Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Blir snart med nya hjul som har centerlock för första gången. Är jag dumsnål om jag skaffar 6-håls adapter istället för att köpa nya CL-skivor?

I mitt fall använder jag adapter för att på så sätt bara behöva en typ av skivor till två cyklar, MTB och pendlarhoj. (pendlarhojen har CL på navdynamon)

Jag fick ett campa frikranshjul av en vänlig själ som rensade hemma. Dock saknar hjulet axel. Borde jag kunna ta en axel från vilket annat hjul som helst? Dvs är oftast längd och konstorleken standard när det kommer till hjul och frikrans märken emellan?

Varför är drivlinan och skallen på genomgående axlar på olika sidor om cykeln egentligen?
Hade varit oändligt mer praktiskt om man nådde båda från samma sida när man har hängt upp cykeln på ett mekställ i ett trångt garage

Jag fick ett campa frikranshjul av en vänlig själ som rensade hemma. Dock saknar hjulet axel. Borde jag kunna ta en axel från vilket annat hjul som helst? Dvs är oftast längd och konstorleken standard när det kommer till hjul och frikrans märken emellan?

Gängstigning kan skilja vet jag av erfarenhet. Men jag har köpt lösa axlar (från Rose, det finns säkert flera) av Shimanos fina märke (till Campagnolohjul. Vilken hädelse), de kommer med metrisk gängning. Antar du menar axlar för QR.

Har tre banala frågor:
Varför vibrerar det i framgaffeln när jag bromsar halvhårt på asfalt?

Upptäckte när jag stod still och bromsade med bakbromsen att det var ett glapp i hjul/nav/broms eller nåt skruvade åt bakaxeln som satt lite löst men glappet kvarstår, ärligt det flex i hjulet eller vad?

Varför är det lite tungstyrt efter byte av styrstam? Känns ungefär som att jag dragit ihop styrlagret, det är som ett litet motstånd när jag svänger.
Edit: Fixat med en annan styrstam!

Senast ändrad:
Har tre banala frågor:
Varför vibrerar det i framgaffeln när jag bromsar halvhårt på asfalt?

Upptäckte när jag stod still och bromsade med bakbromsen att det var ett glapp i hjul/nav/broms eller nåt skruvade åt bakaxeln som satt lite löst men glappet kvarstår, ärligt det flex i hjulet eller vad?

Varför är det lite tungstyrt efter byte av styrstam? Känns ungefär som att jag dragit ihop styrlagret, det är som ett litet motstånd när jag svänger.
Edit: Fixat med en annan styrstam!
Skvibroms förmodar jag? Är skivor och belägg rena och i bra skick? Tänker att det uppstår friktion som skapar nån självsvängning i gaffelns resonsansfrekvens (killgissning).

Glapp i bromsen har jag också varit med om men vad jag förstår är det "normalt". Borde inte påverka bromsförmåga.

Kan den andra styrstammen ha haft något högre "stack", alltså måttet på delen som sitter på gaffelröret? Då kanske den tryckte ihop allt när du drog åt topp-skruven.

IMG_6054.jpeg

NDS kom loss utan problem men DS sitter som fan. Vänstergängat på DS, väl?

Varför är drivlinan och skallen på genomgående axlar på olika sidor om cykeln egentligen?
Hade varit oändligt mer praktiskt om man nådde båda från samma sida när man har hängt upp cykeln på ett mekställ i ett trångt garage
För att du ska kunna använda händerna likadant oavsett om du står framför (framhjul) eller bakom (bakhjul) cykeln. Gissar jag.

Annars tar handtaget eller nyckeln i bakväxeln.

Fast det blir ju verktyget i höger hand fram och vänster hand bak ändå
Blir det så? Om den sitter på vänster sida av cykeln bak (för att undvika bakväxeln) men på höger sida fram, då har man den ju vid sin vänstra hand när man står bakom cykeln för att lossa bakhjulet och likaså på vänster sida när man står framför cykeln för att lossa framhjulet.
Eller tänker jag fel?

Blir det så? Om den sitter på vänster sida av cykeln bak (för att undvika bakväxeln) men på höger sida fram, då har man den ju vid sin vänstra hand när man står bakom cykeln för att lossa bakhjulet och likaså på vänster sida när man står framför cykeln för att lossa framhjulet.
Eller tänker jag fel?
Fast den sitter ju på vänster både bak och fram. Åtminstone på cykeln jag har brevid mig just nu

Skvibroms förmodar jag? Är skivor och belägg rena och i bra skick? Tänker att det uppstår friktion som skapar nån självsvängning i gaffelns resonsansfrekvens (killgissning).

Glapp i bromsen har jag också varit med om men vad jag förstår är det "normalt". Borde inte påverka bromsförmåga.

Kan den andra styrstammen ha haft något högre "stack", alltså måttet på delen som sitter på gaffelröret? Då kanske den tryckte ihop allt när du drog åt topp-skruven.
Fick iordning på motståndet i styrningen genom att byta styrstam.

Allt är nytt eller rengjort i frmabromsen och tänker även att gaffeln(32mm) är lite klen och det gör inte saken bättre när det ev hamnar i samma frekvens.

Kan tänka mig att det finns ett glapp i oket/belägen som är normalt, har inte märkt någon påverkan vid inbromsning, det lilla glappen blir större ju längre ut på hjulet man kommer.

Tack för det snabba svaret

Allt är nytt eller rengjort i frmabromsen och tänker även att gaffeln(32mm) är lite klen och det gör inte saken bättre när det ev hamnar i samma frekvens.

Ofta är problemet då att belägg och skivan inte är inbromsat tillräckligt mycket. Då får man tunna "vågor" av bromsbelägg på skivan istället för en slätt skikt som då get vibrationer. Om det är fallet vet jag inte hur man ska lösa det.

Kan tänka mig att det finns ett glapp i oket/belägen som är normalt, har inte märkt någon påverkan vid inbromsning, det lilla glappen blir större ju längre ut på hjulet man kommer.

Om glappet är i rotationsriktningen av hjulet är ofta orsaken lite glapp mellan ok och belägg, som du skriver. Det är helt normalt.

Edit: Det löste sig.

Blir inte riktigt klok på Mavic's adapters.
Köpte ett set Aksium Disc CL som kom med 12x100/12x142 men jag har 100/135 qr på cykeln.

Är det dom här jag ska ha?

Fram: https://bikeshop.se/mavic/v2680301/mavic-12-to-9mm-front-road-axle-adapter-för-framnav
Bak: https://bikeshop.se/mavic/b4989801/mavic-qr-bakhjul-adapter-cl-till-baknav
Det borde det vara, ja. Men fram finns inte på lager hos bajksjåpp så hitta nån annan säljare.

Jag tänkte köpa en ny gaffel till min Canyon Endurace CF, en gaffel för skivbroms och diverse fästen för skärmar. 12x100 mm axel.
Enligt Canyons spec, och jag har även frågat Canyon, är det 1 1/4 rakt styrrör.

Men jag hittar inga sådana gafflar, de är ju antingen 1 1/8 eller 1 1/8 till 1 1/2 tapered.

Är det jag eller Canyon som är tröga? Jag får väl skruva isär och mäta...

tex hade jag tänkt mig en sån här, om det hade passat

Är det jag eller Canyon som är tröga? Jag får väl skruva isär och mäta...

Varken eller.

Canyon använder rakt 1 1/4" gaffelrör. Jag vet inte om det finns såna gafflar att köpa från andra tillverkare. Vid nedre lager skulle man enkelt kunna sätta en 1 1/8 till 1 1/4 adapter för att köra en 1 1/8 gaffel. Men jag vet inte om det finns adapter för övre styrlager.

Varken eller.

Canyon använder rakt 1 1/4" gaffelrör. Jag vet inte om det finns såna gafflar att köpa från andra tillverkare. Vid nedre lager skulle man enkelt kunna sätta en 1 1/8 till 1 1/4 adapter för att köra en 1 1/8 gaffel. Men jag vet inte om det finns adapter för övre styrlager.

Tack!

Vad jobbigt. Men då får jag se vad som finns i adapterträsket.

(det är sånt här jag försöker undvika, köpa saker om inte följer standard... )

Mariposa cafelatex efter typ tre veckor. Hällde på lite mer i början av veckan då det inte tätade i skarven på däcksidan.

Inget löst rinnande kvar i däcket utan allt har satt sig på insidan. Antar att det inte är helt normalt..?

2F235931-B619-414B-819E-38BAFAB79316.jpeg

Jag behöver ev. byta vevparti på min landsvägshoj.. verkar svårt att få tag på vevparti för 10delat, någon som vet om det lirar med vevparti för 11 delat? ?

Kärringcykel med fotbroms.
Spelar det någon roll vilket håll den gula låsbrickan sitter?

Vill gärna ha den med spets framåt som bilden då det ger bäst kedjespänning efter byte av bakkrans och längre kedja.
20220821_161846.jpg

Sätt den så då? Visa vad problemet är. ?
Jag tror frågeställaren önskade veta ifall problem kan uppstå med felaktig orientering, inte påtalade eventuella existerande problem. Ibland tar man gärna del av andras erfarenheter innan problem uppstår. Särskilt när bromsar är inblandade.
Spåren antyder att den inte satt så förut. Blir bakhjulet rakt i ramen?

Tack. Ja främst hållfasthet jag funderade över, om det är någon stor kraft som hamnar för långt ut i ramen infästning.

Den satt bakåt Initialt men efter byte av större kedjekrans och längre kedja blir det bäst kedjespänning med brickan framåt.

Låter den sitta framåt och ser glad ut

På gamla cykeln från 2010.
Shimano 105 10 delad, ev.om bakväxeln kan heta 5600.
Växlingen låter som den ska, skär som smör jämfört med den nya.

På nya cykeln Shimano 105 11delad. R7000

Växlingen låter väldigt högt ,klonkar, vet inte om det kan vara att det låter/slår i kedjan i växlingsögonblicket, men kedjan glider perfekt i trissan när växlingen är klar.
Vågar ju knappt växla när jag kör förbi folk, är nästan skämmigt att det låter/klonkar så högt.

Är det en lösare fjädring på R7000 växeln
jämfört med tidigare Shimano, funderar på om den inte håller kedjan tillräckligt spänd i växlingsfasen

Kan det låta bättre om jag byter till Ultegra R8000, om den nu passar, eller rent av byta till en tidigare modell.
Tror jag har rätt längd på kedjan, har kapat den när den legat på stora-stora + två länkar.

Hur kan jag få en mer dämpad/ tystare växling, kan den justeras på något sätt.
Eller är det bara att vänja sig.

Är det en lösare fjädring på R7000 växeln
jämfört med tidigare Shimano, funderar på om den inte håller kedjan tillräckligt spänd i växlingsfasen

Kan det låta bättre om jag byter till Ultegra R8000, om den nu passar, eller rent av byta till en tidigare modell.
Shimano har två lvg/grvl-bakväxlar med "clutch". Spänd "clutch" spänner fjädern i växelföraren mer.
RD-RX800-GS
RD-RX810
Men om ngn av dem skulle göra dina växlingar tystare har jag ingen aning om, men jag tvivlar. Jag har nämligen RD-RX800 på en va mina cyklar och jag märker ingen som helst skillnad på växlingsljud med "clutchen" spänd eller ej. Men jag har iofs inte märkt ngn skillnad i växlingsljud på ngn av de cyklar jag har uppgraderat från 10-delat => 11-delat.

Står om för och nackdelar om Shimano 105
R7000 11 speed bakväxel på mantel.com.

Citat.
"Denna bakväxel kan klappra mer än Shimanos 11-växlade bakväxlar från ett högre prissegment, eftersom fjäderspänningen är lägre." slut citat.

Är det så att Shimano har uppgraderat till en bakväxel (r7000 )som låter värre än de tidigare versionerna av växlar.

Jag har en äldre lvg cykel jag kan jämföra med så för mig så är det en stor skillnad.

Kanske är en justering som behöver göras.

Står om för och nackdelar om Shimano 105
R7000 11 speed bakväxel på mantel.com.

Citat.
"Denna bakväxel kan klappra mer än Shimanos 11-växlade bakväxlar från ett högre prissegment, eftersom fjäderspänningen är lägre." slut citat.

Är det så att Shimano har uppgraderat till en bakväxel (r7000 )som låter värre än de tidigare versionerna av växlar.

Jag har en äldre lvg cykel jag kan jämföra med så för mig så är det en stor skillnad.

Kanske är en justering som behöver göras.

Som jag förstår det är inte bakväxeln eller växling som låter mer, men att kedjan kan slår mot kedjestaget när underlaget inte är slätt.

hyllan är i sammanhanget smal, men tycks ha en inre kant. bra isf.

det är väl bara att testa att poppa däcket, sedan prova med riktad press från sidan hur lätt det är att få till en burp. gärna med lägre lufttryck i däcket än vad som är aktuellt att åka på.

min gissning är att det är svårt att trycka av däcket från hyllan, och då bör det vara ok. beror ju också på hur exakt däcket är måttat.

vissa här har uttryckt osande frustration över att dylik hyllkant försvårar poppning, men jag tycker den är ett bättre koncept än de något bredare hyllor men utan kant som kommit fram som alternativ. smal hylla utan kant är iaf inte lämpligt köra slanglöst.
På mtb hade jag vågat chansa även om fälgarna officiellt inte är TL kompatibla. Aldrig på lvg dock.
Jag förstår inte. Man byter inte fälg på ett däck, man byter fälg på ett hjul.

För att köra tubeless behöver man en tubeless compatible fälg, en tubeless compatible däck, en tubeless ventil och tubeless vätska. Din nuvarande fälg och däck kan redan både vara tubeless compatible, eller bäde inte, eller en compatible och den andra inte.
Jag har tejpat denna fälg nu och proppat däcket och det sitter kvar så så långt allt lugnt. Däremot pyser det luft från en Kant i konstruktionen av fälgen . Typ där den verkar vara sammanfogad för att få den rund. Jag har kontrollerat tejpen gång till och hällt i vätska och skakat runt. Men det fortsätter pysa? Är det kört? Se bild på skarven
PXL_20220822_131244293.jpg

Jag har tejpat denna fälg nu och proppat däcket och det sitter kvar så så långt allt lugnt. Däremot pyser det luft från en Kant i konstruktionen av fälgen . Typ där den verkar vara sammanfogad för att få den rund. Jag har kontrollerat tejpen gång till och hällt i vätska och skakat runt. Men det fortsätter pysa? Är det kört? Se bild på skarven

Menar du att det pussar emellan däcket och fälgen? I så fall kan det ofta blir tätt om man får tillräckligt mycket vätska på stället. Det är lite jobbigt för att det är på innesidan av däcket. Då måste man har stället ner på marken och sedan snabbt rotera hjulet i sidled (inte runt axeln) så att stället hamnar ovan och vätskan rinner ner på den. Det funkar för mig när jag har ett rev i däcket precis vid fälgen.

Jag har tejpat denna fälg nu och proppat däcket och det sitter kvar så så långt allt lugnt. Däremot pyser det luft från en Kant i konstruktionen av fälgen . Typ där den verkar vara sammanfogad för att få den rund. Jag har kontrollerat tejpen gång till och hällt i vätska och skakat runt. Men det fortsätter pysa? Är det kört? Se bild på skarven Visa bilaga 576244
Jag hade samma bekymmer med en skarv och continental-däck men det försvann efter att jag cyklade nån km, det räckte inte för mig att bara rulla och vicka på hjulet.

Menar du att det pussar emellan däcket och fälgen? I så fall kan det ofta blir tätt om man får tillräckligt mycket vätska på stället. Det är lite jobbigt för att det är på innesidan av däcket. Då måste man har stället ner på marken och sedan snabbt rotera hjulet i sidled (inte runt axeln) så att stället hamnar ovan och vätskan rinner ner på den. Det funkar för mig när jag har ett rev i däcket precis vid fälgen.
Nej inte mellan däcken och fälgen. Den lilla skarven som sätter ihop fälgen är det som det pyser från. Och det relativt snabbt också. Se bild nedan

Bilagor

• orca-image-1642919220.jpeg
    orca-image-1642919220.jpeg
    125.2 KB · Besök: 34
Tillbaka
Topp