Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ja den hör till styrlagret.Maakus sa:Man behöver flytta på "crown race" från sin gamla gaffel till sin nya va?
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja den hör till styrlagret.Maakus sa:Man behöver flytta på "crown race" från sin gamla gaffel till sin nya va?
Mickem02 sa:Hej,
Vet någon om en 11-delad Sunrace kassett passar 10-delad Mavic Crossride body?
// M
Japp. Om du inte köper en Öhlins för då är crownrace "inbyggt".Maakus sa:Man behöver flytta på "crown race" från sin gamla gaffel till sin nya va?
Octagon sa:Japp. Om du inte köper en Öhlins för då är crownrace "inbyggt".Maakus sa:Man behöver flytta på "crown race" från sin gamla gaffel till sin nya va?
Maakus sa:Cykelcenter.eu ?? Är det något att lita på?
AX3L sa:Maakus sa:Cykelcenter.eu ?? Är det något att lita på?
Faktiskt! Ligger i Södertälje och är en riktigt bra LBS numera :)
Maakus sa:AX3L sa:Maakus sa:Cykelcenter.eu ?? Är det något att lita på?
Faktiskt! Ligger i Södertälje och är en riktigt bra LBS numera :)
Trevligt! Blev förvånad när jag sökte på Wolf Tooth och dom dök upp.
Beror på hur tjocka axlar du har. Låsring med intern fattning för kassettverktyg passar väl max 12 mm axel, har du 15/20 mm axel krävs låsring med extern fattning för vevlagerverktyg.NickPick sa:Skulle mina nya adaptrar till is (6bult) som båda skruvas åt med vevlagerverktyg passa både fram och bak?
Djen sa:Jag har en fråga om växlar! Jag har två klingor i fram och åtta eller nio i bak. När jag cyklar på lilla klingan i fram kan jag använda alla baksnurrorna. När jag kör med stora klingan i fram så kan jag bara ha på de fyra tyngsta i bak, när jag kommer till lättare växlar i bak så börjar det rassla. Ska det vara så?
marr sa:Djen sa:Jag har en fråga om växlar! Jag har två klingor i fram och åtta eller nio i bak. När jag cyklar på lilla klingan i fram kan jag använda alla baksnurrorna. När jag kör med stora klingan i fram så kan jag bara ha på de fyra tyngsta i bak, när jag kommer till lättare växlar i bak så börjar det rassla. Ska det vara så?
Lvg eller mtb?
Låter som att du behöver Justera aningens på framväxeln bara. Alternativt om det är lvg så har ofta framväxeln fyra lägen och inte bara två. Då kan man trycka på växla ner spaken lite försiktigt och flytta in växeln litegrann.
Djen sa:marr sa:Djen sa:Jag har en fråga om växlar! Jag har två klingor i fram och åtta eller nio i bak. När jag cyklar på lilla klingan i fram kan jag använda alla baksnurrorna. När jag kör med stora klingan i fram så kan jag bara ha på de fyra tyngsta i bak, när jag kommer till lättare växlar i bak så börjar det rassla. Ska det vara så?
Lvg eller mtb?
Låter som att du behöver Justera aningens på framväxeln bara. Alternativt om det är lvg så har ofta framväxeln fyra lägen och inte bara två. Då kan man trycka på växla ner spaken lite försiktigt och flytta in växeln litegrann.
Tack för svar! En cyclocross är det, kollade nu och växeln heter Shimano Sora.
Tack!! Det ska jag prova!marr sa:Djen sa:marr sa:Djen sa:Jag har en fråga om växlar! Jag har två klingor i fram och åtta eller nio i bak. När jag cyklar på lilla klingan i fram kan jag använda alla baksnurrorna. När jag kör med stora klingan i fram så kan jag bara ha på de fyra tyngsta i bak, när jag kommer till lättare växlar i bak så börjar det rassla. Ska det vara så?
Lvg eller mtb?
Den borde ha fyra lägen. Testa att växla upp på stora o sen tryck lite lätt på nerväxeln och se om den hoppar tillbaka en liten bit bara.
toga sa:Detta med bakdämpare och mått... 210x50 är min spec nu. Fungerar det att montera en bakdämpare där måtten skiljer sig från OEM, eller fuckar det upp?
Om 50mm ger mig 130mm travel, hur räknar jag ut hur andra mått påverkar travel?
BjornR sa:toga sa:Detta med bakdämpare och mått... 210x50 är min spec nu. Fungerar det att montera en bakdämpare där måtten skiljer sig från OEM, eller fuckar det upp?
Få tag i en ny dämpare är ditt första problem.
toga sa:BjornR sa:toga sa:Detta med bakdämpare och mått... 210x50 är min spec nu. Fungerar det att montera en bakdämpare där måtten skiljer sig från OEM, eller fuckar det upp?
Varför då menar du?
BjornR sa:toga sa:BjornR sa:toga sa:Detta med bakdämpare och mått... 210x50 är min spec nu. Fungerar det att montera en bakdämpare där måtten skiljer sig från OEM, eller fuckar det upp?
Varför då menar du?
Ovanliga dämpare än så länge. När jag funderade på att uppgradera till metrisk så frågade jag LBS. Dom sa 3 månader för Rockshox och Fox ville inte leverera. Detta skedde för 1-2 månader sedan, men det kan ju förändrats sedan dess.
anjoh_01 sa:Godkväll. Har uppståt ett underligt knak vid sadelstolpen så började felsöka. När jag slog sadeln uppåt knakade det till. Trodde det va klammern som håller fast sadeln och tog satte dit två skruvmejslar för att få en bättre hävstång. Märkte då att det var stolpen som glappade i ramen, oberonde hårdhet på sadelklämman. Känns inte som att just sadelstolpar slits ner, eller? Testade med en annan 30.9 som är kortare och den glappade inte.
Nä, det funkar inte :( Har lämnat in cykeln på service också där växlarna ska ha gåtts igenom.Djen sa:Tack!! Det ska jag prova!marr sa:Djen sa:marr sa:Djen sa:Jag har en fråga om växlar! Jag har två klingor i fram och åtta eller nio i bak. När jag cyklar på lilla klingan i fram kan jag använda alla baksnurrorna. När jag kör med stora klingan i fram så kan jag bara ha på de fyra tyngsta i bak, när jag kommer till lättare växlar i bak så börjar det rassla. Ska det vara så?
Lvg eller mtb?
Den borde ha fyra lägen. Testa att växla upp på stora o sen tryck lite lätt på nerväxeln och se om den hoppar tillbaka en liten bit bara.
Låter som du borde gå till service-stället igen, det verkar inte som de fick till det riktigt. Berätta och visa vad symptomen är så borde de kunna lista ut vad orsaken är och åtgärda den.Djen sa:Nä, det funkar inte :( Har lämnat in cykeln på service också där växlarna ska ha gåtts igenom.
Det rasslar fortfarande när jag kör på stora klingan fram och från ungefär hälften i de lättare spannet i bak. Hjälper inte att röra spakarna. Är detta något jag får leva med (eller snarare utan de växlarna ;) ) eller går det att justera?
Mot lagret.Majkel sa:Så långt är jag oxå med, men vad betyder det? Ska den dras mot lagret eller vevarmen? Och är spelet normalt innan man drar åt den?
Är det stora grader så dra bort dom med en fil eller lite sandpapper.Maakus sa:Knackade bort min lagerbana från den gamla gaffeln. Ovansidan ser ju bra ut. Men under sidan fick ju smaka på lite våld.
Det ska väl inte vara någon fara att trycka på den på den nya?
emmer sa:Mot lagret.Majkel sa:Så långt är jag oxå med, men vad betyder det? Ska den dras mot lagret eller vevarmen? Och är spelet normalt innan man drar åt den?
Är det stora grader så dra bort dom med en fil eller lite sandpapper.Maakus sa:Knackade bort min lagerbana från den gamla gaffeln. Ovansidan ser ju bra ut. Men under sidan fick ju smaka på lite våld.
Det ska väl inte vara någon fara att trycka på den på den nya?
(Ser ut att vara två á tre ställen...)
d_anders sa:Vill man få på och av det lättare så kan man såga bort lite så det blir en par mm bred glipa.
d_anders sa:Ska och ska, men bildgoogla crown race så ser du vad jag syftar på.
Simpa85 sa:Okej,
Har precis bytt kedja på min gamla Skeppshult Arc. Efter lite pill så känns kedjan välspänd och hjulet rakt efter att ha justerat det.
Problemet är att jag känner en form av, i brist på bättre förklaring, knäckningar i trampen. Har funderat på om det kan ha kommit smuts i navet eller om hjulet är snett vilket påverkar hur kedjan landar på bakre kugghjulet.
Någon som vet vad jag talar om eller rentav ved vad jag ska göra?
Simpa85 sa:Okej,
Har precis bytt kedja på min gamla Skeppshult Arc. Efter lite pill så känns kedjan välspänd och hjulet rakt efter att ha justerat det.
Problemet är att jag känner en form av, i brist på bättre förklaring, knäckningar i trampen. Har funderat på om det kan ha kommit smuts i navet eller om hjulet är snett vilket påverkar hur kedjan landar på bakre kugghjulet.
Någon som vet vad jag talar om eller rentav ved vad jag ska göra?