Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har sadel lågt ner och står nästan uteslutande, så jag antar att det inte är problemet

OK.
Jag ståcyklar nästan 100% av tiden på stigen. Kör SPD och bara pedalarna slår i sten, aldrig skon. Har också 44-45. Så antar att vinkeln är enda problemet. Har själva ett vagt minne att jag slog i tårna när jag började cykla stökig stig.

En annan sak är att man måste har bra koll på stenarna i stenkistor så man slutar trampa och har vevarna vågrätt när man närmar sig för höga sten.

Såvida du inte bryter tår på löpande band kan det ju hända att du bara hade otur...?

Jagade en kompis på ett par för mig okända XC slingor i helgen och minns att jag sopade i tårna i en sten minst 2 gånger varav en gång med ganska bra fart. Bröt 0 tår och har 42or.

Dock med SPD.

Min tur att idiotförklara mig.

Är i slag med att köpa trainer. Vill främst använda min gravel/cx (Vitus Energie VR) till detta, men även min Aeroad vid behov/önskan.

Nu till idiotin.

1. Hur fan får jag av bakhjulet på min Vitus? Har aldrig fått punktering så har inte behövt konfrontera detta problem innan. Känner inte igen denna typen av lås på bakaxeln. Kräver den ett specialverktyg eller kan man använda t.ex griptång? Bild nedan.

2. Kan en cykel med denna typ av uppsättning bak användas på en direktdriven trainer? Eller är det roller trainer som gäller?

3. Finns det direktdrivna trainers där man kan köra olika typer av bakväxlar och axeltyper utan att köpa massa olika kassetter och tillbehör till? Är det enklaste att bara välja en som kommer passa cykeln som ska användas mest?
20210707_070800.jpg
20210707_070705.jpg

Min tur att idiotförklara mig.

Är i slag med att köpa trainer. Vill främst använda min gravel/cx (Vitus Energie VR) till detta, men även min Aeroad vid behov/önskan.

Nu till idiotin.

1. Hur fan får jag av bakhjulet på min Vitus? Har aldrig fått punktering så har inte behövt konfrontera detta problem innan. Känner inte igen denna typen av lås på bakaxeln. Kräver den ett specialverktyg eller kan man använda t.ex griptång? Bild nedan.

2. Kan en cykel med denna typ av uppsättning bak användas på en direktdriven trainer? Eller är det roller trainer som gäller?

3. Finns det direktdrivna trainers där man kan köra olika typer av bakväxlar och axeltyper utan att köpa massa olika kassetter och tillbehör till? Är det enklaste att bara välja en som kommer passa cykeln som ska användas mest?Visa bilaga 499585Visa bilaga 499586
Du ser ut att sakna handtaget till din bakaxel.
Så här ungefär, men med en annan infästning:
hwqasm00s0548s.jpg

Det här handtaget är väl mer likt konstruktionen för din bakaxel:
371127__25805.1580977240.jpg

Till trainerfrågan:
Köp en sådan och börja trampa:

Senast ändrad:
hwqasm00s0548s.jpg

Till trainerfrågan:
Jag är verkligen en idiot.

Kunde dela handtaget på framaxeln i två och skruva på bakaxeln. Är det såhär Vitus sparar vikt/pengar? ?

Tack!

Jag är verkligen en idiot.

Kunde dela handtaget på framaxeln i två och skruva på bakaxeln. Är det såhär Vitus sparar vikt/pengar? ?

Tack!
Känns som det saknas ett handtag tycker jag.
Det finns lösningar där infästning mot TA är insex och är designat så att man inte skall ha det monterat hela tiden. Som den som jag bifogade i tidigare inlägg:
hwqasm00s0548s.jpg

Där kan man ha ett handtag som man använder både till fram- och bakaxel.
Med din konstruktion så skall bakaxeln ha sitt egna handtag. Har du aldrig haft något, prova ta kontakt med stället där du köpte cykeln och beskriv vad som saknas.

hwqasm00s0548s.jpg

Till trainerfrågan:

Dom två är väl samma, men den ovan har ett del mer, den som sitter kvar på axeln av Trengils cykel?

Det verkar då att handtaget har ramlar av eller inte följde med cyklen. Man ska så tar bort delen som sitter kvar med delen som saknar från framhjulet. Då kan du direkt använda hela handtaget från framaxeln på bakaxeln.

Dom två är väl samma, men den ovan har ett del mer, den som sitter kvar på axeln av Trengils cykel?

Det verkar då att handtaget har ramlar av eller inte följde med cyklen. Man ska så tar bort delen som sitter kvar med delen som saknar från framhjulet. Då kan du direkt använda hela handtaget från framaxeln på bakaxeln.
Nej, det är inte samma.
Det ena handtaget är utformat som en "fancy" insexnyckel.
Det andra är fjäderbelastat med splines som hakar i på TA.

Så här ser det ut med insexfattning:
1.jpg

Så här fungerar TS TA:
Klippet skall starta vid 1:10

Nej, det är inte samma.
Det ena handtaget är utformat som en "fancy" insexnyckel.
Det andra är fjäderbelastat med splines som hakar i på TA.

Så här ser det ut med insexfattning:
1.jpg

Så här fungerar TS TA:
Klippet skall starta vid 1:10

Ah, jag skulle hade vetat det! Jag har precis sån.

ska testa att höja mitt styre något och ska du införskaffa en spacer; om det i cykelspeccen står enligt följande:
HEADSET FSA 1-1/8 - 1-1/2" Integrated är det då en spacer för 1/18 jag ska köpa??

Hej bullen,

Det här med kolfiberräls på sadlar, hur vet jag om min sadelstolspsklämma klarar det?
Och vad avser måtten t.ex. rails som är 10x7 ?
Är de railsen 10 mm höga och 7 mm breda?

Hej bullen,

Det här med kolfiberräls på sadlar, hur vet jag om min sadelstolspsklämma klarar det?
Railsen är ovala. Antingen så söker du på din stolpe så bör de stå om den tar rund + oval.
Du kan även kika på din stolpe och ser om det ser ut som den kan greppa runt en räls som är 10 mm hög.
Kanske ett luddigt svar, men ser infästningen ut att bara kunna ta något som är helt runt, då blir det svårt med oval räls.

Här är t.ex. en stolpe som fungerar till ovala rails:
197925-01-d-371214.jpg

Senast ändrad:
Hej bullen,

Ja, de brukar vara högre. Har du en klämma som klämmer fr sidan behöver du således en annan. Klämmer den uppifrån borde det funka med ”standard”.
Men kolla specifikationen på din sadelstolpe, det brukar står där om den klarar oval räls eller om det finns en annan klämma att köpa till.

Ja, de brukar vara högre. Har du en klämma som klämmer fr sidan behöver du således en annan. Klämmer den uppifrån borde det funka med ”standard”.
Men kolla specifikationen på din sadelstolpe, det brukar står där om den klarar oval räls eller om det finns en annan klämma att köpa till.
Stolpen sitter på en Systemsix så det är en aerostolpe som är ramspecifik. Hittar ingen info på den om den tar ovala rails. Den klämmer uppe och nedifrån. Så tror inte höjden är ett problem.

Monterade dit min vänstra vevarm igår efter att den plötsligt lossnat. Körde en sväng idag och allt verkar fungera som det ska förutom en sak.
När jag lyfter upp fötterna från pedalerna och rullar så fortsätter vevarna snurra. Sätter jag ner fötterna så slutar dem. Likadant när jag går med cykeln bredvid mig, då rör sig vevarmarna och det det inget tickande ljud.

Vad kan det beror på?

I mitt fall räckte det att smörja. Jag brukar inet serva mina hjul men det ska man säkert. Ja, det är kanske smuts/ för lite smörje

EDIT. Beroende på hjulen. På mina gamla 26or har jag inte fattat riktigt hur det fungerar
Känns märkligt att jag ska behöva smörja upp hjul på en knappt 2 månad gammal cykel..

Jo självklart är det så. :)
finns kanske en enklare förklaring.
På grabbens cykel går pedalerna också runt när man går med den. 16'' singlespeed. Köpte en ny frishjulsgrej för att vågade inte ta isär den. Var likadant med de nya så det ska väl vara så.

Så om inget händer så spelar det väl ingen roll. Är det mer än från början?

finns kanske en enklare förklaring.
På grabbens cykel går pedalerna också runt när man går med den. 16'' singlespeed. Köpte en ny frishjulsgrej för att vågade inte ta isär den. Var likadant med de nya så det ska väl vara så.

Så om inget händer så spelar det väl ingen roll. Är det mer än från början?
Jag kan tyvärr inte minnas hur det var från början, inget jag reflekterat över åtminstone.

För några veckor sedan var det någon som lade ut ett par cykeltröjor (jerseys) på Köp & Sälj som var rätt snygga, minns att någon var lite turkos/skogsgrön-aktig och en var väl lite åt rosa/cerisehållet? Hann inte norpa någon men det var något tryck i stil med att "det är hjärnan som ger upp först inte benen" eller något liknande och så var det länk till en sida i stil med cykelrundan.cc eller något sånt, skrev ju såklart aldrig ned adressen :/

Är det någon som vet vilken klubb / hemsida det kan tänkas ha varit om man skulle vilja in där och kika på tröjor?

Lite rörprylar började läcka idag. En T-koppling hade rostat sönder, men som tur är sitter det utomhus. Jag ska göra en annan lösning och behöver nu en muff(?) för att koppla ihop röret som har utvändig r15 (drygt 21 mm på gängan) med en tappventil som har samma mått och också har utvändig gänga.

Jag är dock osäker på hur storleken på muffar anges. Är det en 1/2 jag ska ha i och med att rören benämns så (tror jag)?

Lite rörprylar började läcka idag. En T-koppling hade rostat sönder, men som tur är sitter det utomhus. Jag ska göra en annan lösning och behöver nu en muff(?) för att koppla ihop röret som har utvändig r15 (drygt 21 mm på gängan) med en tappventil som har samma mått och också har utvändig gänga.

Jag är dock osäker på hur storleken på muffar anges. Är det en 1/2 jag ska ha i och med att rören benämns så (tror jag)?

Inget svar men så mycket vet jag att det beror på om det är koppar eller järn, nyare eller äldre standard….

Jag har råkat köpa en triathloncykel (Shiv) den har 25mm kanttråd med latexslang på ett set hjul och 23mm med vanlig slang på ett.

Vad börjar jag med i lufttryck? Vad är ok spann att hålla sig inom funktionellt, inte vad som är max tryck.
Jag har tänkt testa lite, väger 75kg. Grabben som skall ha den väger strax under 50kg.

Jag har ingen referens alls. Bara åkt gravel med bockstyre.

Jag har råkat köpa en triathloncykel (Shiv) den har 25mm kanttråd med latexslang på ett set hjul och 23mm med vanlig slang på ett.

Vad börjar jag med i lufttryck? Vad är ok spann att hålla sig inom funktionellt, inte vad som är max tryck.
Jag har tänkt testa lite, väger 75kg. Grabben som skall ha den väger strax under 50kg.

Jag har ingen referens alls. Bara åkt gravel med bockstyre.
Jag är mycket förtjust i Silcas däcktryckssnurra;

Det står på sidan av däcket. 1 under maxtryck kan funka. Vanligen landar det på ca 7 bar, men ha gärna litet lägre fram för att undvika domningar i händerna.
Nu har jag inte så stor erfarenhet av annat än min egen vikt, men jag tänker att asfaltens beskaffenhet är mera betydelsefull än egenvikten.

Jag är mycket förtjust i Silcas däcktryckssnurra;

(y)Testade den med lite olika underlag, etc.

Det står på sidan av däcket. 1 under maxtryck kan funka. Vanligen landar det på ca 7 bar, men ha gärna litet lägre fram för att undvika domningar i händerna.
Nu har jag inte så stor erfarenhet av annat än min egen vikt, men jag tänker att asfaltens beskaffenhet är mera betydelsefull än egenvikten.
Continental däck med 8,5 bar max.

6,5bar typ gav snurran för 25mm, startade där. Råkade väl bli 6,5fram och 6,7bak. Gick fint, passerade nog så dåliga ställen man kan tänka sig på den cykeln utan att få punka. Och inga problem med att det kändes hårt heller. Förvånansvärt bekvämt faktiskt totalt sett.

Sram Nx 12 speed, funkat felfritt i 60-70 mil. Men har nu börjat skorra på de tre lättaste växlarna.

vad bör man justera? Den växlar fint som smör men pressar man på så blir det missljud

Det kan det säkert också vara.

Men höljet sätter sig lite efter ett tag, vilket får samma effekt som en förlängning av vajern. Därför är det normalt att behöva spänna den liite efter att man har kört in deb.

Tillbaka
Topp