Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Henrik_E sa:
FtotheN sa:
Jag ska cykla min första tävling på lördag, skandisloppet, 16 mil.
Några tips på vad man ska tänka på, och vad man ska ha med sig tex gel och grejer?
Slang, behövs det? Tänkte på alla depåstoppen som finns.
Om du får punka, hur stor sannolikhet tror du att det är att du får det precis vid en depå?

Man kan tänka att det kommer behövas ungefär samma saker som på en vanlig träningsrunda. Åtminstone så länge du inte har en egen team-/servicebil.

NLC sa:
Henrik_E sa:
FtotheN sa:
Jag ska cykla min första tävling på lördag, skandisloppet, 16 mil.
Några tips på vad man ska tänka på, och vad man ska ha med sig tex gel och grejer?
Slang, behövs det? Tänkte på alla depåstoppen som finns.
Om du får punka, hur stor sannolikhet tror du att det är att du får det precis vid en depå?

Man kan tänka att det kommer behövas ungefär samma saker som på en vanlig träningsrunda. Åtminstone så länge du inte har en egen team-/servicebil.

Vad gäller gels etc har det ju ganska stor betydelse huruvida du tänkt stanna på depåerna...

Om jag vill köpa en Jamis Renegade (Elite eller Expert) från Evans så levereras den med bromsarna på fel sida, bakbromsen på vänster reglage. (hydrauliska bromsar)
Hur mycket meck är det att skifta detta själv?
Rent teoretiskt bör jag kunna flytta slangarna mellan reglagen, möjligtvis att jag åker på att lufta.

Vad jag ser på bilder så bör slangarna räcka till för att bara byta plats uppe vid reglagen, bakslangen går in i ramen på vänster sida.

Är det något jag missar?

bicycle-times-jamis-renegade-elite-review-9.jpg

Hur viktigt är det att bredden på bockstyret är rätt mått i förhållande till axelbredd? Är det lönt att byta ut 420mm styre om man är relativt bredaxlad?

mikipedia_ sa:
Skral sa:
Jag letar foam rings till min manitou minute-gaffel men hittar bara hela kit för 350ish kronor. Känns lite dyrt för små ringar i skumplast som borde kosta ett par femmor.

Innerbenen är 32mm, borde jag inte komma undan med rockshox-foam rings typ http://www.ebay.de/itm/RockShox-Foa...717173?hash=item487fad6c35:g:PdwAAOSwKrhVecEW ?

Jag hade iaf provat.

Nu är foamrings för en euro styck beställda från tysken. Egentligen hade jag ju kunnat montera isär min gaffel och mäta, men det kändes OK att chansa för det priset :)

Vad är värst av följande?

1. cykla med hydrauliska bromsar som gnäller vid låg hastighet.
2. cykla lagligt med alla reflexer på cykeln som satt på när den var ny.
3. cykla utan att ta bort den där genomskinliga plastringen som sitter på bakhjulet utan att göra någon nytta.

Nr 1.

2 och 3 må vara fula men både reflexer och plastskiva fyller faktiskt en funktion, men skrikande bromsar är i stort sett helt värdelöst. Och om det nu ska cyklas lagligt så har man förstås en ringklocka också så bromstjutet behövs inte till det heller.

Kupa sa:
Nr 1.

2 och 3 må vara fula men både reflexer och plastskiva fyller faktiskt en funktion, men skrikande bromsar är i stort sett helt värdelöst. Och om det nu ska cyklas lagligt så har man förstås en ringklocka också så bromstjutet behövs inte till det heller.

Hydrauliska bromsar som skriker bryter inte mot några regler. 2,3 gör det om man skall gå efter stil och klass.

Kupa sa:
Nr 1.

Men orinalrefexer brukar vara fånigt fula. Eker eller reflexrandsida på däcken är fräshare. Och fram och bak refexer brukar vara eländigt dålig kvallite förutom att de sällan är vackra. Plastskivan må enligt hörsägen kunna fylla någon nytta, men inget jag upplevt så den skall bara bort. Punkt.

Bilagor

• 20150921_200921.jpg
    20150921_200921.jpg
    283.4 KB · Besök: 40
Funkar det med lagningspluggar likt dessa även på cykeldäck?
Tänker att det kanske är för tunt gummi i ett ordinärt mtb-däck kanske?

repsats.jpg

Potatismos sa:
Hur viktigt är det att bredden på bockstyret är rätt mått i förhållande till axelbredd? Är det lönt att byta ut 420mm styre om man är relativt bredaxlad?

Jag har haft olika bredder på styren genom åren och aldrig märkt någon skillnad.
Om man inte är extremt axelbred/smal så funkar nog det mesta.
Men helre för brett än för smalt brukar vara den allmänna uppfattningen

Stewe sa:
Potatismos sa:

Jag har haft olika bredder på styren genom åren och aldrig märkt någon skillnad.
Om man inte är extremt axelbred/smal så funkar nog det mesta.
Men helre för brett än för smalt brukar vara den allmänna uppfattningen

Tack för bra svar :)

Senast ändrad:
Tackar marranbarran.

Sen har jag ett par nya platta som är extremt tröga att rotera. Beror det på generösa mängder pregreasing eller inget fett alls, eller kanske något som måste lossas?

Potatismos sa:
Tackar marranbarran.

Sen har jag ett par nya platta som är extremt tröga att rotera. Beror det på generösa mängder pregreasing eller inget fett alls, eller kanske något som måste lossas?

Spontant så tycker jag det låter som att något måste lossas. Det borde vara ganska lätt att känna skillnad på "mycket fett", "inget fett" och hårt spänt.

Bengt-re sa:
Kupa sa:
Nr 1.

Men orinalrefexer brukar vara fånigt fula. Eker eller reflexrandsida på däcken är fräshare. Och fram och bak refexer brukar vara eländigt dålig kvallite förutom att de sällan är vackra. Plastskivan må enligt hörsägen kunna fylla någon nytta, men inget jag upplevt så den skall bara bort. Punkt.

Vad är det du satt på ekrarna på den närmsta cykeln på bilden som reflekterar så bra?

Awen79 sa:
Bengt-re sa:
Kupa sa:
Nr 1.

Vad är det du satt på ekrarna på den närmsta cykeln på bilden som reflekterar så bra?

Eker-reflexer. Finns på Lidl ibland.

Stewe sa:
Om jag vill köpa en Jamis Renegade (Elite eller Expert) från Evans så levereras den med bromsarna på fel sida, bakbromsen på vänster reglage. (hydrauliska bromsar)
Hur mycket meck är det att skifta detta själv?
Rent teoretiskt bör jag kunna flytta slangarna mellan reglagen, möjligtvis att jag åker på att lufta.

Vad jag ser på bilder så bör slangarna räcka till för att bara byta plats uppe vid reglagen, bakslangen går in i ramen på vänster sida.

Är det något jag missar?

Har du frågat om de kan montera det rätt åt dig? En kompis som beställde från England fick frågan om de skulle sitta som England eller resten av Europa.

Awen79 sa:
Bengt-re sa:
Kupa sa:
Nr 1.

Ekerreflexer. Köpta på bd har jag för mig. Rätt bra tycker jag. Köpte dem efter sett att de som har sånna syndes bra när jag själv körde bil.

Bengt-re sa:
Awen79 sa:
Bengt-re sa:
Kupa sa:
Nr 1.

Ekerreflexer. Köpta på bd har jag för mig. Rätt bra tycker jag. Köpte dem efter sett att de som har sånna syndes bra när jag själv körde bil.
Det är 3M som gör dem. Säljs tydligen på Lidl också ibland.

Potatismos sa:
Rattnalle sa:
Potatismos sa:
Potatismos sa:
Tänkte fetta in pedalgängorna

Fast vänta, nu behöver man ens fetta in pedalgängorna?
Alltid alla gängor. Eller anti-seize/monteringspaste.

Okej! Var på biltema och snackade med en anställd som sa att man skall fetta in endast lagren i pedalerna, inte gängorna. Märkligt. Kan ju ha hört fel.

Har man för avsikt att lossa pedalerna någon gång i framtiden (och det har man oftast, det är en förbrukningsdel) så ska man fetta in gängorna. Jag kör på en burk av biltemas litiumfett till det mesta och inget har imploderat än.

xyz-saft sa:
Har man för avsikt att lossa pedalerna någon gång i framtiden (och det har man oftast, det är en förbrukningsdel) så ska man fetta in gängorna. Jag kör på en burk av biltemas litiumfett till det mesta och inget har imploderat än.

Tänkte väl :)

Rattnalle sa:
Alltid alla gängor.

Gäller detta alla små skruvar också, till exempel för flaskhållare, skruvarna som håller bakväxeln på plats etc eller är det bara större gängor?

(många dumma frågor blir det, försöker lära mig allt själv så man slipper lämna in på verkstad för minsta lilla. :)

Senast ändrad:
Potatismos sa:
xyz-saft sa:

Tänkte väl :)

Rattnalle sa:
Alltid alla gängor.

Gäller detta alla små skruvar också, till exempel för flaskhållare, skruvarna som håller bakväxeln på plats etc eller är det bara större gängor?

(många dumma frågor blir det, försöker lära mig allt själv så man slipper lämna in på verkstad för minsta lilla. :)
Alla skruvar du har för avsikt att någonsin lossa igen. Optimalt är som sagt monteringspaste/anti-seize.

Tillbaka
Topp