Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Potatismos sa:
Rattnalle sa:
Alla skruvar du har för avsikt att någonsin lossa igen. Optimalt är som sagt monteringspaste/anti-seize.

Sure, men kör på litumfett, har noll koll på monteringspaste/anti-seize.

Monteringspaste/anti-seize sitter bättre, iaf den jag använder är riktigt tjock och kletig. Alltid lika härligt att skruva rengjorda och nykletade gängor :-D

Jag har inte märkt nån större skillnad på geggor, har haft div olika fett o kopparpasta. Kopparpastan glittrar vackert, men det går ju över tills det ska loss igen. Till lager är det kräsnare, men allt fett är bättre än inget. Utom kopparpasta, det blir sirap i lagren. Inte testat själv, men funderade på det till en vän boende i skärgårn, där allt saltblästras. Till slut har valet hamnat på vilka som luktar gott o inte kliar på huden.

Bara så jag inte beställer och gör bort mig..
Finns det någon anledning varför jag inte skulle kunna köra Ortlieb back-roller väskor fram, eller front-roller bak? Har surlys robusta ställningar.

Generellt för mina bygellås är att de efter ett tag börjar kärva när man vridit nyckeln halvvägs (dvs när man ska "engagera" låsmekanismen). Vilket är bästa sättet att få dem att funka bättre igen? Tidigare har jag dumpat i massa olja (t. ex. kedjeolja), och det funkar ok tills allt kläggar/fryser ihop (förhoppningsvis inte än på ett tag iofs), men det borde finnas nån smartare lösning?

zinkpasta sa:
Generellt för mina bygellås är att de efter ett tag börjar kärva när man vridit nyckeln halvvägs (dvs när man ska "engagera" låsmekanismen). Vilket är bästa sättet att få dem att funka bättre igen? Tidigare har jag dumpat i massa olja (t. ex. kedjeolja), och det funkar ok tills allt kläggar/fryser ihop (förhoppningsvis inte än på ett tag iofs), men det borde finnas nån smartare lösning?
Låsolja med grafit skulle jag gissa på.

eketjall sa:
zinkpasta sa:
Gärna innan det redan rostat igen.

eketjall sa:
zinkpasta sa:

Det är säkert bra för att förlänga det sjuka låsets livstid. Tidigare åtgärder hade varit ännu bättre.

1.
Välj bättre material/materialkombinationer. Det kan vara svårt eftersom man köper färdig produkt av någon som inte har en susning om vad det handlar om, det kapitalistiska systemet suger lite just här.

2.
Börja smörja innan det börjar kärva. Det är inte riktigt lika svårt men blir ändå aldrig av.

3.
Se till att det inte blir blött. Kan vara svårt. Speciellt på midsommar.

4.
Torka när det blivit blött. Lägg låset i pannrummet, Atacama-öknen eller liknande.

Jonte H sa:
Konkret sa:
Jonte H sa:
Konkret sa:
En bashguard med bcd 104. Finns nog ett gäng med varianter.

Kan denna passa?
http://www.cykelkraft.se/race-face-light-bashguard-svart-36t-104-mm
Du hade 32 som mellersta så 36 täcker ju den. Den kommer att passa. Dubbelkollade du att du hade 104 bcd eller?

104 bcd. Är det cc-avståndet I klinghålen?
Om man mäter mellan två hål på motstående sida av klingan, dvs så att linjen mellan hålen skär centrum, så ja.

Jonte H sa:
Konkret sa:
Jonte H sa:
Konkret sa:

Kan denna passa?
Du hade 32 som mellersta så 36 täcker ju den. Den kommer att passa. Dubbelkollade du att du hade 104 bcd eller?

Som eketjall säger. Det borde stå på den stora klingan. Antal tänder och vilken bcd det är.

åberg sa:
eketjall sa:
zinkpasta sa:

Det är säkert bra för att förlänga det sjuka låsets livstid. Tidigare åtgärder hade varit ännu bättre.

1.
Välj bättre material/materialkombinationer. Det kan vara svårt eftersom man köper färdig produkt av någon som inte har en susning om vad det handlar om, det kapitalistiska systemet suger lite just här.

2.
Börja smörja innan det börjar kärva. Det är inte riktigt lika svårt men blir ändå aldrig av.

3.
Se till att det inte blir blött. Kan vara svårt. Speciellt på midsommar.

4.
Torka när det blivit blött. Lägg låset i pannrummet, Atacama-öknen eller liknande.

Hade förträngt att jag vågat ställa en fråga här, men får tacka er för svaren nu när jag plötsligt mindes det. Vissa av förslagen blir svåra att följa, men en låsolja med grafit borde jag iaf kunna införskaffa.

Följdfråga: Var ska jag smörja - enbart spruta in i nyckelhålet, eller övriga öppningar också? Bäst kanske är att sänka ner hela låset i ett oljebad och mätta låset? :-)

Potatismos sa:
Konkret sa:
Rose reade ska rennkomressor för inte så längesen. Köp en sådan så slipper du bry dig om pump resten av livet.

Verkar vara en riktig best till cykelpump det där :) Vet du vad de reade den för på't ungefär?

Tror det var en hundring billigare än nuvarande.

https://www.rosebikes.se/artikel/sks-rennkompressor-floor-pump/aid:626299

Men som sagt, det är inga mega stålar att tala om och du kommer inte att bli missnöjd. Reservdelar och andra munstycken finns på deras hemsida.

Konkret sa:
Potatismos sa:
Konkret sa:
Rose reade ska rennkomressor för inte så längesen. Köp en sådan så slipper du bry dig om pump resten av livet.

Verkar vara en riktig best till cykelpump det där :) Vet du vad de reade den för på't ungefär?

Tror det var en hundring billigare än nuvarande.

https://www.rosebikes.se/artikel/sks-rennkompressor-floor-pump/aid:626299

Men som sagt, det är inga mega stålar att tala om och du kommer inte att bli missnöjd. Reservdelar och andra munstycken finns på deras hemsida.

Sant, några hundralappar mer men garanterat bättre. Lönar sig i längden.

Potatismos sa:
Hillman sa:
Har haft fulteman den höll ca 2år men funkade helt ok till den gick sönder.

Hur var manometern, visar den precist?
Jag har haft min i 3år tror jag. Kanske 4 tom. Funkar fortfarande felfritt.
Har för mig att någon gjorde ett riktigt ordentligt test av noggrannheten med gott resultat. Hurvida det gäller för varje enskild pump är ju naturligtvis svårt att veta.
Manometer lämpar sig bäst för lvg-tryck kan man väl säga iofs.

eketjall sa:
Potatismos sa:
Hillman sa:
Har haft fulteman den höll ca 2år men funkade helt ok till den gick sönder.

Hur var manometern, visar den precist?
Jag har haft min i 3år tror jag. Kanske 4 tom. Funkar fortfarande felfritt.
Har för mig att någon gjorde ett riktigt ordentligt test av noggrannheten med gott resultat. Hurvida det gäller för varje enskild pump är ju naturligtvis svårt att veta.
Manometer lämpar sig bäst för lvg-tryck kan man väl säga iofs.

Mjo, känns tveksamt att biltema-pumparna kommer vara konsekvent i kvalitén.

Jo, skall användas för lvg-däck. Köpte en från lidl för ett tag sedan men den lämnade jag tillbaka illa kvickt. :)

Det blir en sks-rennkompressor. Tack för svaren alla.

Senast ändrad:
Konkret sa:
Jonte H sa:
Konkret sa:
Jonte H sa:
Konkret sa:

Kan denna passa?

Som eketjall säger. Det borde stå på den stora klingan. Antal tänder och vilken bcd det är.

Det stod inget på stora klingan men jag mätte det till 104.
Tack för hjälpen.

Gammal, fådd, racklig 80-tals 10-växlad Crescent + fotbromsat bakhjul 0-växlat = Hur gör man?

Läst nånstans att det är vanligt med navbredd bak 126mm på gamla 10-växlade. Är det bara att peta in passande brickor för att ta upp en del och sen klämma ihop? (är ju stål)

Och, hur gör man för att anpassa kedjelinjen med ett sånt här nav? Jag får väl sätta spacers så att hjulet är centrerat i ramen? Då hamnar ju bakdrevet där det hamnar så att säga. Fram går det att göra lite med vevlagret och klingan ytterst eller innerst, men hur gör man där bak?

Skarmavbild2016-05-19kl.22.08.42.png

xyz-saft sa:
Potatismos sa:

Biltemapumpen är riktigt bra. Jag har haft min några år nu och den är som ny. Hade köpt samma igen om jag skulle köpt en pump idag.
Instämmer. Skulle dock kunna tänka mig ett munstycke som kan hanteras med en hand. Typ att spaken ska tryckas åt sidan istället för upp för att låsa. Men det kan man ju naturligtvis byta bara munstycket. Får bli den gången det börjar läcka.

Många som verkar gilla biltema-pumpen. Kan ju alltid testa den, känns lite segt att lägga 600:- på en cykelpump just nu. Hoppas manometern håller måttet. Men jag blev inte helt klok på munstycket när jag kollade på den häromdagen på BT. Klarar den presta utan krussiduller?

Potatismos sa:
Många som verkar gilla biltema-pumpen. Kan ju alltid testa den, känns lite segt att lägga 600:- på en cykelpump just nu. Hoppas manometern håller måttet. Men jag blev inte helt klok på munstycket när jag kollade på den häromdagen på BT. Klarar den presta utan krussiduller?

Presta är inga problem. Bara att nypa åt och pumpa.

zinkpasta sa:
Hade förträngt att jag vågat ställa en fråga här, men får tacka er för svaren nu när jag plötsligt mindes det. Vissa av förslagen blir svåra att följa, men en låsolja med grafit borde jag iaf kunna införskaffa.

Följdfråga: Var ska jag smörja - enbart spruta in i nyckelhålet, eller övriga öppningar också? Bäst kanske är att sänka ner hela låset i ett oljebad och mätta låset? :-)

Bäst smörjverkan får du rimligen om du badar låset men det kommer drälla olja lång tid efteråt. Jag har smort i alla hål, nycklat fram och tillbaka en massa gånger, torkat ur den smutsade oljan med en trasa, upprepat några gånger. Man får lite olja på nyckeln och bågens ändar vid användning efteråt men det är tråkigare att såga härdat stål än att torka av nyckeln med en servett.

åberg sa:
tmalm sa:
Vad innebär 100%anti squat egentligen?
Alltså exakt vad är det som är 100% av vad?

Gissar som följer: Ingen rörelse i fjädringen på grund av trampande, dvs 100% motverkande av trampgung.

Fast det låter mer som reaktionsfri fjädring än anti squat och svår att komma över 100% vilket jag sett förekomma.

/T

Tillbaka
Topp