fhloston sa:
På landet står det en relativt ny, ouppackad varmvattenberedare som jag skulle vilja koppla in.
Den är 50l, och märkt med 230V 1600W, som kan begränsas till 800W med strömbrytare. Den ansluts med en vanlig jordad stickpropp.
Säkringen på gruppen är 10A. Normalt sitter endast vattenpumpen på gruppen (jag vet inte vad den drar)
10A ger ju 2300W vilket är mer än 1600W. Men i bruksanvisningen till vvb står det att man ska ansluta den till 16A med endast vvb ansluten på gruppen.
Tänker jag fel, eller borde det inte räcka med 10A? Vad kan anledningen till att de skriver 16A vara?
(jag är medveten om att totala förbrukningen kan bli för stor om pump och vvb går samtidigt beroende på hur mycket pumpen drar)
Jag har en liknande 80-liters på 2000W i sommarstugan, som går på en 10A-säkring sedan många år. Har bara 16A huvudsäkring där, så det gäller att inte dra igång en 2000W värmefläkt (och ANNAT) på samma fas om varmvattenberedaren just slagits igång på max. Jo, lyckades med det första våren efter installationen... ;-)
Borde kanske köpt en 100-liters trefasvarmvattenberedare istället, men råkade hitta en billig trefasfläkt året efter, om man vill fördela belastningen lite.
När man väl värmt upp vattnet i beredaren så drar den inte mycket, såvida man inte fyller ett badkar eller nåt.