unsuspected
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Till vad använder man dessa som kommer med slanglagningskit?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Till vad använder man dessa som kommer med slanglagningskit?
Visa bilaga 729382
Helt korrekt, det är old school ventilgummin.Till vad använder man dessa som kommer med slanglagningskit?
Visa bilaga 729382
Det ser ut som gummi till gammaldags Dunlop ventil med gummi. Jag har inte sett et ny Dunlop ventil med gummi i minst 30 år.
![]()
Dunlop valve - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Ventilgummi. Är de långa nog funkar de prima till en slangbella. Fanns åtminstone tidigare i metermått.Till vad använder man dessa som kommer med slanglagningskit?
Visa bilaga 729382
Ja det var tider det, när ventilgummit blev sprött och sprack upp var det inte skoj.
Ventilgummi. Är de långa nog funkar de prima till en slangbella. Fanns åtminstone tidigare i metermått.
Sadelstag heter det visst ja. :DJag håller med, dock skulle jag säga sadelstag då lampan sitter högre där. Sätt den på vänster sadelstaget eftersom bilar brukar köra om cyklar från vänster.
Minns att Cykelharry, den lokala LBSen, slutade sälja ventilgummi på längd efter ett tag. Så satans tråkigt.![]()
Ventilgummi, 5 Meter
Ventilgummi för Dunlop-ventiler En hel meter ventilgummi för dunlopventiler. Med andra ord, det är en hel del ventilgummi för en hel del gånger.cyclstore.se
Gruppköp och oundviklig slangbelletråd?
Pga slangbellerelaterade "olyckor"?Minns att Cykelharry, den lokala LBSen, slutade sälja ventilgummi på längd efter ett tag. Så satans tråkigt.
Skulle tro det.Pga slangbellerelaterade "olyckor"?
(För) lätt att härleda var gummit kom från. :)Skulle tro det.
Det var ju sent 70-tal alternativt tidigt 80-tal.
Ja det var tider det, när ventilgummit blev sprött och sprack upp var det inte skoj.
Annars var det skoj på min Monark med (enbart) fotbroms och 2-växlat nav. Varje dag till skolan sommar som vinter. Full fart nerför Sotarbacken i Olofström (ni som vet vet). Dubbdäck till cykel visste man inget om, om det ens fanns då i mitten av förra århundradet. Och uppför Sotarbacken gav bra träning, varje dag.
Ja precis, det är samma låsring, vanlig Shimano kasett-verktyg på allt jag står med här hemma. Nya skivor samt de som satt på original. Dock passar inte de nya centerlock-skivorna på naven. Är helt annan infästning.Menar du mönstret på skivan? Hålen, "armarna", osv. Visst. Det är samma. Jag antar att det inte var det landen undrade över. Han stog nog fundersam och tittade på fästet på navet som nästan ser ut som en kort vanlig HG body
Ja precis, det är samma låsring, vanlig Shimano kasett-verktyg på allt jag står med här hemma. Nya skivor samt de som satt på original. Dock passar inte de nya centerlock-skivorna på naven. Är helt annan infästning.
Av rent intresse. Är det en adapter intryckt i den gamla skivan? Funderar på om det kan vara någon licensgrej. Kanske vill (ville) Shimano ha en slant om man anvlnde CL på sina nav. (ren spekulation). Så kanske byggde man ett eget nav med någon hokuspokusadapter? Framförallt med tanke på att det inte är ett shimanonav heller.Ja precis, det är samma låsring, vanlig Shimano kasett-verktyg på allt jag står med här hemma. Nya skivor samt de som satt på original. Dock passar inte de nya centerlock-skivorna på naven. Är helt annan infästning.
Jag har en sågguide för rör ja. Ärvd kan man säga. (Kom med huset å han är död)Vad använder ni för guide till kapning av styrrör och styren?
Finns det någon produkt från rörmokarvärlden som man bör kika på istället för de från park tool och Co?
För styren är rörkap givet. Kass på gaffeln tycker jag
Märkligt, hittar bara för cyklar. Min är definitivt inte för cyklar men 20-50 år
Typ
Nej, det har med cykeln att göra och inte med åkaren :-). T.ex. var min Wednesday kvinnlig (självklart!), Hightower är tydligen man och Eccentric kan inte bestämma sig angående kön (enligt dagens mode). Därför strävar jag köpa unisex verktyg.Bra att Unisex är med i modellnamnet, så man inte behöver köpa 2 till hushållet.
Ja, det var just kanten jag tänkte på. Det går ju men har man guide är det att föredra. Tejp funkar också så klart men känns väldigt pro med guideJag använder röravskärare från Jula för både styren och gaffelstyrrör. Visst lämnar den förtjockade kant efter sig som måste filas av. Då avslutar jag jobbet med Dremel, men en vanlig handfil klarar det också, fast långsammare.
Observera att röravskärare inte passar för kolfiberkomponenter! Man måste använda såg, och en sådan med blad med finare tänder om möjligt.
Min borde omöjligt kunna vara för cyklar så undrar om det kan gått ur tidenExakt, hittar inte mycket från vvs butikerna.
Har röravskärare för alugrejer men ska kapa ner ett kolfiberstyre. För de få kolfibergafflar jag kapat har jag fulat mig och sågat på frihand men det är en dålig idé i längden.
Försöker annars undvika att köpa "vanliga" verktyg från cykelföretagen men sågguide kanske inte används inom andra brancher.
Ett gradverktyg för 80 pix funkar kanon för just avgradning av både styen och styrrör. ( i alu förstås)Jag använder röravskärare från Jula för både styren och gaffelstyrrör. Visst lämnar den förtjockade kant efter sig som måste filas av. Då avslutar jag jobbet med Dremel, men en vanlig handfil klarar det också, fast långsammare.
Observera att röravskärare inte passar för kolfiberkomponenter! Man måste använda såg, och en sådan med blad med finare tänder om möjligt.
En gång försökte jag laga ett hål i slanglösdäck med sådan gummisnutt, eftersom jag inte hade några korvar på mig vid tillfället. Den höll självklart inte…Till vad använder man dessa som kommer med slanglagningskit?
Visa bilaga 729382
Var lite försiktig och håll gärna till utomhus om du sågar av detska kapa ner ett kolfiberstyre.
Ja, der får gå med vad som helst idag. Får köra om det senare om jag inte kan leva med det.![]()
Shop Rose Twin Core Coiled Light Cable now | Rose Bikes
Rose Twin Core Coiled Light Cable at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
Annars går väl vad som helst i princip.
Den går på men går inte att dra i särskilt mycket. Bodyn är 35mm om det är relevant.Går låsringen på om du tar bort kassetten?
Jag har använt KNX-kabel. Lite stel men gratis.Vad har ni för sladd för cykelljus? 0,75 är ju lite mycket. Hittar inget på biltema
Förstår mig inte på knx. Verkar vara 4 snöre?Jag har använt KNX-kabel. Lite stel men gratis.
Du verkar ha 8-delad kassett men jag kunde räkna bara 7 drev på din bild. Det minsta drevet saknas, och det kopplas med låsringenKassetten glider på freebodyn, men låsringen passar inte hubben. Hur kan man hitta rätt låsring, vet inte vilken hub det är.
Finns även tvåledare.Förstår mig inte på knx. Verkar vara 4 snöre?
Lampan funkar nu men behöver träna på att löda..
Visa bilaga 729607