Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag påbörjade ett projekt idag med vintercykel 2024-2025 som även ska kunna användas som reservcykel övriga årstider. Jag vill gärna ha lågt Q-värde och testar nu med Shimanos FC6700 på ramen. Men det blir väldigt trångt. Avståndet mellan den högra vevarmen och kedjestaget är endast 1 mm. Kommer min cykel att implodera om jag kör på denna lösning? Eller ska jag se till att jag får någon mm till i avstånd? Kedjelinjen blir för övrigt ok.
Visa bilaga 699852
Jag gissar att det kan bli tajt i vissa situationer, typ när du tar i och ram och vevar börjar flexa pga. den extra kraften. ?

Svårt att veta innan du har provat.

Jag påbörjade ett projekt idag med vintercykel 2024-2025 som även ska kunna användas som reservcykel övriga årstider. Jag vill gärna ha lågt Q-värde och testar nu med Shimanos FC6700 på ramen. Men det blir väldigt trångt. Avståndet mellan den högra vevarmen och kedjestaget är endast 1 mm. Kommer min cykel att implodera om jag kör på denna lösning? Eller ska jag se till att jag får någon mm till i avstånd? Kedjelinjen blir för övrigt ok.
Visa bilaga 699852

Ingen risk för skav implosion, men risk för skav på kedjestag. Jag hade lagt en 1 mm distans på vevaxeln.

Senast ändrad:
Ingen risk för skav, men risk för skav på kedjestag. Jag hade lagt en 1 mm distans på vevaxeln.
Frågan är hur mycket som finns till godo på vänstersidan. Är det mer mellanrum där, t.ex. 3 mm, så funkar det ju att flytta en av distanserna på vevlagret från vänster till höger. Annars flyttar man ju bara problemet från höger- till vänstersidan. Att sedan kedjelinjen blir någon mm "off" tror jag inte har så stor betydelse i sammanhanget.

Frågan är hur mycket som finns till godo på vänstersidan. Är det mer mellanrum där, t.ex. 3 mm, så funkar det ju att flytta en av distanserna på vevlagret från vänster till höger. Annars flyttar man ju bara problemet från höger- till vänstersidan. Att sedan kedjelinjen blir någon mm "off" tror jag inte har så stor betydelse i sammanhanget.

Jag menade att sätta en extra 1 mm distans på vevaxeln (man kan också sätta på vevlagret, det är lite mer jobb).

Jag menade att sätta en extra 1 mm distans på vevaxeln (man kan också sätta på vevlagret, det är lite mer jobb).
Ok, men då blir ju axeln 1 mm kortare på vänstersidan och den vevarmen kommer även då in 1 mm närmare kedjestaget. Verkar som att effekten blir ungefär densamma och det gäller fortfarande att man har gott om marginal på vänstersidan innan man lägger till en distans på högersidan.

Ok, men då blir ju axeln 1 mm kortare på vänstersidan och den vevarmen kommer även då in 1 mm närmare kedjestaget. Verkar som att effekten blir ungefär densamma och det gäller fortfarande att man har gott om marginal på vänstersidan innan man lägger till en distans på högersidan.

Nej, andra vevarmer stannar där den är.

Det finns marginal i spline. Bäst är väl att sätta lika mycket på båda sidor om det går. Gjorde jag enda gången jag meckat med detta. 0.5mm 24mm shims

A pound (usually abbreviated as lb, plural lbs) is a unit used to measure the mass of something. It is used in the imperial system and the United States customary system. It is related to the Pound (force).

Tack för alla svar!
I nuläget finns inga distanser mellan vevlager och vevlagerhuset. På ickedrivsidan har jag 4 mm mellan vev och stag. Jag tänker också att veven flexar som mest i bottenläget och att det är svårt att av misstag producera den typen av krafter, mot cykeln centrumlinje, i höjd med kedjestaget när man zenpendlar.

Jag kommer att testa att lägga en distans mellan vevlagerhuset och vevlagret och se om inte det räcker. Som ytterligare alternativ hade jag att ev ta fram Dremeln och slipa ned lite innerkanten på vevens ände. Men jag tror med en distans så får jag ca 2 mm och då ska det nog räcka.

Tack för alla svar!
I nuläget finns inga distanser mellan vevlager och vevlagerhuset. På ickedrivsidan har jag 4 mm mellan vev och stag. Jag tänker också att veven flexar som mest i bottenläget och att det är svårt att av misstag producera den typen av krafter, mot cykeln centrumlinje, i höjd med kedjestaget när man zenpendlar.

Jag kommer att testa att lägga en distans mellan vevlagerhuset och vevlagret och se om inte det räcker. Som ytterligare alternativ hade jag att ev ta fram Dremeln och slipa ned lite innerkanten på vevens ände. Men jag tror med en distans så får jag ca 2 mm och då ska det nog räcka.

För att testa kan du vika cykeln ner åt sidan 45 grader, håller den i sadeln och trycka med foten mot vevarmen för att ser om spetsen nuddar kedjestaget.

För att testa kan du vika cykeln ner åt sidan 45 grader, håller den i sadeln och trycka med foten mot vevarmen för att ser om spetsen nuddar kedjestaget.
I nuläget är det bara vevlagret och vevpartiet som jag har testmonterat på cykeln, så det testet kan jag inte göra för att ta beslutet om detta kommer att fungera. Men jag testade snabbt att belasta veven med en 10 kg vikt när ramen låg helt på sidan. Veven tog inte emot staget med den belastningen. Med en distans krävs det nog ca 300 N i kraft i sidled för att den ska ta emot. Det känns ganska tryggt med tanke på att jag inte är någon tungviktare.

Jag vill hyra en bil för en sommarresa till Åre. Hyrbilen måste ha dragkrok för att kunna montera cykelställ.
Är det möjligt att försäkra detta tillval hos något hyrbilsföretag?

Alla varianter som jag hittar online antingen säger ingenting om dragkrok eller har "kontakta specifika kontoret" eller något sånt trams.

Måste man gå till ett uthyrningskontor och ordna bokningen där? Kan man som introvert inte alls göra det online?
Svarar sig själv till min egna fråga.

Europcar är den enda biluthyrningskontor som erbjuder dragkrok som tillval via webbsidan. Den är dock inte garanterad att vara tillgänglig men då återkommer man och meddelar. Det går också att ordna dragkrok till hyrbilen senare via telefon.
På en OKQ8 station hade man en dragkrok vid ett tillfälle men jag behövde ringa och säkerställa att den fanns. Andra OKQ8 stationer saknade den.
Med andra biluthyrningskontor hade jag inte någon tur.

Jag håller på att rengöra en cykel som är utrustad med kassett och frihjulsnav. Jag tänkte att när jag ändå är i farten kan jag skruva av kassett mm. och göra rent kuggkransar etc. grundligt. Jag läste i en bok jag har att det även ska gå att får bort frihjulsnavets hus och att det skulle finnas någon insexbult som man kommer åt om man tar bort axeln. Genom att lossa denna insexbult skulle man tydligen kunna få loss frihjulsnavets hus.

Jag hittar dock ingen sådan insexbult på huset till mitt frihjulsnav. Det verkar vara någon annan konstruktion, som jag inte har någon dokumentation om. Jag gissar att det kanske handlar om någon slags pressning som håller fast frihjulsnavets hus i resten av navet. Är det någon som har sett något liknande och kan förklara om det är möjligt att ta isär detta mer och hur man i så fall går tillväga? Jag bifogar ett par bilder.

Kanske jag krånglar till det mer än nödvändigt. Jag tänkte det kunde vara sjysst att göra rent även frihjulsnavet och navets hus med lösningsmedel, då jag ändå är igång, men det kanske är ett komplicerat jobb att få isär och sätta ihop grejerna för att kunna komma åt att rengöra? Det är i övrigt inget fel på frihjulsnavet eller huset. Det snurrar fint och tyst (förutom det vanliga tickandet) och verkar välsmort. Är väl mest lite nyfiken på hur allt sitter ihop.

IMG_3237.JPG

IMG_3239.JPG

Addendum: Jag tror jag börjar förstå hur det fungerar nu. Jag läste lite på Sheldon Browns hemsida om freewheels och cassette freehubs bl.a. Det tycks råda en hel del begreppsförvirring. Tydligen är det vad Sheldon Brown kallar en "cassette freehub" som jag har, inte ett "freewheel" (eller "frihjulsnav" på svenska). Vad heter "cassette freehub" på svenska?

1715961082112.png

Källa: https://www.sheldonbrown.com/k7.html

Jag kollade i vad som ser ut att vara min "fixing bolt" (fixeringsbult?). Den största insexnyckel jag har är en 10 mm nyckel, men det verkar vara åtminstone 11 mm som behövs till min bult. Jag kanske bara ska låta det vara. Enklast så.

IMG_3240.JPG

Addendum 2: Jag hittade en bra instruktionsvideo för hur man får loss "freehuben" från hjulet. Enda skillnaden är att jag tror jag behöver 11 mm eller möjligen 12 mm insex istället för 10 som i videon. Hittade videon i den här tråden.

Senast ändrad:
Det finns en "sport" som var populär i Finland där man rullar fram cykeln med fötterna mot marken istället för att pedala. Någon som minns vad den heter?

Jag håller på att rengöra en cykel som är utrustad med kassett och frihjulsnav. Jag tänkte att när jag ändå är i farten kan jag skruva av kassett mm. och göra rent kuggkransar etc. grundligt. Jag läste i en bok jag har att det även ska gå att får bort frihjulsnavets hus och att det skulle finnas någon insexbult som man kommer åt om man tar bort axeln. Genom att lossa denna insexbult skulle man tydligen kunna få loss frihjulsnavets hus.

Jag hittar dock ingen sådan insexbult på huset till mitt frihjulsnav. Det verkar vara någon annan konstruktion, som jag inte har någon dokumentation om. Jag gissar att det kanske handlar om någon slags pressning som håller fast frihjulsnavets hus i resten av navet. Är det någon som har sett något liknande och kan förklara om det är möjligt att ta isär detta mer och hur man i så fall går tillväga? Jag bifogar ett par bilder.

Kanske jag krånglar till det mer än nödvändigt. Jag tänkte det kunde vara sjysst att göra rent även frihjulsnavet och navets hus med lösningsmedel, då jag ändå är igång, men det kanske är ett komplicerat jobb att få isär och sätta ihop grejerna för att kunna komma åt att rengöra? Det är i övrigt inget fel på frihjulsnavet eller huset. Det snurrar fint och tyst (förutom det vanliga tickandet) och verkar välsmort. Är väl mest lite nyfiken på hur allt sitter ihop.

Visa bilaga 699991

Visa bilaga 699992

Addendum: Jag tror jag börjar förstå hur det fungerar nu. Jag läste lite på Sheldon Browns hemsida om freewheels och cassette freehubs bl.a. Det tycks råda en hel del begreppsförvirring. Tydligen är det vad Sheldon Brown kallar en "cassette freehub" som jag har, inte ett "freewheel" (eller "frihjulsnav" på svenska). Vad heter "cassette freehub" på svenska?

Visa bilaga 700005

Källa: https://www.sheldonbrown.com/k7.html

Jag kollade i vad som ser ut att vara min "fixing bolt" (fixeringsbult?). Den största insexnyckel jag har är en 10 mm nyckel, men det verkar vara åtminstone 11 mm som behövs till min bult. Jag kanske bara ska låta det vara. Enklast så.

Visa bilaga 700007

Addendum 2: Jag hittade en bra instruktionsvideo för hur man får loss "freehuben" från hjulet. Enda skillnaden är att jag tror jag behöver 11 mm eller möjligen 12 mm insex istället för 10 som i videon. Hittade videon i den här tråden.
Det är en 11:a.
Om du inte skall byta ut den vinner du inget på att plocka loss den, eftersom det inte är meningen att den skall monteras isär för service av klackar/lager. (arbetet med service överstiger iaf för mig kostnaden för en ny body).
När jag köpte ny likadan body senas ingick adapter för 10 -> 11 mm insex.

Det är en 11:a.
Om du inte skall byta ut den vinner du inget på att plocka loss den, eftersom det inte är meningen att den skall monteras isär för service av klackar/lager. (arbetet med service överstiger iaf för mig kostnaden för en ny body).
När jag köpte ny likadan body senas ingick adapter för 10 -> 11 mm insex.
Bra att veta. Tack! Jag var hemma hos farsan som trodde sig ha 11 mm-nycklar i garaget, men han hade bara 10 och 12 mm. 12 mm visade sig vara för stor. Annars hade jag nog försökt fått av bodyn också bara för att se hur det ser ut och för att ha gjort det. Lämnar nog bodyn tills vidare. Kanske jag skaffar någon 11 mm-nyckel i framtiden om jag ändå ska beställa något annat. Känns lite onödigt att beställa en bara för detta, då fraktkostnaden på typ 60 kr är lika hög som inköpskostnaden.

Här fanns det f.ö. 11 mm insex om någon vill ha: https://www.computersalg.se/i/5313099/beta-insexnyckel-typ-l-11mm-000960510

Kolla om det finns något vettigt kit, typ vanlig + slag med två batteri och laddare. När jag renoverade som mest så gillade jag min lilla blå bosch, i 10.8v eller vad det nu är. Men vill man ha större och kraftigare maskiner så blir det ju ändå två olika batterier inom samma märke
Älskar min lilla blåa 11v bosch.
Edit: tydligen är jag en sån som svarar på gamla utdaterade meddelanden.

Senast ändrad:
Har ett nexus nav som ger mig grå hår, det glappar hur jag mig än försöker: bytte lager, lagerskålar, konor etc men den går inte att dra åt så det blir glappfritt. Ena sidans kona bottnar så går inte att spänna mer. Kollade kuldiametrar så det stämmer. Fan fasiken missar jag?

Har ett nexus nav som ger mig grå hår, det glappar hur jag mig än försöker: bytte lager, lagerskålar, konor etc men den går inte att dra åt så det blir glappfritt. Ena sidans kona bottnar så går inte att spänna mer. Kollade kuldiametrar så det stämmer. Fan fasiken missar jag?
Här är en grundlig genomgång av hur man sätter ihop ett Nexus-nav. Kanske till någon hjälp.

Jag plockade ner en cykel idag som stått oanvänd något år. Tanken är att den ska bli donatorcykel till ett annat bygge. Cykeln jag plockade isär har använts bara enstaka gånger och sedan stått oanvänd i flera år.
När jag plockade av sadelstolpen såg den ut enligt bilden. Den ser ut att ha blivit klämd. När jag monterade den använde jag momentnyckel. Sadelstolpen är i kolfiber av märket Hylix. Jag har två frågor:
1. Varför har den blivit skadad? Cykeln har stått ute (väderskyddad) men blivit utsatt för temperaturväxlingar. Ramen är i aluminium och har en lös sadelstolpsklämma.
2. Är det bara att slänga stolpen eller vågar man sig på att laga den och använda den på en slit och slängcykel med lagningen ovanför sadelrörets topp?
Hylix.png

Jag plockade ner en cykel idag som stått oanvänd något år. Tanken är att den ska bli donatorcykel till ett annat bygge. Cykeln jag plockade isär har använts bara enstaka gånger och sedan stått oanvänd i flera år.
När jag plockade av sadelstolpen såg den ut enligt bilden. Den ser ut att ha blivit klämd. När jag monterade den använde jag momentnyckel. Sadelstolpen är i kolfiber av märket Hylix. Jag har två frågor:
1. Varför har den blivit skadad? Cykeln har stått ute (väderskyddad) men blivit utsatt för temperaturväxlingar. Ramen är i aluminium och har en lös sadelstolpsklämma.
2. Är det bara att slänga stolpen eller vågar man sig på att laga den och använda den på en slit och slängcykel med lagningen ovanför sadelrörets topp?
Visa bilaga 700390
Kolla vad en begagnad, oskadad stolpe kostar.

du kan teoretiskt använda den kortare delen norr om skadan, men att stolpen reagerat så här på såpass måttlig användning kan tala för ett defekt exemplar. det som tycks ha hänt är att epoxin mjuknat, kombinerat med (för?) hård åtdragning ad sadelklämman.

hylix är normalt sett ett pålitligt fabrikat, och har till exempel under ett flertal år slitit hårt på en 58 cm stolpe på min vinterbrompton. 3-4 åtdragningar per dag.

men det säljs mycket kopior där ute.

ska man köpa styre, gaffel eller sadelstolpe i kolfiber kan det vara tryggare antingen köpa nytt på fina gatan, eller begagnat från samma ursprungskälla.

Bakgrund:
Alu.ram
Bytte vevlager (mt500-bb92) med hemmagjort verktyg (gängstång m16, brickor mutter), rengjorde allt innan, allt infettat och preload skruven är kollad flera gånger. Men nu knakar det mer än det söndriga som jag bytte ut.

Fråga:
1.Har jag drabbats av pressfitens förbannelse?
2. Kan jag köra på, fast det knakar eller är lagret paj och jag bör byta igen?
3. Shimano skriver i sin manual för pressfit att man ska trycka in det torrt, på worldwideweb finns det argument både för monteringsmassa eller infettning. Vad är korrekt?

Tack på förhand

Jag lyckades knäcka frihjulsbodyn till ett shimanonav och köpte en ny och där fick man med en instruktion om någon form av installation av en "inner seal" men den sitter ju mellan "kroppen" och änden med gängorna, hur är det tänkt?
Det trillade ur några brickor ur den gamla när den knäcktes. Är det inte bara att skruva fast den här nya?

Edit: det måste vara någon instruktion dom slänger med till alla frihjul, annars hade det varit med i "dealers manual" för det här navet, märkligt

IMG_1163.JPG
IMG_1164.JPG
IMG_1165.JPG
2024-05-20_135212.png

Senast ändrad:
Monterat tubeless för första gången precis. Inga konstigheter så långt...Fälgen är 30mm och det sitter ett Maxxis dhr 2.4 på. Orange-vätska och tubolights ventiler. Ska jag pumpa hårt nu eller lite mindre luft till en början? Hjulet är inte monterat på cykeln än utan vill se så allt lirar.

Monterat tubeless för första gången precis. Inga konstigheter så långt...Fälgen är 30mm och det sitter ett Maxxis dhr 2.4 på. Orange-vätska och tubolights ventiler. Ska jag pumpa hårt nu eller lite mindre luft till en början? Hjulet är inte monterat på cykeln än utan vill se så allt lirar.
Pumpa hårt och skaka runt vätskan. Kolla så däcket sitter ordentligt runt fälg.

Släpp försiktigt ut med ventilen riktad klockan 10 eller 14 och försiktigt ut luft annars reagerar vätskan med trycket och du riskerar täppa igen ventilen.
Antingen töm helt för att rätta till däcket på fälg med händerna eller töm ut till önskar däcktryck, typ 1.2 kanske?

Har du inga skumkorvar??

Pumpa hårt och skaka runt vätskan. Kolla så däcket sitter ordentligt runt fälg.

Släpp försiktigt ut med ventilen riktad klockan 10 eller 14 och försiktigt ut luft annars reagerar vätskan med trycket och du riskerar täppa igen ventilen.
Antingen töm helt för att rätta till däcket på fälg med händerna eller töm ut till önskar däcktryck, typ 1.2 kanske?

Har du inga skumkorvar??

Inga korvar i. Vet inte om det kommer behövas heller. Däcket sitter rätt så ingen justering behövs. Pumpa hårt? Hur hårt? Har ingen mätare...

om däcket är av en porös kvalisort tätar mjölken bättre med lägre tryck än vad som vanligtvis krävs
för att poppa.

är däcket väl tätt kan man eventuellt vilja färdigtöja det med några dygns högre tryck. 3,0 bar på 2.4 tums däck kan dock vara för mycket för vissa fälgar

Varför ska man pumpa hårt? Sitter däcket är det bara att köra säger jag

Tycker däcket brukar töja sig en del i början, så när jag monterar nytt brukar jag låta däcken stå med lite under maxtryck fram tills dess att jag ska cykla nästa gång.

Töjer sig väl tids nog med, men det är bara en sån liten grej jag gillar att göra

Läste att powerlock på sram kedjor får aldrig användas. Jag satte nyss dit en ny kedja och åkte i typ 1 mil. hörde nåt var fel på kedjan. hade satt powerlinken åt fel håll. Bytte håll nu när jag kom hem.

Behöver jag en ny powerlink nu!?

Läste att powerlock på sram kedjor får aldrig användas. Jag satte nyss dit en ny kedja och åkte i typ 1 mil. hörde nåt var fel på kedjan. hade satt powerlinken åt fel håll. Bytte håll nu när jag kom hem.

Behöver jag en ny powerlink nu!?
Jo, de får användas. De kan även återanvändas.
Brukar återanvända dem tills de inte känns distinkta i "klicket".

Jag brukar (åter)använda alla mästerlänkar (SRAM/KMC/Wipperman/osv) så många gånger som behövs tills dess ursprungliga kedja är sliten. Därefter slänger jag både kedjan och låset. D.v.s. att jag inte brukar flytta en mästerlänk från en gammal kedja till en ny kedja.

Jag försöker också att inte ta av kedjan oftare än det är absolut nödvändigt. Men ett fåtal gånger under dess livslängd medför ingen risk.

Jo, det kanske ligger ett begagnat lås i min ryggsäck ifall ett haveri ska hända i skogen.

Tillbaka
Topp