Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Classe75 sa:
Stewe sa:
Min fulväderspendelhoj behöver ny drivlina, och då undrar jag om jag på ett smidigt sätt kan bygga om från 2x10 till 1x10?
Kan jag ta en NW framkinga, en typ 11-40 kassett bak och en Sram X9 bakväxel som jag har liggande?
Funkar detta, eller är det nått som kanske kommer strula om man tänker på kompabilitet mellan MTB och Lvg prylar?
https://www.artscyclery.com/science...ce-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/
Hoppas att du blir klokare. Skulle säga att det är olika viredrag i lvg o MTB.

Fast för ”SRAM (Exact Actuation) 10 Road/Mountain”, som detta gällde, är det samma drag i växelreglagen och utväxling på växelförarna. Frågan är kanske snarare hur bra en gammal X9 10-delad bakväxel klarar 11-40 kassett.

NLC sa:
Classe75 sa:
Stewe sa:
Min fulväderspendelhoj behöver ny drivlina, och då undrar jag om jag på ett smidigt sätt kan bygga om från 2x10 till 1x10?
Kan jag ta en NW framkinga, en typ 11-40 kassett bak och en Sram X9 bakväxel som jag har liggande?
Funkar detta, eller är det nått som kanske kommer strula om man tänker på kompabilitet mellan MTB och Lvg prylar?
https://www.artscyclery.com/science...ce-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/
Hoppas att du blir klokare. Skulle säga att det är olika viredrag i lvg o MTB.

Fast för ”SRAM (Exact Actuation) 10 Road/Mountain”, som detta gällde, är det samma drag i växelreglagen och utväxling på växelförarna. Frågan är kanske snarare hur bra en gammal X9 10-delad bakväxel klarar 11-40 kassett.

X9 växeln kommer från min Epic, där körde jag en one-up 42 klinga så det kanske kan funka?

Förhoppningsvis funkar det men kanske kan olika växelöron mellan ramarna stöka till det. Men att pröva kostar ju inget

Har bytt hela drivlinan på komfortracern. Det är ett ihopplock, men grunden är ett modernt 8-delat Claris. Har därefter provat att justera in växlarna. Bak växlar den bättre än någonsin. Där fram helt OK.

Tyvärr har däremot kedjan en tendens till att hoppa ner till lillklingan när jag använder stora klingan där fram och de större dreven där bak. Är medveten om att man ej ska använda största fram och största bak samtidigt. Problemet uppstår redan tidigare. Vad göra?

SGS sa:
Tyvärr har däremot kedjan en tendens till att hoppa ner till lillklingan när jag använder stora klingan där fram och de större dreven där bak. Är medveten om att man ej ska använda största fram och största bak samtidigt. Problemet uppstår redan tidigare. Vad göra?

Har du justerat in trim-lägena på framväxeln? Blir det bättre om du använder dessa (förutsatt att Claris har trim)?

Hur ser kedje-linjen ut när det går dåligt? Går kedjan mot växelföraren fram?

Jag är superkass på sånt här, ska ge mig på att byta bromsar från SRAM till Shimano, allt är beställt men det enda jag tror jag missat är om jag behöver byta PM-adapter till bakbromsen. Ramen har PM160 som standard och det sitter en 180mm skiva med adapter idag, de nya skivorna jag ska köra på är också 180. Så frågan är alltså kommer jag kunna använda SRAM PM-adaptern för min nya XT-broms?

manneblask sa:
Jag är superkass på sånt här, ska ge mig på att byta bromsar från SRAM till Shimano, allt är beställt men det enda jag tror jag missat är om jag behöver byta PM-adapter till bakbromsen. Ramen har PM160 som standard och det sitter en 180mm skiva med adapter idag, de nya skivorna jag ska köra på är också 180. Så frågan är alltså kommer jag kunna använda SRAM PM-adaptern för min nya XT-broms?

Samma standard på bromsadaptrar. Bara att byta utan att byta adaptrar.

BjornR sa:
manneblask sa:

Tipp topp, tack för info!

BjornR sa:
manneblask sa:

Frånsett Hope är här ju ett hål i marknaden helt klart, det är dags med bromsok som har olika standard tycker jag.

Rattnalle sa:
Avids gamla som var gjorda för oken med en massa brickor på tyckte jag funkade dåligt ihop med Shimano. Det tog i för mig.

Aha, det återstår att se helt enkelt får testa mig fram. Jag har Level T idag på en ny Commencal, men de är pissdåliga så därav byter till XT istället då jag föredrar Shimano-känslan mer.

Raggamuffin sa:
BjornR sa:
manneblask sa:

Frånsett Hope är här ju ett hål i marknaden helt klart, det är dags med bromsok som har olika standard tycker jag.

+1
Snudd på skandal, faktiskt!

Passar ett (hydraliskt) shimano-ok med slang och bromshandtag från tektro? Är det en dålig idé att kombinera oavsett när jag bara har luftningsgrejer till shimano?

Petter.T sa:
JesperA sa:
Vad hände med Mattheuew van Der Peueleueueu? Missade början av XCO
Kört för många lopp LVG, CX och XC. Behövde tydligen vila lite. Kanske ska formtoppa sig till VM?

Alla kan ju ha en dålig dag...
Men hade han inte vilar inför denna helg? Hade ju varit kul om han vann världscupen trots att han inte körde alla tävlingar. Nino är ju en One trick pony i jämförelse ?

Alfakrull sa:
Passar ett (hydraliskt) shimano-ok med slang och bromshandtag från tektro? Är det en dålig idé att kombinera oavsett när jag bara har luftningsgrejer till shimano?

Använder dom samma typ av bromsvätska/olja? Shimano ska ha mineralolja i sina bromsar, slår du i Dot-vätska i en sån så förstör du packningarna.

Belse sa:
Alfakrull sa:

Använder dom samma typ av bromsvätska/olja? Shimano ska ha mineralolja i sina bromsar, slår du i Dot-vätska i en sån så förstör du packningarna.

Mina senaste Tektro-bromsar (från 2017) hade åtminstone samma typ av mineralolja som Shimano använder sig av.

Örjan Lax sa:
Belse sa:
Alfakrull sa:

Mina senaste Tektro-bromsar (från 2017) hade åtminstone samma typ av mineralolja som Shimano använder sig av.
Det är mineralolja I tektro med ja, åtminstone i den läckande bromsen jag har...

Alfakrull sa:

Japp det funkar. Jag kör Zee handtag med Slate4 ok.

marr sa:

Var förbi LBS som säljer samma cykel, tänkte om dom hade någon modellkatalog där det fanns med men han (mekanikern) visste inte vad ERD var för något. Sa att det stod på däcket :) XS, då har du 27.5, M och uppåt 29...men det var ERD, effective rim diameter jag ville ha reda på inte vilken däckstorlek jag har :) då såg han ut som ett frågetecken.

kolan sa:
marr sa:

Var förbi LBS som säljer samma cykel, tänkte om dom hade någon modellkatalog där det fanns med men han (mekanikern) visste inte vad ERD var för något. Sa att det stod på däcket :) XS, då har du 27.5, M och uppåt 29...men det var ERD, effective rim diameter jag ville ha reda på inte vilken däckstorlek jag har :) då såg han ut som ett frågetecken.

Dags att byta lbs :)

Antingen är det en "riktig" fälg som går att googla för att hitta den eller så får du mäta själv. Mäta kräver dock att det fortfarande är någorlunda runt och bortplockat från cykeln.

Rattnalle sa:
Antingen är det en "riktig" fälg som går att googla för att hitta den eller så får du mäta själv. Mäta kräver dock att det fortfarande är någorlunda runt och bortplockat från cykeln.

Det är en "WTB STX TCS i23m 32 hole, tubeless ready" och har gogglat och får fram den här
https://www.wtb.com/products/st?variant=280907388
men dekalerna stämmer inte riktigt med hur min ser ut.

kolan sa:
Rattnalle sa:

Det är en "WTB STX TCS i23m 32 hole, tubeless ready" och har gogglat och får fram den här
Det kan ju vara så enkelt att fälgen får andra dekaler när den går OEM på färdiga cyklar. Det hade jag chansat på.

Freddie L sa:
kolan sa:
Rattnalle sa:

Det kan ju vara så enkelt att fälgen får andra dekaler när den går OEM på färdiga cyklar. Det hade jag chansat på.
Japp mycket vanligt att det är så. De kan ändras från år till år utan att fälgen ändras också.

Urkar inte göra en till tråd så tar det här, jag har inte tänkt på om det är samma pedalgänga för MTB som för gat vevar. Har CB Double Shot på MTBn & GX vevar. Tänkte beställa samma pedaler till min fitnesshoj som har R8000 vevar, så, samma gänga antar jag?

Vilket leder till såna här fantastiska kombinationer.

Obs ej jag på bilden.

Bilagor

• IMG-20190705-WA0005.jpg
    IMG-20190705-WA0005.jpg
    453.3 KB · Besök: 215
Vad har jag för vevlager och vevparti?
Grabbens Trek Super fly måste fixas. Jag tänkte byta vevlager och kanske byta till singelklinga. Vad måste jag tänka på?
/sajo

Bilagor

• DSC_0957.JPG
    DSC_0957.JPG
    276 KB · Besök: 217
  • DSC_0956.JPG
    DSC_0956.JPG
    302.6 KB · Besök: 219
NLC: Jo, det är hög tid att byta kransar. Det är inte konstigt att sonen klagar på att kedjan kuggar över.

Classe75: Kul att damma av skolfranskan, men jag lyckas inte lista ut vad det är för vevlager och vevparti...

/Sajo

Sajo sa:
NLC: Jo, det är hög tid att byta kransar. Det är inte konstigt att sonen klagar på att kedjan kuggar över.

Classe75: Kul att damma av skolfranskan, men jag lyckas inte lista ut vad det är för vevlager och vevparti...

/Sajo
Vevpartiet är Race Face Rider Hollowtech. Har för mig att det är pressfit på vevlagret (är på den lagstadgade semestern).
Har satt singelklinga på min. Mätte upp BCD och köpte en NW-klinga till det befintliga vevpartiet. Insåg sedan att mina ben inte räckte till med en 11-36 bakkassett, så den fick också bytas till en med 42 som lägsta efter att tag.

jonas-ni sa:
Detta har inte med cykel att göra så möjligen några procent OT. Läste nyss på http://www.friidrott.se/ "I tjejernas kulkval på Ryavallen". Kulkval är ett ord som väl borde göra sig bättre särskrivet?

"I tjejernas roliga kval på Ryavallen" menar du istället för "I tjejernas kulkval på Ryavallen"?
Annars skulle ett binde streck kunna funka för ökad läs barhet men sär skrivning funkar nog allra sämst ur det hänseendet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp