Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Framfall

Aktiv medlem
åååh gud min cykelkarriär är en lång jäkla pina. 59 + 79 (returfrakt) för ingenting. Det här är ju en smärre skandal! Jag är inte killen som bryr mig om estetik men detta ser verkligen fruktansvärt fult ut alltså, bara ha det så. Nää det får bli Zwift fram tills Trifox levererar, eller så går jag på suicidmission och kör med gamla forken tills nya kommer. Detta var inte så kul.

Fula fula cykelkraft.

Edit: Jag måst få säga att det är imponerande att man kan gröpa ur i stort sett allt material och att kolfiber ändå anses hålla, för det är verkligen jättetunt på tunnaste stället.
Det är inte riktigt så det funkar…

Woodknocker

Aktiv medlem
Det är inte riktigt så det funkar…
Hur funkar det då? Är det inte materia som står för hållfastheten? Jaha ja om kolfiber är så här hållbart kanske min gamla gaffel är okej att köra men det är inget jag tänker testa, nej jag skickad ett mejl till Trifox där jag bad så snällt om att få köpa en ny av dem. Sen får vi se när den kommer. Cykelkrafts horribelt fula framgaffel åker tillbaks med Bring och ACn får stanna månaden ut, för nu blir det Zwift för hela baletten.

Men det betyder ju inte att jag inte är fasligt intresserad av hur i hela världen detta kan anses som en fulgod stabilitet. Jag bedömer att det är cirka 3 mm av fast vägg där det är som tunnast, sen är det i stort sett två spräda pinnar (på vardera sida det myntformade hålet) som håller uppe allt. Det kanske är så att de tänker att själva speedsensorn ska ge stabilitet? Fast den verkar vara i plast så det tror jag inte mycket på.

Rent aerodynamiskt lär detta vara en lika stor katastrof som det är rent utseendemässigt. Jahapp ja det kunde jag väl ge mig fanken på att detta skulle hända.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem

marr

Moderator
Forumvärd
Mjaa det trodde jag också först, inte för att jag har någon insikt i hur diskbromsar funkar men ja. En kombinerad rim och disc-fork fast nu är det speedtrap (speedsensor) som är menat att sitta där. Horribelt av Cykelkraft.
Nja. Alltså du kan ju inte bara skylla på cykelkraft. En snabb googling på din gaffel efter att du gav länken visade detta....

Woodknocker

Aktiv medlem
Nja. Alltså du kan ju inte bara skylla på cykelkraft. En snabb googling på din gaffel efter att du gav länken visade detta....
Ja så kan det kanske vara, jag ska i alla fall trycka starkt på detta faktum att de tar en bild och inte nämner ett ord om det. I värsta fall blir Brings chaufförer glada.

Gaffeln väger 529 gram. Men det spelar ingen roll vad den väger för jag tolererar inte detta och det är främst för utseende och aerodynamiken. Har ett gäng ingenjörerar ansett att det håller så är det så. Fast visst är jag sur på Cykelkraft.

marr

Moderator
Forumvärd
Ja så kan det kanske vara, jag ska i alla fall trycka starkt på detta faktum att de tar en bild och inte nämner ett ord om det. I värsta fall blir Brings chaufförer glada.

Gaffeln väger 529 gram. Men det spelar ingen roll vad den väger för jag tolererar inte detta och det är främst för utseende och aerodynamiken. Har ett gäng ingenjörerar ansett att det håller så är det så. Fast visst är jag sur på Cykelkraft.
Din ilska visar inga gränser. Chillaxa lite. Var inte så arg hela tiden. Du gjorde ett felköp, sånt händer. Returnera, gå vidare.

Woodknocker

Aktiv medlem
Din ilska visar inga gränser. Chillaxa lite. Var inte så arg hela tiden. Du gjorde ett felköp, sånt händer. Returnera, gå vidare.
Ja jag är faktiskt arg och trött, det är jag ofta. Inget som helst flow i min cykling senaste tiden (året). Hmm gick så långt att jag trodde jag var övertränad i våras men efter lång vila upplevde jag det som att jag fortfarande var ARG. Jaa nu är det retur som gäller, Bring får fixa biffen.

Trifox tar 88 dollar (all inclusive mister) så det får vi se hur det är med det.

OldBones

Aktiv medlem
åååh gud min cykelkarriär är en lång jäkla pina. 59 + 79 (returfrakt) för ingenting. Det här är ju en smärre skandal! Jag är inte killen som bryr mig om estetik men detta ser verkligen fruktansvärt fult ut alltså, bara ha det så. Nää det får bli Zwift fram tills Trifox levererar, eller så går jag på suicidmission och kör med gamla forken tills nya kommer. Detta var inte så kul.

Fula fula cykelkraft.

Edit: Jag måst få säga att det är imponerande att man kan gröpa ur i stort sett allt material och att kolfiber ändå anses hålla, för det är verkligen jättetunt på tunnaste stället.

Detta är en trasig ram från en av de absoluta high end tillverkarna, så här mycket kolfiber har dem i sina downtube vid vevlagret. Folk är inte medvetna om hur lite kolfiber det behövs egentligen 🤷‍♂️

För övrigt kan denna bilden också användas som exempel till folk som hävdar att tillverkarna minnsan förstärker områden för rivnuts, eller att det är farligt att göra ett eget hål någonstans i kolfiber etc 🤣

Bilagor

• IMG_20210726_195036.jpg
    IMG_20210726_195036.jpg
    129.2 KB · Besök: 75
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem

Det är ju mycket gods i den gaffeln då 350 gram väger gaffeln till min senaste racer.

yorkie

Ny medlem
Har en skofråga som jag egentligen inte vågar ställa... Efter att ha kört mycket MTB med spd-pedaler är jag nu på gång att köpa mig en landsvägshoj.

Har förstått att jag behöver ett par andra skor (har Shimano ME3 när jag kör MTB). Men vad är skillnaden mellan de olika spd-pedalerna? Andra brickor under sulorna?

Ska provköra en racer i vecka med spd-pedaler. Är det ens nån idé att ta med mina dojor som jag har nu?

Masjevel

Aktiv medlem
Har en skofråga som jag egentligen inte vågar ställa... Efter att ha kört mycket MTB med spd-pedaler är jag nu på gång att köpa mig en landsvägshoj.

Har förstått att jag behöver ett par andra skor (har Shimano ME3 när jag kör MTB). Men vad är skillnaden mellan de olika spd-pedalerna? Andra brickor under sulorna?

Ska provköra en racer i vecka med spd-pedaler. Är det ens nån idé att ta med mina dojor som jag har nu?
Går alldeles utmärkt att använda mtb spd även på en landsvägscykel. Man slipper dessutom gå som en kråka när man kliver av cykeln. 😉
Prova med det du har innan du köper på dig nya pedaler o skor.

yorkie

Ny medlem
Går alldeles utmärkt att använda mtb spd även på en landsvägscykel. Man slipper dessutom gå som en kråka när man kliver av cykeln. 😉
Prova med det du har innan du köper på dig nya pedaler o skor.
Men förmodligen behöver jag ha med mig egna pedaler när jag ska testa? (Han skrev iofs att det skulle sitta ett par spd på...)

Woodknocker

Aktiv medlem
Det är ju mycket gods i den gaffeln då 350 gram väger gaffeln till min senaste racer.
Min trifox vägde 250 men den är ju också toast, lite som mina ben aj. Hursomhelst, den skulle fått väga precis hur mycket som helst om den bara inte var urgröpt... Men nu får Bring något att syssla med. Not my probleeemas, well det är det ju för det är jag som måste betala, lämna in den och sedan betala upp till mina plågoandar Trifox. 🙈

Aja det kunde väl ha varit värre, fråga mig inte hur men ja.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Två frågor jag är nyfiken på:

Vad heter den lilla delen som sitter innerst i övre delen på ett headset? Den om klämmer fast kring gaffeln. Den röda delen på bilden nedan. Vi kallade den "lock ring" eftersom vi båda fattade vad vi menade och det var lite roligt att uttala det fel.
1627370191114.png

Fråga två. Mitt vevlager har börjat pajja. Andra gången inom två år. Jag tror att lagren helt enkelt blivit utslitna. En square tapered shimano av enklare modell, säkert BSA. Går att cykla på, men behöver bytas. Frågan är om det finns något lätt sätt att ta reda på längden utan att behöva skruva ut vevlagret. Är på resande fot nu och har inget verktyg med mig men skulle gärna beställa ett så att det ligger och väntar så jag kan byta när jag kommer hem. Och, när vi ändå pratar vevlager; är det någon som har tips på något hållbart BSA square-taperd? Behöver inte vara super eller top notch, men något som håller för flitigt och lite stökigt användande.

Edit: är det så lätt att jag helt enkelt mäter hur lång axel jag har nu och beställer en med samma? Vore ju guld. Tokens BB verkar ju nice.

Senast ändrad:

th0m

Aktiv medlem
vet någon som har tips på något hållbart BSA square-taperd? Behöver inte vara super eller top notch, men något som håller för flitigt och lite stökigt användande.

Edit: är det så lätt att jag helt enkelt mäter hur lång axel jag har nu och beställer en med samma? Vore ju guld. Tokens BB verkar ju nice.
Det du behöver ha koll på är väl bara längden på axeln (såvida inte veven kräver en axel med "offset"?) och vilken typ av "taper" det handlar om; ISO eller JIS. Om det är Shimano så antar jag att det är JIS.

Om du ska ha ett fyrkantsaxel-lager som är känt för att vara i det närmaste odödligt så är det väl Phil Wood som gäller.

SIE

Aktiv medlem
Efter tre år med samma cykel, samma hand och samma typ av cykling har jag börjat få skav här, en timme in i rundan.
CC674295-1538-4863-BB20-2FCD284C1377.jpeg

Varför?

Woodknocker

Aktiv medlem
Två frågor jag är nyfiken på:

Vad heter den lilla delen som sitter innerst i övre delen på ett headset? Den om klämmer fast kring gaffeln. Den röda delen på bilden nedan. Vi kallade den "lock ring" eftersom vi båda fattade vad vi menade och det var lite roligt att uttala det fel.
Visa bilaga 502785
Fråga två. Mitt vevlager har börjat pajja. Andra gången inom två år. Jag tror att lagren helt enkelt blivit utslitna. En square tapered shimano av enklare modell, säkert BSA. Går att cykla på, men behöver bytas. Frågan är om det finns något lätt sätt att ta reda på längden utan att behöva skruva ut vevlagret. Är på resande fot nu och har inget verktyg med mig men skulle gärna beställa ett så att det ligger och väntar så jag kan byta när jag kommer hem. Och, när vi ändå pratar vevlager; är det någon som har tips på något hållbart BSA square-taperd? Behöver inte vara super eller top notch, men något som håller för flitigt och lite stökigt användande.

Det där är crown race, den är viktig, hehe.'

Compression ring kallar vissa den

slice me nice

Aktiv medlem
Alltså j*vlar vad dessa pedaler verkar sitta hårt. Har inte haft modellen med insex från insidan förut tror jag. Är det fortfarande längst in mot armen man tar loss dem med nyckel av lämplig storlek?
Right is right and left is wrong är jag med på, men jag rubbar dem inte ur fläcken.
66FB2685-9910-4EF0-BDE6-F6DBA58B4D00.jpeg

609CE2F7-D8F6-47CB-91EE-64278EB2F9B1.jpeg

d_anders

Aktiv medlem
Du ska skruva åt det håll som får pedalen att gå bakåt om du inte håller emot. Normalt sett behövs ett verktyg med ganska lång arm.

Juhlin

Aktiv medlem
Är det insexsidan eller mellan pedal och arm jag ska tvinga för kung och fosterland? Eller spelar det ingen roll?
Jag har en äldre variant av den här när det sitter hårt:

Sitter det rent överdjävligt kan man ju dra med båda samtidigt, men det har alltid lossnat när jag använt den från Biltema, sannolikt främst för att det är en längre hävarm.

MagerValp

Aktiv medlem
Det är svårt att få tillräckligt med vridmoment med en insex, om du inte har ett rejält monsterverktyg. Jag har en rörhylsa jag använder för att förlänga, då går det.

slice me nice

Aktiv medlem
Jag har en äldre variant av den här när det sitter hårt:

Sitter det rent överdjävligt kan man ju dra med båda samtidigt, men det har alltid lossnat när jag använt den från Biltema, sannolikt främst för att det är en längre hävarm.
Tack för tips, får nog skaffa mig en sån. Jag har en 15 mm fast nyckel, men ganska kort så lite längre häfvarm kanske gör susen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer