Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ingen aning. Jag antar att det är billigare att betala frakt från Norge än beställa till butik.
Vad fick du för pris för handtaget i Norge?

Ser här att de tar 895:- för hela reglaget på Racerdepån.

1714766739986.png

219 men 895 är nog ett väldigt bra pris. Tyckte jag såg mellan 89 och 99 euro
Jag är förvånad att Norge är så pass konkurrenskraftiga v.g. priser på cykeldelar. Jag hade väntat mig högre priser där än i Sverige. Men jag har ingen erfarenhet av att handla cykeldelar från Norge, bara från Tyskland. Vad heter firman i Norge?

Jag är förvånad att Norge är så pass konkurrenskraftiga v.g. priser på cykeldelar. Jag hade väntat mig högre priser där än i Sverige. Men jag har ingen erfarenhet av att handla cykeldelar från Norge, bara från Tyskland. Vad heter firman i Norge?

Inte så man vill ha en rullande verkstad med sig på tur men alla är ju olika så.
Vad har du med dig som gör att du upplever att lägga till två handskar som "en rullande verkstad"?
Ett 100-pack engångshandskar behöver inte kosta mkt och räcker länge

80 SEK för detta 100-pack

Vad har du med dig som gör att du upplever att lägga till två handskar som "en rullande verkstad"?
Ett 100-pack engångshandskar behöver inte kosta mkt och räcker länge

80 SEK för detta 100-pack
De här tycker jag funkar bra till det mesta man ska göra med cykeln. Inte så täta som engångshandskar, som inte andas. Gör att de känns bekväma och man kan ha dem på sig i flera timmar. Så länge man inte ska doppa ned hela händerna i kallavfettning e.d. vätskor, som inte händerna mår så bra av, så kör jag på dessa. Perfekt om man ska laga en punka t.ex. Kommer det en massa olja/fett på dem så är det bara att torka av med en trasa/papper. Sen kan man återanvända dem nästan hur många ggr som helst. Har börjat ha med mig ett par av dem även på längre turer, tillsammans med slang, pump, däckavdragare, multiverktyg etc.

"Smidig, tunn och elastisk handske till precisionsarbete. Sandad yta av nitril ger utmärkt grepp i blöta och oljiga miljöer."

1714807727431.png

Senast ändrad:
De här tycker jag funkar bra till det mesta man ska göra med cykeln. Inte så täta som engångshandskar, som inte andas. Gör att de känns bekväma och man kan ha dem på sig i flera timmar. Så länge man inte ska doppa ned hela händerna i kallavfettning e.d. vätskor, som inte händerna mår så bra av, så kör jag på dessa. Perfekt om man ska laga en punka t.ex. Kommer det en massa olja/fett på dem så är det bara att torka av med en trasa/papper. Sen kan man återanvända dem nästan hur många ggr som helst. Har börjat ha med mig ett par av dem även på längre turer, tillsammans med slang, pump, däckavdragare, multiverktyg etc.

Visa bilaga 696854
Den där typen av handske funkar rätt bra som vår/hösthandske mot kyla också. Bra grepp, lagom ventilerande, tighta. Mycket bra kvot pris/prestanda. ?

Ok ok, jag trodde det var på skämt bara. Inte så man vill ha en rullande verkstad med sig på tur men alla är ju olika så.
Jag har gärna med mig tillräckligt mycket grejer för att kunna cykla vidare ifall något händer :)

"Smidig, tunn och elastisk handske till precisionsarbete. Sandad yta av nitril ger utmärkt grepp i blöta och oljiga miljöer."

Visa bilaga 696854
Har motsvarande ibland när jag skruvar i verkstan och det är kladdigt. Men tycker nitrilhandske är smidigt att ha i lilla lagningskittet på cykeln då dom är ännu mindre. Plus bekvämt att kunna vända ut och in efter man är klar, så
Dom kan ligga kvar i väskan utan att kladda ner annat

Mm, verkar som att internet vill att lever blade är samma på 11s och 12s. Samt att bara fjäder skiljer mellan L / R.

Å andra sidan är det i verkligen i motsatts till vad bikeshop säger inte samma på 9100 och 9120. Jag har båda inom synhåll och 9100 har inte tool less.

Så det är väl som vanligt. Den som vet vet.

Edit. Det är nog inte samma alls

Senast ändrad:
Vanlig service hemma på tomten bör ju se till att man inte behöver ha med sig så mycket. Snöre, kniv och vatten fick jag lära mig i militärens "fria kriget-övningar" var nödutrustning. Motsvarar väl några lämpliga insex-nycklar, slang, däckjärn eller så, pump och vatten på cykeln. Någon godisbit tycker jag är bra för att man inte ska bli för grinig medan man lagar punkan.

Rensade en cykel med bikepacking-fästen på oanvända skruvar och passerade 100g-sträcket.

Dessutom ser det it lite såhär:
IMG_0502.jpeg

För att inte förarga skruv-jesus @n3wton och förhindra att det kommer in allt för mycket vatten så tänkte jag inte bara lämna skruvhålen tomma.
Aluskruv? Nylon? Stoppskruv med teflontejp?

Rensade en cykel med bikepacking-fästen på oanvända skruvar och passerade 100g-sträcket.

Dessutom ser det it lite såhär: Visa bilaga 697278

För att inte förarga skruv-jesus @n3wton och förhindra att det kommer in allt för mycket vatten så tänkte jag inte bara lämna skruvhålen tomma.
Sök på "M5 Frame Plugs" så hittar du det du söker. Eller så sprutar du in lagerfett i skruvhålen. Funkar fint så länge du inte gör dumma saker som att tvätta cykeln

Dessutom ser det it lite såhär: Visa bilaga 697278

100 gram i skruv lär inte räcka på min Surlygaffel!?

Flickans växel packade ihop igår och korgen hänge sig på största när man växlade ner förbi 7 eller nåt sånt. (11s).
Borde väl fixat det på plats men första tanken var att bryta ut den - så det var ju tur jag väntade. Blev två mil utan att växla. Det är bra. Nu har vi en maxtid på rundan som vi ska slå.....

Nu visar det sig att grejorna verkar ok och örat slog på nån mm vilket jag riktade upp utan förbättring.
3+ varv på b skruven däremot verkar göra susen.... hur fan kan det hända efter att ha funkat ca 5km?

Den borde inte kunna skruva ur sig och inte fan kan nåt gå sönder på ett sätt som går att fixa genom 3 varv på b?
Örat ser friskt ut. Det enda jag kan tänka mig är om örat är chipped så skruven halkar av.
Jag vill påsta att jag kände på skruvarna och att den satt hårt i örat men det var lite give mellen DM länken och resten av växel.

Kan den fått en jävla smäll och ramlat av klacken utan ändå fungera utan spår av olyckan? Varför behövde jag då skruva på B?

Hojen byggdes förra våren och B har inte justerats sen dess.

EDIT. Jag hade alltså av växel, riktade örat och återmonterade korrekt utan att det funkade innan b justerades.

Flickans växel packade ihop igår och korgen hänge sig på största när man växlade ner förbi 7 eller nåt sånt. (11s).
Borde väl fixat det på plats men första tanken var att bryta ut den - så det var ju tur jag väntade. Blev två mil utan att växla. Det är bra. Nu har vi en maxtid på rundan som vi ska slå.....

Nu visar det sig att grejorna verkar ok och örat slog på nån mm vilket jag riktade upp utan förbättring.
3+ varv på b skruven däremot verkar göra susen.... hur fan kan det hända efter att ha funkat ca 5km?

Den borde inte kunna skruva ur sig och inte fan kan nåt gå sönder på ett sätt som går att fixa genom 3 varv på b?
Örat ser friskt ut. Det enda jag kan tänka mig är om örat är chipped så skruven halkar av.
Jag vill påsta att jag kände på skruvarna och att den satt hårt i örat men det var lite give mellen DM länken och resten av växel.

Kan den fått en jävla smäll och ramlat av klacken utan ändå fungera utan spår av olyckan? Varför behövde jag då skruva på B?

Hojen byggdes förra våren och B har inte justerats sen dess.

EDIT. Jag hade alltså av växel, riktade örat och återmonterade korrekt utan att det funkade innan b justerades.

Kan det vara så att den här länken inte suttit direkt mot "klacken" på växelörat tidigare? Men tillsist hoppat ner och då lett till att du måste spänna upp B skruven?

Det är min enda gissning
Skärmavbild 2024-05-06 kl. 15.10.11.png

Vad är roligast:

*Landsväg med Gravel?
*Eller grus med Racer?

Tycker att fråga är konstigt. Det berör mycket om man tycker mer om landsväg eller grus. Sen första jag inte vad du ska göra med svaret.

En fråga som är enklare att svara på och kan vara nyttigt är:
Eller det roligare att köra tur med hälften landsväg och hälften grus med lvgcykel eller gravelcykel. Då svarar jag: klart med gruscykel.

Kan det vara så att den här länken inte suttit direkt mot "klacken" på växelörat tidigare? Men tillsist hoppat ner och då lett till att du måste spänna upp B skruven?

Det är min enda gissning
Visa bilaga 697421
Ja, antingen mellan växel och öra eller b skruv och växel. Jag kollade faktiskt mest på örat, inte på motsvarande ytor på växel

EDIT: Frågan är om det inte går en liten kant i gjutningen precis där och att den blivit mos. Det är en 9000. På en 5120 är det lent och fint på motsvarande ställe.
Kanske nåt att titta på nästa gång en ny växel ska monteras.

Senast ändrad:
Jag lyckas inte skriva under ett digitalt köpekontrakt för en vara jag säljer här. Nån annan som haft problem eller har en läsning? Det som inte funkar är att klicka i rutan som säger att jag läst igenom kontraktet och då går det inte heller att skriva under.

Dessutom ser det it lite såhär:

Skulle inte rekommendera nylon, det är hydrofiliskt.

Har provrullat nya hjulen. Lite skrap i skivorna är väl förväntat men även bakväxel verkar behöva justeras.
Är det också normalt eller är något knas?

Lite bakgrund: jag står inför att bygga hus. Jag kommer få hjälp av byggfirma fram till tätt hus, därefter kommer jag göra det mesta på egen hand med hjälp av vänner och bekanta.

Jag tänker mig, när det kommer till verktyg, att jag kommer jobba mycket med eldrivna grejer men att en del med fördel kan vara batteridrivna.

Lite osäker på vad jag, utöver skruvdragare, kan tänkas vilja ha batteridrivet.

Jag har kikat på etablerade märken; Bosch, Dewalt, Milwaukee, Makita.
Jag har även fått till mig att Festool och Hilti är bra grejer men måhända väl dyra i drift.

Jag är inte så väldigt priskänslig ehuru varje sparad krona såklart är bättre än en onödigt slösad. Jag är ogärna dumsnål.
många föredrar makita riktigt bra o hållbara maskiner o kikar man lite i hantverkarbilar så är de just mycke makita.

men oavsett vilket märke du fastnar för så köp inte udda maskiner utan köp seriemaskiner så du kan växla batterier mellan maskinerna

personligen är ja milwaukee frälst är så sjukt smidigt med batterimaskiner o ha samma batterier ja kör skruvdragare/borrmaskin/slagborr vinkelslip inspektionskamera muttermaskin etc i milwaukee sen har jag mindre skruvdragare och slagskruvdragare i bosch (köpta innan ja upptäckte millis) som duger till mindre prylar

dock ska du kika på bosch så läs på för dom har serier från billigt kinaskit till bra hållbara maskiner.. så bosch är inte alltid bosch så att säga

ska du bygga hus och göra mycke själv så skruvdragare och tracksaw (vetifasen va den heter på svenska) är maskiner jag iaf skulle satsa på i batteriversion o ju mer batterimaskiner ju mindre kommer du snubbla på dom där s*tans skarvsladdarna som går kors o tvärs i ett råttbo o som alltid fastnar i allt du kan tänka dej o lite till

många föredrar makita riktigt bra o hållbara maskiner o kikar man lite i hantverkarbilar så är de just mycke makita.

men oavsett vilket märke du fastnar för så köp inte udda maskiner utan köp seriemaskiner så du kan växla batterier mellan maskinerna

personligen är ja milwaukee frälst är så sjukt smidigt med batterimaskiner o ha samma batterier ja kör skruvdragare/borrmaskin/slagborr vinkelslip inspektionskamera muttermaskin etc i milwaukee sen har jag mindre skruvdragare och slagskruvdragare i bosch (köpta innan ja upptäckte millis) som duger till mindre prylar

dock ska du kika på bosch så läs på för dom har serier från billigt kinaskit till bra hållbara maskiner.. så bosch är inte alltid bosch så att säga

ska du bygga hus och göra mycke själv så skruvdragare och tracksaw (vetifasen va den heter på svenska) är maskiner jag iaf skulle satsa på i batteriversion o ju mer batterimaskiner ju mindre kommer du snubbla på dom där s*tans skarvsladdarna som går kors o tvärs i ett råttbo o som alltid fastnar i allt du kan tänka dej o lite till
+1 @IM

Välj ett märke som känns lagom i prisklass och kvalitet (Makita/Milwaukee/DeWalt/Bosch), och välj den "vanligaste" serien. På så sätt får du alla verktyg du kan tänkas behöva med ett och samma batteri, och du kan bygga på med maskiner utefter vad du behöver. En naken batterimaskin brukar dessutom inte vara så mycket dyrare än sladdriven motpart att det är värt huvudvärken att köra sladd. Ut över det är det bara att välja det kom känns bäst.

Värt att tänka på om du ska bli husägare är att kanske välja ett märke som även gör trädgårdsmaskiner och dylikt. Brukar pumpa bildäcken med samma batteri som sedan åker i grästrimmern eller skruvdragaren. Ryobi kan faktiskt vara värda att nämnas, särskilt om det blir trädgård och andra bestyr när huset är klart.

Ut över det önskas stort lycka till med snickrandet!

Vad behöver jag för gängstång (M12) för att passa i denna ihåliga thru axle?
Funkar det med denna från byggmax?
Om du tänkte ersätta den där thru axeln med gängstången så kommer den inte passa i ramen.
Den thru axeln du länka har 1.5 mm gängstigning, och vanlig M12 är 1.75 mm.

Men om du, som du skriver, vill att den ska passa "i" den "ihåliga", då behöver du en betydligt mindre diameter än 12 mm? Kanske M5?

Om du tänkte ersätta den där thru axeln med gängstången så kommer den inte passa i ramen.
Den thru axeln du länka har 1.5 mm gängstigning, och vanlig M12 är 1.75 mm.

Men om du, som du skriver, vill att den ska passa "i" den "ihåliga", då behöver du en betydligt mindre diameter än 12 mm? Kanske M5?
Fast frågan är väl egentligen "vad i jösse namn håller du på med?"

Efter bruten originalfäste och letande efter datorn upp efter en brant väg kör jag enbart K-edge. Den billigaste "sport" ligger väl kring €35 och passar även Wahoo Roam vilket den inte gör enligt specen.
Du kanske kan testa en sån?

Tillbaka
Topp