Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Finns det någon liten skruv för att spänna lagret på andra sidan axeln, alltså det som inte syns på bild?
Annars skruva åt den med handen försiktigt tills glappet försvunnit.
Andra sidan på bilden nedan. Bara att spänna och hålla emot på andra sidan?
20220903_113138.jpg

Andra sidan på bilden nedan. Bara att spänna och hålla emot på andra sidan? Visa bilaga 578994

Jag tänkte på samma sida som du visade först, på skuggsidan av axeln. Jag hade ett fulcrum 5 tidigare där den lilla delen ovanför siffrorna hade en lite skruv på tvärs, den drog man åt något lite för att spänna lagren. Men det kan ju vara annorlunda på dessa så klart.

Jag tänkte på samma sida som du visade först, på skuggsidan av axeln. Jag hade ett fulcrum 5 tidigare där den lilla delen ovanför siffrorna hade en lite skruv på tvärs, den drog man åt något lite för att spänna lagren. Men det kan ju vara annorlunda på dessa så klart.
Inga fler skruvar eller muttrar synliga än de jag visat på bilderna. Släpper på muttrarna och kollar under de yttersta.

Tycker mig ha lokaliserat glappet till lagret som sitter i frihjulsbodyn så får byta det och se om det hjälper. Tack alla för supporten!

Varför kör man lvg-bromsar när det finns canti/v-bromsfästen på ramen? Den är custombyggd av en butik så antar att det finns någon bra anledning
B692081E-8A44-43E6-9CF5-A9DEF9E885B6.jpeg
237A8DC2-09BF-42DE-99B5-67E176FD72C6.jpeg

Varför kör man lvg-bromsar när det finns canti/v-bromsfästen på ramen? Den är custombyggd av en butik så antar att det finns någon bra anledning
Lvgbromsar är enklare att ställa in och justera allteftersom bromsgummina slits jmf med både canti och v-broms.
Dessutom behöver v-bromsar (åtminstone de flesta) andra bromshandtag jmf med lvgbromsar och canti, eller utväxlingsändrande adapter.

Men lvgbromsar klarar inte, eller funkar åtminstone inte särskilt bra med, riktigt feta däck och skärmar.
Så med dubbla bromsfästen ger ramen möjlighet till både "racer" och touring-bromsar.

Caliperbromsar (lvg) är ju mycket mer effektiva också. Många som klagar på ”fälgbromsar” har ofta bara erfarenhet av gamla canti- eller möjligtvis v-bromsar, och har aldrig testat moderna caliperbromsar.

Caliperbromsar (lvg) är ju mycket mer effektiva också. Många som klagar på ”fälgbromsar” har ofta bara erfarenhet av gamla canti- eller möjligtvis v-bromsar, och har aldrig testat moderna caliperbromsar.
Mm. Bra V-bromsar kan konkurrera hyfsat men annars är det bättre bett och ffa mycket bättre känsla redan i enklare calipers. Canti ska vi inte ens prata om.. usch. Cyklar med det på daglig basis ändå

Vågar man slänga på en ny kedja här? När vet man om framdrev är slut?
Har ny kassett och ny kedja men behöver man byta även framdrev?

FEC1052E-81BF-4D28-A69B-30ECC32917A7.jpeg

Min växling just nu: 11 delat, 52/36 och 11-34 kassett.
Om jag skulle byta till en 11-28 kassett kan det bli strul med för lång kedja?

För lång? Hur skulle det kunna bli det?
Vad Håkan menar är att du fortsatt kommer ha 36 fram och 11 bak, och om kedjan inte är för lång på den kombinationen (som man aldrig cyklar med förvisso, men ändå) så kommer den inte vara för lång när du bytt kassett heller.

Hade du däremot gått från 28 till 34 bak hade det förmodligen varit värre med för kort kedja, eventuellt (men då hade du förmodligen haft en annan bakväxel som satte stopp därtill).

Vad Håkan menar är att du fortsatt kommer ha 36 fram och 11 bak, och om kedjan inte är för lång på den kombinationen (som man aldrig cyklar med förvisso, men ändå) så kommer den inte vara för lång när du bytt kassett heller.

Man använder dock aldrig kombinationen minsta fram med minsta bak. Jag använder inte de två minsta drev bak med små klinga fram. Då skulle det går från 36/15 vid 11-34 till 36/13 vid 11-28 som minste kombination. Men det är fortfarande bara en enkel kedjelänk kortare distans, så oproblematiskt.

Man använder dock aldrig kombinationen minsta fram med minsta bak. Jag använder inte de två minsta drev bak med små klinga fram. Då skulle det går från 36/15 vid 11-34 till 36/13 vid 11-28 som minste kombination. Men det är fortfarande bara en enkel kedjelänk kortare distans, så oproblematiskt.
Precis, det skrev jag ju dessutom i mitt inlägg. Jag har ännu inte varit med om en drivlina som inte klarar minsta-minsta och största-största även om det är tight vissa gånger.

Faktum kvarstår att kedjan inte kan bli för lång med ny kassett. Med det sagt vet vi ju inte hur lång den är i nuläget, så den kan ju vara både för lång och för kort. Men ny kassett förändrar inte den saken.

Precis, det skrev jag ju dessutom i mitt inlägg. Jag har ännu inte varit med om en drivlina som inte klarar minsta-minsta och största-största även om det är tight vissa gånger.

Faktum kvarstår att kedjan inte kan bli för lång med ny kassett. Med det sagt vet vi ju inte hur lång den är i nuläget, så den kan ju vara både för lång och för kort. Men ny kassett förändrar inte den saken.

Hmm, tror att jag behöva lägga mig tidigare ...

Vi har ofta set fel kedjelängd på sistone. Så håller med att man inte kan säga om kedjan inte är för långt (för kort nästan säkert inte med nya kassetten).

Fortsätter med lite dumma växel-frågor och tankar då. Gjorde en jämförelse på gear-calculator mellan 11-34 (nuvarande) och 11-28 (möjligt byte)
1662578952776.png

Jag förstår principen, jag tappar vissa "växlar" och får vissa, bereonde på kassett. Men vad är egentligen siffrorna (34, 28 osv osv) ett mått på?

Oavsett den dumma frågan...
nu när jag cyklar så använder jag i stort sett aldrig de två lägsta, 34 och 30, så det borde inte vara ett problem att tappa dom. Istället ger mig 11-28 lite tightare "tunga" växlar. Tycker ibland att jag saknar 14 nu. Och det är inte särskilt mycket backar där jag cyklar, så det verkar väl som ett rimligt byte?

Anledningen till bytet är att en kassett ska på trainern. Jag tänker att jag flyttar min nuvarande kassett till trainern och sätter nya 11-28 på cykeln, och sen går cykeln fram och tbax mellan trainer och ute i några veckor innan jag bara cyklar inne. Men jag läser en del om ojämnt slitage med olika kassetter. Hur stort problem är det? Nuvarande kedja och kassett har gått typ 60 mil. Och vad menar vi med ojämnt slitage? Kommer det bli stökigt/skavigt att cykla?

Senast ändrad:
Har precis installerat SRAM-bromsar och ska fylla på med Dot. Öppnar uppe och nere, skruvat på sprutorna. Men systemet verkar fortfarande tätt för jag lyckas inte trycka igenom något alls. Vid bromsoket fjädrar det lite, alltså jag får in lite men sen kommer det ut igen när jag släpper. Vid reglaget är det helt stumt.
Alltså, vad gör jag för fel?

Jag har följt GMBNs guide för hur man luftar, öppnat bleed port osv enligt konstens alla regler.

Hjälp!
Visa bilaga 577172
Visa bilaga 577173

Jag har även försökt trycka i dot nerifrån och ha öppet uppe vid reglaget för att se vad som händer, men samma sak. Inget rinner igenom. Var kan detta stoppa?

Dags för lite återkoppling, om någon skulle stöta på samma problem.
Jag hittade efter en hel del googling en lösning på problemet. Mina bromshandtag har legat ett tag och det visade sig att kolven som trycks in när man tar i handtaget hade fastnat längst in, antagligen pga gammal dot-vätska och/eller luft i systemet. Då fjädrade inte handtaget ut och ingen dot kom igenom.
Tog loss bromsslangen och tryckte försiktigt ut kolven igen med en liten insexnyckel. Har inte hunnit testa att fylla med ny vätska än men har goda förhoppningar om att det då kommer att smörja upp sig igen.

Kanske? Men troligtvis inte bättre än gängstång, brickor och mutter. Om den är tillräckligt lång och passar över kronröret.

Visst borde man även kunna pressa styrlager med denna, inte bara vevlager?
Visa bilaga 580381
Jag har en sån och problemet med att pressa styrlager är att stången är för kort. Jag löste det med att ersätta ena sidan med bara en bricka. Det räckte för att få de mm som behövdes. Nu beror det såklart på hur mycket ens headset bygger och hur långt styrrör man har.

Jag har en sån och problemet med att pressa styrlager är att stången är för kort. Jag löste det med att ersätta ena sidan med bara en bricka. Det räckte för att få de mm som behövdes. Nu beror det såklart på hur mycket ens headset bygger och hur långt styrrör man har.
Så är det - längden är problemet. Frågan är om det är vanlig M-gänga på den där eller om det är fingängat. Är det vanlig stigning kan du komplettera verktyget med en längre vanlig gängstång så klarar du "allt" sen.

Fortsätter med lite dumma växel-frågor och tankar då. Gjorde en jämförelse på gear-calculator mellan 11-34 (nuvarande) och 11-28 (möjligt byte)Visa bilaga 580081
Jag förstår principen, jag tappar vissa "växlar" och får vissa, bereonde på kassett. Men vad är egentligen siffrorna (34, 28 osv osv) ett mått på?

Oavsett den dumma frågan...
nu när jag cyklar så använder jag i stort sett aldrig de två lägsta, 34 och 30, så det borde inte vara ett problem att tappa dom. Istället ger mig 11-28 lite tightare "tunga" växlar. Tycker ibland att jag saknar 14 nu. Och det är inte särskilt mycket backar där jag cyklar, så det verkar väl som ett rimligt byte?

Anledningen till bytet är att en kassett ska på trainern. Jag tänker att jag flyttar min nuvarande kassett till trainern och sätter nya 11-28 på cykeln, och sen går cykeln fram och tbax mellan trainer och ute i några veckor innan jag bara cyklar inne. Men jag läser en del om ojämnt slitage med olika kassetter. Hur stort problem är det? Nuvarande kedja och kassett har gått typ 60 mil. Och vad menar vi med ojämnt slitage? Kommer det bli stökigt/skavigt att cykla?
Jag tillbringar ytterst lite tid trampandes i över 40km/h, och på normal stockholms-cykling väldigt lite tid under 20km/h. Jag skulle valt den större kassetten så jag kan cykla allt utom längre branta backar på stora klingan.

Så är det - längden är problemet. Frågan är om det är vanlig M-gänga på den där eller om det är fingängat. Är det vanlig stigning kan du komplettera verktyget med en längre vanlig gängstång så klarar du "allt" sen.

Det är vanlig M-gänga, M8 om minnet inte sviker mig. Bara att köpa en gångstång, de säljs i 1-meterslängd, så det torde räcka även för längst tänkbara kronrör.
Fördelen gentemot skivor är att pressningen blir stabilare i sidled.

Det här med tådlösa växlar har jag inte ägnat en sekund åt att sätta mig in i, men sparar man vikt med dom? Man slipper ju vajern, men den besparingen kanske äts upp av batterierna? Å vi snackar MTB här, singelklinga, sitter Eagle GX på idag…

Tillbaka
Topp