Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Halvbilliga tyskar är väl Storck eller Standert eller nåt sånt? Går fortfarande utmärkt köpa fälgbromsat av dem. Ska du handla av den helbilliga tysken är det kanske svårare men inte köper du väl en Focus/Canyon/Rose/Cube med tanke att uppgradera? Inte för att de är dåliga cyklar men de har väl inte direkt "forever-bike" status någon av dem?
Har en fultysk redan så tänkte be marino bygga en till mig. En allt i allo. Typ en oddcycles tgac. En cykel to rule them all. Men då vill jag ha skivor. Och en axelbredd som inte är utdaterad inom nåt år.

Fast finns det nåt nyare än 142mm TA som i så fall inte är för nytt att satsa på?

MTB har superboost men där verkar det ha gått i knas med olika super boost kedjelinjer gärna kombinerat med 148mm nav i assymmetrisk ram.

Det finns en idiotisk boost standard för lvg men det känns helt hjärndöd så skulle jag bygga ihop en allt i allo cykel i modernt snitt av landsvägskaraktär skulle väl kravlistan bli:
  • klara 1 1/4 - 1/8 gaffel
  • flatmount
  • skjutbara dropouts bak
  • 12 mm TA (eller 15 boost, spela rolll...)
  • diverse hål och fästen för pakethållare dynamosladdar å sånt
Det enda 'moderna' som fattas i den listan är väl ett t47 bb som jag inte riktigt fattat varför det skulle vara bra men någon annan kanske vet

O-ringar med fyra kanter
1:a vad heter dom?
1:b vars köper en dom?

Se bild

Bilagor

• Schwalbe_Tubeless_Ventiler_2_stk_60m_1621505763.jpg
    Schwalbe_Tubeless_Ventiler_2_stk_60m_1621505763.jpg
    24.1 KB · Besök: 64
Någon som noterat att gamla 10s (m7xx & m9xx) skulle kräva längre kedja än 11s?
Jag har alltid kapat efter parktools guide utan vidare tankeverksamhet. Funkar på 11s och 9s tycker jag.

Visuellt skiljer det mycket lite mellan två cyklar. 10s kanske är kortare men mindre än 2 nitar.
Jag kan ändå se att jockey hjulet inte vill vara med riktigt på största. Inte efter att jag justerat ut B för att det skulle funka att växla ner max antal växlar åt gången med en 11-36T.
Det var lite besvärligt. Jag förstår inte riktigt hur folk får det att funka på större än 36T.

Ett alternativ är att justera in B igen, barnet växlar ändå bara en växel i taget men träligt om allt rasar när hon vill göra rätt. (RD går inte fritt från störta innan kedjen kommer ikapp om man inte skruvar ut B extremt)

Vad är rätt? Längre kedja så jockey kommer i kontakt?

Felformulerad fråga om du frågar mig.

Varför åker man till gymmet och tränar på en motionscykel när man kan cykelträna hemma på trainer/rullar/smartbike och slippa till gymmet?
fortfarande 'fel':)

varför sitter man på trainer när man kan cykla irl? vintercykling är njutbar, cykla på trainer är det inte.

eller

varför offra en cykel till något så tråkigt som en trainer när det finns bra och mycket billigare motionscyklar?

eller

varför ha sin motionscykel inomhus när man kan ha den utomhus på verandan och slippa bada i svett?

Varför vill man skydda bromsskivorna när man sprutar avfettning på kassetten och kedjan?
för att det blir fett kvar på skivan. dessutom kan avfettningen nå bromsklossarna, och då är de körda.

likaså tvättas smörjningen på maskinlagrens tätläppar också gärna bort med hjälp av avfettning, och då är de också snart mogna för byte.

sprutande av avfettning skall alltså undvikas kring nav och vevparti. var skall du då använda det? hör alltså i princip inte hemma på en cykel. indränkt i en trasa möjligen.

med lämpligt smörj behöver du i princip aldrig avfetta kassetten. kör du vaxbaserat sabbar du dessutom kedjesmörjet. kassetten görs bäst och snabbast ren med tryckluft. ta gärna av den först.

Senast ändrad:
för att det blir fett kvar på skivan. dessutom kan avfettningen nå bromsklossarna, och då är de körda.

likaså tvättas smörjningen på maskinlagrens tätläppar också gärna bort med hjälp av avfettning, och då är de också snart mogna för byte.

sprutande av avfettning skall alltså undvikas kring nav och vevparti. var skall du då använda det? hör alltså i princip inte hemma på en cykel. indränkt i en trasa möjligen.

med lämpligt smörj behöver du i princip aldrig avfetta kassetten. kör du vaxbaserat sabbar du dessutom kedjesmörjet. kassetten görs bäst och snabbast ren med tryckluft. ta gärna av den först.
Men är inte avfettning motsatsen till fett? Varför skall det bli fettrester från avfettningen?

EDIT: Ex bromsrengöringsmedel (bräkleen) är väl en form av just avfettning för bromsskivorna?

Nej, avfettning innehåller oftast fett, lika löser lika.
Brakecleen och likvärdigt är bra och lämnar inga rester

krävs rätt stora mängder för att få bort allt fett. under tiden tar sig blandningen rengöringsmedel smuts fett gärna in i skrymslen och vrår. når den bromsklossarna innebär det problem. torra tätningar till lager likaså.

Jag kör idag med Shimano 12 speed med SLX/XT.
Skulle det funka att byta ut växeln mot SRAM AXS eller behöver man byta även kassetten (och därmed också bodyn)?

Fick iordning på motståndet i styrningen genom att byta styrstam.

Allt är nytt eller rengjort i frmabromsen och tänker även att gaffeln(32mm) är lite klen och det gör inte saken bättre när det ev hamnar i samma frekvens.

Kan tänka mig att det finns ett glapp i oket/belägen som är normalt, har inte märkt någon påverkan vid inbromsning, det lilla glappen blir större ju längre ut på hjulet man kommer.

Tack för det snabba svaret
Nu har det uppstått tröghet i styrlagret igen. Funkade fint hemma i vardagsrummet när allt var monterat men efter en runda i skogen så är cykeln galet trög att styra.
Har styrlagret tagit slut? Eller är det något annat fel?

Nu har det uppstått tröghet i styrlagret igen. Funkade fint hemma i vardagsrummet när allt var monterat men efter en runda i skogen så är cykeln galet trög att styra.
Det skiljer nog mer i handhavande än mellan olika stammar. Jag förstår inte hur det kan bli trögare men nåt är fel.

Är det konstant hög motstånd eller känns det som du måste trycka över en tröskel och sen går det med mindre motstånd? Om sistnämnde är fallet kan du har fått gropar i lagerbanan.

Matteläxa för lillkillen, någon som vet hur man ska göra?
Visa bilaga 578608
Placera ut de tre talen i cirkeln på de tre strecken nedanför. Helst på ett sådant sätt att större än/mindre än blir korrekt. Och som det står, ett tal ska bara användas en gång.

Facit för a, som exempel: 0 upptill, 5 till vänster och 10 till höger.

< betyder "är mindre än" t ex 0 < 1, "noll är mindre än ett.

> betyder "är större än", t ex 12 > 11, "tolv är större än elva"

krävs rätt stora mängder för att få bort allt fett. under tiden tar sig blandningen rengöringsmedel smuts fett gärna in i skrymslen och vrår. når den bromsklossarna innebär det problem. torra tätningar till lager likaså.
Jag förstår fortfarande inte varför du citerat mitt inlägg med denna text.

Jag förstår fortfarande inte varför du citerat mitt inlägg med denna text.
om jag tolkade dig rätt föreslog du bräkleen istället för avfettning, och det kan jag ju instämma i. men mängden som krävs för att få bort allt fett på en kassett gör att dess blandning ihop med lösningsmedlet gärna hamnar där det inte skall, t ex tätläppar och bromsklossar. än värre om det ta sig in i något lager.

min uppfattning är att man överhuvudtaget inte skall använda fettlösande sprayprodukter nära lager och bromsklossar.

Jag skulle sätta nya V-bromsar på min sons cykel i går och hade köpt ett par Shimano - det satt Tektro på innan. Skiten passar inte, oket kommer inte ordentligt ned över bolten/pinnen (har ingen aning om vad det heter) det ska monteras på eftersom Shimano tydligen kör med ett annat system. Finns det en lösning på detta eller hänger jag på två nya bromsar som jag givetvis packat ut innan jag började?

Enda løsningen jag ser är att börja skära eller fila i bolten/pinnen men det verkar dumt.

Samma problem som här:

Tycker inte løsningen med att bara strama bolten är så betryggande...

Senast ändrad:
om jag tolkade dig rätt föreslog du bräkleen istället för avfettning, och det kan jag ju instämma i. men mängden som krävs för att få bort allt fett på en kassett gör att dess blandning ihop med lösningsmedlet gärna hamnar där det inte skall, t ex tätläppar och bromsklossar. än värre om det ta sig in i något lager.

min uppfattning är att man överhuvudtaget inte skall använda fettlösande sprayprodukter nära lager och bromsklossar.
Jag svarade bara på frågan som ställdes om hur medlen fungerade.

Men, efter att ha torkat av kedjan och ex avfettat den med trasa så använder jag självklart ex bromsrengöring för att bli av med allt oljelösligt innan applicering av ny olja.
Kassett saknar egentligen betydelse om man gör superren/torr eller inte förutom att den blir ngt lättare skitig.
Rörelsen sker i kedjan om den är smord på rätt sätt.

DSC_0121.JPG

Ska det vara ett såpass stort utrymme mellan framdrev ch vevlager? Lyckades slå i underdelen av vevarmen på en sten så det blev minimalt side-play så plockade isär för att se om jag kunde dra åt vevlaget för att få bort det. Fortfarande kvar så lär väl få beställa ett nytt... Men märkte då att slutet av spindel-mönstringen syns även vid fullt åtdragen vevarm. Cykeln några dagar gammal så har inte noterat det innan. Är detta vanligt? Känns som det är helt oskyddat och inte ens lönt att smörja in för all skit kommer ju fastna där? Följde inte med någon spacer utan bara en liten böjd metallring som jag antar är för att hålla avstånd på spindeln och vevlaget?

Är en Canyon Neuron 6 btw.

Upptäckte att bakhjulet (Fulcrum Racing 7) glappar någon enstaka millimeter i sidled när det sitter på cykeln. Undersöker och lokaliserar det till att glappa där i kanten utanför "36-06" (vet inte korrekta termerna på dessa delar). Vad att göra?
20220903_105227.jpg

Upptäckte att bakhjulet (Fulcrum Racing 7) glappar någon enstaka millimeter i sidled när det sitter på cykeln. Undersöker och lokaliserar det till att glappa där i kanten utanför "36-06" (vet inte korrekta termerna på dessa delar). Vad att göra?Visa bilaga 578988

Finns det någon liten skruv för att spänna lagret på andra sidan axeln, alltså det som inte syns på bild?
Annars skruva åt den med handen försiktigt tills glappet försvunnit.

Tillbaka
Topp