LesGrossman
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Amatörcykel:emmer sa:Och när han ändå är i farten kan han "amatörexperten" ju länka till något proffs som kör med H2-geometri...Konkret sa:Länka gärna till en bild på ett proffs i nutid som kör med en stam på 150mm på en uci tävling.
LesGrossman sa:Ryder Hesjedal körde i alla fall med 140 mm stam - 17 grader
Det är olika splines på hollowtech II och megaexo pinch-bolt så det går inte.andrewmtb sa:ok, dum fråga kanske men iaf:
Jag tänkte köpa en Stages wattmätare till min gamla landsvägscykel.
Det enda bekymmret är att det idag sitter FSA CK-6020 172,5mm vevarmar på den, och ett FSA MegaEXO BB-8000/6000 BC137X24 vevlager på den.
Jag kan inte hitta någon information om jag kan köra med en Stages Shimano 105 vev på denna cykel?.
Det finns dyra bra komfortcyklar oxå (H2), men vad begriper en "canyon-sixten" sig på sådant.Sixten Fors sa:Amatörcykel:emmer sa:Och när han ändå är i farten kan han "amatörexperten" ju länka till något proffs som kör med H2-geometri...Konkret sa:Länka gärna till en bild på ett proffs i nutid som kör med en stam på 150mm på en uci tävling.
Bild på karl i fråga på uci tävling.Sixten Fors sa:Adam Blythes nuvarande cykel, 150 mm stam, sadeln bakom max på railsen. Uppenbart felkonstruerad cykel :)
Sixten Fors sa:Adam Blythes nuvarande cykel, 150 mm stam, sadeln bakom max på railsen. Uppenbart felkonstruerad cykel :)
?Konkret sa:Bild på karl i fråga på uci tävling.Sixten Fors sa:Adam Blythes nuvarande cykel, 150 mm stam, sadeln bakom max på railsen. Uppenbart felkonstruerad cykel :)
Sixten Fors sa:?Konkret sa:Bild på karl i fråga på uci tävling.Sixten Fors sa:Adam Blythes nuvarande cykel, 150 mm stam, sadeln bakom max på railsen. Uppenbart felkonstruerad cykel :)
https://www.aquabluesport.com/adam-blythe
emmer sa:Det är olika splines på hollowtech II och megaexo pinch-bolt så det går inte.
Jag tror inte stages för armar för fsa pinch-bolt modeller (aluvev med 110bcd före -14, tripplar och mtb) utan bara NBD.
(FSA gick över till NBD eftersom det sitter bättre väl rätt monterat.)
Sixten Fors sa:Att proffsen kör med 12-15 cm stam har nog att göra med att ramen är kort och hög. Alltså, hade det funnits längre cykel med kortare styrhuvud hade det varit bättre. Många felkonstruerade cyklar, likt Trek Émonda SLR, är i princip lika korta oavsett storlek, det är bara höjden som skiljer. Därför blir det långa stammar, trots att det i sig är kass. Men det finns alternativ. Ultimate CF SLX t.ex. som är olika långa beroende på ramstorlek.NickPick sa:Visst är det så, men med tanke på hur lång stam proffsen kör med (ibland) så är det nog ingen fara med upp till 120mm.
Det här blir nog bra. Nackdelen är att det är snabbast leverans på strael 58r medans jag nog beställer 56t... Jag bör få ungefär 11,5cm drop om det är slammat.
58r blir väl bra, bland de längsta du hade listat väl.NickPick sa:Känns ju som att en för kort stam på en lvgräser gör den nervös om inte annat. Högfartsstabilitet är ju kanon... Blev en 58r för övrigt. 160mm styrhuvud (?). Stål...
I värsta fall 90mm styrstam men 100 bör bli bra.
Det är lite olika krav som man löser på olika sätt. Alla vinglar inte omkring i gåfart i lerpölar. Men det är tydligen oxå svårt att begripa i det sixtinska templet.Sixten Fors sa:Fortfarande envisas en del tillverkare av lvgcyklar med att branta till dem med ökad storlek / längre överrör. Idioti! Förekommer inte bland mtb.
Sixten Fors sa:58r blir väl bra, bland de längsta du hade listat väl.NickPick sa:Känns ju som att en för kort stam på en lvgräser gör den nervös om inte annat. Högfartsstabilitet är ju kanon... Blev en 58r för övrigt. 160mm styrhuvud (?). Stål...
I värsta fall 90mm styrstam men 100 bör bli bra.
Nervositeten kommer nog fö. lika mycket, eller mer, av den för korta hjulbasen pga. för brant gaffelvinkel. Fortfarande envisas en del tillverkare av lvgcyklar med att branta till dem med ökad storlek / längre överrör. Idioti! Förekommer inte bland mtb.
Konkret sa:När kommer min bild?
d_anders sa:Jag har slut på ferruler för bromskabel men vill göra klart en cykel. Det är ju smådrygt att riva loss kablarna igen då nu undrar jag om bromsfunktionen blir bra även utan?
Vet inte. Jag tycker tvärt om att det är mer jobb med en fälgbroms, åtminstone med breda däck så att bromsarna måste isär ordentligt.fhloston sa:I en annan populär tråd sägs att en nackdel med skivbroms är att det tar längre tid att laga en punktering, själva hjulskiftet då utgår jag från.
Varför?
Raggamuffin sa:Varför innehåller internet allting förutom just ramvikter på Orange-hojar?
Om man har compressionless (uppbyggda som växelvajerhöljen ungefär) så kan de äta sig in i bodyn och förstöra anlägget.ceel sa:Beror lite på hur styva höljen du har. En av mina cyklar saknar i vänster brifter (upptäckte det för sent och tänkte att jag tar det vid nästa byte), men den funkar kanon ändå...d_anders sa:Jag har slut på ferruler för bromskabel men vill göra klart en cykel. Det är ju smådrygt att riva loss kablarna igen då nu undrar jag om bromsfunktionen blir bra även utan?
emmer sa:Om man har compressionless (uppbyggda som växelvajerhöljen ungefär) så kan de äta sig in i bodyn och förstöra anlägget.ceel sa:Beror lite på hur styva höljen du har. En av mina cyklar saknar i vänster brifter (upptäckte det för sent och tänkte att jag tar det vid nästa byte), men den funkar kanon ändå...d_anders sa:Jag har slut på ferruler för bromskabel men vill göra klart en cykel. Det är ju smådrygt att riva loss kablarna igen då nu undrar jag om bromsfunktionen blir bra även utan?
F:ö så får oftast inte vanliga ändhylsor plats utan det ska vara sånadäringa kragade.
(Om jag nu inte fattade rötet vad ni snackade om... :-) )
Jagwire EZ-bends är käcka doningar :-)
Det hoppas jag oxå... ...för jag hade bara vanliga ändhylsor framför mig och de passade inte.ceel sa:Får hoppas att det inte ätit sig in i briftern då.
emmer sa:Menar du att det ser ut som om aluminiumstommen och kolfiberförstärkningen ser ut att släppa från varandra?