Hej!
Första inlägget var ju tvungen att komma nån gång... och då passar det väl bäst i denna tråd? =)
Har ett par frågor jag skulle vilja reda ut:
Jag har precis fått min nya cykel, en Specialized FSRxc Expert, och det är den jag har lite "pinsamma" frågor om...
Hur i hel**te skall man pumpa hjulen? Jag köpte en pump med tryckmätare och allt (
http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=49551), men att pumpa hjulen e fan omöjligt... Presta ventiler... har aldrig sett dom förut ens... Jag öppnade iaf ventilen med den yttersta "skruven", och sen skruvade jag dit pumpen, men ändå öppnades inte ventilen och kunde förse pumpen med en tryckmätning så att säga... Iom detta kunde jag ej ens få i en gnutta luft... Vad gör jag för fel? Jag funderar om det är fel på pumpen, men det är nog inte så troligt då jag kan fylla dämparna... skit bakom spakarna helt enkelt!? Den går inte att skruva på längre än jag har gjort... eller ja, med polygrip kanske...
Angående framhjulet (DT Swiss 445D) har jag egentligen två frågor. Närmast hjulet sitter det en liten skyddsgummipackning. I mina ögon ser dom ut att vara gjorda för att ej tas bort vid montering, men jag tycker det blir lite konstigt att dom skall sitta där när hjulet snurrar. Den ligger ju emot navet, samt gaffelbenen. Inget stort problem, men det vore kul och veta om dom skall sitta kvar eller ej. Har försökt och kika på andras FSR'er på youtube, och även om det är svårt att se så ser det ut som att dom har låtit den sitta kvar. Kanske svårt för er att förstå utan bild...
Andra frågan är angående själva hjulaxeln. Den är ju inte helt rund, utan har två utfasade kanter som är gjorde för att passa i gaffelbenen (gängade). MEN, de passar inte i mina gaffelben och jag sätter såldes gaffelbenen utanför dessa på en betydligt smalare del av axeln (också gängad)...
Enligt
verkar jag ha gjort rätt i att sätta gaffelbenen på den smalare delen, men den cykeln har å andra sidan "riktiga muttrar" där jag har min utfasade axel... Man vill ju inte att hjulet lossnar under färd =)
Det med dämparsag... Framdämparen måste jag nästan tömma helt för att jag skall få något sag när jag sätter mig på cykeln. Förmodligen behöver jag nog cykla ett par gånger innan jag kan mäta där? Har inte ens provcyklat ännu =(
Ha överseende med en newbie =)
Thx and spnx!