Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hej, jag försöker ta av bakhjulet på farsans mtb men får inte ut hjulaxeln. Har skruvat ut den lilla skruven jämte maxle-muttern för jag antar att man ska det - muttern snurrar förbi och skaver på skruven annars när man försöker skruva ut på bromssidan. Men känns som att man behöver något specialverktyg för att hålla fast muttern. Det går bara runt annars. Eller sitter det bara för hårt? Vad har jag missat? Har aldrig sett denna typ innan.

Bilagor

• IMG_1046.JPG
    IMG_1046.JPG
    195 KB · Besök: 46
Jo det fattar jag. Men muttern går runt när jag försöker göra det. Och glider över den lilla skruven åt höger. Vill inte förstöra nåt där. Svårt att hålla fast maxle-muttern.

Har ett bakhjul där bodyn glappar i sidled såpass att man ser hur den flyttar sig. Det krävs en 11mm insex för att få bort bodyn (tror jag, har ingen att testa med...) samt Shimanos verktyg TL-FH40, som inte tillverkats på många år vad det verkar, för att få isär bodyn för ev. service och åtdragning av lagerskålarna...

Hur mycket (om något) glapp är normalt för en 10s-body?
Är man låst till den typ av body/nav-kombination man har?
Är det läge att tjöpa nya hjul iställlet?

Hjulet är ett Maddux RX 5.1 brandat för Bianchi.

Skulle byta ut en täckbricka till vajergenomföring i ramen till en utan hål (kör ju utan framväxel). Tappade då ner brickan i ramen, i hålet för vajer som är vid styrlagret.
Den skramlar som en maraccas...

Har försökt skaka ur den genom sadelstolpen, dammsugare, testat tryckluft. Vägrar montera bort BB då detta är pressfit med loctite.

Är det bara att acceptera skramlet eller någon som har ett bra tips?

puma33 sa:
Skulle byta ut en täckbricka till vajergenomföring i ramen till en utan hål (kör ju utan framväxel). Tappade då ner brickan i ramen, i hålet för vajer som är vid styrlagret.
Den skramlar som en maraccas...

Har försökt skaka ur den genom sadelstolpen, dammsugare, testat tryckluft. Vägrar montera bort BB då detta är pressfit med loctite.

Är det bara att acceptera skramlet eller någon som har ett bra tips?
Hjälper nog inte ens att ta bort vevlagret. Iaf inte om det är en kolfiberhoj, då det ganska troligt är en genomgående hylsa som lagret är monterat i.
Skaka lite till är nog den enda lösningen.
Det finns för övrigt en anledning att många brunnslock är runda....

Jag insåg efter förra turen att mitt bakhjul har slagit sig.. Hur illa är detta? Kommer hjulet implodera om jag kör några mil på det utan att göra något åt saken? Eller kommer det sprängas itu om jag testar att rikta det lite? Jag har mekat en del hoj och har hyfsad koll på det mesta, dock ej hjulen. Vill dock gärna att min hjulrädsla ska släppa så jag är ju sugen på att testa och kunna det, men kanske dumt på mina finaste hjul?
Läste igenom den här sidan så har ändå halvkoll på hur det funkar tänker jag.. http://www.cyklopedia.se/guider/rikta_hjul/

Eller borde jag bara lämna in dem och få det bra gjort hos någon som kan?
Bor i Malmö, är det Musette som gäller eller finns det någon annan cykelbutik en kan lita på?

crust sa:
Jag insåg efter förra turen att mitt bakhjul har slagit sig.. Hur illa är detta? Kommer hjulet implodera om jag kör några mil på det utan att göra något åt saken? Eller kommer det sprängas itu om jag testar att rikta det lite? Jag har mekat en del hoj och har hyfsad koll på det mesta, dock ej hjulen. Vill dock gärna att min hjulrädsla ska släppa så jag är ju sugen på att testa och kunna det, men kanske dumt på mina finaste hjul?
Läste igenom den här sidan så har ändå halvkoll på hur det funkar tänker jag.. http://www.cyklopedia.se/guider/rikta_hjul/

Eller borde jag bara lämna in dem och få det bra gjort hos någon som kan?
Bor i Malmö, är det Musette som gäller eller finns det någon annan cykelbutik en kan lita på?

Illa och illa.. Det största problemet är att det riskerar att bli värre så till den grad att fälgen inte längre går att reparera utan att den blir sned igen. Det KAN det vara för sent för redan, men det vet man inte innan man riktar och känner på ekerspänningen.

AX3L sa:
Illa och illa.. Det största problemet är att det riskerar att bli värre så till den grad att fälgen inte längre går att reparera utan att den blir sned igen. Det KAN det vara för sent för redan, men det vet man inte innan man riktar och känner på ekerspänningen.

Så jag borde lämna in hjulen omedelbums och ögonaböj?

crust sa:
AX3L sa:

Om vi säger såhär, det kommer med all sannolikhet inte att självläka. Den goda nyheten är att det är en ganska standardprocedur som brukar kosta nån hundring (beroende på om man behöver byta nån eker) och ger goda möjligheter att bli praktiskt taget nyskick om det utförs rätt.

crust sa:
AX3L sa:

Hade det varit mitt hjul hade jag, med den enda erfarenheten att jag fixat "samma fel" på ett väldigt billigt hjul en gång, lugnt och metodiskt skruvat även på ett finhjul.
En sak är säker, och det är att ekerspänningen har knappast ökat någonstans. Om du nu inte råkat ut för sabotage och någon varit och skruvat på ditt hjul.
Med andra ord bara att försiktig spänna upp ekrarna på motsatta sida vid det aktuella stället på fälgen lite i taget.

Första åtgärd är väl att "plinga" lite på ekrarna på drivsidan och dra åt de ekrarna som låter "plonk" istället för "pling".
Ha koll på motstående ekrar så de inte blir "zing" istället för "pling" medan du drar "plonk" till "pling".
(Drivsidan lika "pling" och frisidan får bli vad den blir - tyvärr)

emmer sa:
Första åtgärd är väl att "plinga" lite på ekrarna på drivsidan och dra åt de ekrarna som låter "plonk" istället för "pling".
Ha koll på motstående ekrar så de inte blir "zing" istället för "pling" medan du drar "plonk" till "pling".

Det är just detta jag lämnar in för. För sen när du är jättenöjd ska du hänga dig lite på hjulet med navet mot nåt hårt och det säger "kazing!" och du får börja om igen. Annars bygger du in spänningar i hjulet och det blir skevt igen. Oklart hur noga det är om du bara behöver rikta det lite, men det är inte omöjligt att det var problemet från början.

På min pendlare har jag ett compact-vevparti, 50-34 tror jag. På min tur till/från jobbet ligger jag nästan alltid på stora klingan, men i princip bara de tre största kuggarna på kassetten används. Vissa backar känns lite väl tunga...

Jag funderar på att byta stora klingan fram till en 48 eller 46 för att få lite lättare i uppförsbackarna. Hur stor skillnad gör detta? Ska jag satsa på 46 eller 48 för att orka komma ner på lite lägre kuggar på kassetten? Eller ska jag bara HTFU och så löser det sig med tiden genom att mina spagetti-ben växer till sig?

bearthefear sa:
På min pendlare har jag ett compact-vevparti, 50-34 tror jag. På min tur till/från jobbet ligger jag nästan alltid på stora klingan, men i princip bara de tre största kuggarna på kassetten används. Vissa backar känns lite väl tunga...

Jag funderar på att byta stora klingan fram till en 48 eller 46 för att få lite lättare i uppförsbackarna. Hur stor skillnad gör detta? Ska jag satsa på 46 eller 48 för att orka komma ner på lite lägre kuggar på kassetten? Eller ska jag bara HTFU och så löser det sig med tiden genom att mina spagetti-ben växer till sig?

Kör med ett 46/36 vevparti. Blir mindre skillnad att gå mellan stora och lilla så smidigare cykling.

Vad har du för kassett idag?

bearthefear sa:

http://www.gear-calculator.com/ är bra för att laborera med olika utväxlingar och se vad som händer. Själv kör jag 46-34 med 12-25 bak på pendlarcrossen mest för vinterpendlingen på dubbdäck.

Vad är skillnaden mellan Shimano Deore XT kassetter med 40 resp 42 tänder på största klingan? Kan man byta mellan dessa utan andra anpassningar?

Ja, varför inte 50/36 och 12-27 i bak?

[Fast man ska ju alltid rekommendera det man själv har och det är f:n 46/38 och 12-25 :-) ]

Dave1979 sa:
Vad är skillnaden mellan Shimano Deore XT kassetter med 40 resp 42 tänder på största klingan? Kan man byta mellan dessa utan andra anpassningar?

Det är väl samma steg fram till största, så ingen skillnad alls förutom lättare klättringsväxel. Tänker du ha dem på olika hjul? Annars känns det som att man hellre byter framklingan. Inga andra anpassningar behöver göras förutsatt att din bakväxel fixar 11-42 (både spannet och största drevet). Det finns också en med 46 som lättaste om du vill ha ännu större skillnad.

Jag är ju rätt ny med fälgbroms, men hur och varför blir det en sån där liten "flisa" på fälgen för?

Bilagor

• 2017-04-06 17.20.48.jpg
    2017-04-06 17.20.48.jpg
    225.2 KB · Besök: 57
Nåt skräp på beläggen är väl det som ligger närmast. Fila gärna lite på beläggen med jämna mellanrum, både för bromsverkan och fälgslitage.

AX3L sa:
emmer sa:

Det är just detta jag lämnar in för. För sen när du är jättenöjd ska du hänga dig lite på hjulet med navet mot nåt hårt och det säger "kazing!" och du får börja om igen. Annars bygger du in spänningar i hjulet och det blir skevt igen. Oklart hur noga det är om du bara behöver rikta det lite, men det är inte omöjligt att det var problemet från början.
Låter som det resonemanget jag hört tidigare att det är jääääteviktigt med exakt samma ekerspänning på alla ekrar (på samma sida).
Det betyder isf att man kan fixa alla hjul med hörselns hjälp och är det inte rakt då så behöver man en ny fälg.
Vad man ska med riktställ till är därmed en gåta.

Fast om man har hyfsat gehör så stämmer tonen inte nödvändigtvis med uppmätt ekerspänning från en tensiometer ändå. Även en hyfsat enkel tensiometer bör visa lika fel över flera ekrar.

Uppenbarligen äro inte alla ekrar skapta lika.

Jag har byggt hjul (om än få) både med fingertoppskänsla och gehör och med tensiometer. Jag har inte märkt någon större skillnad. I båda fallen har de hållit sig tillräckligt raka för normalt bruk. Detsamma gäller riktning av måttligt skeva hjul (som jag gjort desto mer av efter diverse våld..). Men då alltid hjul med rimligt antal ekrar (dvs inte färre än 32).

Skillnaden pga inte helt exakta ekrar lär vara försumbar.

Jag har egentligen ingen åsikt om ekerspänningen måste vara inom x promille eller inte, men vissa påstår ju att det är super viktigt.
Och som sagt, då lär fälgen vara helt rak innan den monteras och riktstället blir onödigt så länge man har (absolut) gehör eller en ekertensiometer.

eketjall sa:
Skillnaden pga inte helt exakta ekrar lär vara försumbar.

Jag har egentligen ingen åsikt om ekerspänningen måste vara inom x promille eller inte, men vissa påstår ju att det är super viktigt.
Och som sagt, då lär fälgen vara helt rak innan den monteras och riktstället blir onödigt så länge man har (absolut) gehör eller en ekertensiometer.
Jag tror inte heller att den är avgörande. Det var lite det jag var ute efter. Hur man än gör blir det fel när den andra referensmetoden används. Men tensiometern känns mer idiotsäker i och med att man vet den faktiska spänningen då (+- tensiometerns felmarginal) och inte bara att den är jämn.

Svårt att få till dish på gehör ;) Det krävs någon form av referenspunkt hur man än gör. Men cykelns ram räcker rätt långt.

eketjall sa:
Låter som det resonemanget jag hört tidigare att det är jääääteviktigt med exakt samma ekerspänning på alla ekrar (på samma sida).
Det betyder isf att man kan fixa alla hjul med hörselns hjälp och är det inte rakt då så behöver man en ny fälg.
Är en fälg inte plan eller rund (och det kan skilja en hel del på sämre fälgar) så är det ju viktigare att resultatet blir runt och inte wobbler än att ekerspänningen är lika. Det viktigaste med ekerspänningen är att den är tillräckligt hög på de "slappaste" så att de alltid är spända även under cykling med full last (annars går de snart av) och att den inte är så hög (på de mest lastade) att yttrycket mellan nippel och fälg blir för högt (en orsak till spricka fälgar) även med full last. Så toleransen är väl ofta mellan 70 och 120 kilo kraft även om det varierar vad fälgar klarar och hur många ekrar man har.
Så "pinget" är mest för att ha koll på att ekrarna är rejält spända utan att vara överspända (passa're :-) ) och varierar givetvis. Kast i höjd (+/-0,2mm) och sida (+/-0,1mm) är det primära. Samt att man kontrollerar ekerspänningen efter några mil och sedan regelbundet. Sen om regelbundet är att man tvättar ekrarna när man tvättar cykeln så man hör "tonen" eller något mer seriöst är upp till var och en.

emmer sa:
eketjall sa:
Är en fälg inte plan eller rund (och det kan skilja en hel del på sämre fälgar) så är det ju viktigare att resultatet blir runt och inte wobbler än att ekerspänningen är lika. Det viktigaste med ekerspänningen är att den är tillräckligt hög på de "slappaste" så att de alltid är spända även under cykling med full last (annars går de snart av) och att den inte är så hög (på de mest lastade) att yttrycket mellan nippel och fälg blir för högt (en orsak till spricka fälgar) även med full last. Så toleransen är väl ofta mellan 70 och 120 kilo kraft även om det varierar vad fälgar klarar och hur många ekrar man har.
Så "pinget" är mest för att ha koll på att ekrarna är rejält spända utan att vara överspända (passa're :-) ) och varierar givetvis. Kast i höjd (+/-0,2mm) och sida (+/-0,1mm) är det primära. Samt att man kontrollerar ekerspänningen efter några mil och sedan regelbundet. Sen om regelbundet är att man tvättar ekrarna när man tvättar cykeln så man hör "tonen" eller något mer seriöst är upp till var och en.
Precis, men i någon mer hjulbyggar/riktar-inriktad tråd för länge sedan var den allmänna(?) åsikten att jämn ekerspänning var det viktigaste annars skulle hjulet implodera inom 10 mil typ.
Nä, det var kanske inte en allmän åsikt, men den hördes över forum bruset iaf.

eketjall sa:
Nä, det var kanske inte en allmän åsikt, men den hördes över forum bruset iaf.
Jo man ser den ofta och det är väl inget fel i det per se - men det är underordnat att få det runt och plant.
(Och är det så att ekerspänningen blir så ojämn, för att få det plant, så kommer fälgen lastas så ojämnt så den vill röra sig och då kommer man så småningom får det till hyfsat jämn ekerspänning med efterjusteringar :-) )
Men allt eftersom fälgarna blir högre och bredare så blir dom ju styvare och kräver bättre toleranser från fabrik (för det går inte rikta dom vettigt) och då blir det ju hyfsat jämn ekerspänning / likt "pling" naturligt.

Hur säger man upp tour magazine? Fick nr 5 igår och 4:a är inte påbörjad än så det är bara att inse att jag inte hinner läsa :(

Vad innehåller egentligen "squirt lube" för typ av vax? Meget sämre vidhäftning och intervaller än med tex shimano ptfe. Jag börjar tvivla!

Ett tourtest med kedjevax någon...?

Om man skulle ha råkat få lite (ok, ganska mycket) bromsolja(dot4) på bromskivan och sannolikt även en del på beläggen. Hur illa är det? Bromsen tar som satan, men det låter rätt så illa.

Solaris sa:
Om man skulle ha råkat få lite (ok, ganska mycket) bromsolja(dot4) på bromskivan och sannolikt även en del på beläggen. Hur illa är det? Bromsen tar som satan, men det låter rätt så illa.

Så länge bromsen bromsar så är väl resten hyfsat sekundärt.

DOT käkar dock upp lack och annat så det kan finnas en vits med att tvätta grejerna oavsett. Annars håller jag med om att tar det bra är det ok

Tillbaka
Topp