Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Spacekitty sa:
Falk1n sa:
Spacekitty sa:
me.I.am sa:
Spacekitty sa:
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Spacekitty sa:
Klavikel sa:
Reflextejp för att pimpa sin vinterpendlare.
Var hittar man sånt till lagom pris?

Jag brukar köpa 3M på löpmeter hos Swedol.

https://www.swedol.se/reflextejp-ece-104pg-1001494.html

Den ser bra ut, även i verkligheten?
Köpte för några år sedan reflextejp på Classes, ingen höjdare direkt.

Oj, den på Swedol du länkar till är rulle på 50 meter, pris 35,7 per meter = 1 785 SEK för en rulle, exkl. moms.

Jag skrev ju att jag köper på löpmeter :) En räcker långt. Och den är bra i verkligheten, godkänd för att sätta på stora fordon.

Vi är ju i dumma frågor-tråden så, du köper rulle, eller kan man på något sätt välja att bara köpa x löpmeter?

Jag köper en meter rött och en meter vitt. Dom har sax och måttband i butikerna.

Detta såg kanon ut! Någon som har koll på bredden också?

Fem centimeter.

Finns även på feltema i 2cm bredd och typ 5m för 79kr lr liknande.

IMG_20191109_164420.jpg
Hej, här fått hjärnblödning och minns inte hur brickorna på bilden ska sitta när jag ska montera vevpartier, suntour zeron ?

Stålbrickan längst in, sen den med piggar, men de andra två? Ursäkta min okunskap

Senast ändrad:
Vad är det för fel på barends egentligen? När jag var ung så var det svincoolt och alla MTB's för kidsen hade barends! Jag vill minnas att jag tyckte om det. :D

jingleyschmidt sa:
NickPick sa:
jingleyschmidt sa:
Vad är det för fel på barends egentligen? När jag var ung så var det svincoolt och alla MTB's för kidsen hade barends! Jag vill minnas att jag tyckte om det. :D

När du var ung rökte man i sängen också.

Vettefan alltså! Så gammal är jag inte. ;)

Nej, i sängen sniffades lim eller thinner. Och barends skulle vara eloxerade i bjärt kontrastfärg till övriga komponenter.

NLC sa:
jingleyschmidt sa:
NickPick sa:
jingleyschmidt sa:

Nej, i sängen sniffades lim eller thinner. Och barends skulle vara eloxerade i bjärt kontrastfärg till övriga komponenter.

Det där med eloxerad kontrast lever kvar hos vissa än idag.

NLC sa:
jingleyschmidt sa:
NickPick sa:
jingleyschmidt sa:

Sniffade lim gjorde man bakom garaget och mina barends var occolt svarta.

Paco sa:
NLC sa:
jingleyschmidt sa:
NickPick sa:
jingleyschmidt sa:

Sniffade lim gjorde man bakom garaget och mina barends var occolt svarta.

Vad är barends?
När jag var ung rökte man i sängen. Man rökte överallt, faktiskt.

Senast ändrad:
Hej alla glada

Köpte en begagnad flaska i ok skick på loppis idag som jag tänkte köra på pendlarcykeln.

Tanken slog mig sedan om det kan finnas någon livslängd på plasten eller så som kan göra att vattnet skulle smaka tråkigt eller om det över huvud taget låter som något som skulle kunna hända eller om jag inbillar mig eller missminner mig från tidigare flaskor eller vad jag hört vänner säga om sina flaskor. Inte för att vi pratar om cykelflaskor hela tiden eller så?

Hoppas inte detta är alltför stökigt frågat men aja, tack för svar :)

Emillir sa:
Hej alla glada

Köpte en begagnad flaska i ok skick på loppis idag som jag tänkte köra på pendlarcykeln.

Tanken slog mig sedan om det kan finnas någon livslängd på plasten eller så som kan göra att vattnet skulle smaka tråkigt eller om det över huvud taget låter som något som skulle kunna hända eller om jag inbillar mig eller missminner mig från tidigare flaskor eller vad jag hört vänner säga om sina flaskor. Inte för att vi pratar om cykelflaskor hela tiden eller så?

Snarare att ny plast är otrevlig, men ändå varför köpa begagnade vattenflaskor?

Bengt-re sa:
Emillir sa:
Hej alla glada

Bara blev så för att jag i normala fall hittills har tagit en av mina "finare" flaskor både till jobbet och på min racer så tänkte jag varför inte. Sen är det ju också miljövänligt med återbruk, loppisar, cykling och sånt :)

Emillir sa:
Bengt-re sa:
Emillir sa:
Hej alla glada

Bara blev så för att jag i normala fall hittills har tagit en av mina "finare" flaskor både till jobbet och på min racer så tänkte jag varför inte. Sen är det ju också miljövänligt med återbruk, loppisar, cykling och sånt :)

Oki. Det är nog som sagt lugnt. Eller- jag hade inte bekymrat mig.

Bengt-re sa:
Emillir sa:
Hej alla glada

Fast ny plast ska ju vara BPA/ftalat-fri och typ vara gjord av någon form av nedbrytbar källa. Men visst, plast är alltid plast.

Finns ju vattenflaskor av metall också för den som vill vara på den säkra sidan.

Brukar ju finnas en märkning i botten i form av en gaffel o ett glas som säger att flaskan är godkänd för livsmedelsbutik.

Salabaladala sa:
På tal om reflextejp, är det nån som vet om det är godkänt att ha som reflex fram och/eller bak? Man får inte böter om man byter plastreflexen på styret till en bit tejp framme på ramen? Finns det nån standard eller märkning man ska kolla efter?

Någon som har koll på detta? Är också nyfiken. Känns smidigare att pimpa upp cykeln med några bitar reflextejp på väl utvalda ställen. :D

Men, låt säga att jag skulle ha svart reflextejp både bak och fram, folk ser mig i mörkret, jag har även lysen fram och bak... Vilken polis skulle stanna en? Och vilken polis skulle ens vara uppmärksam på att jag inte hade röd reflex bak och vit fram? :D Om inte annat så känns det verkligen som att man skulle kunna prata sig ur den situationen om man som jag t.ex har reflexer i hjulen också. Inte så att man skitit i det helt. :P

Mycket spekulation nu vilket är helt onödigt. Men frågan som Salabaladala ställde kvarstår! :D Man kanske får maila Transportstyrelsen eller vilka det nu är som har koll på det där.

Senast ändrad:
jingleyschmidt sa:
Salabaladala sa:
På tal om reflextejp, är det nån som vet om det är godkänt att ha som reflex fram och/eller bak? Man får inte böter om man byter plastreflexen på styret till en bit tejp framme på ramen? Finns det nån standard eller märkning man ska kolla efter?

Någon som har koll på detta? Är också nyfiken. Känns smidigare att pimpa upp cykeln med några bitar reflextejp på väl utvalda ställen. :D

Men, låt säga att jag skulle ha svart reflextejp både bak och fram, folk ser mig i mörkret, jag har även lysen fram och bak... Vilken polis skulle stanna en? Och vilken polis skulle ens vara uppmärksam på att jag inte hade röd reflex bak och vit fram? :D Om inte annat så känns det verkligen som att man skulle kunna prata sig ur den situationen om man som jag t.ex har reflexer i hjulen också. Inte så att man skitit i det helt. :P

Mycket spekulation nu vilket är helt onödigt. Men frågan som Salabaladala ställde kvarstår! :D Man kanske får maila Transportstyrelsen eller vilka det nu är som har koll på det där.
E Godkänd tejp bör vara även tekniskt ok. I praktiken som du säger knappast någon som kommer bry sig så länge det är en reflex och syns. Jag bättrade på min pendlare med någon meter tejp till igår.

Fick svar från Transportstyrelsen, så får ni tolka bäst ni vill. :P

"Reflexanordningar på cykel måste uppfylla dom krav som jag listat nedan, man får kolla med tillverkaren att deras reflexer är godkända enligt dessa krav.

Reflexanordningar på cykel ska vid färd i mörker ha reflexanordning baktill, framtill och
på sidan som uppfyller kraven nedan.

Reflexanordning baktill ska vid färd i mörker finnas även på tillkopplad
sidvagn och på tillkopplad cykelkärra, om baklykta saknas på kärran.
Anordningen ska vid belysning återkasta rött ljus bakåt.

Reflexanordning framtill, som monterats den 1 september 1985 eller
senare, ska vid belysning återkasta vitt ljus framåt.

Reflexanordning på sidan, som monterats den 1 september 1985 eller
senare, ska vid belysning återkasta orangegult ljus eller vitt ljus åt sidan.
(TSFS 2010:144)

18 § Reflexanordning framtill och baktill på cykel ska
1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, eller
2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt
Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden.
Reflexanordning som monterats före den 1 april 1986 får vara av typ som
godkänts enligt ECE-reglemente 3 klass I eller I A.

Reflexanordning baktill, som monterats före den 1 april 1986, får vara av
typ som före den 20 maj 1980 godkänts av Statens provningsanstalt.
Reflexanordning framtill, som monterats före den 1 september 1985, får
vara av icke godkänd typ.

19 § Reflexanordning på sidan på cykel ska
1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, eller
2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt
Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden.
Kravet i första stycket gäller inte om minst ett av cykelns däck är av typ
som godkänts enligt ECE-reglemente 88.

Reflexanordning på sidan, som monterats före den 1 september 1985 får
vara av icke godkänd typ."

Allt det där står också på deras hemsida under reflexer för cykel. Jag utgår från att lastbilstejpen från 3M uppfyller de kraven. Men jag har inte faktiskt kollat.

Ibland brukar ju poliserna vara snälla och dela ut reflexer istället för böter, om man nu har några (o)synliga brister.

Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:
Ja jag antog väl att infon fanns någonstans, var väldigt utförligt svarat för att vara ett svar från kundtjänst bara. :P
Klipp och klistra :-)
+1
Det är nog deras främsta kompetens (kundtjänst generellt alltså). Sällan man får nån info som man inte själv redan läst sig till. När man kommer med en fråga som går utanför mallen blir det genast knepigare.

ooms sa:
Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:
Ja jag antog väl att infon fanns någonstans, var väldigt utförligt svarat för att vara ett svar från kundtjänst bara. :P
+1
Det är nog deras främsta kompetens (kundtjänst generellt alltså). Sällan man får nån info som man inte själv redan läst sig till. När man kommer med en fråga som går utanför mallen blir det genast knepigare.

Frågan förtjänade svaret. Din negativa inställning till allt är destruktiv både för dig och andra.

NickPick sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:
+1

Frågan förtjänade svaret. Din negativa inställning till allt är destruktiv både för dig och andra.
Haha, man kan inte annat än skratta åt dina taffliga påhopp och generellt dryga inlägg.

Svaret var ju iofs informativt och tydligt. Reglerna står där och sen är det upp till andra tillverkare, t.ex tillverkare av reflextejp, att göra godkända produkter. Står det inte att en reflextejp är godkänd enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, så är den säkert inte det. Det känns som ett argument man gärna skyltat med om så var fallet.

Det står ju inte att man måste ha en klassisk reflexanordning som man sätter på styret, du kan säkert ha tejp, sålänge den är godkänd. :D Vill man ha godkänd reflextejp får man nog kolla på typen som länkades ovan på Swedol-sidan, någon slags industritejp. :P

Vilka GoPro batteriet gäller för bäst pris/prestanda? Köpte ett par Wasabi från ActionKing men blev inte imponerad direkt. Gäller en GoPro Hero 4 Black.

Skaffat en projektor (vpl-hw45es) som inte har ljud ut, hur får jag ut ljudet ur min chromecast då?

Chromecast till ptojektorn är hdmi, men ljudet till stereon?

Trevlig fredag

Bilagor

• g158HW45ESR-M.jpg
    g158HW45ESR-M.jpg
    17.6 KB · Besök: 130
juliusjonzon sa:
Skaffat en projektor (vpl-hw45es) som inte har ljud ut, hur får jag ut ljudet ur min chromecast då?

Trevlig fredag
Du får sätta Chromecasten i din reciever istället. Om du inte har det utan bara en förstärkare behövs det fler prylar.

Plasti dip på cykelhjälm... Är det en dålig idé? Givetvis ska den maskeras grundligt så själva "frigoliten" bör det gå bra med.

NickPick sa:
Plasti dip på cykelhjälm... Är det en dålig idé? Givetvis ska den maskeras grundligt så själva "frigoliten" bör det gå bra med.
Nej, det bör gå bra. Nu är det många år sedan jag använde det, men jag kan inte minnas att jag upplevde det särskilt ”frätande” eller skarpt. Däremot så blir det lite känsligt för upprullade kanter (-> dipen släpper) på de mindre partierna jag gjorde. Så detaljer på en välventilerad hjälm känns inte helt rätt, men att helt täcka en FF eller tempokruka borde bli tåligare. Kör hårt!

juliusjonzon sa:

Trevlig fredag

Du kanske kan dra en kabel mellan TVns ljudutgång och stereon?

AX3L sa:
juliusjonzon sa:

Trevlig fredag

Du kanske kan dra en kabel mellan TVns ljudutgång och stereon?

Då blir nästa fråga hur man kopplar projektorn till TVn. ?

~25 kg TV på enkelgipsvägg. Tätt emot så ingen hävarm. 4 mollyplugg borde väl vara exakt hur lugnt som helst? Om jag nu inte har turen att hitta en regel och regeln inte är aluminium.

Rattnalle sa:
~25 kg TV på enkelgipsvägg. Tätt emot så ingen hävarm. 4 mollyplugg borde väl vara exakt hur lugnt som helst? Om jag nu inte har turen att hitta en regel och regeln inte är aluminium.

Ja inga problem, går nog med tjock tv också :)

En variant är att dra en plywoodskiva mellan två reglar och sen fästet i den, skivan kommer ändå döljas bakom TV:n. Men det är nog overkill.

Rattnalle sa:
jomper sa:
En variant är att dra en plywoodskiva mellan två reglar och sen fästet i den, skivan kommer ändå döljas bakom TV:n. Men det är nog overkill.
Jag tänkte att det är overkill iom att jag inte ska ha TVn ut från väggen utan bara hängande platt mot.

Minns när jag tog med en gammal 42” platt-tv till jobbets fikarum så vi gubbar skulle kunna se morgonnyheterna varje morgon.. Drog i två feta skruvar i dom tjocka väggarna och gjorde en upphängningsanordning av najtråd (tjock ståltråd) Vi hann koppla in antennsladden och se ca 1minut av nyheterna innan den ramlade ner i golvet och pajade??

Tillbaka
Topp