Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ryder Hesjedal körde i alla fall med 140 mm stam - 17 grader

Bilagor

• 1436441667733-tnt138d6vxfv-1200-80.jpg
    1436441667733-tnt138d6vxfv-1200-80.jpg
    107.7 KB · Besök: 82
andrewmtb sa:
ok, dum fråga kanske men iaf:
Jag tänkte köpa en Stages wattmätare till min gamla landsvägscykel.
Det enda bekymmret är att det idag sitter FSA CK-6020 172,5mm vevarmar på den, och ett FSA MegaEXO BB-8000/6000 BC137X24 vevlager på den.
Jag kan inte hitta någon information om jag kan köra med en Stages Shimano 105 vev på denna cykel?.
Det är olika splines på hollowtech II och megaexo pinch-bolt så det går inte.
Jag tror inte stages för armar för fsa pinch-bolt modeller (aluvev med 110bcd före -14, tripplar och mtb) utan bara NBD.
(FSA gick över till NBD eftersom det sitter bättre väl rätt monterat.)

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Konkret sa:
Länka gärna till en bild på ett proffs i nutid som kör med en stam på 150mm på en uci tävling.
Och när han ändå är i farten kan han "amatörexperten" ju länka till något proffs som kör med H2-geometri...
Amatörcykel:
Det finns dyra bra komfortcyklar oxå (H2), men vad begriper en "canyon-sixten" sig på sådant.
Nada, intet, tji.
Han kan bara posta bilder och diagram och annat som bedöms som modernt i det sixtinska hemmet.

Senast ändrad:
emmer sa:
Det är olika splines på hollowtech II och megaexo pinch-bolt så det går inte.
Jag tror inte stages för armar för fsa pinch-bolt modeller (aluvev med 110bcd före -14, tripplar och mtb) utan bara NBD.
(FSA gick över till NBD eftersom det sitter bättre väl rätt monterat.)

Ajdå, då får jag fundera på en annan lösning. Tackar för snabbt svar!

Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Visst är det så, men med tanke på hur lång stam proffsen kör med (ibland) så är det nog ingen fara med upp till 120mm.
Det här blir nog bra. Nackdelen är att det är snabbast leverans på strael 58r medans jag nog beställer 56t... Jag bör få ungefär 11,5cm drop om det är slammat.
Att proffsen kör med 12-15 cm stam har nog att göra med att ramen är kort och hög. Alltså, hade det funnits längre cykel med kortare styrhuvud hade det varit bättre. Många felkonstruerade cyklar, likt Trek Émonda SLR, är i princip lika korta oavsett storlek, det är bara höjden som skiljer. Därför blir det långa stammar, trots att det i sig är kass. Men det finns alternativ. Ultimate CF SLX t.ex. som är olika långa beroende på ramstorlek.

Precis. Proffs vs amatör och en cykel ska tillverkas i serie och passa "typ" för båda.
Canyon är lika osexigt som ryobi för mig men dom gör kanonbra lvgcyklar så därför går dom mig förbi. Ett par cm för lång i storlek 58 också.

Känns ju som att en för kort stam på en lvgräser gör den nervös om inte annat. Högfartsstabilitet är ju kanon... Blev en 58r för övrigt. 160mm styrhuvud (?). Stål...
I värsta fall 90mm styrstam men 100 bör bli bra.

NickPick sa:
Känns ju som att en för kort stam på en lvgräser gör den nervös om inte annat. Högfartsstabilitet är ju kanon... Blev en 58r för övrigt. 160mm styrhuvud (?). Stål...
58r blir väl bra, bland de längsta du hade listat väl.

Nervositeten kommer nog fö. lika mycket, eller mer, av den för korta hjulbasen pga. för brant gaffelvinkel. Fortfarande envisas en del tillverkare av lvgcyklar med att branta till dem med ökad storlek / längre överrör. Idioti! Förekommer inte bland mtb.

Sixten Fors sa:
Fortfarande envisas en del tillverkare av lvgcyklar med att branta till dem med ökad storlek / längre överrör. Idioti! Förekommer inte bland mtb.
Det är lite olika krav som man löser på olika sätt. Alla vinglar inte omkring i gåfart i lerpölar. Men det är tydligen oxå svårt att begripa i det sixtinska templet.

Jag har slut på ferruler för bromskabel men vill göra klart en cykel. Det är ju smådrygt att riva loss kablarna igen då nu undrar jag om bromsfunktionen blir bra även utan?

Sixten Fors sa:
NickPick sa:
58r blir väl bra, bland de längsta du hade listat väl.

Nervositeten kommer nog fö. lika mycket, eller mer, av den för korta hjulbasen pga. för brant gaffelvinkel. Fortfarande envisas en del tillverkare av lvgcyklar med att branta till dem med ökad storlek / längre överrör. Idioti! Förekommer inte bland mtb.

Varför är långt bra? Om min överkropp är kortare än ben så blir det ännu sämre, tänkte jag. Har idag 390 i reach och tycker att det är kanonbra. Nu blir det ca 10mm till.

Kortare styrstam ger ett nervösare beteende vid fart (enligt mig).Hoppas det blir bra iaf :) 56r hade ju fungerat ypperligt men då blir det en stam-stack.

d_anders sa:
Jag har slut på ferruler för bromskabel men vill göra klart en cykel. Det är ju smådrygt att riva loss kablarna igen då nu undrar jag om bromsfunktionen blir bra även utan?

Beror lite på hur styva höljen du har. En av mina cyklar saknar i vänster brifter (upptäckte det för sent och tänkte att jag tar det vid nästa byte), men den funkar kanon ändå...

Har något missljud från vad jag tror är bodyn.
Bytte kasett på tjejens cykel. Gjorde inget konstigt. Av med hjul, bort med kasett, på med ny kasett och sen på med hjulet.
När hjulet rullar fritt, alltså inte när man trampar, så låter det som något skrapar lite. Det uppstår även om jag bara snurrar på QR axeln.

Det är väldigt fin rull på hjulet, ochdet glappar inte, men det låter inte helt OK. Det var bra innan jag bytte kasetten.

Kan jag ha dragit sönder något när jag drog fast nya kasettet? Annars borde jag inte gjort något direkt som kunde påverka bodyn.
Eller kan det bara ha kommit in smuts någonstans?

I en annan populär tråd sägs att en nackdel med skivbroms är att det tar längre tid att laga en punktering, själva hjulskiftet då utgår jag från.
Varför?

fhloston sa:
I en annan populär tråd sägs att en nackdel med skivbroms är att det tar längre tid att laga en punktering, själva hjulskiftet då utgår jag från.
Varför?
Vet inte. Jag tycker tvärt om att det är mer jobb med en fälgbroms, åtminstone med breda däck så att bromsarna måste isär ordentligt.

Argumentet om tid vid hjulbyte bygger på att det är svårare att pricka med skivan i oket än att kasta in däck och fälg i lvg-broms.

Det här klippet brukar dyka upp snart efter att någon tar upp frågan:

Kör inte hjul med skivbroms (i modern LVG-variant) oftast utan QR, men fälgbromsade hjul med? Därför tar skivbromshjulbyte längs vägkanten längre tid.

När man kollar in ram-bundles på planetx så har de 2 olika modeller man kan välja på.
På den ena så står det (BBO), och jag kan inte finna någon information om vad det kan betyda?.

Är det någon allmänbildad person här som kan svara på detta? :)

Är ingen expert men...

Har själv köpt en ram med intern vajerdragning och det ska fungera fint med jagwires (har för övrigt samma vajerkit på min andra cykel).

Det som verkar pilligt är att dra vajern i ramen och få ut den i hålet på andra sidan ramen.
Såg dock ett bra tips där man fäster en tråd på vajern och kör dammsugaren i hålet på andra sidan för att suga ut tråden, och sedan dra i tråden och få med vajern . Tänkte själv testa det om jag inte fixar det på "normalt" sätt. :-)

Om hålen där vajern ska ut är rimligt stora, säg någon kvadratcentimeter, så är det inga större problem. Rekommenderar en smal pincett med en liten stark magnet för att fånga upp vajern, sen någon liten tång och en liten skruvmejsel eller något för att få ut den genom hålet.

ceel sa:
d_anders sa:
Beror lite på hur styva höljen du har. En av mina cyklar saknar i vänster brifter (upptäckte det för sent och tänkte att jag tar det vid nästa byte), men den funkar kanon ändå...
Om man har compressionless (uppbyggda som växelvajerhöljen ungefär) så kan de äta sig in i bodyn och förstöra anlägget.
F:ö så får oftast inte vanliga ändhylsor plats utan det ska vara sånadäringa kragade.
(Om jag nu inte fattade rötet vad ni snackade om... :-) )
Jagwire EZ-bends är käcka doningar :-)

emmer sa:
ceel sa:
d_anders sa:
Om man har compressionless (uppbyggda som växelvajerhöljen ungefär) så kan de äta sig in i bodyn och förstöra anlägget.
F:ö så får oftast inte vanliga ändhylsor plats utan det ska vara sånadäringa kragade.
(Om jag nu inte fattade rötet vad ni snackade om... :-) )
Jagwire EZ-bends är käcka doningar :-)

Jag har Jagwire Road Pro på den hojen, vilket de skriver ska vara compressionless. Får hoppas att det inte ätit sig in i briftern då. EZ-bends såg smutt ut, det ska jag inhandla inför vårbytet.

ceel sa:
Får hoppas att det inte ätit sig in i briftern då.
Det hoppas jag oxå... ...för jag hade bara vanliga ändhylsor framför mig och de passade inte.
(Iofs hade jag både stegade ändhylsor och EZ i något skåp, men äh... Ids inte leta. Det går nog bra.)

Har inte använt min cykel på typ 2 år och skulle börja fixa den fin, tyckte fälgarna såg dammiga ut men insåg att det inte var damm.

Fälgarna är Shimano RS80 C24, och det är kolfibern som ser konstig ut.. jag minns inte om de såg ut sådär förr i tiden, eller om det är något som blivit med tiden!?.

Ska det se ut så, eller är det något fel på fälgarna?

Bilagor

• Skärmklipp2.JPG
    Skärmklipp2.JPG
    28.5 KB · Besök: 103
emmer sa:
Menar du att det ser ut som om aluminiumstommen och kolfiberförstärkningen ser ut att släppa från varandra?

:D ingen aning! Jag menade själva svarta kolfibern är grå på vissa ställen (såg dammigt ut) och att den är svart på andra.

Men ser det ut som alustommen släppt alltså?

lyrik.png

Ska det se ut såhär när jag spänt fast ett boost-framhjul med 15mm axel i en RS-Lyrik-gaffel. Ska inte end-caps vila mot urtaget i dropoutsen i gaffeln? Min första tanke va att det ska vara en 20mm axel, men icke. Den är för 15mm.

Bilagor

• Foto_-_Google_Foto_?.png
    Foto_-_Google_Foto_?.png
    61.3 KB · Besök: 74
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp