Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

marr sa:
mikipedia_ sa:
Tänkte byta dustwipers snart på min pike. Är det värt att köpa Skf wipers för 34€ https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=136785;menu=1000,2,121;mid[904]=1;pgc[18313]=18314
Lr ska man köpa Enduroforkseals wiper för 20$ http://www.enduroforkseals.com/id207.html
Lr är Rockshox minst lika "bra"?

Tar endurfork mer humana fraktpriser än? Sist ja kolla var det ohemult.

7-63$ i frakt, är det ett skämt lr??

mikipedia_ sa:
marr sa:
mikipedia_ sa:
Tänkte byta dustwipers snart på min pike. Är det värt att köpa Skf wipers för 34€ https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=136785;menu=1000,2,121;mid[904]=1;pgc[18313]=18314
Lr ska man köpa Enduroforkseals wiper för 20$ http://www.enduroforkseals.com/id207.html

Jag kollade på dustwipers men la ner då de skulle ha 50+ dollar i frakt till sverige...

marr sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
mikipedia_ sa:

Jag kollade på dustwipers men la ner då de skulle ha 50+ dollar i frakt till sverige...

Då blor det troligtvis Skf sen, där ingår iaf nya foamrings oxå?

Precis använt Strava för första gången, är det korrekt att om "hänglåset" är på så ser ingen sträckningen och om det är av ser alla det oavsett om man är "vän" eller inte?

Behöver växelvajer till gammal Campagnolo Nuovo-växel, men vad ska jag köpa? Och var? Behöver också bromsvajer och hölje, bromsarna som sitter på är Weinmann. Cykeln ifråga är en Motobecane Grand Record anno 1972. Tubdäck skulle ju behövas också förresten, det var ju det där med dimensionen då..

Hej,
Är grön på MTB och helt mekaniskt okunnig. Jag köpte en Specialized Epic Comp Carbon 2015 i oktober 2015 och har kört ca 60 mil på den. Nu är det något missljud från framhjulet, ett skrapande ljud från framhjul eller gaffel som kommer och går lite. Det låter mest när jag startar cykelturen. Kan inte lokalisar om ljudet kommer från dämparen eller lagren(?)... förstår att frågan nästan är omöjlig att svara på men vad kan det vara som låter? Kan det vara lagren? eller behöver dämparen service?

Sthlm71 sa:
Hej,
Är grön på MTB och helt mekaniskt okunnig. Jag köpte en Specialized Epic Comp Carbon 2015 i oktober 2015 och har kört ca 60 mil på den. Nu är det något missljud från framhjulet, ett skrapande ljud från framhjul eller gaffel som kommer och går lite. Det låter mest när jag startar cykelturen. Kan inte lokalisar om ljudet kommer från dämparen eller lagren(?)... förstår att frågan nästan är omöjlig att svara på men vad kan det vara som låter? Kan det vara lagren? eller behöver dämparen service?

inte skivbromsen som ligger mot lite?

Har hittat en Trek Madone 2.1 shimano 105 för 8995:- (2015)
Tänkte slå till i morgon, men känner att det är förhastat då jag har på tok för lite kunskap om komfortgeometri eller om LVG i övrigt.
Har korta ben och lång överkropp, men med justeringar skall detta inte vara några problem om jag förstod saken rätt?
övrigt som är bra att känna till om modellen eller LVG?

cartaq sa:
Har hittat en Trek Madone 2.1 shimano 105 för 8995:- (2015)
Tänkte slå till i morgon, men känner att det är förhastat då jag har på tok för lite kunskap om komfortgeometri eller om LVG i övrigt.
Har korta ben och lång överkropp, men med justeringar skall detta inte vara några problem om jag förstod saken rätt?...
Priset är bra, men geometrin passar inte en med korta ben/lång rygg.

Vad är detta jag fick med min Trek Domane?
Fyra "pendlar" och tre shims?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    146.3 KB · Besök: 31
Johho sa:
Vad är detta jag fick med min Trek Domane?
Fyra "pendlar" och tre shims?

Lite osäker. Jag fick inte med något till min Madone. Men jag gissar att pendlarna kan passa i några små hål i gaffeln och baktriangeln om man vill använda skärmar. Shimsen passar jag på. Svårt att avgöra diameter osv.

28,6 id. Tunna som papper.

Håller nog med ang pendlarna, finns hål som kan stämma in på stänkskydd.

Tack / Johan

Lite osäker. Jag fick inte med något till min Madone. Men jag gissar att pendlarna kan passa i några små hål i gaffeln och baktriangeln om man vill använda skärmar. Shimsen passar jag på. Svårt att avgöra diameter osv.[/quote]

Vart köper man billiga pedalcleats?

Gör någon egen tubelessvätska?

Har någon tips på kolstyre 710-750mm med max 10mm i rise?

Är det någon mer än jag som har problem med Stravas route builder?
Om jag sätter start och slut-punkt, och sen försöker finjustera rutten genom att dra i linjen så händer det ingenting.

Som temat är på denna tråd. Ehh vad betyder tapered? Alltså på gaffel? Har aldrig kollat upp det å frågar men ödmjuk röst:" vad betyder det och har det någon funktion?"

Är det lagligt att köra på sommardäck innan den 31 Mars om inte vinterväglag råder?
Är det okej att spola drivlinan (kedjan) med högtryckstvätt när den fortfarande sitter kvar på cykeln? Eller ska även det undvikas? Hur gör jag annars rent kedjan på bästa sätt utan specialverktyg/utrustning?
God Kväll!

Höjdarn sa:
Är det lagligt att köra på sommardäck innan den 31 Mars om inte vinterväglag råder?
Är det okej att spola drivlinan (kedjan) med högtryckstvätt när den fortfarande sitter kvar på cykeln? Eller ska även det undvikas? Hur gör jag annars rent kedjan på bästa sätt utan specialverktyg/utrustning?
God Kväll!

Gällande kedjan, så skaffa snabblänk. Rätt schysst för att enkelt kunna ta av och rengöra.

marr sa:
Höjdarn sa:
God Kväll!

Gällande kedjan, så skaffa snabblänk. Rätt schysst för att enkelt kunna ta av och rengöra.
Jag tackar ödmjukas, jag får kolla vidare på det alternativet:-)
Tack och God Kväll!

Pfaff sa:
Rattnalle sa:
På bilen är svaret ja.

-fast kom ihåg att det är farbror Blå som av gör om det är vinterväglag och inte du. :)
Det beror helt på om man accepterar farbrorns åsikt rakt av :)

I praktiken inget problem för mig eftersom jag inte är beroende av bilen i vardagen. Jag bytte för typ en månad sen och skulle det ha blivit kallt igen får jag klara mig utan att storhandla just den dagen bara. Att köra med dubb när det är +5 känns helt fel.

Rattnalle sa:
Angående sommardäck så visste jag inte att det fanns några krav på vinterdäck till cyklar :-)

På bilen är svaret ja.
Tack, förlåt för OT. *skäms*
Är 3kg på en aluminiumram mycket eller lite? Ungefär där det brukar ligga?
Trevlig Kväll.

Höjdarn sa:
Rattnalle sa:
Angående sommardäck så visste jag inte att det fanns några krav på vinterdäck till cyklar :-)

På bilen är svaret ja.
Trevlig Kväll.

Min alu-Grand canyon väger ganska precis två kilo med framväxel, styrlager, flaskhållare och bromsadapter. Som jämförelse då...

djungelmyran sa:
Höjdarn sa:
Rattnalle sa:

På bilen är svaret ja.
Trevlig Kväll.

Min alu-Grand canyon väger ganska precis två kilo med framväxel, styrlager, flaskhållare och bromsadapter. Som jämförelse då...
Så pass?:-D Och jag som trodde att min ram var lätt:-) Jag får väl skryta med mina jättestarka ben istället;-)
God Natt!

Höjdarn sa:
djungelmyran sa:
Höjdarn sa:
Rattnalle sa:

På bilen är svaret ja.
Trevlig Kväll.

Så pass?:-D Och jag som trodde att min ram var lätt:-) Jag får väl skryta med mina jättestarka ben istället;-)
God Natt!

Det är ju benen som gör det! ;) (och den är vägd på gammal köksvåg, den är nog inte så exakt...)

Tillbaka
Topp