Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Skivbroms, men det är inte skivan. Jag misstänker fälgen eller däcket mot fälgen. Pillade lite på ventilen och tryckte ekrarna förut idag, men det hjälpte inte.

Hinner nog undersöka/testa lite ikväll.

Jag måste återigen lägga mig platt i denna tråd och fråga vilka specifika hemsidor folk pratar om när det nämns att man handlar ”från Tyskland”? Det verkar jättebilligt och bra, även om jag vill stödja lokalt så känns det som att allt i Sverige är ett och samma företag bakom allt, med exakt likadant utbud. Men jag vill kunna se lite bredare utbud bland styren med mera än bara Zipp.

Gärna om någon har en bra metod/förklaring till hur man handlar också, funkar det som i en svensk webbshop eller behöver man trixa på något sätt med betalning då det sker i euro?

Märkte att ljudet möjligen försvann vid (orimligt) lågt däcktryck.

Tog av hjulet och lagren är bra och ekrarna till samma sida är jämnt spända. De går över varandra hela tiden så inga ligger emot varandra.

När jag tynger ner hjulet (hårt) så kan jag provocera fram ljudet framför allt på ett ställe på varvet men ibland på något till. Med (orimligt) lite luft i så försvinner ljudet. Ljudet påminner om däckkant mot fälg, men möjligtvis kan det vara från nån eker mot navet.

Hjulet är tejpat för tubeless från fabrik. Kanske får slita bort det imorgon och ersätta med ett fälgband och se om det blir bättre.

Jag måste återigen lägga mig platt i denna tråd och fråga vilka specifika hemsidor folk pratar om när det nämns att man handlar ”från Tyskland”? Det verkar jättebilligt och bra, även om jag vill stödja lokalt så känns det som att allt i Sverige är ett och samma företag bakom allt, med exakt likadant utbud. Men jag vill kunna se lite bredare utbud bland styren med mera än bara Zipp.

Gärna om någon har en bra metod/förklaring till hur man handlar också, funkar det som i en svensk webbshop eller behöver man trixa på något sätt med betalning då det sker i euro?
Här är några av dem. Finns fler.
https://www.bike-discount.de/en/ (Tror jag)

Har aldrig haft några problem med betalningar.

Jag plockade precis bort en framgaffelförlängare från min dotters cykel. Nu är ju såklart skruven till topcapen för lång. Vad heter en sån skruv om man ska beställa en kortare?

Jag plockade precis bort en framgaffelförlängare från min dotters cykel. Nu är ju såklart skruven till topcapen för lång. Vad heter en sån skruv om man ska beställa en kortare?
Normalt så fortsätter den ner genom gaffeln. Vad händer?

Enda trixiga kan vara att butikerna i andra länder i Europa visar upp priserna med lokal moms. Då får man svensk moms när man går till kassan. Bike-components.com, bike24.com och r2-bike.com (för de finare saker) visar direkt svensk moms när du surfar från en svensk IP-address, på bike-discount måste man växla till Sverige som beställland.

Enda nackdelerna med att beställa från Tyskland är att frakt kan tar lite längre, kostar lite mer och returfrakten ofta inte är gratis. Priserna är dock så mycket lägre att det kompenseras.

För att nämna några till;
R2-bike.com
Bike-mailorder.com
Rosebikes.se (är väl tyskt?)

härligt att det tjugo år senare finns kvar gammeldags köpare;)

handlar mest på bike-components.de. stort sortiment, men sämre sökfunktion. ebay.de är bra om du söker något utgånget eller begagnat.

där har man definitiv nytta att ha paypal, en sorts internationell swish. även upptäckte jag nyligen en förutsättning för att kunna betala på många restauranger i tyskland.

annars söker du något mer udda, skriv vad du vill ha på google och lägg till 'site:de'. eller site:se om du önskar svenska träffar.

Jag brukar köra idealo.de och även idealo.co.uk tidigare, men inte lika aktuellt nu…
Handlat mycket verktyg då igenom åren, tex Festool har bra mycket bättre priser i Tyskland också.

Kom på att jag ju kunde besöka en LBS. Första tyckte jag var dum som ens frågade. Nästa gav mig en i näven gratis med en gång =P
Men nu kom nästa bekymmer... Det är bara 1,4mm ner till gaffelröret. Visst är det för lite?
Jag har 6 st 5mm-spacers och en 3mm spacer på.
Skulle det funka att byta ut en 5mm mot två 3mm? Då skulle det ju bli 2,4mm istället.

Edit: Det spelar ingen roll hur hårt jag drar åt skruven. Gaffeln glappar massor.
Betyder det att jag behöver fler spacers?

Senast ändrad:
@Cycloid Har du skruvat i rätt ordning? Först stem/top cap, sen själva styrstammen. Gör man det i fel ordning kan man få ett litet glapp som gör att gaffeln vickar fram och tillbaka lite

Men nu kom nästa bekymmer... Det är bara 1,4mm ner till gaffelröret. Visst är det för lite?
Skulle det funka att byta ut en 5mm mot två 3mm? Då skulle det ju bli 2,4mm istället.

Edit: Det spelar ingen roll hur hårt jag drar åt skruven. Gaffeln glappar massor.
Vad är det för styrlager?
Och ibland kan det hjälpa att ricka cykeln fram o tillbaka lite försiktigt med låst frambroms ( och lös styrstam ) så att lagert sätter sig.
Jag har haft ett billigt NN styrlager som jag fick byta till ett bättre för att bli av med glappet.

@Cycloid Har du skruvat i rätt ordning? Först stem/top cap, sen själva styrstammen. Gör man det i fel ordning kan man få ett litet glapp som gör att gaffeln vickar fram och tillbaka lite
Japp, det är den ordningen jag gjort det i.

Vad är det för styrlager?
Och ibland kan det hjälpa att ricka cykeln fram o tillbaka lite försiktigt med låst frambroms ( och lös styrstam ) så att lagert sätter sig.
Jag har haft ett billigt NN styrlager som jag fick byta till ett bättre för att bli av med glappet.
Det är vad Frog 69 hade orginal för 4 år sen.
Jag provade just det, men kan inte påstå att det blev någon skillnad.

Märkte att ljudet möjligen försvann vid (orimligt) lågt däcktryck.

Tog av hjulet och lagren är bra och ekrarna till samma sida är jämnt spända. De går över varandra hela tiden så inga ligger emot varandra.

När jag tynger ner hjulet (hårt) så kan jag provocera fram ljudet framför allt på ett ställe på varvet men ibland på något till. Med (orimligt) lite luft i så försvinner ljudet. Ljudet påminner om däckkant mot fälg, men möjligtvis kan det vara från nån eker mot navet.

Hjulet är tejpat för tubeless från fabrik. Kanske får slita bort det imorgon och ersätta med ett fälgband och se om det blir bättre.
Konstigt! Kan det vara däcket som är ljudkällan? Ett standardtips om man har vanliga däck med slang är att innan montering, med bara litet luft i, krama eller tumma in däcket i fälgen. Håll på med båda däcksidorna tills "knaket" försvinner.

Bytte ut en 3mm och en 5mm spacer mot en 10mm. Det gav ca 3mm och allt funkade kanon =)

Tack för hjälpen!

Ja, då var jag här igen. Köpte lite verktyg för att kunna indexera bakväxeln igen. Kollar/kollat på Park Tools video och lyckades få växeln att komma ner på högsta (den längst ut) växeln på kassetten (hade ingen aning om att jag inte fick den dit innan..). Gjorde det genom att dra min ”barrel adjuster” clockwise några gånger, samt min H skruv för tight med flit tills kedjan gjorde ljud ifrån sig.

Nu till problemet (visste att jag skulle fucka upp som senast jag försökte mig på samma sak):
Försökte sedan lossa på min H skruv tills den blev ”just right”, men det blir aldrig ”just right”. Jag har skruvat och skruvat och den ser väldigt väldigt lös ut?

IMG_3527.jpeg

(H är den till vänster)

Såhär ska det väl inte se ut? Hur gör jag nu? Snälla inga kommentarer om hur smutsigt det är, den har varit oljad innan och samlat damm..

Jag fick växeln att linea upp med kassetten men verkar ha fått problem med vajern istället. Inget händer när jag snurrar på den, tror jag? Såg att sen spändes lite när jag snurrade år vänster, sen hände inget. Och nu händer inget heller oavsett håll. Jag vet inte alls vad jag håller på med och har tappat bort hur många snurr jag gjort åt vilket håll. Finns det något sätt att veta, ungefär som när jag snurrar på H skruv och hela växeln rör sig?

Edit: När jag känner på själva vajervajern som sticker ut mellan klämman och slutet (den som ska vara spänd) så är den lös som.. ja jag vet inte vad.

Jag kastar snart ut cykeln ur fönstret

Edit 2: Jag har nu skruvat min barrel adjuster så mycket counter clockwise att jag inte kommer längre. Hur går jag vidare härifrån? Är det ”max” tight nu egentligen, eller maximalt löst? Righty tighty osv

Senast ändrad:
Jag kollar inte video men sist jag kollade parktools skrivna instruktion så efter H
1) Pick up slack
2) Change to 2nd to smallest gear
3) tighten index until too tight

Fri tolkning

kolla så barrell inte gängat ut eller nåt och vajern inte släpper vid fäste

Jag har lyst med lampa nu. Verkar som att när jag snurrar min barrel adjuster counter clockwise (vänster) så spänns vajern ytterst lite, men ett halvt varv senare är det som att den släpper och blir slapp igen. Sen är det samma, spänns lite lite, sen släpper den. Måste jag till mekanikern nu?

Dubbelfråga, såg att det saknas något från min bakväxel (förmodligen efter att jag gick i backen och den blev skrapad), sitter det något viktigt där? Lämnade in den för nytt öra efter smällen och dom fixade växlarna då och sa att det var lugnt:
IMG_3533.jpeg

Edit: nytt symptom, oavsett hur många snurr vänster på barrel adjustern så kan jag bara dra ett halvt varv åt höger sen är det stopp..

Försökte göra en M6 skruv idag.
Svarvade till en diameter av 5.95 mm.
Fasade kanten.
Drog fram M6x1.0 gängsnitt från Biltemas gängsats (äldre modell).
Applicerade tryck med en tom borrchuck i dubbdockan för att skära gängorna 90 grader mot arbetsstycket.

.. och så blev det bajs.

Har jag missat något eller är Biltemas gängsats helt otroligt dålig?

Jag börjar misstänka att alla dessa videos på youtube från mekaniker som får det att se såååå lätt ut utelämnar såna specialknep för att man ska köra fast, ge upp och lämna in cykeln…

Försökte göra en M6 skruv idag.
Svarvade till en diameter av 5.95 mm.
Fasade kanten.
Drog fram M6x1.0 gängsnitt från Biltemas gängsats (äldre modell).
Applicerade tryck med en tom borrchuck i dubbdockan för att skära gängorna 90 grader mot arbetsstycket.

.. och så blev det bajs.

Har jag missat något eller är Biltemas gängsats helt otroligt dålig?
Det finns väl en teknik till det,,,det också, är det inte ett varv tillbaka för varje nytt varv framåt...eller nåt sånt

Jag börjar misstänka att alla dessa videos på youtube från mekaniker som får det att se såååå lätt ut utelämnar såna specialknep för att man ska köra fast, ge upp och lämna in cykeln…
Inte vad gäller barrel i alla fall. Antingen är den knas eller så klantar du till det och den borde väl inte vara knas.
se till att du kan skruva den i botten så att gängerna är på- börja sen om

Inte vad gäller barrel i alla fall. Antingen är den knas eller så klantar du till det och den borde väl inte vara knas.
se till att du kan skruva den i botten så att gängerna är på- börja sen om
Hur gör jag detta, mer exakt? Om jag förstått rätt så tightar jag till åt höger, men den går inte mer höger än ett halvt varv. Men oändligt vänster.. så ska inte en skruv fungera. Någon gång kommer den lossna när jag skruvar åt vänster, eller? Men det gör den inte. Och som sagt helt stopp åt höger.

Bild:

Bilagor

• IMG_3536.jpeg
    IMG_3536.jpeg
    673.1 KB · Besök: 39
Hur gör jag detta, mer exakt? Om jag förstått rätt så tightar jag till åt höger, men den går inte mer höger än ett halvt varv. Men oändligt vänster.. så ska inte en skruv fungera. Någon gång kommer den lossna när jag skruvar åt vänster, eller? Men det gör den inte. Och som sagt helt stopp åt höger.

Bild:
Men du säger att du gjorde det innan? Kanske dags för bensträckare?

Normalt, dvs shimano mtb, lyfter man barrel upp / ut och roterar vänster

Jag har lyst med lampa nu. Verkar som att när jag snurrar min barrel adjuster counter clockwise (vänster) så spänns vajern ytterst lite, men ett halvt varv senare är det som att den släpper och blir slapp igen. Sen är det samma, spänns lite lite, sen släpper den. Måste jag till mekanikern nu?

Dubbelfråga, såg att det saknas något från min bakväxel (förmodligen efter att jag gick i backen och den blev skrapad), sitter det något viktigt där? Lämnade in den för nytt öra efter smällen och dom fixade växlarna då och sa att det var lugnt:
Visa bilaga 711119

Edit: nytt symptom, oavsett hur många snurr vänster på barrel adjustern så kan jag bara dra ett halvt varv åt höger sen är det stopp..
Den där rackaren är väl utgängad för långt och ligger och snurrar på toppen av gängan? Starta den rakt i gängan, dra den i botten och spänn sedan vajern lite via låsskruven i änden på vajern. (eller snurra på andra spännaren uppe vid styret om du har en sån)

Den där rackaren är väl utgängad för långt och ligger och snurrar på toppen av gängan? Starta den rakt i gängan, dra den i botten och spänn sedan vajern lite via låsskruven i änden på vajern. (eller snurra på andra spännaren uppe vid styret om du har en sån)
Ska göra ett sista försök med detta, om det inte funkar finns det snart en CAAD13 till salu här

Pausa lite. Börja med att googla din bakväxels namn (RD-någonting) + dealers manual. Sen följer du bara manualen UTAN AVSTEG, så kommer det fungera.

För det första ställer man ändlägen utan kedja på och utan vajern fastskruvad. För det andra börjar du med barrel adjustern maximalt inskruvad innan du fäster vajern, och när du fäster vajern har du i högsta växeln på reglaget och drar i vajern hårt med handen samtidigt som du skruvar fast den.

Att bara "famla i mörkret" som du gör nu är ett fint recept på att tappa bort dig och ställa ändlägena fel och tappa bort indexeringen så du blir utan högsta eller lägsta växeln, alternativt sätter kedjan mellan kassett och ekrar och då blir det jobbigt en stund. Fortsätt inte sådär..

Sen börjar alltid en växeljustering med att justera växelörat om man av minsta lilla anledning misstänker att det är snett. Det gäller speciellt när man har en bakväxel som har tydliga spår av att kraschat i asfalt..

Dealers manual är väl bra men om jag minns rätt är parktool bättre för finjustering. Skrivna versionen.
Tvek. Vad menar du med "finjustering"? Finns bara några få saker att hålla reda på: 1. Korrekt installation (inkl växelöra), 2. Korrekta ändlägen, 3. Korrekt justerad indexering.

Det finns ingen svart magi, hemliga knep och en massa hittepå.

Tillbaka
Topp