Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

ÄNTLIGEN har jag fått pulley cablen tillbaka i gängan, allt ni har sagt hjälpte. Behövde lossa på vajern först och sen gänga i. Sen försökte jag aligna allt rakt och då hoppade kedjan upp en växel. Tillbaka på ruta noll igen, men ett steg närmre ändå.

Upp på hästen imorgon men nu tror jag att jag förstår vad jag behöver göra iallafall. Tack för all hjälp återigen.

Såg att flickvännen lagt upp på threads om min misär ikväll och fått massa likes också haha..

Tvek. Vad menar du med "finjustering"? Finns bara några få saker att hålla reda på: 1. Korrekt installation (inkl växelöra), 2. Korrekta ändlägen, 3. Korrekt justerad indexering.

Det finns ingen svart magi, hemliga knep och en massa hittepå.
Växelörat är bytt efter kraschen, riktat och installerat av proffs. Så det känner jag mig lugn med som tur är. Manualen hjälpte förresten! Bra tips

Tvek. Vad menar du med "finjustering"? Finns bara några få saker att hålla reda på: 1. Korrekt installation (inkl växelöra), 2. Korrekta ändlägen, 3. Korrekt justerad indexering.

Nej, men man kan beskriva det metodiskt och enkelt eller inte. Nu var det ett tag sen jag läste just detta så kanske har fel.

Nu tar man väl till sig information på olika sätt också men ett tydligt exempel är alla beskrivningar av hur man ekrar ett hjul, tex Sheldon, jämfört med parktool. Parktool är helt överlägset om man bara vill veta hur man gör och inte 3 veckor på sig

ÄNTLIGEN har jag fått pulley cablen tillbaka i gängan, allt ni har sagt hjälpte. Behövde lossa på vajern först och sen gänga i. Sen försökte jag aligna allt rakt och då hoppade kedjan upp en växel. Tillbaka på ruta noll igen, men ett steg närmre ändå.

Upp på hästen imorgon men nu tror jag att jag förstår vad jag behöver göra iallafall. Tack för all hjälp återigen.

Såg att flickvännen lagt upp på threads om min misär ikväll och fått massa likes också haha..
Skönt. Det var väl ett av mina förslag tror jag. Ibland behöver man ta en paus

OK nu har jag läst om. Det jag menar är att Shimano, för m8000, är tunna vad gäller justering efter kedjan är på.
Confirm - ja men ingen åtgärdsplan?
1720679483336.png

Min rekommendation är att man monterar enligt shimano men om man behöver stöd i SIS adjustments processen ovan

Så gör man som parktool säger

1) släpp index
2) H = minsta kugge - spänn till det knasar - lossa till det går fint
3) Ta upp slack på index
4) växla till näst minsta och spänn index tills det knasar - lossa tills det går fint
5) L = näst största kugge , spänn tills det knasar - lossa tills det går fint. Finlira lite så att växling till största är rapp och distinct. Har man skitgrejor kan detta kräva lite känsla.
6) kolla alla växlar upp och ner

Har man gjort för stora justeringar under resan så kan man behöva börja om. Om man först grovjusterar enligt shimano behövs troligen inte det. Framför allt måste B vara nåt så när ok innan man börjar annars blir det för svårt.
Sen ska örat vara rak och kejdan av rätt längd. Är det inte rätt grejor eller kass chain line så kan det också krävas lite mer.

När seklet och internet var ungt så hade jag en annan instruktion som gick ut på att växla för hand med vajern lös medan man först ställde in H & L. Det funkade bra.

Herregud. Den gamla instruktionen var också parktool och eftersom jag inte litar på nån så sparade jag den lokalt.
Möjligen är det svårt med heldraget och det är därför de gjort en ny...
1720680605232.png

1720680681547.png

Försökte göra en M6 skruv idag.
Svarvade till en diameter av 5.95 mm.
Fasade kanten.
Drog fram M6x1.0 gängsnitt från Biltemas gängsats (äldre modell).
Applicerade tryck med en tom borrchuck i dubbdockan för att skära gängorna 90 grader mot arbetsstycket.

.. och så blev det bajs.

Har jag missat något eller är Biltemas gängsats helt otroligt dålig?
De är bajs, men inte helt bajs. Bryta spåna, rätt smörj för rätt material. Är det krökta gängor som är problemet eller vad är det som strular?

Powerbank som laddar snabbt? Finns det något som inte gör att man blir helt ruinerad? Finns det ens något?

Köpte en 10000 som verkade ny och modern. Laddar upp till 22.5w ut och fått bra betyg. Men inser nu när jag läser spec att den ändå "bara" laddar på 10w.

Att fråga Google ger ju bara träffar på powerbanks som laddar telefonen snabbt och de flesta butiker jag kollar listar inte uppladdningshastigheten som filter.

Några tips?

De är bajs, men inte helt bajs. Bryta spåna, rätt smörj för rätt material. Är det krökta gängor som är problemet eller vad är det som strular?
Trots rätt mycket tryck med "tail stock" så ville inte gängan starta alls utan gängsnittet agerade mer som en pennvässare.
Letade upp en M6 skruv jag hade liggande och den passar inte i gängsnittet.
Funderar på om det kanske är ett M5 gängsnitt som råkat få "M6" graverat på sig..

Powerbank som laddar snabbt? Finns det något som inte gör att man blir helt ruinerad? Finns det ens något?

Köpte en 10000 som verkade ny och modern. Laddar upp till 22.5w ut och fått bra betyg. Men inser nu när jag läser spec att den ändå "bara" laddar på 10w.

Att fråga Google ger ju bara träffar på powerbanks som laddar telefonen snabbt och de flesta butiker jag kollar listar inte uppladdningshastigheten som filter.

Några tips?
Också ute efter detta! Är detta något man behöver tänka på om man bara vill ladda upp sina extralampor, eventuell cykeldator och mobil när man är ute på äventyr? Alltså hur många watt den laddar och så, och inte bara kapaciteten? Är ganska oinsatt i el överlag. Nyfiken på vad du tänker kring ämnet!

Trots rätt mycket tryck med "tail stock" så ville inte gängan starta alls utan gängsnittet agerade mer som en pennvässare.
Letade upp en M6 skruv jag hade liggande och den passar inte i gängsnittet.
Funderar på om det kanske är ett M5 gängsnitt som råkat få "M6" graverat på sig..
Dubbstöd behöver du bara ha när du startar gängan resten sköter sig själv. Testa även att vända på gängsnittet. Säker på att det inte är fingängat? Annars kan det mycket väl vara felmärkt.

Jag har ett par sådana, klarar QC 3.0-laddning, men de köpte jag innan pandemin så de finns troligen inte kvar längre.
Idag är väl QC-laddning ersatt av PD-laddning, så det kan kanske vara ngt att leta efter.

<REDIGERAT>
Här kan den intresserade läsa om snabbladdning

Senast ändrad:
Jag har ett par sådana, klarar QC 3.0-laddning, men de köpte jag innan pandemin så de finns troligen inte kvar längre.
Idag är väl QC-laddning ersatt av PD-laddning, så det kan kanske vara ngt att leta efter.

<REDIGERAT>
Jo pd3.0 och pps är det ut men inte in. Men sitter nu och kollar specar på powerbanks och det verkar ju finnas en del med både 18 och 20w input. Dumt att jag inte kollade mer noggrant innan köp. 10w in är ju klent på en som klarar 22.5w ut.

Också ute efter detta! Är detta något man behöver tänka på om man bara vill ladda upp sina extralampor, eventuell cykeldator och mobil när man är ute på äventyr? Alltså hur många watt den laddar och så, och inte bara kapaciteten? Är ganska oinsatt i el överlag. Nyfiken på vad du tänker kring ämnet!
Lampor och cykeldator kvittar. Så länge du har rätt sladd. Telefon däremot kan man bemöda sig att kolla vilken teknik telefonen stöder och matcha mot.

Sen tycker jag nästan det är viktigare att powerbanken kan laddas snabbt och inte lika viktigt att ladda telefonen snabbt när man är ute på tur. Powerbanken vill man kanske ladda snabbt på ett café eller liknande. Men om telefonen ligger på laddning 30 eller 60 min när man cyklar kan ju kvitta tycker jag. Därav min fråga.

En snabb laddare (GaN) som kan ladda telefonen med max hastighet vid stopp är bra. Gärna med två uttag som levererar 30-45w totalt så både telefon och annan utrustning kan maxas

Senast ändrad:

<REDIGERAT>
Netonnets "testvinnare" men inget ord om effekt in vad jag kan se

Netonnets "testvinnare" men inget ord om effekt in vad jag kan se
Biltema. Föredömligt tydligt på 18w.

En snabb laddare (GaN) som kan ladda telefonen med max hastighet vid stopp är bra. Gärna med två uttag som levererar 30-45w totalt så både telefon och annan utrustning kan maxas
Som jag har skrivit här tidigare
Eftersom allt fler av mina prylar laddas med PD/USB-C (utom klockan!) har jag sedan 2 år en 100W GaN-laddare med fyra uttag
Blitzwolf-BW-S23.jpg

Blitzwolf BW-23
Den är lätt att ta med och laddar bra utan surra eller bli onödigt varm. Men den verkar tyvärr ha blivit onödigt dyr sedan jag köpte den.

När jag googlar hittar jag den billigare inom EU
Men det är inte en sida jag har handlat från eller vet ngt om

Det finns säkert liknande laddare från andra tillverkare

Sen tycker jag nästan det är viktigare att powerbanken kan laddas snabbt och inte lika viktigt att ladda telefonen snabbt när man är ute på tur.
Nu har jag kollat närmar på BlitzWolfs hemsida, laddaren i #26.481, och de har även flera powerbank, tex denna för 29 € som skall kunna laddas med hela 38W

Men jag har svårt att tro att just BlitzWolf skulle vara unika, den som kollar runt borde kunna hitta både andra laddare och powerbanks med samma/liknande egenskaper.

Nu har jag kollat närmar på BlitzWolfs hemsida, laddaren i #26.481, och de har även flera powerbank, tex denna för 29 € som skall kunna laddas med hela 38W

Men jag har svårt att tro att just BlitzWolf skulle vara unika, den som kollar runt borde kunna hitta både andra laddare och powerbanks med samma/liknande egenskaper.
Tror det är 38w ut, inte in. Antar att den pressar ut det för specialare som Huawei SuperCharge & Oppo VOOC då den bara är specad till 20w PD ut

Men som sagt, det går att hitta powerbanks som laddas snabbt men verkligen inget som lätt går att filtrera fram från de flesta webbshoppar.

Sen misstänker jag att det är dyrare/svårare att bygga batteri/elektronik som kan laddas snabbt jämfört med att lämna hög effekt ut. Kineserna var ju tidiga med egna snabbladdningstandarder med hög effekt för telefoner. Ser man på Samsung så är det ganska nyligen dom gick över 20-25w. Bara de senaste modellerna som kan snabbare. Så att då bygga powerbanks med batterier som kan laddas >20w är kanske inte så trivialt. De flesta verkar ju ligga på 15 eller 18w även de dyrare

Jag har ett shimano 68-73mm vevlager. Min ram är 73mm och jag har fattat det som att man då ska ha en 2,5mm distansring på drevsidan. Korrekt?
Spelar det dock någon större roll vilka ringar man använder och på vilken sida?
Försöker trixa lite med chainline

Jag har ett shimano 68-73mm vevlager. Min ram är 73mm och jag har fattat det som att man då ska ha en 2,5mm distansring på drevsidan. Korrekt?
Spelar det dock någon större roll vilka ringar man använder och på vilken sida?
Försöker trixa lite med chainline
Ja, om det är ett HTII lager eller liknande.
Om du sätter mindre än 2.5 eller mer andra sidan så borde Q faktor bli assymetrisk.
Vill man inte ha det så går det bara att shimsa ut och inte in.

Bäst vore klinga med annan offset om det finns.

Ja, om det är ett HTII lager eller liknande.
Om du sätter mindre än 2.5 eller mer andra sidan så borde Q faktor bli assymetrisk.
Vill man inte ha det så går det bara att shimsa ut och inte in.

Bäst vore klinga med annan offset om det finns.
Nu kör jag med 2,5mm på drevsidan. Märkte dock att vevpartiet hamnar ruggigt nära ramen på vänstersidan. Ca. 1mm, till skillnad från höger som har runt 3-4mm.
Vevpartiet snurrar lätt utan glapp, så inte mycket jag kan göra med det.

Fattar att det blir assymetriskt om jag sätter en ring på vänstersidan också, men hellre det än att armen riskerar att gå i ramen tänker jag.

Även om pedalerna inte utsätts för några enorma krafter i sidled så kändes det sådär att jag enkelt kunde klämma ihop vevarmrn och ramen med bara handen…

Nu kör jag med 2,5mm på drevsidan. Märkte dock att vevpartiet hamnar ruggigt nära ramen på vänstersidan. Ca. 1mm, till skillnad från höger som har runt 3-4mm.
Vevpartiet snurrar lätt utan glapp, så inte mycket jag kan göra med det.

Fattar att det blir assymetriskt om jag sätter en ring på vänstersidan också, men hellre det än att armen riskerar att gå i ramen tänker jag.

Även om pedalerna inte utsätts för några enorma krafter i sidled så kändes det sådär att jag enkelt kunde klämma ihop vevarmrn och ramen med bara handen…
På vänsersida brukar(?) vara gott om plats så kanske borde kolla så allt är rätt.

På vänsersida brukar(?) vara gott om plats så kanske borde kolla så allt är rätt.

Det berör. På fruns och sonens cykel, både med Boost och riktigt smal vevparti, var problem på motsatte sidorna.

Jag shimsade med lite extra distanser på både vevlager och vevaxeln till jag fick 2 mm frigång på både sidorna.

Jag hade mätt in till diagonalröret istället för kedjestagen. Givetvis måste det gå fritt från stagen, men man vill ju ha vevarna rakt under sig oavsett vad.

Ah, såklart. ?‍♂️
Ska kolla igenom allt i helgen och nog få bukt med det
Jag brukar mäta med baksidan av ett skjutmått (dvs insticksdjupmätardelen eller vad den kan tänkas heta) genom pedalgängan när det ska finliras.

Ibland är stagen inte symmetriska, därav mäta mot något som är det, tänker jag.?

Jag har mätt upp Q osv rätt exakt genom att sätta en tejpbit med ett streck på st. (Gjorde likadant på ett GX för att se hur nära jag kom. )

vad är det jag inte förstår med Strava?
Jag försöker hitta grus-rutter, men hittar ingenting alls?

Bilagor

• Skärmavbild 2024-07-13 kl. 10.51.47.png
    Skärmavbild 2024-07-13 kl. 10.51.47.png
    846.3 KB · Besök: 66
Tveksamt att det verkligen kan vara så tight så lagren deformeras.. Senaste Pro2-navet jag renoverade bytte jag bara ett lager på trots att jag tyckt att det varit en aning knackigt. De andra lagren var supertighta och gick lätt och då fick de vara kvar.

På kullagrade grejer där jag inte haft några ambitioner men lagren varit slut (typ skänkes-sparkcykel och dylikt) har jag marinerat lagren i lite syntetmotorolja och sen har de rullat "fint" igen, trots att de var helt fastrostade i början. Kanske att du genom att ha haft loss dem och grejat lite med dem flyttat bort något skräp och sen rullar de igen...?
jag misstänker nog lagerpassningen. Krävs inte så "fel"
Men får prova pressa in nytt lager

du fårstår inte att heatmap är blå bu default (idag tydligen)
Visa bilaga 711606
heatmap är väl inte samma sak som rutter ifall jag förstår det rätt?

TexIMG_2239.pngIMG_2240.png

jag misstänker nog lagerpassningen. Krävs inte så "fel"
Men får prova pressa in nytt lager

heatmap är väl inte samma sak som rutter ifall jag förstår det rätt?

TexVisa bilaga 711618Visa bilaga 711619
Stämmer men vad jag vet kan du inte se andras rutter. Möjligen menar du segment som ibland är hela rutter....stravas algoritmer för att bestämma vad du får se är tyvärr värdelösa. Finns en annan tjänst som visar mer.

Annars är bästa sättet att cykla runt lite o kolla leaderboard på de segment du råkar träffa och se vad de kört för runda

Nej, klickade ur segment för att kunna hitta hela rutter, typ som dom jag hittade i skövde.

Får väl aktivera segment och sen söka mig "bakåt" för att hitta rutten som du föreslog
Det vet jag inte, jag tror bara jag ser mina egna rutter men jag har haft en pause från Strava så jag kan ha missat nåt.
Stalker metoden funkar bra i alla fall.

Är det förslag på rutter du är ute efter? På din första bild har du segment-sökfunktionen vald. Välj istället "routes" i droplisten, så kan du välja underlag, längd osv och får ett antal alternativ på rutter. Jag kör enligt Stravas förslag på ny ort någon gång emellanåt och det har fungerat bra varje gång.

IMG_7301.png

Om du sen istället går in i rutt-verktyget kan du ha heatmap-funktionen påslagen och rita en rutt som följer populära vägar. Då ser man också hur folk faktiskt cyklar, vilket inte alltid stämmer överens med Stravas "autoläge" eller vad man ska säga när man bara trycker på en punkt långt bort och låter Strava välja väg själv. Ibland kan man behöva alternera mellan att klicka fram turen bit för bit med auto-funktionen, ibland rita manuellt där det inte finns någon väg på kartan men folk ändå verkar cykla där.

Krångligt förklarat kanske, men har inte mer tid nu..?

Är det förslag på rutter du är ute efter? På din första bild har du segment-sökfunktionen vald. Välj istället "routes" i droplisten, så kan du välja underlag, längd osv och får ett antal alternativ på rutter. Jag kör enligt Stravas förslag på ny ort någon gång emellanåt och det har fungerat bra varje gång.

Visa bilaga 711627

Om du sen istället går in i rutt-verktyget kan du ha heatmap-funktionen påslagen och rita en rutt som följer populära vägar. Då ser man också hur folk faktiskt cyklar, vilket inte alltid stämmer överens med Stravas "autoläge" eller vad man ska säga när man bara trycker på en punkt långt bort och låter Strava välja väg själv. Ibland kan man behöva alternera mellan att klicka fram turen bit för bit med auto-funktionen, ibland rita manuellt där det inte finns någon väg på kartan men folk ändå verkar cykla där.

Krångligt förklarat kanske, men har inte mer tid nu..?
Ifall jag valde specifik längd på rutten hittade jag ett gäng!
Väljer jag "any length" hittar jag inga ?IMG_2242.png

Tillbaka
Topp