Fortsätter med lite dumma växel-frågor och tankar då. Gjorde en jämförelse på gear-calculator mellan 11-34 (nuvarande) och 11-28 (möjligt byte)
Visa bilaga 580081
Jag förstår principen, jag tappar vissa "växlar" och får vissa, bereonde på kassett. Men vad är egentligen siffrorna (34, 28 osv osv) ett mått på?
Oavsett den dumma frågan...
nu när jag cyklar så använder jag i stort sett aldrig de två lägsta, 34 och 30, så det borde inte vara ett problem att tappa dom. Istället ger mig 11-28 lite tightare "tunga" växlar. Tycker ibland att jag saknar 14 nu. Och det är inte särskilt mycket backar där jag cyklar, så det verkar väl som ett rimligt byte?
Anledningen till bytet är att en kassett ska på trainern. Jag tänker att jag flyttar min nuvarande kassett till trainern och sätter nya 11-28 på cykeln, och sen går cykeln fram och tbax mellan trainer och ute i några veckor innan jag bara cyklar inne. Men jag läser en del om ojämnt slitage med olika kassetter. Hur stort problem är det? Nuvarande kedja och kassett har gått typ 60 mil. Och vad menar vi med ojämnt slitage? Kommer det bli stökigt/skavigt att cykla?