Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är en santa cruz 5010 jättedumt om man bor i stockholm och aldrig cyklat fs?
Tvärtom, skulle jag säga. Perfekta lekfulla cykeln till Stockholmsterräng. Jag övervägde att köpa en till sonen när de var halva priset men bestämde mig för att bara byta ram (till något inte så annorlunda) istället.
Väldigt rolig cykel. Perfekt om man inte vill ha för mycket soffa och ändå inte tänkt bomba ren DH hela dagarna.
Men den gör inte bort sig i seriös terräng heller så länge man inte är ute efter att vara snabbast.
Allt handlar ju om preferenser. En av de jag cyklar med har modellen med 27,5 fram och bak och kör den överallt där inte DH:n rullar. Så vissa åk i Åre, semester i Alperna, Spanien, Finale etc. Klart det smäller på mer i kroppen än en fet endurosoffa men gillar man känslan av mer kontakt och har ork funkar det finfint.Det låter ju toppen ändå. Den lät rolig i dom recensionerna jag läste med.
Sen är det väl så att det Finns någon sorts liten tanke på att skita i allt, ta ut två månaders semester i sommar och vara en del i jämtland/åre med.
Tänker väl mer cykla stig och fjäll än att bomba bikepark, det känner jag mig för feg för. Skulle den funka för det med, eller behöver man mer slag?
Det låter ju toppen ändå. Den lät rolig i dom recensionerna jag läste med.
Sen är det väl så att det Finns någon sorts liten tanke på att skita i allt, ta ut två månaders semester i sommar och vara en del i jämtland/åre med.
Tänker väl mer cykla stig och fjäll än att bomba bikepark, det känner jag mig för feg för. Skulle den funka för det med, eller behöver man mer slag?
Top of Scandinavia (Easy Rider → Organic → Månskogen → Getrappet) är helt körbar på SC Hightower, och 5010 är inte mycket mindre cykel.Men du fjäll eller park?
Early Rider, otroligt vackert och rolig, och Bräckebäcksleden borde man har kört!
Top of Scandinavia (Easy Rider → Organic → Månskogen → Getrappet) är helt körbar på SC Hightower, och 5010 är inte mycket mindre cykel.
Nya bromsar:
Xt m8100 som fungerar flawless. 150-200 euro.
Sram level stealth. 150 euro.
Kommer jag sakna "stealth" med mina shimanosar? Jag gillar shimanos bromsar.
Stealth kan bli praktiskt med semiintegrerat styrlager, men kör jag XT så blir jag nöjd. Enklast så...Jag förstår inte din fråga. "Stealth" är bara estetiskt, ledning parallel med styret (och jag tycker att det är fullt).
Level är vek, XT är riktigt bra.
Stealth kan bli praktiskt med semiintegrerat styrlager, men kör jag XT så blir jag nöjd. Enklast så...
Fattar att jag vinner mer på att banta mig själv än att byta växelgrupp men ibland när jag växlar nu (105) så tappar jag kedjan. Det händer väl 1 gång på 300 växlingar men ändå pinsamt när det händer. Det fick mig att fundera på vad som faktiskt är skillnaden mellan de olika ”stegen” bland Shimano och SRAM för den delen. Blir liksom själva växlandet bättre på något sätt som är omedelbart kännbart för mig? Hade en blind person känt ”ja, det här är Dura-Ace!”?Det kommer att gå så in i helvete mycket snabbare, cykeln kommer att flyga över marken pga viktminskningen och själv kommer du inte kunna freda dig från alla som kommer att åtrå ditt nya vackra jag!
Blir liksom själva växlandet bättre på något sätt som är omedelbart kännbart för mig? Hade en blind person känt ”ja, det här är Dura-Ace!”?
På mtb mekaniskt så får xt och uppåt funktionen att dumpa till tyngre växlar med två steg för ett tryck på reglaget.Fattar att jag vinner mer på att banta mig själv än att byta växelgrupp men ibland när jag växlar nu (105) så tappar jag kedjan. Det händer väl 1 gång på 300 växlingar men ändå pinsamt när det händer. Det fick mig att fundera på vad som faktiskt är skillnaden mellan de olika ”stegen” bland Shimano och SRAM för den delen. Blir liksom själva växlandet bättre på något sätt som är omedelbart kännbart för mig? Hade en blind person känt ”ja, det här är Dura-Ace!”?
XT är också den enda 12-delafe som finns med kort cage. De är smarta de jävlarna för annars hade jag köpt deore eller slx iställetPå mtb mekaniskt så får xt och uppåt funktionen att dumpa till tyngre växlar med två steg för ett tryck på reglaget.
Det tycker jag om, så tycker det är värt extra pengen
Jag är 11delad fortfarandeXT är också den enda 12-delafe som finns med kort cage. De är smarta de jävlarna för annars hade jag köpt deore eller slx istället![]()
Hur tappar du kedjan?Fattar att jag vinner mer på att banta mig själv än att byta växelgrupp men ibland när jag växlar nu (105) så tappar jag kedjan. Det händer väl 1 gång på 300 växlingar men ändå pinsamt när det händer.
Tack! Men det brukar vara åt andra hållet. När det väl händer. Det är som sagt inte ofta alls. Men den brukar ramla ut över vevarmen och oftast hamnar den rätt av sig själv bara jag trampar på men ibland får jag stanna och hjälpa den tillbaka igen. Det är dock som sagt väldigt sällan och säkerligen på ojämn asfalt medan jag växlar då den fortfarande är bra inställd av mekaniker.Hur tappar du kedjan?
Är det inåt när du växlar fram (50 => 34?) så kan en kedjefångare/styrare var en bra sak att skaffa
![]()
Det finns många varianter, har din ram ett runt sadelrör kan denna för under 33 SEK vara ett bättre val
![]()
![]()
Shop Rose Chain-Guide now | Rose Bikes
Rose Chain-Guide at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
I en äldre engelsk blindtest jag minns kunde ingen peka ut vad de körde med. Shimanogrupper och mekaniska.Fattar att jag vinner mer på att banta mig själv än att byta växelgrupp men ibland när jag växlar nu (105) så tappar jag kedjan. Det händer väl 1 gång på 300 växlingar men ändå pinsamt när det händer. Det fick mig att fundera på vad som faktiskt är skillnaden mellan de olika ”stegen” bland Shimano och SRAM för den delen. Blir liksom själva växlandet bättre på något sätt som är omedelbart kännbart för mig? Hade en blind person känt ”ja, det här är Dura-Ace!”?
Trist att det ändå händer förståsMen den brukar ramla ut över vevarmen och oftast hamnar den rätt av sig själv bara jag trampar på men ibland får jag stanna och hjälpa den tillbaka igen.
Sådan justering är känslig, väldigt känslig, och det kan vara bra om du själv gör finjusterandet.Det är dock som sagt väldigt sällan och säkerligen på ojämn asfalt medan jag växlar då den fortfarande är bra inställd av mekaniker.
Jag har bytt ut Rockshox Recon Silver gaffel på min Trek Roscoe. Finns det något säljvärde i den eller kan man slänga den på skroten ?
Sen undrar jag gällande 2,6 tums däck Bontrager XR4 2,6 tum som byttes ut mot 2,4 tum istället. Cyklat cirka 1 år på däcken, ska man kasta de eller spara ?
Tack för ditt svar. Tänkte att det inte är värt nåt så jag kan slänga gaffeln på skroten. Däcken kanske man kan kränga på senare om man vill gå tillbaks till 2,6 tum.Allt bättre att sälja eller ger bort den än att slänga.
Bra till bak på sin Roscoe, skulle jag säga.
Jag jag fick se det nu när jag sökte på gamla köp och sälj annonser på happyride på Rockshox Recon Silver. Trodde inte det var något värde. Det stämmer det du skriver. Såg priser på allt från 500-1500 kr. Tack för tipset.Recon annonseras för allt från 500 till 1500. Är det inte serverad så borde man inte begära mer än 10 000.
Varför skulle man få för sig att slänga en fungerande gaffel?
+1Jag har börjat kika runt lite på äldre touring-ramar för ett litet projekt och fastnade för DENNA. Kultig rambyggare och NOS känns ju kul
Självklart svårt att veta, men gissningsvis närmare 28mm än 38mm, med skärmarvad kan man förvänta sig ungefär att en sån här ram klarar i form av däckstorlek? Hade gärna kunnat trycka in ett par 38 mm, optimalt med skärmar, men det kanske är att glömma?
Tack+1
Självklart svårt att veta, men gissningsvis närmare 28mm än 38mm, med skärmar
Det är baserat på att ramen verkar vara gjord för racer(caliper)-bromsar.
Nu finns det long-reach bromsar och troligen är ramen gjord för sådana, så då kanske, ett stort KANSKE klarar den upp till ~32mm däck
OBS: allt detta är förstås enbart gissningar
Kanske kan du få säljaren att montera ett hjul och mäta avståndet bromsfäste <=> fälg?
![]()
Bilden från denna läsvärda artikel
Installing and Adjusting Caliper Brakes
A practical guide to adjusting caliper brakes to get the best braking performance on your bicycle.www.sheldonbrown.com
Ultegra och Dura Ace har det som Shimano kallar Servo Wave för bromsarna: https://bike.shimano.com/technologies/details/servowave-action.htmlVad märker man för skillnad när man uppgraderar växelgrupp? Förutsatt att det fortfarande är samma utväxling alltså. Säg från Shimano 105 till Ultegra eller Dura-Ace? Vi förutsätter också att det är Shimano 105 Di2 så att det redan är 12 växlar och elektroniskt.
Vad är skillnaden sedan? Känsla, mjukare växlingar, eller bara några gram i vikt?
Dessutom är det väl så att Dura Ace R9200 och Ultegra R8100 harUltegra och Dura Ace har det som Shimano kallar Servo Wave för bromsarna: https://bike.shimano.com/technologies/details/servowave-action.html
105 DI2 har heller inte knapparna ovan på växelhandtaget och saknar portar för satellitknappar. 105 DI2 finns inte heller för fälgbromsar.
Ja jävlar, där ser man. Det börjar klia lite i köpfingret nu igen.. skulle aldrig ha ställt frågan haha! Jag har mekaniska 105 fortfarande men funderar på om det vore värt att uppgradera eller ej. Kanske till nästa cykel som kompromiss för mig själv! Har fortfarande lite aversioner mot att behöva ladda ännu ett batteri innan cykelturen. Har redan pulsklocka, dator, lampor och kraftpedaler på laddning.. Vet att Di2 kanske inte behöver laddas varje cykeltur och håller sig länge, men det är en typ av tvångstanke att allt måste vara på 100% innan jag beger mig ut.Ultegra och Dura Ace har det som Shimano kallar Servo Wave för bromsarna: https://bike.shimano.com/technologies/details/servowave-action.html
105 DI2 har heller inte knapparna ovan på växelhandtaget och saknar portar för satellitknappar. 105 DI2 finns inte heller för fälgbromsar.
Hej, vad tycker ni om denna om den är i bra skick som annonsen antyder.
Behöver ett komplement till min XC för lite Järvsö, Sälen och allmänt skoj i park
![]()
Mountainbikes | Köp & sälj begagnat & oanvänt på Tradera
Köp och sälj Mountainbikes enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplatswww.tradera.com
Jag vet inte om det är en utgående modell, men verkar vara många handlar som säljer dom för mellan 28.000-33.000kr, med ett "ordinarie" pris på typ 45.000kr.Det är en bra cykel, framförallt till nuvarande priset.
Det är aktuell modell och uppdaterad version kommer nog inte förrän tidigast nästa år.Jag vet inte om det är en utgående modell, men verkar vara många handlar som säljer dom för mellan 28.000-33.000kr, med ett "ordinarie" pris på typ 45.000kr.
Om du inte vet hur tradera fungerar:Hej, vad tycker ni om denna om den är i bra skick som annonsen antyder.
Behöver ett komplement till min XC för lite Järvsö, Sälen och allmänt skoj i park
![]()
Mountainbikes | Köp & sälj begagnat & oanvänt på Tradera
Köp och sälj Mountainbikes enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplatswww.tradera.com
Jo, jag vet mycker väl hur tradera fungerar.Om du inte vet hur tradera fungerar:
* Nuvarande bud är helt irrelevant
* Sista budet kommer läggas med 5-10 sekunder kvar
* Vill du vinna, bestäm dig i förväg ditt max och lägg det med 5 sekunder kvar
Ok såpass. Tycker modellen är sjukt snygg, även färgerna. Kanske man borde slå till på en ny iställetDet är aktuell modell och uppdaterad version kommer nog inte förrän tidigast nästa år.
Gen 6 lanserades i sviterna efter pandemin när det var leveransproblem och därav det extremt höga listpriset. Nu med reorna är den ju riktigt prisvärd.
Finns inget feltänk. Folk sätter coolfiber-komponenter på stålcyklar. Jag har själv aluminiumram och har funderat i samma tankar. Om man tar Cannondale som exempel så väger aluminiumram (CAAD) ca 0,5 kg mer än deras carbonram (SuperSix). En snabb googling ger mig att entry level aluminumhjul väger ca 0,5 kg mer än carbonhjul. Så där har du en billigare/enklare uppgradering som ger ungefär samma viktskillnad. Du kan dessutom ta med dig dina nya fina hjul till nästa cykel om du skulle köpa en carbonram i framtiden.Köpte en grizl 8 alu versionen för ett år sedan, sjukt nöjd med första "dyra" cykeln. Men nu börjar jag bli sugen på att uppgradera lite, jag har fått för mig att det hade varit kul med ett par <10k kolfiberhjul. Frågan är mest, är det bara feltänk i och med att jag kör en alu ram? Byta ram är ju ett mycket större projekt dock...
Finns inget feltänk. Folk sätter coolfiber-komponenter på stålcyklar. Jag har själv aluminiumram och har funderat i samma tankar. Om man tar Cannondale som exempel så väger aluminiumram (CAAD) ca 0,5 kg mer än deras carbonram (SuperSix). En snabb googling ger mig att entry level aluminumhjul väger ca 0,5 kg mer än carbonhjul. Så där har du en billigare/enklare uppgradering som ger ungefär samma viktskillnad. Du kan dessutom ta med dig dina nya fina hjul till nästa cykel om du skulle köpa en carbonram i framtiden.
Men vikt är inte den enda faktorn som får mig intresserad av att byta hjul. Det är mycket annat som spelar in som aerodynamik, det coola swishande ljudet av djupa fälgar, bättre väghållning och känsla osv. Samt utseende.
Allt beror på vad du är ute efter själv. Vissa tycker att det är jätteonödigt och bortslösade pengar medan en annan (jag) hade lagt pengarna även om det inte gav någon förbättring bara för att det låter och ser coolt ut. Det ska man inte underskatta. Det blir ju mycket roligare att cykla då.