Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

I 28mm däck så använder jag 18-25 slang alla gånger. Så mycket lättare att få dit än 28-37.
Alltså tom mindre än den du frågar om. Inga som helst problem, men mycket smidigare.

eketjall sa:
I 28mm däck så använder jag 18-25 slang alla gånger. Så mycket lättare att få dit än 28-37.
Alltså tom mindre än den du frågar om. Inga som helst problem, men mycket smidigare.

Åfan, detta är alltså ett vedertaget knep? Läste dock, som sagt, att det strechar mer och därmed håller sämre, att "gå mindre". Kanske överdrivet?

Potatismos sa:
eketjall sa:

Åfan, detta är alltså ett vedertaget knep? Läste dock, som sagt, att det strechar mer och därmed håller sämre, att "gå mindre". Kanske överdrivet?
Vet inte om det är överdrivet. Jag kör med "standardslang", inte tunnaste och lättaste eller latexslang med andra ord. Och det fungerar felfritt.

eketjall sa:
Potatismos sa:
eketjall sa:

Vet inte om det är överdrivet. Jag kör med "standardslang", inte tunnaste och lättaste eller latexslang med andra ord. Och det fungerar felfritt.

Okej, continentals 20-25 blir bra då antar jag =)

Potatismos sa:
Använder ni er av reparationskit eller bytar ni bara ut slangen? Håller de där lapparna i längden för lvg-tryck?

Byt ut slangen som förstahand och reparera när man når trippelpunkan. Trevligare att laga slangen hemma i lugn och ro. Lapparna klarar LVG-tryck.

Naugas, vet du var man hittar sådana ventiler som du tipsade om
längst ner, den bra ventilen alltså?
Jag har sökt med ljus å lykta men inte hittat några...

/T
Edit: autocorrect...
Naugas sa:
Potatismos sa:

Oj, det var kryptiskt.... Var tvungen att gå in och kolla på tyska sidan, och då fanns varianterna "Hebelstecker" och "MultiValve". Om vi med gott samvete antar att multivalve är samma på tyska och svenska, blir "Bromshandtag"="Hebelstecker", som är en sådan här:

Senast ändrad:
BjornR sa:
Potatismos sa:
Använder ni er av reparationskit eller bytar ni bara ut slangen? Håller de där lapparna i längden för lvg-tryck?

Byt ut slangen som förstahand och reparera när man når trippelpunkan. Trevligare att laga slangen hemma i lugn och ro. Lapparna klarar LVG-tryck.

Någon kvalitetsskillnad mellan kiten (lappar, klister)? Förmodligen skitsamma.

Senast ändrad:
Blottar min okunskap här. Jag ska köpa nya vajrar till mtb med V-broms. Har hittat dessa http://www.cykelkraft.se/vaxel-broms-sats-sram-shimano-rosa , men det står att de är till landsväg. Stämmer det att de inte passar på mtb-reglage?

Mina ändar ser ut såhär:
2016-05-2613.00.58.jpg

Bromsvajer till vänster. Växel till höger.

Är andra nipplar till landsväg (även om växel går fila till från MTB till väg).
Men ofta är det ju universal där det är en i var ända osså klipper man bort den man inte vill ha...

emmer sa:
Skogsgubben sa:
Blottar min okunskap här. Jag ska köpa nya vajrar till mtb med V-broms. Har hittat dessa http://www.cykelkraft.se/vaxel-broms-sats-sram-shimano-rosa , men det står att de är till landsväg. Stämmer det att de inte passar på mtb-reglage?

Mina ändar ser ut såhär:

Bromsvajer till vänster. Växel till höger.

Är andra nipplar till landsväg (även om växel går fila till från MTB till väg).
Men ofta är det ju universal där det är en i var ända osså klipper man bort den man inte vill ha...
Ok. Om det står "road", så kan man anta att det inte är universal då...
Tack för hjälpen.

Konkret sa:
Jonte H sa:
Konkret sa:
Jonte H sa:
Konkret sa:
En bashguard med bcd 104. Finns nog ett gäng med varianter.

Kan denna passa?
http://www.cykelkraft.se/race-face-light-bashguard-svart-36t-104-mm
Du hade 32 som mellersta så 36 täcker ju den. Den kommer att passa. Dubbelkollade du att du hade 104 bcd eller?

Sådär ja. Då är bash'n monterad.

Bild!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    154.5 KB · Besök: 55
Polaren har en sådan avdragare men jag trodde inte den passade. Det är ju hål rakt igenom vevlagret, det finns inget som avdragaren kan trycka emot??

Skillnaden mellan "square taper" och "octalink" när det kommer till avdragare är storleken på "ploppen" längst fram.
Ofta är dihär billiga sådana att det är en lös plupp istam som man har till "octalink" men tar bort "då den inte alltid går genom "square taper". Och jag tror att biltemas (nya med stort handtag) har det oxå.

ratatosk sa:
Jonte H sa:
Ny fråga om mitt Shimano FC-M522 vevparti.
Har biltema en avdragare som passar?

Du kan göra en adapter bestående av två 50- öringar. Bara en brukar ge vika men två håller.

Synd bara att det är så ont om 50-öringar nu för tiden. Det funkade iaf inte med en guldpeng, den blev bara bucklig. Rätt verktyg är bättre och inte särskilt dyrt

NLC sa:
ratatosk sa:
Jonte H sa:
Ny fråga om mitt Shimano FC-M522 vevparti.
Har biltema en avdragare som passar?

Du kan göra en adapter bestående av två 50- öringar. Bara en brukar ge vika men två håller.

Synd bara att det är så ont om 50-öringar nu för tiden. Det funkade iaf inte med en guldpeng, den blev bara bucklig. Rätt verktyg är bättre och inte särskilt dyrt

Jag tror jag har tre octalinkavdragare i verkstaden. Den enklaste är en stålbticka som man kör med till fyrkantslagersavdragaren. Rätt verktyg gör mecket roligare.

Man kan inte tro att man har cyklat MTB i över 10 år när man undrar över följande: jag bytte bakbromsbeläggen mot frambromsbeläggen för att de bak var mer slitna (tecken på bristande cykelteknik?). Nu tar frambromsen sent och bakbromsen tidigt när jag bromsar, dvs det är mycket luft mellan bromsbelägg och bromsskiva fram och lite bak. Nu kommer nybörjarfrågan: kommer detta att ordna sig av sig själv eller ska jag lufta bromsarna, läsa en besvärjelse eller kasta salt över axeln eller vad ska jag göra?

ebiha sa:
Man kan inte tro att man har cyklat MTB i över 10 år när man undrar över följande: jag bytte bakbromsbeläggen mot frambromsbeläggen för att de bak var mer slitna (tecken på bristande cykelteknik?). Nu tar frambromsen sent och bakbromsen tidigt när jag bromsar, dvs det är mycket luft mellan bromsbelägg och bromsskiva fram och lite bak. Nu kommer nybörjarfrågan: kommer detta att ordna sig av sig själv eller ska jag lufta bromsarna, läsa en besvärjelse eller kasta salt över axeln eller vad ska jag göra?

Bak slits mer för dom flesta.

Ta bort beläggen och tryck tillbaka kolvarna med däckavdragare. Sätt tillbaka beläggen och pumpa upp bromsen igen. Hade det varit mina bromsar så skulle jag luftat då allt ändå är bortplockat.

Senast ändrad:
Slxreglage och xt shadow plusbakväxel.
Tungt att växla trots nytt reglage, nya höljen och ny wire. Vad kan det bero på?
När allt var nytt växlade det bättre... Nu efter långa lugnets lerbad går det tungt igen.
Rengjord samt smord wire och bakväxel.

Är lösningen xtreglage? Går enbart tungt att växla upp ska tilläggas.

NickPick sa:
Slxreglage och xt shadow plusbakväxel.
Tungt att växla trots nytt reglage, nya höljen och ny wire. Vad kan det bero på?
När allt var nytt växlade det bättre... Nu efter långa lugnets lerbad går det tungt igen.
Rengjord samt smord wire och bakväxel.

Är lösningen xtreglage? Går enbart tungt att växla upp ska tilläggas.
Jag sätter mina pengar på att ramen har en dålig vajerdragning, eventuellt i kombination med att det inte är heldraget.

Jag köpte ett ganska lätt och snyggt framnav för en relativt liten slant i en cykelbutik. Är det någon som vet vad det heter (förutom American Classic) och varför skivfästet går att skruva bort? Centerlock passar inte sa försäljaren men jag fick inte riktigt fram vad det är bra för.
IMG_20160531_145227500.jpg
IMG_20160531_145247365_HDR.jpg

Bengt-re sa:
emmer sa:
Kellogg's sa:
varför skivfästet går att skruva bort?
Ä'la för att man ska kunna montera andra skivor. Har ju funnits lite standarder förr om åren...
Kan ju vara tillverkningstekniskt också. Ibland blir det bättre/billigare/listigare att dela upp en del i två detaljer.
Kan det ju vara, men är det ett äldre MTB-nav av lite högre klass (vilket det är ) så fanns det ju lite olika bultmönster i skivornas barndom (dvs. på den tiden då inte alla skulle vara likadana och strikt happykorrekta...)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake#Standards

emmer sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Kellogg's sa:
varför skivfästet går att skruva bort?
Ä'la för att man ska kunna montera andra skivor. Har ju funnits lite standarder förr om åren...
Kan ju vara tillverkningstekniskt också. Ibland blir det bättre/billigare/listigare att dela upp en del i två detaljer.
Kan det ju vara, men är det ett äldre MTB-nav av lite högre klass (vilket det är ) så fanns det ju lite olika bultmönster i skivornas barndom (dvs. på den tiden då inte alla skulle vara likadana och strikt happykorrekta...)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake#Standards

Oki. Låter som en mycket rimlig förklaring då.

Ah, någondera är det. Blir att fixa permanent gänglåsning bara så skivan inte lossnar om man rullar cykeln bakåt och bromsar samtidigt..

Maxle Lite XC, den där med de värdelösa "öronen" som bara böjs, till en Reba.
Vad kan man anv istället för denna?

Maxle Lite som sitter på Pike verkar enligt uppgift inte funka på en Reba.

Funkar denna från KCNC?
Funkar denna från DT Swiss?

Bitte hilfe! =)

Tillbaka
Topp