to 140mm, forks starting at 120 or below will need a new damper to acheive greater than 120 travel.", vilket låter lovande men oklart om Rhythm-gafflarna räknas in där.

Jag är frestad att testa men det vore förstås tråkigt att förstöra dämparkretsen om jag skulle ha fel..

Vad säger experterna om detta?

Luftskaftet (820-02-370-KIT) ska enl. Fox passa både 27.5 och 29-gafflar.

Bilagor

• 20240217_144722.jpg
    20240217_144722.jpg
    632 KB · Besök: 50
  • 20240217_144709.jpg
    20240217_144709.jpg
    535.5 KB · Besök: 54
Skulle genomföra en luftburksservice på min fox float men inser ganska snabbt att jag beställt fel någonstans.
Alla oringar och tätningar har olika mått, se bild.

Dämpare är en 2022 fox float x 1013809-0061-T

Kitet jag beställde var ett https://www.bike-discount.de/en/fox-racing-shox-float-line-air-sleeve-rebuild-kit

Vad ska jag göra för att undvika att det händer igen?
(beställa rätt grejer såklart ? men hur hittar jag rätt i djungeln?)

Bilagor

• IMG_20240313_092417.jpg
    IMG_20240313_092417.jpg
    412.7 KB · Besök: 48
Skulle genomföra en luftburksservice på min fox float men inser ganska snabbt att jag beställt fel någonstans.
Alla oringar och tätningar har olika mått, se bild.

Dämpare är en 2022 fox float x 1013809-0061-T

Kitet jag beställde var ett https://www.bike-discount.de/en/fox-racing-shox-float-line-air-sleeve-rebuild-kit

Vad ska jag göra för att undvika att det händer igen?
(beställa rätt grejer såklart ? men hur hittar jag rätt i djungeln?)
Float och Float X är två helt olika produkter. Så rent praktiskt är väl enklaste sättet att hitta rätt nästa gång att kika på Fox hemsida och se vilka olika produktfamiljer de kör, samt vilka delar av namnet som är produkten i sig och vilka som är "bling-nivå".

Detta bör vara mer rätt: https://www.bike-discount.de/en/fox-racing-shox-float-x-shock-rebuild-service-kit

Fox har också en sida med reservdelslistor om man söker på sitt serienummer, hittar inte den på rak arm nu bara för det.

@Emil87 De där skrapringarna håller också rätt länge, jag brukar göra air-sleeve servicen utan nya och bara torka rent och smörja in igen, och så blir bytet när det är dags för storservicen på årsbasis istället.

@Emil87 De där skrapringarna håller också rätt länge, jag brukar göra air-sleeve servicen utan nya och bara torka rent och smörja in igen, och så blir bytet när det är dags för storservicen på årsbasis istället.
Tack för klargörandet!

Ja de fick bli så den här gången, allt såg fint ut så jag torkade rent, rengjorde och smörjde in tätningar och monterade ihop igen med ny olja.

@Emil87 @Rattnalle

Float X kom i ny version 2022, gamla Float X använder sig av det *vanliga* floatkitet 803-00-142 men den nya (2022+) Float X har ett dedikerat luftburkskit som heter 803-01-727

Snurrigt sa bull.
Suck, så klart. När gjordes gamla Float X senast? Det har helt gått mig förbi, före DPX2 eller existerade de parallellt också? För när den nya kom kändes den som ersättare.

@Emil87 @Rattnalle

Float X kom i ny version 2022, gamla Float X använder sig av det *vanliga* floatkitet 803-00-142 men den nya (2022+) Float X har ett dedikerat luftburkskit som heter 803-01-727

Snurrigt sa bull.
Tack för ytterligare klargörande!

Jag hade ett svagt minne av att jag hos återförsäljare hade läst att det skulle funka till float X.
Det här förklarar ju saken.

I fortsättningen följer jag @Rattnalle råd och kollar foxs hemsida, där fanns all info om vilket kit som behövdes.

Suttit med djungelns av RockShox-modeller och letat idag.

Men om jag har fattat det rätt kan man inte köpa individuella packningar eller andra slitdelar utan allt är knutet till områdesspecifika, 50 eller 200h service kit?

1711378630175.png
1711378665621.png

Suttit med djungelns av RockShox-modeller och letat idag.

Men om jag har fattat det rätt kan man inte köpa individuella packningar eller andra slitdelar utan allt är knutet till områdesspecifika, 50 eller 200h service kit?

Visa bilaga 688303Visa bilaga 688304
Wipers, foams och crush washers går fint, och huvudtätningar till Charger/MoCo, men annars är det kit.

Någon som hittat någon prisvärd skruvstyckeshållare som funkar för Fox 38?
Finns en del billiga o hitta på typ Amazon med en massa olika dimensioner men osäker på storleken på 38:ans air shaft och cartridge.

s-l400.jpg
41phNXqZuFL._AC_SL1000_.jpg

Jag har en flaska Maxima dämparolja (5WT) som står i källaren. Det verkar som att oljan kryper ur den trots att locket är på och någon inte rör flaskan ‽

När jag kommer där nere och tittar på flaskan, ser jag ofta att ett tunn oljig hinna har uppstått på flaskans utsida. Den sitter längs flaskans fogar, som om oljan har krupit upp till topp och genom stängda locket trots gravitationen.

Om jag torkar upp flaskans utsida och lämnar den orörd i ett par veckor, då kryper mer olja tillbaka!

Är det normalt för tunn olja att kunna sippra genom originalförpackning på sånt sätt efter att den har öppnats?
Eller är det någon som prankar mig?

Jag har en flaska Maxima dämparolja (5WT) som står i källaren. Det verkar som att oljan kryper ur den trots att locket är på och någon inte rör flaskan ‽

När jag kommer där nere och tittar på flaskan, ser jag ofta att ett tunn oljig hinna har uppstått på flaskans utsida. Den sitter längs flaskans fogar, som om oljan har krupit upp till topp och genom stängda locket trots gravitationen.

Om jag torkar upp flaskans utsida och lämnar den orörd i ett par veckor, då kryper mer olja tillbaka!

Är det normalt för tunn olja att kunna sippra genom originalförpackning på sånt sätt efter att den har öppnats?
Eller är det någon som prankar mig?
Är den halvfull?
Om du öppnar flaskan när det är kallt och stänger locket så kommer luften expandera i flaskan när temperaturen stiger, om den är "lagom" tät kan den pressa ut lite oljerester.

Är min gissning.

Är den halvfull?
Om du öppnar flaskan när det är kallt och stänger locket så kommer luften expandera i flaskan när temperaturen stiger, om den är "lagom" tät kan den pressa ut lite oljerester.

Är min gissning.
Nej, flaskan står i mer eller mindre isotermiska förhållanden. Men din hypotes gav mig en idé till en annan möjlig förklaring.

Det kan vara så att några droppar olja finns kvar på locket (nämligen på dess gänga). Och dropparna kan ju långsamt rinna ut på flaskans yttre sidor. Det är locket som sitter vid flaskans högsta punkten, och då är det verkligen gravitationen som skapar det här mysteriet.

Om jag ordentligt avfettar locket och flaskhalsen kan processen kanske upphöra. Jag behöver testa detta!

Vad är er uppfattning om att använda luft istället för nitrogen i bakdämparen?
Har en Fox X2 på min nya hoj och har börjat kolla vad jag behöver för verktyg för att kunna serva den själv.
Jag har alltid använt luft i mina dämpare förr (Rockshox och DVO).

Har en Fox X2 på min nya hoj och har börjat kolla vad jag behöver för verktyg för att kunna serva den själv.
Jag hade inte engagerat mig och fylla nitrogen om du har luftpump. Fördelarna är högst teoretiska och inget jag hade lagt vikt vid.
Dock om man har tank och regulator är det nästan smidigare än och pumpa manuellt.

Nitrogen är 100% N₂ . Luft är 78% N₂ och 21% O₂ och 1% olika skräpgas. De är nästan samma sak. Kanske finns det större risk att få in fuktig luft (med spår av vattenånga) än det är med tekniskt rent kväve.

Kväve har 28 för atomisk massa, luften har 29; nästan ingen skillnad.

En fördel med kväve är att det temperaturer inte påverkar det på samma sätt som syre och inte expanderar lika mycket. Men på cyklar blir det ändå inte så varmt. Om det går att pumpa så skulle jag köra med vanlig hederlig luft

Jag kör med luft i dpx2 och det har funkat lika bra men den är det inte lika högt tryck i som vissa andra dämpare så med det sagt så behövs det kanske en pump som går högre än dom ” vanliga” dämparpumparna, tror det finns en rockshox som orkar trycka mer ?

En fördel med kväve är att det temperaturer inte påverkar det på samma sätt som syre och inte expanderar lika mycket. Men på cyklar blir det ändå inte så varmt. Om det går att pumpa så skulle jag köra med vanlig hederlig luft
Jo jag känner till de teoretiska fördelarna med kväve. Var mer intresserad av om det är något större skillnad irl.
Verkar som det ska gå att pumpa med luft då det enligt Fox instruktioner sitter en schrader valve och endast behöver 100psi.

Hej alla,

Jag har bytt luftskaft på min Yari. Det är väl bara olja i lowers som behöver fyllas på? Jag tyckte det rann ut lite onödigt mycket ur dämparsidan. Gaffeln är köpt beg med okänd servicehistorik. Den verkar fungera som den ska.

Det ska ju vara mer olja totalt i dämparsidan, kan det ha läckt ut?
Jag kan verkligen ha inbillat mig då de inte tömdes samtidigt.

Mvh

Kända att starta en egen tråd var lite fel. Fanns ju redan en för dämparservice :)

Har en cane creek db air cs som nog skulle må bra av en service. Piggybacken ska ju fyllas med nitrogen men en del skiter i det och kör luft? Är det någon stor skillnad i funktion? Det är ingen vanlig koppling till den. Kan man tillverka sig en egen adapter? Min dämpar pump klarar ju 300psi och det ska bara vara 150psi.
I övrigt känns det ju inte jätte avancerat att ha isär den. Funderar också lite på rebuild kits. På cane creeks hemsida står det att man behöver:

BAD0241 – DBair/DBair CS Air Spring Rebuild Kit
BAD2375 – DBair CS Damper Rebuild Kit

Behöver man båda? För när jag söker på rebuild kit står det att det vara räcker med ett, som här. Sen verkar det även finnas detta kit. Vilket ska man ha?
Vilka fetter behövs? Jag har muc off rött bio fet, marine fett och ett lager fett ep2. Behöver jag något annat?

Kända att starta en egen tråd var lite fel. Fanns ju redan en för dämparservice :)

Har en cane creek db air cs som nog skulle må bra av en service. Piggybacken ska ju fyllas med nitrogen men en del skiter i det och kör luft? Är det någon stor skillnad i funktion? Det är ingen vanlig koppling till den. Kan man tillverka sig en egen adapter? Min dämpar pump klarar ju 300psi och det ska bara vara 150psi.
I övrigt känns det ju inte jätte avancerat att ha isär den. Funderar också lite på rebuild kits. På cane creeks hemsida står det att man behöver:

Behöver man båda? För när jag söker på rebuild kit står det att det vara räcker med ett, som här. Sen verkar det även finnas detta kit. Vilket ska man ha?
Vilka fetter behövs? Jag har muc off rött bio fet, marine fett och ett lager fett ep2. Behöver jag något annat?
Om det går att få till någon adapter skulle jag pumpa den med luft, fett brukar behövas något silikonfett typ sram butter eller slikoleum

Jag vet inte hur cane creek ser ut angående luftfyllning men på fox dpx2 så fyller man med en nål, jag har kört med luft i 1 år och märker ingen skillnad mot gas, köpte adapter och dom grejjer som behövs från en kille i canada ( har filmer på yt hur man servar)

ja just, har för mej sidan heter mtb hydrauliks. Eller nått liknande ?
Grejen är bara att med oringar, en spruta och en luftadapter hamnar det på ca 1600:- med frakt. Moms och tull på det gör att det blir närmare 2300:- För ynka 3800:- får jag en helt ny dämpare bak just nu. Känns ju lite sådär. Tycker inte om att betala så mycket för saker som kostat någon hundralapp bara. Sprutan är ju en kina spruta som kostar 5:- och adaptern kostar nog 30:- Men den sälja för 400:- ?‍♂️ Lutar mer åt att jag köper en ny dämpare och säljer min gamla för en billig peng. Då går kostnaden på 1 ut.

Grejen är bara att med oringar, en spruta och en luftadapter hamnar det på ca 1600:- med frakt. Moms och tull på det gör att det blir närmare 2300:- För ynka 3800:- får jag en helt ny dämpare bak just nu. Känns ju lite sådär. Tycker inte om att betala så mycket för saker som kostat någon hundralapp bara. Sprutan är ju en kina spruta som kostar 5:- och adaptern kostar nog 30:- Men den sälja för 400:- ?‍♂️ Lutar mer åt att jag köper en ny dämpare och säljer min gamla för en billig peng. Då går kostnaden på 1 ut.
Oj, när jag handla för typ 2 år sen så fick jag alla grejjer + nått extra servicekit för vad 1 service skulle kosta ( om jag lämna till nån cykelverkstad) men om du kan köpa adapter å sprutor nånstans för småpengar så är det väll ännu bättre? Har du räknat på canada dollar?

Oj, när jag handla för typ 2 år sen så fick jag alla grejjer + nått extra servicekit för vad 1 service skulle kosta ( om jag lämna till nån cykelverkstad) men om du kan köpa adapter å sprutor nånstans för småpengar så är det väll ännu bättre? Har du räknat på canada dollar?
Yes det har jag. Men sökte på nitrogen needle och m4 fitting. Så ny hittade jag en fitting för 30:- och en nitrogen adapter för 100:- inom eu. Oringar verkar finnas från Ukraina.

Grejen är den att frakten är sjukt dyr sen ska ju 25% moms och lite tull avgift och posten ska ju ha 125:- också för att deklarera paketet. Valet att göra det direkt till eBay fanns inte.

Senast ändrad:
Hej alla dämparexperter. Jag vill gärna få på någon form av fjärrkontroll till fox dämparen fram och bak. Har fjärrkontroll till dropper posten idag. Vad mer behöver jag köpa? Se bilderna på min dämpare fram och bak? Vet att jag måste byta något på de båda fox dämparna men när jag googlar får jag för många förslag. Kan någon hjälpa mig med förslag på delar jag behöver montera på
dämparna? Tacksam för hjälp.
IMG_3542.jpeg

Bilagor

• IMG_3541.jpeg
    IMG_3541.jpeg
    351.4 KB · Besök: 37
  • IMG_3540.jpeg
    IMG_3540.jpeg
    393.8 KB · Besök: 46
Hej alla dämparexperter. Jag vill gärna få på någon form av fjärrkontroll till fox dämparen fram och bak. Har fjärrkontroll till dropper posten idag. Vad mer behöver jag köpa? Se bilderna på min dämpare fram och bak? Vet att jag måste byta något på de båda fox dämparna men när jag googlar får jag för många förslag. Kan någon hjälpa mig med förslag på delar jag behöver montera på
dämparna? Tacksam för hjälp.Visa bilaga 702038

Hej,

Gaffeln är enklast, eller snarare det går skapligt lätt. Det KOMMER gå att bara byta interface på toppen, då väljer du om du vill ha Push-to-lock eller Push-to-unlock (PTL/PTU) och så behöver du ett reglage.

Det finns reglage för både fram/bakdämpare samt dropper på samma klämma, vilket kan vara att rekommendera för det kommer bli trångt.

Värt att notera att det optimala är att skifta en större del av toppen av din dämparenhet för att den skall fungera bättre med remoteinterfacet, mindre friktion, men den kommer fungera även utan detta byte.

Bakdämparen är krångligare då den behöver i alla lägen ett nytt bakstycke med komponenter i som är kompatibla med remote. Även där väljer man PTL/PTU och det skall matcha det du har fram.

Detta är en något kostsam historia, bara som en heads up, inklusive jobb så trillar det säkert över 8k.

/Jon

Hej,

Gaffeln är enklast, eller snarare det går skapligt lätt. Det KOMMER gå att bara byta interface på toppen, då väljer du om du vill ha Push-to-lock eller Push-to-unlock (PTL/PTU) och så behöver du ett reglage.

Det finns reglage för både fram/bakdämpare samt dropper på samma klämma, vilket kan vara att rekommendera för det kommer bli trångt.

Värt att notera att det optimala är att skifta en större del av toppen av din dämparenhet för att den skall fungera bättre med remoteinterfacet, mindre friktion, men den kommer fungera även utan detta byte.

Bakdämparen är krångligare då den behöver i alla lägen ett nytt bakstycke med komponenter i som är kompatibla med remote. Även där väljer man PTL/PTU och det skall matcha det du har fram.
Hej,

Detta är en något kostsam historia, bara som en heads up, inklusive jobb så trillar det säkert över 8k.

/Jon

/Jon
Tack för svaren Jon,

Var köper jag delarna? Än så länge har jag hittat detta men den är slut, kan mannköpa detta av din butik?:

och detta för gaffeln:

men för bakdämpareb hittar jag ingenting. Har du de korrekta artikel nr som jag kan söka på? Är nyfiken på vad som behövs.

Tack för svaren på förhand.

Tack för svaren Jon,

Var köper jag delarna? Än så länge har jag hittat detta men den är slut, kan mannköpa detta av din butik?:

och detta för gaffeln:

men för bakdämpareb hittar jag ingenting. Har du de korrekta artikel nr som jag kan söka på? Är nyfiken på vad som behövs.

Tack för svaren på förhand.

Jag jobbar inte längre på Trekstore, kör min egen grej från denna sommaren.
De har dock ett lämpligt Bontragerreglage liknande den Twinlocvarianten om du vill kunna få tag på något över disk.

Gaffelnkomponenten är korrekt, om man vill ha PTL, trycka in reglaget för att låsa alltså.
Kan verkligen rekommendera att skaffa verktyget för att installera den där, väldigt stökigt annars.

Gällande bakdämparen behöver jag veta en kod eller serienummer på den för att du skall få rätt delar
rekommenderade. Tänk på att det inte är ett lätt byte, krävs en del verktyg som inte var person sitter på.

Innebär den nya verksamheten service av dämpare? Man vill ju gärna stötta en legend, ?

Hör och häpna, det innebär det. ? ?

Total Suspension Solutions, service åt privatpersoner och företag, samt utbildningar/clinics.

Mer får jag nog inte skriva innan det rankar som total reklam. Vevas igång i dagarna.

Tillbaka
Topp