Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

HåkanC

Aktiv medlem
Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Force XPLR är absoluta favoriten
Jag kände mig tuff och hoppade på hockeyfrilletåget. Vore det vettigt att köpa nya klingor, kassett och bakväxel och framväxel? Eller räcker det med bakväxel och kassett? Det vore lite enklare att kliva mellan hjulen då och ha en för dra-vagn-och-barn-utväxling och en lite tätare.

Framfall

Aktiv medlem
Finns det någonstans man kan köpa elektriska komponenter utan att frakten gör ett stort hål i plånboken?
Behöver

EEUFS0J332 - Radiell elektrolytkondensator, 3300uF, 207.9uA, 6.3V, 2.18A, Panasonic​

Eller liknande!?

bikerX

Medlem
Jag har en fråga. Om man har ett hjul till en landsvägscykel med 11delad kassett. Kan man då helt enkelt bara köpa en xdr-body och montera dit den? Det vill säga, måste xdr-bodyn vara specifik för hjulet. För att förtydliga, om jag har ett syncros RP 1.0 Carbon måste då bodyn vara specifik för det navet?

weldion

Aktiv medlem
Jag har en fråga. Om man har ett hjul till en landsvägscykel med 11delad kassett. Kan man då helt enkelt bara köpa en xdr-body och montera dit den? Det vill säga, måste xdr-bodyn vara specifik för hjulet. För att förtydliga, om jag har ett syncros RP 1.0 Carbon måste då bodyn vara specifik för det navet?
Ja, det måste vara rätt body till navet.

bearthefear

Aktiv medlem
In och ut är svårt! Jag menar att om jag monterar belägg så tar de i skivan. Eller räcker det med att jag monterar belägg och bromsar?
Om det inte går att få in kolvarna trots att du trycker på med universalverktyget (smörkniven…) så är det sannolikt för mycket olja i systemet. Öppna luftningsskruven på reservoaren, håll en pappersbit över hålet och tryck in kolvarna.

n_andersson

Aktiv medlem
Det är alltså denna insexen man ska lossna? Sitter ju som satan har ett skaft som är 1 meter o står på pedalen o den vägrar lossna
20230518_173019.jpg

n_andersson

Aktiv medlem
Det löste sig med mutterknackaren. Satan vad den satt. Synd bara att den ovala klingan inte passade. Cykelgear som lovade att det var den till min👎

Berk

Aktiv medlem
Tydligen går det inte lita på danskar😡 är första cykeln med sram så är helt nollställd där😋

Det är dock lite svårt att hålla koll på alla "standard". Just nu andra tillverkare också börja tillverka vevpartier med Srams 3-håls infästning byter Sram till 8-hål.

Shimano har då fyra olika "standard" av montering av växelreglage på bromshandtaget och en half-dold "standard" med smalare bromsskivor på dyrare bromsmodeller.

adamj5

Ny medlem
Superdum fråga: glor på en 90-tals MTB på Marketplace, men har sjukt svårt att avgöra om den är stor nog för en vuxen man? Gubben som har den mätte upp sadelröret till 49cm, vilket såklart är för litet i vanliga fall - men är det ”korrekt” i fallet av en gammal odämpad MTB? Tack för överseende.

jolov

Aktiv medlem
Superdum fråga: glor på en 90-tals MTB på Marketplace, men har sjukt svårt att avgöra om den är stor nog för en vuxen man? Gubben som har den mätte upp sadelröret till 49cm, vilket såklart är för litet i vanliga fall - men är det ”korrekt” i fallet av en gammal odämpad MTB? Tack för överseende.
Det beror på ifall den vuxna mannen är 165 eller 200cm lång

Berk

Aktiv medlem
Hmm, förstår. 49cm är ju ~19”, så det kanske är lite av ett gränsfall eller?

Skulle säga att 49 cm vara precis rätt för 20 år sen. Nuförtiden skulle man köra MTB som har mycket längre reach (men kortare sadelrör). Om den passar bra eller inte berör på hur du ska använda den.

adamj5

Ny medlem
Skulle säga att 49 cm vara precis rätt för 20 år sen. Nuförtiden skulle man köra MTB som har mycket längre reach (men kortare sadelrör). Om den passar bra eller inte berör på hur du ska använda den.

Tanken är att städa den, smälla på skärmar, lowriders/rasket och något styre med massa rise och baksvep, för att sen cykla till affären, krogen eller franska atlantkusten.

Inte döna över rötter i skogen mao. Vet inte om det gör så att ramen är mer eller mindre rimlig…

Bifogad bild är mitt i min mentala moodboard, vad gäller stuk.

Tack för dom snabba svaren förresten, ni är värda er vikt i Cr4130.

Edit: bifogar också objektet i fråga, hjälper nog er vuxna att avgöra hur långt jag är ute och cyklar.

Bilagor

• IMG_9873.jpeg
    IMG_9873.jpeg
    164.6 KB · Besök: 22
  • IMG_9869.png
    IMG_9869.png
    463.2 KB · Besök: 19

Berk

Aktiv medlem
Tanken är att städa den, smälla på skärmar, lowriders/rasket och något styre med massa rise och baksvep, för att sen cykla till affären, krogen eller franska atlantkusten.

Inte döna över rötter i skogen mao. Vet inte om det gör så att ramen är mer eller mindre rimlig…

Bifogad bild är mitt i min mentala moodboard, vad gäller stuk.

Tack för dom snabba svaren förresten, ni är värda er vikt i Cr4130.

Edit: bifogar också objektet i fråga, hjälper nog er vuxna att avgöra hur långt jag är ute och cyklar.

Till detta endmål behövs ingen stor cykel.
Med perspektivet på bilden är det svårt att det proportioner på cykeln, men den verkar inte särskilt kort. Lägger upp en bild av min gamla MTB. Jag är 179 cm och köpte en M/18", men kände direkt att den var lite för kort, L/20" skulle har varit bättre. Jag tror att sadeln på bilden är några cm lägre än vad jag behöver. Du skulle behöva en lite längre cykel än jag. jag tror att det skulle passa om du kör en lång stam som på bilden på vänster.

2023-05-19-16-56-03-412.jpg

adamj5

Ny medlem
Till detta endmål behövs ingen stor cykel.
Med perspektivet på bilden är det svårt att det proportioner på cykeln, men den verkar inte särskilt kort. Lägger upp en bild av min gamla MTB. Jag är 179 cm och köpte en M/18", men kände direkt att den var lite för kort, L/20" skulle har varit bättre. Jag tror att sadeln på bilden är några cm lägre än vad jag behöver. Du skulle behöva en lite längre cykel än jag. jag tror att det skulle passa om du kör en lång stam som på bilden på vänster.

Visa bilaga 626636

Tusen tack för ditt förtydligande, mycket hjälpsamt!

Topp