Jag håller på att rengöra en cykel som är utrustad med kassett och frihjulsnav. Jag tänkte att när jag ändå är i farten kan jag skruva av kassett mm. och göra rent kuggkransar etc. grundligt. Jag läste i en bok jag har att det även ska gå att får bort frihjulsnavets hus och att det skulle finnas någon insexbult som man kommer åt om man tar bort axeln. Genom att lossa denna insexbult skulle man tydligen kunna få loss frihjulsnavets hus.
Jag hittar dock ingen sådan insexbult på huset till mitt frihjulsnav. Det verkar vara någon annan konstruktion, som jag inte har någon dokumentation om. Jag gissar att det kanske handlar om någon slags pressning som håller fast frihjulsnavets hus i resten av navet. Är det någon som har sett något liknande och kan förklara om det är möjligt att ta isär detta mer och hur man i så fall går tillväga? Jag bifogar ett par bilder.
Kanske jag krånglar till det mer än nödvändigt. Jag tänkte det kunde vara sjysst att göra rent även frihjulsnavet och navets hus med lösningsmedel, då jag ändå är igång, men det kanske är ett komplicerat jobb att få isär och sätta ihop grejerna för att kunna komma åt att rengöra? Det är i övrigt inget fel på frihjulsnavet eller huset. Det snurrar fint och tyst (förutom det vanliga tickandet) och verkar välsmort. Är väl mest lite nyfiken på hur allt sitter ihop.
Visa bilaga 699991
Visa bilaga 699992
Addendum: Jag tror jag börjar förstå hur det fungerar nu. Jag läste lite på Sheldon Browns hemsida om freewheels och cassette freehubs bl.a. Det tycks råda en hel del begreppsförvirring. Tydligen är det vad Sheldon Brown kallar en "cassette freehub" som jag har, inte ett "freewheel" (eller "frihjulsnav" på svenska). Vad heter "cassette freehub" på svenska?
Visa bilaga 700005
Källa:
https://www.sheldonbrown.com/k7.html
Jag kollade i vad som ser ut att vara min "fixing bolt" (fixeringsbult?). Den största insexnyckel jag har är en 10 mm nyckel, men det verkar vara åtminstone 11 mm som behövs till min bult. Jag kanske bara ska låta det vara. Enklast så.
Visa bilaga 700007
Addendum 2: Jag hittade en bra
instruktionsvideo för hur man får loss "freehuben" från hjulet. Enda skillnaden är att jag tror jag behöver 11 mm eller möjligen 12 mm insex istället för 10 som i videon. Hittade videon i den här
tråden.