Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

utan fett rostar kullagerkuorna och pawlsen fastnar så att backspärren slutar fungera. serva en body tar väl nån halvtimme- timme och en ny går väl på ett par hundra, undvik högtryckstvätt på naven, vevlager och annat

Måste prova någon kväll! Jag kör inte högtryckstvätt, men dock vinterpendling i saltslask...

TorxE14 sa:
utan fett rostar kullagerkuorna och pawlsen fastnar så att backspärren slutar fungera. serva en body tar väl nån halvtimme- timme och en ny går väl på ett par hundra, undvik högtryckstvätt på naven, vevlager och annat

Funkar ett lite äldre SRAM-vevparti till 11-delat förutsatt att man byter klingor som är kompatibla med 11-delade kedjor?
Eller är det olika axiell position av klingorna beroende på 10- eller 11-delat? Tänkte uppdatera en cykel till ett lite bättre vevparti...

T ex: kan ett sånt här fungera med 11-delade klingor?
kranksat270916.jpg

Instämmer, borde gå fint. Har t.ex. kört "gamla" SRAM RED vevar med 11s kedja (klingor från Praxis Works om det skulle ha någon betydelse).

Tackar!
Ny fråga på inom samma teknikområde:

Är dessa "spindlar" utbytbara? Om man vill "rotera" klingorna för att kunna använda t ex Rotor Q-rings på ett sramvevparti av nyare snitt.

"gammal" spindel
mmMBUAGwF7Tc0arVRnQg8oQ.jpg

"ny" spindel med "hidden bolt"
mue9qqXsG8ecnUqBISmC-9Q.jpg

Spindeln sitter på denna typ av vevpartier:

"gammal" modell med klassisk klingorientering
mBIyeEslL7-if4iRSLw76Eg.jpg

"ny" modell med "hidden bolt"
s-l225.jpg

Bikepacking är äventyr , Touring är cykelsemester på gränsen till äventyr :)

Skillnaden är väl att bikepacking har väskorna fastspända direkt på cykeln medans touring brukar ha pakethållare.

//Ulf

Det var mig en hårfin grän :D . Om jag då tar mod till mig och ställer en följdfråga: Vad är skillnaden på backpacking på räsercykel och vanlig touring? Är det bara fastsättningen av packningen? Eller går det att äventyra på en räser?

Jag tänker att ordet syftar till att man ska kunna ta sig fram och övernatta i terräng som normalt bara är tillgänglig om man bär ryggsäck. Och / eller en äventyrsresa i stil med backpacking.
Sen lever ordet sitt egna liv som alla andra ord, om man slänger på typiska bikepacking väskor på en racer så kanske man väljer att säga bikepacking.
Touring kan ju vara nog så äventyrligt det med.

gandhi sa:
Är dessa "spindlar" utbytbara? Om man vill "rotera" klingorna för att kunna använda t ex Rotor Q-rings på ett sramvevparti av nyare snitt.
Ja, så länge de har samma infästning med tre skruvar. Srams allra senaste Quarq Prime vevpartier (som levereras som OEM på en del nya hojar ny, till exempel Canyon Inflite) som är "Power Ready" har däremot fått en ny infästning med åtta skruvar men dessa når nog inte Srams övriga sortiment förrän nästa produktgeneration.

sikkel sa:
Bikepacking är äventyr , Touring är cykelsemester på gränsen till äventyr :)

Skillnaden är väl att bikepacking har väskorna fastspända direkt på cykeln medans touring brukar ha pakethållare.

//Ulf

Om du kör touring i Kirgizistan är det äventyr eller semester då?

Bikepacking låter som backpacking.
Man lufsar, bor på skabbiga vandrarhem ovh sovsalsar med andra lufsare.

Men touring eller långfärdscykling för mig är när man klarar sig själv så gott som. Man fyller på bränsle, föda och vatten.
Man sover i tält osv.

Men man är ju även långfärdscyklist när man bikepackar och det är aldrig fel att unna dig någon eller några hotellnätter när man är ute på touring.

Jag gillar att blanda på mina resor, platsen, landet och dagen avgör helt. Givetvis också väder och vind.

Sweet! De har alltså samma axiella position på klingorna.

Mayhem sa:
gandhi sa:
Ja, så länge de har samma infästning med tre skruvar. Srams allra senaste Quarq Prime vevpartier (som levereras som OEM på en del nya hojar ny, till exempel Canyon Inflite) som är "Power Ready" har däremot fått en ny infästning med åtta skruvar men dessa når nog inte Srams övriga sortiment förrän nästa produktgeneration.

Senast ändrad:
Är fortfarande lite förvirrad i vilken ordning man kategoriserar alla MTB-cyklar. Kör själv en Hardtail, Wilier 101 XB, sedan drygt ett år tillbaka men börjar känna mer och mer för fulldämpat då ryggen börjar säga ifrån. Det finns ju trail bikes, all mountain bikes osv. och jag funderar på om jag vill ha en XC med fulldämpat eller om man ska gå ett steg längre med längre slaglängd. Kör inte mycket nedför utan mest lätt till medelsvår terräng.
Därför skulle det vara förnämligt om någon kunde sammanställa i vilken ordning cyklarna kommer från HT XC till ren downhill. Gärna med exempel på märke så man kan se hur vad man ska leta efter.

xc 100mm.stig 120mm... :)

jag översätter trail till sitg.

Fråga: Continental gp4000 sII i 28mm. Passar dom caad12 tror ni? 17mm idfälg. Cykeln är ej hemma än.

NickPick sa:
NLC sa:
NickPick sa:
Fråga: Continental gp4000 sII i 28mm. Passar dom caad12 tror ni? 17mm idfälg. Cykeln är ej hemma än.

Disc eller 'regular'?

Disc verkade för tungt sådet blev vanliga bromsar :) 105 pga jåp.

Det kan bli ett gränsfall, BR-5800 är specade för 28 mm maxbredd men just GP4000S II sväller ju som bekant och hamnar oftast lite över 30 mm, åtminstone på mina TB14-fälgar med 17,5 mm ID.

NLC sa:
NickPick sa:
NLC sa:
NickPick sa:

Disc eller 'regular'?

Disc verkade för tungt sådet blev vanliga bromsar :) 105 pga jåp.

Det kan bli ett gränsfall, BR-5800 är specade för 28 mm maxbredd men just GP4000S II sväller ju som bekant och hamnar oftast lite över 30 mm, åtminstone på mina TB14-fälgar med 17,5 mm ID.

Sitter schwalbe Lugano som har fått bottenbetyg på brr så Conti gp4000s2 fåret bli.
Kanske ska satsa på 25mm breda helt enkelt. Tror Stuvarn har mätt och fixat o sin rätt nya tarmactråd så där finns det siffror.

Tackar.

Är det "standard" på skivbromsok så man kan bara skruva bort ett Shimano och dit med ett SRAM utan att byta adaptrar och skivor?

h.g.j sa:
Är det "standard" på skivbromsok så man kan bara skruva bort ett Shimano och dit med ett SRAM utan att byta adaptrar och skivor?
Förutom tidigare länk så.
Jo, infästning är lika (även om det finns några olika, men i princip bara "postmount" nu för tiden om du snackar mtb).
Så skivor och ev IS-post -adapter är lika.
Däremot att få annat än mekaniskt att funka med reglagen är en annan femma...

emmer sa:
h.g.j sa:
Förutom tidigare länk så.
Jo, infästning är lika (även om det finns några olika, men i princip bara "postmount" nu för tiden om du snackar mtb).
Så skivor och ev IS-post -adapter är lika.
Däremot att få annat än mekaniskt att funka med reglagen är en annan femma...

Jo, både nya och gamla oken är PM, vi pratar MTB, så då borde det vara grönt. Hydrauliska med nya reglage...frågan är väl bara att slangen ska väl genom ramen också..ett senare problem.. Men men... Då vet jag att jag inte gjort bort mig helt iaf... :)

Eveningstar sa:
Klarar man sig med 125 mm dropper post eller är 150 mm ett krav?

Man klarar sig bevisligen (!) utan dropper post så 125mm duger bra.

Min specializedstolpe har 125mm och den gången man har skiten nere är någon gång ibland när man sitter ner och väntar på någon.

Den största skillnaden för mig har varit att sänka den "ett hack" typ ett par cm. Då kan man fortfarande cykla snabbt i skogen ibland sittandes för att "vila".

Den används knappt men jag cyklar inte ned från stenar och vindskyddstak heller :) De jag cyklar med cyklar ifrån mig på alla håll och kanter med stel stolpe så...

Fråga: Mäta längd på racerventil, hur gör tänker man?

Mer info här http://www.peterverdone.com/spider-attack/
"10spd vs 11spd 110 BCD – The offset from the crank face on both these configurations is the same as is the tab thickness. The difference between the two is the clock of the spider."
Därför måste man byta klingor om man byter spindel från 11sp till 10sp (SRAM-klingor) eftersom orienteringen av växlingsramperna hamnar fel annars. Det finns såklart 11sp-klingor med "klassisk" orientering.

IMG_5393.jpg

gandhi sa:
Sweet! De har alltså samma axiella position på klingorna.

Mayhem sa:
gandhi sa:

Senast ändrad:
Eveningstar sa:
Klarar man sig med 125 mm dropper post eller är 150 mm ett krav?
Klarar dig gör du säkert. Men jag ser personligen ingen nackdel med mer om det inte finns andra parametrar som mycket högre pris eller liknande som är intressanta i sammanhanget.

Funderar lite på det där med fälgbredd.

Populärt nu är typ 19mm IDneller bredare på landsvägsfälgar med däck som är runt 1" (25mm) eller kanske 1,25" (typ 32mm). Förr var det 17mm och smalare om jag förstått det rätt?
MTB går ju åt hållet att ju bredare desto bättre. Från XC 19mm ID med säg 2" däck (50mm) eller kanske 2,35" (60mm) till kanske runt 23/29mm ID med 2,3" däck eller kanske rentav 2,6" (66mm).

Man får ju hemskt lite däck på landsväg mot mtb per mm fälg nu. Vad är logiken? Rätt bredd ger fördelar det märker jag själv.

Ok. En fråga till om SRAM vevpartier.

SRAM har tagit fram en axellängd för landsvägscyklar med 135 mm OLD (skivbromscross och skivbromsräser) för att bibehålla en bra kedjelinje med 2,5 mm utflyttad kassett jmf vanlig lvg med 130 mm OLD. http://www.sram.com.cn/sites/default/files/techdocs/gen0000000004182_rev_b_135_old_ffs.pdf

Dessa vevpartier heter S-series 902/952 (130/110 mm bultdelning) och det står "wide axle" på axeln.
s-l1600.jpg

Denna axel ser också betydligt längre ut än standard BB30 och det skall tydligen vara mellanläggsbrickor på varsin sida som flyttar ut vevarna från Q145 till Q150 (2,5 mm på varje sida). http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/K...docs/95-6115-012-000_rev_c_road_cranksets.pdf

Nu till frågan:
Är även Force 22 BB30/PF30 utrustad med samma axellängd? Den ser ju också ut att vara betydligt längre än t ex Reds BB30-axel.
force%2022%20crank%20set%20complete.jpg

8062209547_744e510a18_o.jpg

Går det att hitta måtten på de olika vevaxlarna någonstans? (gått bet på SRAMs Techsidor) Eller bara någon som kan ställa en linjal bredvid dem? (linjalbilden är från FSA BB386 vs BB30)
FSA-SLK-Light-Pressfit-BB30-BB386EVO-comparison07.jpg

Den längre axeln är misstänkt lik BB386 https://www.bikerumor.com/2011/12/22/fsa-bb30-vs-bb386evo-a-visual-comparison-weights/

Senast ändrad:
Igår fick jag fram en ny maxpuls som var 7 slag högre än tidigare uppmätt. Har läst på nätet och det kan bero på vätskebrist och att man inte är i form. Frågan är ju om det är något negativt och att jag bör vila?
Det var på en monark testcykel.

Tillbaka
Topp