Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Drosa sa:
Anar att NLC har en släktbakgrund som härstammar från brittiska öarna:-) -"Jaha, sade engelsmannen. Skruvar man i en skruv medsols i övriga världen? Då måste vi göra tvärtom. Kör man på höger sida av vägen? Då kör vi på vänster sida"! Och så vidare. Och så vidare.

Aha, ja det får jag forska i, kanske även härstammar från Japan =)

Men efter att ha monterat av och på hjulen på MTBn ett antal ggr där man, ståendes vänster om cykeln, kan skruva ur båda genomsticksaxlarna med höger hand så har det blivit lite av ominlärning med CXen där jag måste börja med vänster hand.

En petitess i sammanhanget förstås men IMHO funkar det förra rätt mycket bättre för att snabbt plocka isär och ihop cykeln för transport i bagaget.

NickPick sa:
Kan man plocka bort det apfula "future shock" på en ny diverge? Det är säkert bekvämt och så...
Nja, tror inte delarna som krävs för en steloperation finns tillgängliga för någon annan än möjligen proffsen. Förra året cyklade Niki Tepstra på en stelopererad Roubaix men tydligen var delarna som mekanikern fått tag på inte menade att användas i skarpt läge utan endast en prototyp för designfeedback. Prototypen var inte dimensionerad för att klara pavén med resultat att styrröret gick av…

https://cyclingtips.com/2017/04/com...d-niki-terpstras-mystery-crash-paris-roubaix/

Av nyfikenhet, VAD gör att en gaffel klassas som "tandläkargaffel"?
Jag har förstått att den ska vara dyr, men enbart en stor prislapp räcker väl inte för att nå detta exklusiva epitet, eller?

Vernersson sa:
Jag har förstått att den ska vara dyr, men enbart en stor prislapp räcker väl inte för att nå detta exklusiva epitet, eller?

Jag tror det är priset kontra inte vara mainstream. Dvs, det finns ingen tillräckligt dyr rs gaffel för att vara tandläkare. Fetaste foxarna klassas in, likaså dvo som då kan vara billigare än motsvarande fox, men ändå tandläkar.
Det borde finnas en formel för det.

Eller något liknande Barney Stinsons crazy/hot scale.

crazy-hot-scale-chart-barney-stinson-how-i-met-your-mother.jpg

marr sa:
Vernersson sa:

Jag tror det är priset kontra inte vara mainstream. Dvs, det finns ingen tillräckligt dyr rs gaffel för att vara tandläkare. Fetaste foxarna klassas in, likaså dvo som då kan vara billigare än motsvarande fox, men ändå tandläkar.

Detta låter faktiskt fullt rimligt...

:-)

Vernersson sa:
marr sa:
Vernersson sa:

Detta låter faktiskt fullt rimligt...

:-)

Det är iallafall mitt intryck av det hela. Antar att någon form av BOS gaffel leder? Sen kommer väl cc kanske? Ganska ovanliga än. Ö och dvo därefter.

Att man får tänderna utslagna när den packar ihop?

Nä men jag har alltid trott det varit priset men vafan vet jag.

Köpte ett par CrankBrothers Double Shot 3 & dom roterar segare en sirap, om jag slår på ena sidan av pedalerna så dom rullar runt sin egna axel så stannar pedalernas rotation direkt, på mina gamla pedaler så om jag gjorde samma sak så snurrade dom runt i 473328 timmar (ungefär).

Så, känns som mina nya pedaler innebär ett orimligt högt drivelineförlust? Hur många watt går förlorade på detta tro?

jobni sa:
Är det long eller medium cage på sram bakväxeln till 32 fram 42 bak

Behovet av long eller medium cage beror på uväxlingsskillnaden (i kedjelängd) mellan största och minsta utväxling, inte storleken på klingorna och dreven (annat än indirekt). Kör du singel fram? Vad har du för kassett bak?

nisseson sa:
jobni sa:
Är det long eller medium cage på sram bakväxeln till 32 fram 42 bak

Behovet av long eller medium cage beror på uväxlingsskillnaden (i kedjelängd) mellan största och minsta utväxling, inte storleken på klingorna och dreven (annat än indirekt). Kör du singel fram? Vad har du för kassett bak?
Säger man bara 32 fram lär det vara singel och då är det medium som gäller med kassetter som är både 10-42 och 11-42.

JesperA sa:
Köpte ett par CrankBrothers Double Shot 3 & dom roterar segare en sirap, om jag slår på ena sidan av pedalerna så dom rullar runt sin egna axel så stannar pedalernas rotation direkt, på mina gamla pedaler så om jag gjorde samma sak så snurrade dom runt i 473328 timmar (ungefär).

Så, känns som mina nya pedaler innebär ett orimligt högt drivelineförlust? Hur många watt går förlorade på detta tro?

Låter som att dom har fett i sig och de gamla är dåligt skötta.

Jag har tappat en skruv...

jag har en kolfiberram och bakväxeln sitter på ett växelöra som hålls på plats av bakaxeln och en "skruv" (det ser ut som en klingbult), den yttre finns kvar men den inre har gängats loss och försvunnit.

Var får man tag på en sån? är den ramspecifik eller finns det nån universalvariant tro?

129.jpg

130.jpg

det ser likt ut den här som jag hittade på nätet:

den med utvändig gänga är jag alltså på jakt efter, nån som har tips var man kan köpa en sån?

giant-bike-bicycle-mtb-frame-rear-derailleur.jpg

Senast redigerad av en moderator:
NickPick sa:
Tack för svaret! Så dom nya är alltså tröga för att dom har fett i sig? Kanske rullar lite bättre sen efter ett tag då när fettet har metats ut på rätt ställen?

Angående gamla pedalerna, ja dom är dåligt skötta, har haft dom i 7-8 år utan att gjort något vid dom men det är väl positivt att dom roterar utan motstånd då? ;)

JesperA sa:
NickPick sa:
Tack för svaret! Så dom nya är alltså tröga för att dom har fett i sig? Kanske rullar lite bättre sen efter ett tag då när fettet har metats ut på rätt ställen?

Angående gamla pedalerna, ja dom är dåligt skötta, har haft dom i 7-8 år utan att gjort något vid dom men det är väl positivt att dom roterar utan motstånd då? ;)

Absolut! Kör bara kör. ja det finns ju två typer av människor som sagt... De som förebygger och de som byter ut vid eventuellt haveri. :D

Googla efter en servicevideo. Brukar vara enkelt.

Stewe sa:
Jag har tappat en skruv...

jag har en kolfiberram och bakväxeln sitter på en platta som hålls på plats av bakaxeln och en "skruv" (det ser ut som en klingbult), den yttre finns kvar men den inre har gängats loss och försvunnit.

Var får man tag på en sån? är den ramspecifik eller finns det nån universalvariant tro?

det ser likt ut den här som jag hittade på nätet:

den med utvändig gänga är jag alltså på jakt efter, nån som har tips var man kan köpa en sån?

Det finns lite att välja på. Närmare 450stycken i dagsläget.

D5A8E066-612B-46F6-9FD2-67A025DD69C0.jpeg

marr sa:
Ser det ut som en klingbult, så är det kanske det. Har du någon över du kan testa med?

Jo jag gjorde det, och det funkade ok, men jag är lite tveksam till hur pass bra skallen passade mot anliggningsytan på insidan.
kände kanske att det blir bäst med rätt grejor

Rattnalle sa:
Konkret sa:
JTF sa:
Konkret sa:
Hur länge skall köttfärssåsen puttra?
Det brukar stå på konservburken.

Bruka allvar!
Behöver du fråga är det långt kvar.
Allvarligt, det finns tusen sätt att göra köttfärssås på.
Själv kokar jag som en italiensk tomatsås som får puttra i minst en timme för att reducera ner och få fram smakerna från allt. Sen på slutet kan man ha i färsen och låta den puttra med i max ca 5 minuter om den är förstekt, eller i ca 10-15 minuter om det är rå färs beroende på hur finmalen och finfördelad den är.

Senast ändrad:
JTF sa:
Rattnalle sa:
Konkret sa:
JTF sa:
Konkret sa:
Hur länge skall köttfärssåsen puttra?
Det brukar stå på konservburken.

Bruka allvar!
Behöver du fråga är det långt kvar.
Allvarligt, det finns tusen sätt att göra köttfärssås på.
Själv kokar jag som en italiensk tomatsås som får puttra i minst en timme för att reducera ner och få fram smakerna från allt. Sen på slutet kan man ha i färsen och låta den puttra med i max ca 5 minuter om den är förstekt, eller i ca 10-15 minuter om det är rå färs beroende på hur finmalen och finfördelad den är.

Danke!
Tack för allvaret!

Fräs köttfärs, bacon o kycklinglever för sig, gör en sofritto på lök, vitlök, morot o rotselleri, blanda allt med tomatkross, vitt vin, oregano, en liten tsk socker, salt o nymalen svartpeppar o kanske en buljongtärning. Koka i max 20-25 minuter.

Låter min stå på i typ en timme... Minst.
Fräser löken, i med färsen och kryddor när den fått lite färg och yta på med tomatsåsen, gärna med vitlök. Puttra länge.
Sista 15, i med frysta grönsaker, så som "sommar grönsaker" och haricoverts. Mycket peppar. Mmm mmm.

Mayhem sa:
NickPick sa:
Kan man plocka bort det apfula "future shock" på en ny diverge? Det är säkert bekvämt och så...
Nja, tror inte delarna som krävs för en steloperation finns tillgängliga för någon annan än möjligen proffsen. Förra året cyklade Niki Tepstra på en stelopererad Roubaix men tydligen var delarna som mekanikern fått tag på inte menade att användas i skarpt läge utan endast en prototyp för designfeedback. Prototypen var inte dimensionerad för att klara pavén med resultat att styrröret gick av…

https://cyclingtips.com/2017/04/com...d-niki-terpstras-mystery-crash-paris-roubaix/
Tack för svar. Nya diverge var ju fin med landsvägshöjd på vevpartiet, plats för dubbdäck och skärmar men den blev ratad pga future shock.

Ps. Lågt BB för en gravel? Måste vara menad att användas på "fire roads".

Räknar cannondale in den här 45mm spacern I en caad12 i 56?
Säkert inte, men vad är isåfall vitsen med den...?
Ska köpa cykel med bättre stackhöjd är det tänkt.

Bilagor

• 20180128_214601.jpg
    20180128_214601.jpg
    143.4 KB · Besök: 115
Henrik_E sa:
Förstår inte riktigt vad ens benlängds har med saken att göra.

Skillnaden i drop kan skilja avsevärt beroende på om man har taxben eller långa ben.
Generellt sett så anpassas cykeln efter kroppen och inte tvärtom,tänkte jag :)

Frågan är om cannondale tagit den r fula konan med i beräkningen eller inte. Hinner inte mäta själv förrän på fredag.

Vad kan vara galet med mitt vevlager?
Har bytt på min spez enduro till ett Hope lager och allt ser bra ut och snurrar bra tills man börjar dra åt vevpartiet. Då snurrar det trögt som sjutton, har monterat det efter instruktionerna och fattar fasen inte vad som är knas.

Jimel sa:
Har bytt på min spez enduro till ett Hope lager och allt ser bra ut och snurrar bra tills man börjar dra åt vevpartiet. Då snurrar det trögt som sjutton, har monterat det efter instruktionerna och fattar fasen inte vad som är knas.

Vad är det för typ av lager? Låter som att lagerna sitter för långt ifrån varandra.

marr sa:
Jimel sa:

Vad är det för typ av lager? Låter som att lagerna sitter för långt ifrån varandra.

Eller så är ytorna på BB-hylsan inte parallella.

marr sa:
Jimel sa:

Hopes PF46 lager http://www.hopetech.com/product/press-fit-pf46-bottom-bracket/
Högra bilden.

xyz-saft sa:
Eller så är ytorna på BB-hylsan inte parallella.

Tips på hur man kollar det? Man skruvar ju ihop vevlagret så tycker det borde sitta bra.

Senast ändrad:
Vad är vevhusbredden? Spec har ju endel uddalängder både på aluramar men ffa på plastramar. Är det när du drar ihop lagren med hylsan eller när du drar ihop veven det börjar nypa?

emmer sa:
Vad är vevhusbredden? Spec har ju endel uddalängder både på aluramar men ffa på plastramar. Är det när du drar ihop lagren med hylsan eller när du drar ihop veven det börjar nypa?

Bra fråga, får mäta när jag kommer hem, det är när jag drar ihop veven som det börjar gå trögt.
Efter att ha funderat inatt så känns marr´s gissning ganska vettig, måste ha en 2,5mm distans på icke drivsidan för att inte förspännings prylen skall ta i koppen och utan 2,5mm distans på drivsidan så kommer drevet väldigt nära bashen som det passat med innan. Så vette tusan hur man ska få till det :)

NickPick sa:
Mayhem sa:
NickPick sa:

Tack för svar. Nya diverge var ju fin med landsvägshöjd på vevpartiet, plats för dubbdäck och skärmar men den blev ratad pga future shock.

Ps. Lågt BB för en gravel? Måste vara menad att användas på "fire roads".

Det finns ju ett par E5-varianter utan FS (som allihopa mig veterligen bara skiljs åt av färg och grupp) där inte minst den allra enklaste förefaller vara ett gott utgångsobjekt för allmän pimpning (då Claris inte göra många glada...).

Kollat en hel del på 2018-Diverge som alltingcykel men är förbluffad över det lååååga vevlagret (som gör den orimlig att köra med lvg-däck såväl som 650b och sannolikt ett härke i CX/skog).

Där ser man! Det hade jag missat. Kan det vara möjligt att köpa de delarna och sätta på en värre diverge tro? Jag har inte kollat eller forskat alls i future shock egentligen...

Fairlight strael 2 är I pipan nu. Typ 800g penalty för en snygg stålram mot en roadmachine får nog anses vara bra.
Full ultegra för under 30 är helt ok.

Ska man gravla är nog en cx ett bra alternativ. Tar breda däck, skärmar osv.

Jimel sa:
emmer sa:

Bra fråga, får mäta när jag kommer hem, det är när jag drar ihop veven som det börjar gå trögt.
Efter att ha funderat inatt så känns marr´s gissning ganska vettig, måste ha en 2,5mm distans på icke drivsidan för att inte förspännings prylen skall ta i koppen och utan 2,5mm distans på drivsidan så kommer drevet väldigt nära bashen som det passat med innan. Så vette tusan hur man ska få till det :)

Hur går det med lagret??

mikipedia_ sa:
Jimel sa:
emmer sa:

Hur går det med lagret??

Jo provade lite mer efter marr´s idé och har fått det att funka, inte perfekt men klart dugligt, har SRAM vevar och skruvar förspänningen åt fel håll så den större delen trycker utåt istället för inåt.

Tillbaka
Topp