Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Till vad använder man dessa som kommer med slanglagningskit?
tempImagecWRPbs.jpg

Det ser ut som gummi till gammaldags Dunlop ventil med gummi. Jag har inte sett et ny Dunlop ventil med gummi i minst 30 år.

Ja det var tider det, när ventilgummit blev sprött och sprack upp var det inte skoj.

Annars var det skoj på min Monark med (enbart) fotbroms och 2-växlat nav. Varje dag till skolan sommar som vinter. Full fart nerför Sotarbacken i Olofström (ni som vet vet). Dubbdäck till cykel visste man inget om, om det ens fanns då i mitten av förra århundradet. Och uppför Sotarbacken gav bra träning, varje dag.

Ventilgummi. Är de långa nog funkar de prima till en slangbella. Fanns åtminstone tidigare i metermått.

Gruppköp och oundviklig slangbelletråd?

Gruppköp och oundviklig slangbelletråd?
Minns att Cykelharry, den lokala LBSen, slutade sälja ventilgummi på längd efter ett tag. Så satans tråkigt.

Ja det var tider det, när ventilgummit blev sprött och sprack upp var det inte skoj.

Annars var det skoj på min Monark med (enbart) fotbroms och 2-växlat nav. Varje dag till skolan sommar som vinter. Full fart nerför Sotarbacken i Olofström (ni som vet vet). Dubbdäck till cykel visste man inget om, om det ens fanns då i mitten av förra århundradet. Och uppför Sotarbacken gav bra träning, varje dag.

Blev lite nostalgisk här. Kollade i Strava men Sotarbacken i Olofström verkar konstigt nog inte vara ett segment.
Någon från Olofström som har koll?
(kanske inte kallas Sotarbacken längre)

Menar du mönstret på skivan? Hålen, "armarna", osv. Visst. Det är samma. Jag antar att det inte var det landen undrade över. Han stog nog fundersam och tittade på fästet på navet som nästan ser ut som en kort vanlig HG body
Ja precis, det är samma låsring, vanlig Shimano kasett-verktyg på allt jag står med här hemma. Nya skivor samt de som satt på original. Dock passar inte de nya centerlock-skivorna på naven. Är helt annan infästning.

Ja precis, det är samma låsring, vanlig Shimano kasett-verktyg på allt jag står med här hemma. Nya skivor samt de som satt på original. Dock passar inte de nya centerlock-skivorna på naven. Är helt annan infästning.

Riktigt otrevligt såna "standards". I den här fallet ännu värre för att man inte kan ser den när man köper cykeln, man behöver demontera skivan.

Det betyder ett nytt hjul eller åtminstone ett nytt nav ...

Eller, jag kam just på att jag kör med bara broms bak på min helstel SS.

Av rent intresse. Är det en adapter intryckt i den gamla skivan? Funderar på om det kan vara någon licensgrej. Kanske vill (ville) Shimano ha en slant om man anvlnde CL på sina nav. (ren spekulation). Så kanske byggde man ett eget nav med någon hokuspokusadapter? Framförallt med tanke på att det inte är ett shimanonav heller.

Vad använder ni för guide till kapning av styrrör och styren?

Finns det någon produkt från rörmokarvärlden som man bör kika på istället för de från park tool och Co?

Man klarar det som sagt med vanlig bågfil om det krisar. Men jag köpte en billig sågguide som man spänner på styrröret. Då blir det perfekt varje gång oavsett om det är stål, kolfiber eller alu.

För styren är rörkap givet. Kass på gaffeln tycker jag

Jag använder röravskärare från Jula för både styren och gaffelstyrrör. Visst lämnar den förtjockade kant efter sig som måste filas av. Då avslutar jag jobbet med Dremel, men en vanlig handfil klarar det också, fast långsammare.

Observera att röravskärare inte passar för kolfiberkomponenter! Man måste använda såg, och en sådan med blad med finare tänder om möjligt.

Bra att Unisex är med i modellnamnet, så man inte behöver köpa 2 till hushållet.
Nej, det har med cykeln att göra och inte med åkaren :-). T.ex. var min Wednesday kvinnlig (självklart!), Hightower är tydligen man och Eccentric kan inte bestämma sig angående kön (enligt dagens mode). Därför strävar jag köpa unisex verktyg.

Jag använder röravskärare från Jula för både styren och gaffelstyrrör. Visst lämnar den förtjockade kant efter sig som måste filas av. Då avslutar jag jobbet med Dremel, men en vanlig handfil klarar det också, fast långsammare.

Observera att röravskärare inte passar för kolfiberkomponenter! Man måste använda såg, och en sådan med blad med finare tänder om möjligt.
Ja, det var just kanten jag tänkte på. Det går ju men har man guide är det att föredra. Tejp funkar också så klart men känns väldigt pro med guide

Lite förvånad att jag inte hittade fler guides från vvs. Det är kanske inget som används längre

Exakt, hittar inte mycket från vvs butikerna.

Har röravskärare för alugrejer men ska kapa ner ett kolfiberstyre. För de få kolfibergafflar jag kapat har jag fulat mig och sågat på frihand men det är en dålig idé i längden.

Försöker annars undvika att köpa "vanliga" verktyg från cykelföretagen men sågguide kanske inte används inom andra brancher.

Exakt, hittar inte mycket från vvs butikerna.

Har röravskärare för alugrejer men ska kapa ner ett kolfiberstyre. För de få kolfibergafflar jag kapat har jag fulat mig och sågat på frihand men det är en dålig idé i längden.

Försöker annars undvika att köpa "vanliga" verktyg från cykelföretagen men sågguide kanske inte används inom andra brancher.
Min borde omöjligt kunna vara för cyklar så undrar om det kan gått ur tiden

Ett gradverktyg för 80 pix funkar kanon för just avgradning av både styen och styrrör. ( i alu förstås)

Inte på mtb styrrör, det tror jag inte.

Det är inte en showstopper. Är man inte komfortabel att såga då är det ok. Det går nog att göra det mer försiktigt också

Däremot skulle jag säga om att det känns svårt att såga så klarar man inte att sätta starnut rakt utan verktyg heller, och en kant kommer inte att hjälpa

Kassetten glider på freebodyn, men låsringen passar inte hubben. Hur kan man hitta rätt låsring, vet inte vilken hub det är.

Bilagor

• Messenger_creation_36C9D7D7-7AAA-462B-BA4E-8322C7C2416E.jpeg
    Messenger_creation_36C9D7D7-7AAA-462B-BA4E-8322C7C2416E.jpeg
    238.1 KB · Besök: 54
  • Messenger_creation_12B6FD8E-794F-486F-AE93-28F0EF197A10.jpeg
    Messenger_creation_12B6FD8E-794F-486F-AE93-28F0EF197A10.jpeg
    196.9 KB · Besök: 48
Fan också. Kontakter i lampan vilket jag inte kollat upp. Mer lödning....

Under tiden kolven värmer

Gjuten. Inget varumärke
1000002465.jpg

Går låsringen på om du tar bort kassetten?
Den går på men går inte att dra i särskilt mycket. Bodyn är 35mm om det är relevant.

Edit: det gick med Deore låsring från 11-delad kassett. Oklart hur det funkar.

Bilagor

• Messenger_creation_F761F943-C4EB-4FB7-A191-ED20E84AA5F4.jpeg
    Messenger_creation_F761F943-C4EB-4FB7-A191-ED20E84AA5F4.jpeg
    269.2 KB · Besök: 29
Senast ändrad:
Vad är egentligen rätt teknik för att slipa en kniv i en sån här automatisk slipmojäng?

Ska man hålla kniven helt rakt, dra den fram och tillbaka? vinkla? trycka hårt eller bara lite lätt?
IMG_20240929_174107.jpg

Tillbaka
Topp