Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Får jag in graveldäck i denna?

Om man klickar på länken kan man läsa:
"Kompatibel med däck på upp till 700 x 36 mm eller 650 x 40 mm."

Det räcker för gravel enligt vissa. Personligen skulle jag vilja ha plats för lite bredare däck på en renodlad gravel. För en cykel som mestadels går på asfalt men också måste klara lite grus borde det vara en bra kompromiss.

Tredubbla dvs 3000 kr för två hjul ich?

(om 10 vx)

om 11

Vad får man ha för däck på en sådan cykel?
Finns inte så många grå däck på marknaden vad jag kan se. Tan wall ser väl kanske inte så bra ut och reflexrand känns kanske inte helt rätt?
Röda däck vore väl fränt, men troligen svårfunnet. Så ett par vanliga, svarta däck kanske?
Måttet är 40-584 om någon har ett tips.
Visa bilaga 498344
Visa bilaga 498345

Duger kanske detta?
Visa bilaga 498346

tror den skulle må bra av både utseendemässigt och åkmässigt att gå upp på lite fetare men lättrullande smidiga däck, bara för att ta en i högen av lämpliga kandidater varför inte thunder burt 1,9 el 2,1. det är ändå "tjugosjuochenhalv" vi pratar om, och utbudet av däck i denna storlek är gott.

contidäcken du visar lär rulla trögt som bara den.

grått var förekommande för typen av cyklar för sin tid, snarare på lite gubbigare varianter än den aktuella cykeln, så det finns viss risk att original var svart? och trots att grått är lite retro och kult idag skulle jag nog för egen del föredra svart på just denna hoj,

och som sagt fetare. har tvåtummare 584 på en rex damcykel som är lite äldre, och det sitter som en smäck.

kolla förresten in den effektivt sett negativa styrstammen med handtagen bakom vridcentrum för styrröret. funkar det med. kan vara värt att lägge märke till mitt i alla frenetiska styrgeometridiskussioner:))

En till dum fråga hörni :P

Kan man behålla samma växel/bromsreglage och styrstam om man byter rakt styre mot fjärilstyre?
Absolut. Det kan vara lite krångligt att få vajrar/slangar att lira kring styrstammen på ett snyggt och bra sätt. Men jag har då lyckats hittills (och då borde vem som helst lyckas).

Vi ska till Lindvallen jag och grabben och köra deras Trails. Nu känner jag inte för att trampa runt på 2.6” däck i addix soft på platten.

vad ska man smäcka på för att klara sig skapligt?

Lvg, växelreglage... t ex Shimano Sora finns ju både för bockstyre och rakt styre.
Är det samma typ av vajerände i reglagen???

Lvg, växelreglage... t ex Shimano Sora finns ju både för bockstyre och rakt styre.
Är det samma typ av vajerände i reglagen???
Bortsett från Campagnolo (och möjligen något annat undantag som jag inte känner till) så har det för alla tillverkare oavsett typ av reglage varit samma vajerände på växelvajern.

Vad tror ni om att sätta bockestyre på denna? tvekar lite för att det är öppen ram

Tänkte du köpa en ny för att direkt byta till bockstyre? Låter onödigt krångligt/riskabelt i så fall om du inte har stenkoll på alla mått.

Äger redan en sån :) annars köper jag ditt argument.
Risken med bockstyre på en cykel gjord för rakt styre är att den blir för lång. Om storleken är för liten så att du behöver längre reach kan det fungera. Du vill förmodligen ha nya reglage också, och om du går på Sora så passar inte dina hydrauliska bromsar, och väljer du Hydrauliska STI-reglage så måste du ha ny bakväxel, kassett och kedja.

Det blir dyrt. Bättre att sälja den cykeln och köpa en annan med bockstyre.

Vevarmen lossnade när jag var ute och körde i skogen. Vist ser det ut som det är utslitet inuti? Är det någonting som ska gå i kanalen i mellan? Osäker på om något flög iväg tidigare innan den lossnade.
Visa bilaga 498891Visa bilaga 498892

Hade missat den. Verkar nu hända flera gånger i veckan.

Den är lite sliten, men skulle gissa att den fortfarande funkar. Du måsta drå åt skruvarna nära max som är skrivit på vevarmen.

Och du behöver en "mutter" för att spänna vevarmen mot lagern. Vet inte om du har kvar den.

Min lvgcykels framhjul behöver detta verktyg för att lossa och fästa axeln till framhjulet istället för quickrelease. Bakhjulet har quick.
Vad heter verktyget, var kan jag köpa ett till och kan jag på sikt byta till vanlig quick release?
Har sökt på google men är lite nybörjare på detta så de engelska termerna är obekanta.

1625515201735.png

Min lvgcykels framhjul behöver detta verktyg för att lossa och fästa axeln till framhjulet istället för quickrelease. Bakhjulet har quick.
Vad heter verktyget, var kan jag köpa ett till och kan jag på sikt byta till vanlig quick release?
Har sökt på google men är lite nybörjare på detta så de engelska termerna är obekanta.

Visa bilaga 499367
Vertyget används till axlar som ska göra det svårare att sno hjulen. Sen att varenda cykeltjuv troligtvis har en motsvarande i bakfickan är en annan femma. Hade jag varit du hade jag istället bytt ut din snabbkoppling till bakhjulen till en likadan som du har fram, då slipper man iaf den mest spontana tillfällestjuven.

Vertyget används till axlar som ska göra det svårare att sno hjulen. Sen att varenda cykeltjuv troligtvis har en motsvarande i bakfickan är en annan femma. Hade jag varit du hade jag istället bytt ut din snabbkoppling till bakhjulen till en likadan som du har fram, då slipper man iaf den mest spontana tillfällestjuven.
Ah tack! Då förstår jag. Tack för svar.

Visst ska Sram 3-växlat nav inte mata ut kedjan till växelvajern när man använder bakbromsen?

Den gör det när vajern är avkopplad.
Den gör det även med vajern inställd för växling. Ska testa att byta vajer och höljet. Ska höljet vara fixerat mot ett stopp vid änden på kedjestaget?

Senast ändrad:
Montera vevarm, är det bara att spänna allt man orkar eller behöver det göras på något speciellt vis? Står att båda skruvarna behöver spännas jämt till 12-14Nm, men hur ska jag veta hur hårt jag spänt?

Montera vevarm, är det bara att spänna allt man orkar eller behöver det göras på något speciellt vis? Står att båda skruvarna behöver spännas jämt till 12-14Nm, men hur ska jag veta hur hårt jag spänt?
Sök på Shimanos hemsida efter en manual för dina vevar och följ instruktionerna. Köp även en momentnyckel.

Då får nog cykelhandlaren fixa det. Knepiga att få tag i bara och jag vill ut och cykla.
Det går montera utan också om du har lite skruvarvana. Dock drar då alltför löst lossar det och blir glappt och dåligt. Drar du för hårt drar du av skruvarna och får ett litet elände att fixa till det. Spannet där du får god funktion är så pass brett att man med vana kan få till det utan momentnyckel.

Säger du var du bor kan säkrt någon boendes i närheten låna ut sin momennyckel så att du får ihop cykeln.

Ni som kör mtb med flats, hur gör ni för att inte bryta tårna var och varannan sekund? Har mtb skor som är avsedda för ändamålet typ stålhätta? eller har jag bara för små pedaler?
Mvh Nybruten tå

Bakdämpar-noob här...
Jag har en Salsa Horsetheif, som kom med bakdämpare i dimension 184/44mm.
Kan jag uppgradera med en dämpare med "närliggande" dimensioner, typ 185/44mm eller 190/45mm?
Eller måste det vara exakt 184/44 igen på milimetern?
Om inte; varför?
Tack på förhand :-)

Ni som kör mtb med flats, hur gör ni för att inte bryta tårna var och varannan sekund? Har mtb skor som är avsedda för ändamålet typ stålhätta? eller har jag bara för små pedaler?
Mvh Nybruten tå
Smäller du i foten i marken när pedalen är i nedersta läget eller hur bryter du tårna? ?

Jag har tårna lite för långt fram på pedalerna, så de sticker ut fram. Och i någon halvstökig terräng så slog jag i tån i en sten

Det kan ju knappast ha något med flats att göra? Du får vinkla fötterna med hälarna neråt för bättre stabilitet och skydd nedför i stök. På platta stökdelar är det ju samma som med clipless, tajma pedalerna så inte fötterna slår i stöket.

Det kan ju knappast ha något med flats att göra? Du får vinkla fötterna med hälarna neråt för bättre stabilitet och skydd nedför i stök. På platta stökdelar är det ju samma som med clipless, tajma pedalerna så inte fötterna slår i stöket.

På plattisar skulle man dock kunna ha halar på pedalarna, då har man stor chans att slå i tårna.

Hoppas verkligen inte att hen cyklar med hälarna på pedalerna. Börja med att ändra det så går det nog bättre :)
klart som fan att jag inte cyklar med hälarna på pedalerna. Men jag har ganska stora fötter (44-45) och därav frågan om jag har för små pedaler. Kan ju tillägga att jag mest cyklat landsväg innan, och då har jag fötterna mer neråtlutat, för att få en bättre vinkel på foten

klart som fan att jag inte cyklar med hälarna på pedalerna. Men jag har ganska stora fötter (44-45) och därav frågan om jag har för små pedaler. Kan ju tillägga att jag mest cyklat landsväg innan, och då har jag fötterna mer neråtlutat, för att få en bättre vinkel på foten

Men storleken av pedaler har ingen effekt på var din tårna är. 44-45 är också inte särskilt stor. Tror att problemet är som någon skrev tidigare, och du också, att du vinklar tårna ned för mycket.

Tillbaka
Topp