Skogsgubben
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nja. Det är nog ett bra sätt att komma ihåg hur det fungerar, men inte är det väl så att du "drar" upp kedjan på ett större drev när du trycker med tummen? Det enda som händer är ju att du flyttar växelföraren i sidled. Alltså precis som när du trycker med pekfingret. Enda skillnaden är att tummen får jobba mot växelns fjäder. Det är därför det är trögare. Och det skulle mycket väl gå att konstruera en växel som har fjädern åt andra hållet (och det har väl också gjorts, tyckte jag att ett tidigare svar sade.).lucifer579 sa:hirodeniro sa:Hej alla! Jag kom precis hem från jungfrufärden med min första mountainbike och har således en fråga till er experter (som jag egentligen inte vågar ställa).
Jo det är såhär: jag märkte att höger och vänster växelreglage (deore XT ifall det gör skillnad) fungerar olika på så vis att när jag trycker på den närmre spaken (den man har tummen på) på höger reglage så växlar cykelns bakväxel till en lättare växel medans den vänstra fungerar tvärt om. Där växlar nämligen den närmre spaken till en tyngre växel på framväxeln. Förstod ni vad jag menade nu? Ska det vara så?
Haha, förlåt.
Men detta måste ju vara en av få frågor här inne som faktiskt är "som man egentligen inte vågar ställa".
För oss som cyklat är det ju en självklarhet. Men kanske inte för alla.
Om du tänker dig så här: För att dra mot ett större drev behövs kraft att dra växeln uppåt mot det större drevet. Därmed dras vajern in. På den bakre växeln innebär mindre drev högre växel (släpp på vajern) medan där fram betyder större drev högre växel (dra åt vajern).