Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Ofta står det ju både front och rear på däcken
> och en pilriktning i närheten. Så, monteras
> däcket fram ska det rotera enligt "front"-pilen.
> Monteras det bak ska det rotera enligt "rear"
> pilen. Tror jag:)

Det är ju selbstverständlich, och då antar jag att pilarna pekar åt olika håll. Men om det bara finns ett håll, är pilen menad för kraftöverföringen (alltså bak rättvänt för drivningen, fram felvänt för bromsandet) eller är det rullmotståndsminimering som då skulle innebära att båda ska vara rättvända? Själv tror jag att det inte spelar jättestort roll, men det vore kul o veta.

När jag gör rent min MTB har jag bilschampo, borstar och trasor. Ev 5-56 till att få bort oljestänk från ramen.

Till kuggen/kedjan kör jag Biltemas kedjerengöring och en liten borste. Hela cykeln spolas, torkad av och får torka innan smörjning av kedja.

Kedjeolja/-vax håller jag på att provar ut.

Då och då får vajrarna sig lite olja (PTFE).

Detta är alltså den sedvanliga tvättingen som sker i snitt 1-2ggr i veckan.

Tycker ni att min MTB får den kärlek som krävs? Missar jag något? Gör man något dämparna för att serva dem? Växelspakarna på styret? Kan man rengöra skivbromsarna mer än att spola och torka av dem?

Kör mest snitslade MTB-spår i skogen uppe runt Lugnet i Falun. Med andra ord är det lerigt, blött, grusigt/sandigt, kvist-och-skit mm.

//Christian

Chrissofsweden skrev:
> När jag gör rent min MTB har jag <mängder med attiraljer>
> Tycker ni att min MTB får den kärlek som krävs?

Oj vad mycket kemikalier och prylar det verkar gå åt, kör du i oljesand eller? :) För min del räcker det med rejält utspädd såpa och några trasor. Eventuellt tar jag av kassetten och använder en borste + några droppar diskmedel om den har blivit rejält äcklig. Växelreglagen kan väl lättast göras rent med en fuktig trasa, det är ju ändå bara lite lera och damm som skall bort på sin höjd. Jag skulle undvika rengöra bromsskivorna annat än att spola av dem som du gör för att förhindra att få någon kvarvarande hinna på skivorna.

Servicemanualer för dämparna finns på nätet (åtminstone för Roch Shox och FOX) och en vanlig grundservice är ganska lätt att göra.

gabbeon skrev:
> InlineOla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ofta står det ju både front och rear på
> däcken
> > och en pilriktning i närheten. Så, monteras
> > däcket fram ska det rotera enligt
> "front"-pilen.
> > Monteras det bak ska det rotera enligt "rear"
> > pilen. Tror jag:)
>
> Det är ju selbstverständlich, och då antar jag
> att pilarna pekar åt olika håll. Men om det bara
> finns ett håll, är pilen menad för
> kraftöverföringen (alltså bak rättvänt för
> drivningen, fram felvänt för bromsandet) eller
> är det rullmotståndsminimering som då skulle
> innebära att båda ska vara rättvända? Själv
> tror jag att det inte spelar jättestort roll, men
> det vore kul o veta.

Ok, då har jag mindre koll. Tror jag brukar sätta pilen i färdriktningen både fram o bak men är inte alls säker på att det ska vara så.

Det är självklar så att tillverkaren har designat däcken så att pilen visar rullriktningen. Om de inte är sadister.

Sedan kommer det alltid att finnas de som har idéer om att det finns något att vinna på att monter däcken på ett annat sätt. Jmf CD som lagras i frysen och tuschas för att ettorna och nollorna ska få högre kvalitet.

bengt skrev:
> Finns det lösa luftrycksmätare som funkar på
> racerventil?

Ja, från bland annat Schwalbe och BBB.

Efter 2 tågresor under förmiddagen har jag funderat lite på följande fenomen:

Varför börjar 75% av väntande tågresenärer att gå i tågets färdriktning när det bromsar in längs perrongen, istället för att stå still o vänta tills tåget stannat eller nästintill och sen gå till den dörr som är närmast?

Har man bokat plats kan det vara smidigt att gå in i rätt vagn.

Däremot är det lite märkligt att så många står "fel" och måste gå/springa med tåget en bra bit när det kommer.

Inte om den funkar som den ska.
Du kan ha antingen en dämpare där det bara är "saggen" du ställer med luft. Eller så ställer du in både dämparen och "saggen" med luft. Den sistnämnda är känsligare för olika tryck.
Luftvolymerna i dämpare är så små att de blir rätt känslaga för små förändingar, därför är det klokta att kolla trycket, då och då men särskilt inför lopp/tävlingar och inför säsongen.

Men funkar allt som det ska ska du sälla behöva efterfylla som du frågar om. Du märker om du sjunker för djupt ner när du sätter dej på cykeln eller om den sjunker ihop och inte fjädrar tillbaka.
Du behöver sn speciell dämparpump som ofta följer med dämparen.

Och tack Fredrik för svaret om mätaren!

Mosso skrev:
> Har köpt mtb med luftdämpare. Måste man fylla
> på luft ibland som på ett däck lr håller den
> tätt?

Senast ändrad:
bengt skrev:
> Har du inte fått med bruksanvisning heller, finns
> de på nätet. Just för dämpare är de
> välbehövliga.

Nope ingen bruksanvisning. Ska kolla vad det är för modell å läsa på.

newfarm skrev:
> Är Citec "fin" eller "fulhjul"?

Skall du ha dem som poseurhjul på söndagsrundor i solsken? - Finhjul

Skall du ha dem som pendlarhjul i snöslask? - Fulhjul

Jag har en skräpracer från 70-80 talet som jag har köpt nya bromsar till. De funkar, men inte riktigt så bra som man skulle vilja. Skälet är att droppen på bromsen egentligen är några mm för kort. Jag kan låsa hjulen men måste då ta i för kung och fosterland. Skulle nya bromshandtag(?) dvs brake levers förbättra bromsverkan. Behöver bättre bromshandtag mindre kraft?

Jag har en fråga, vet inte om den är pinsam eller inte.

Om man har Post Mount på framgaffeln finns det då adaptrar för att köra IS-standard på skivbromsen? Alla adaptrar jag hittar är tänkt för tvärt om.

Tack så mkt, fast just den där var inte rätt (jag behöver fram 160mm) och cyclecomp laggar så mkt just nu att jag inte kan söka vidare där. Men jag har med infons hjälp hittat rätt på ebay.

Behöver korta bromskablarna till mina hayes ryde. Är det bara att lossa, kapa och sätta ihop?

HAY0017-F_1.jpg
=

Eller är det svårare än så?

Är det här konnycklar, och kan jag använda dom om jag vill serva mitt nav (baknavet på ett Bontrager Rhythm hjulpar som sitter original på trek fuel ex8 -09)?

InlineOla skrev:
> Efter 2 tågresor under förmiddagen har jag
> funderat lite på följande fenomen:
>
> Varför börjar 75% av väntande tågresenärer
> att gå i tågets färdriktning när det bromsar
> in längs perrongen, istället för att stå still
> o vänta tills tåget stannat eller nästintill
> och sen gå till den dörr som är närmast?

På många pendeltågsstationer finns bara det en in/utgång längst bak på perrongen. Det resulterar i att de flesta människor står långt bak på perrongen och väntar för de inte orkar gå eller speciellt om det är vinter så står många kvar där inne. När tåget rullar in så inser folk att det kommer bli trångt här bak och man vill gärna ha en sittplats så då börjar folk i lätt panik gå framåt några dörrar i hopp om att det blir mindre trångt.

Sen har man med detta beteende oavsett hur perrongen ser ut, tex pendeltågen vid Centralen där man kan komma upp/ner till perrongen på flera olika ställen och det är i princip alltid lika mycket människor överallt på perrongen.

xyz-saft skrev:
> Är det här konnycklar, och kan jag använda dom
> om jag vill serva mitt nav (baknavet på ett
> Bontrager Rhythm hjulpar som sitter original på
> trek fuel ex8 -09)?

Nej, det är en apelsin.

s skrev:
> xyz-saft skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det här konnycklar, och kan jag använda
> dom
> > om jag vill serva mitt nav (baknavet på ett
> > Bontrager Rhythm hjulpar som sitter original
> på
> > trek fuel ex8 -09)?
>
> Nej, det är en apelsin.

Anledningen till att jag frågar är att de konnycklar jag har sett på diverse cykelaffärer inte alls ser ut så, de ser ut att vara mycket tunnare. Tänkte att någon kanske har koll på hur tunna dessa är.

Jag ser ingen bild alls, så att försöka gissa om det är konnycklar eller en apelsin är rätt svårt;)

Senast ändrad:
xyz-saft skrev:
> Anledningen till att jag frågar är att de
> konnycklar jag har sett på diverse cykelaffärer
> inte alls ser ut så, de ser ut att vara mycket
> tunnare. Tänkte att någon kanske har koll på
> hur tunna dessa är.

Saknas det inte en bild på nån form av konnycklar? ;-)

Nu förstår jag. Jag var helt säker på att jag klistrat in länken till dom, men det saknades ju så klart. Jag får bjuda på den. ;)

Här är länken: http://biltema.se/sv/Verktyg/Handve...tyg/Block--och-lednyckel/Blocknycklar-112205/
Hoppas att det blir rätt denna gång.

Jag äger dom inte så jag kan inte testa, vill veta om dom fungerar eller om jag måste köpa någon av de betydligt dyrare jag sett hos lbs.

Blocknycklar från BT funkar om man slipar ner dom...
Det som nämnts ovan tjockleken på nyckeln som är problemet, slipa ner godset på U-gapet till typ 1/4 av orginal och du har en konnyckel.

Jag tänkte på att det står "Tunt, koniskt U-huvud för god åtkomlighet." i beskrivningen. Kanske fungerar? Jag får kanske helt enkelt ta mig dit och handla en för att testa. Trots allt inga enorma summor pengar.

Nej de är för tjocka för själva konan. Till den yttre låsmuttern fungerar de dock, så du behöver bara en riktig konnyckel om du köper en sån där till låsmuttern. Till den yttre funkar också en bra skiftnyckel.

rooth skrev:
> Kan man få träningsvärk i hjärtat?

Nej, hjärtmusklerna är autonoma och dom kan du inte få "träningsvärk" i normalt sett.
Om du har känningar runt hjärtat så är det nog bra att kolla med en läkare.

rooth skrev:
> Kan man få träningsvärk i hjärtat?

Bara om man verkligen, verkligen, verkligen försöker bli kär i någon....

Annars: se Stewes svar.

Jag tänkte bli elitcyklist, vilket motstånd behöver jag sätta på crosstrainern för att ta mig runt vättern under 7 timmar?

Tillbaka
Topp