Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Rattnalle sa:
Mycket riktigt en kombi med platt bakdel. Därför tror jag rutan blir bra så håller det sig renare och ger mindre skuggor.

Om du sätter den innanför rutan, bygg igen med någon skum eller gummilist så det blir tätt mot rutan. Annars kommer du lysa upp bagageutrymmet, speciellt då bakrutan är igengrodd och då sabbar du mörkerseendet helt...

Annars borde man väl kunna få in två st små i underkant på en vinge/läpp?

NickPick sa:
Rattnalle sa:
Jag smorde den förra en gång, märktes ingen som helst skillnad. Den nya har jag inte smort och tänkte inte göra det heller.

Växeln är aströg att dra i med handen men växla går lätt. Extremt lätt. Vajerdragningen på cykeln gör otroligt mycket.

Har smort med ptfefett och hjullagerfett. Det verkar som att det är gjort för att smörjas om man tar ur själva clutchen och kollar.
Aja. Får väl avfetta skiten och montera på xtreglaget då (mer bastant än slx) :) Vajerkruxet har jag försökt mig på.Bytt vajer två gånger. Lika med höljet.

Nu knakar clutchen så det är ju störigt. Ska kolla på det imorgon tror jag.
Jag syftade mer på hur vajern är dragen egentligen. Min vajer är återanvänd från förra cykeln och har rullat över ett år. Den är fortfarande extremt lättväxlad. Men vajern går helt rakt efter styrböjen ända till bakväxeln.

h.g.j sa:
Rattnalle sa:
Mycket riktigt en kombi med platt bakdel. Därför tror jag rutan blir bra så håller det sig renare och ger mindre skuggor.

Om du sätter den innanför rutan, bygg igen med någon skum eller gummilist så det blir tätt mot rutan. Annars kommer du lysa upp bagageutrymmet, speciellt då bakrutan är igengrodd och då sabbar du mörkerseendet helt...

Annars borde man väl kunna få in två st små i underkant på en vinge/läpp?
Alternativet är något sånt här, som på förra bilen. Det hänger på att jag hittar någon lämplig bygel att fästa runt dragkroksbalken. Fast jag tänkte nöja mig med ett den här gången, det räcker.

Bilagor

• P6110228.jpg
    P6110228.jpg
    329.4 KB · Besök: 114
Senast ändrad:
Skral sa:
0W-30 högkvalitativ motorolja i nederbenen i gaffel som egentligen ska ha 5wt. Funkar bra?

Jag körde helsyntet motorolja i nederbenen på en RS Recon (ska vara 15wt) i ett par år utan problem. Kommer inte ihåg om det är risk för explosion eller implosion som sägs föreligga men jag hade väl tur :)

/Johan

JojjeM sa:
Skral sa:
0W-30 högkvalitativ motorolja i nederbenen i gaffel som egentligen ska ha 5wt. Funkar bra?

Jag körde helsyntet motorolja i nederbenen på en RS Recon (ska vara 15wt) i ett par år utan problem. Kommer inte ihåg om det är risk för explosion eller implosion som sägs föreligga men jag hade väl tur :)

/Johan
Det är en SMEF du riskerar.

Hittade ingen tråd om saken.

Läste en snyftartikel i lokala skittidningen idag. Tydligen blir tonen mellan bilister och cyklister allt hårdare!
Bilister som tvärnittar framför cyklister och orsakar massmord på de mest bestialiska sätten.

Så då undrar jag vän av ordning varför jag inte ens blivit utsatt för en endaste liten tutning på hela säsongen? Jo en gång när jag var vårdslös.

Är detta ett direkt resultat av att jag aldrig lärt mig hur man cyklar i en cykelklubb eller vad är frågan?

Sen har jag ytterligare en fråga.

Själv ligger jag innanför streckade på bilvägar, vilket lär ta en del koncentration och gör att man inte kan köra 100% ofc, men hur tänker ni som ligger mitt i vägen?
Förutsatt att det inte är vätternrundan 2017

Jag menar mitt i vägen i 30km/h. Really?

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
Själv ligger jag innanför streckade på bilvägar
Hade du nu cyklat på riktigt och inte bara internetcyklat på trainer hade du märkt att det bara är ett fåtal vägar denna ren är över en fot, och att den inte är vare sig hel eller jämbred eller ren (oren ren sas).

emmer sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Hade du nu cyklat på riktigt och inte bara internetcyklat på trainer hade du märkt att det bara är ett fåtal vägar denna ren är över en fot, och att den inte är vare sig hel eller jämbred eller ren (oren ren sas).

Vet inte om jag förstår dig.

Men ja där cyklar jag av hänsyn till trafiksäkerheten

Och just dä'rför försöker jag lägga min cykling till ensliga föredetting vägar i största möjliga mån

Ja och så cyklar jag inte i klubb

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
emmer sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Och just dä'rför försöker jag lägga min cykling till ensliga föredetting vägar i största möjliga mån
Föredetting begriper du nog dig på. Men mindre asfaltvägar har ofta en asfalterad ren på någon á några tum.

Mitt största problem med att ligga för långt åt höger är att bilisterna då tycker att man kan köra om utan att gå ut alls i motgående körfält (gärna i kombination med möte) i 90 knyck. Vingelmånen är då obefintlig från båda håll (kombinera gärna detta med att bilister gärna gör allt annat än att köra bil nuförtiden). Kan man inte köra om en cyklist med bil, ska man imo inte köra bil. Ska lägga till att jag tycker samma sak även när jag kör bil.

Däremot måste ju en ömsesidig hänsyn tas. Speciellt i fallen med smala, kurviga vägar med mycket trafik måste man som cyklist titta bakåt ibland, köra närmare sidan och släppa förbi om så krävs (lastbilar, husvagnar, stressade övningskörare..). Men grejen är att jag gärna ligger nära kanten och har en bil som kör om i samma körfält om vi båda ligger i under 30 och bilen smyger förbi. Alternativt får bilister gärna klippa om i 100+, så länge de ligger 100% i motstående körfält. Inget mellanting.

Antar att neurotiska jag har en anmärkningsvärt oneurotisk syn på det här. Själv ligger jag gärna så långt ut det bara går då jag inte litar på bilister. Och jag tänker att de iaf i en eventuell pokemonjakt ligger på själva vägen , så om jag då kör utanför själva vägen...

Adrenalinet är bra mot neuros och man betingas trots allt ute på vägen. Och nu ska ajg inte börja noja över detta. Har nog med nojor

Senast ändrad:
Trp hy/rd vajerstyrt ok med hydraulik.
Försöker förstå varför bromsen inte är bra och såg på denna bilden att det står 180 på adaptern men skivan är en 160. Det låter galet va?
Har dock för mig att jag inte fick i ihop det på annat sätt, men bromsskivan används ju inte fullt ut så att säga. Brickor?

Bromsar hårt = vibrerande broms. Antar att det är för att oket tar för långt in.

Bilagor

• 20160917_090730.jpg
    20160917_090730.jpg
    319.4 KB · Besök: 123
NickPick sa:
Försöker förstå varför bromsen inte är bra och såg på denna bilden att det står 180 på adaptern men skivan är en 160. Det låter galet va?
Har dock för mig att jag inte fick i ihop det på annat sätt, men bromsskivan används ju inte fullt ut så att säga. Brickor?

Bromsar hårt = vibrerande broms. Antar att det är för att oket tar för långt in.

Fast om skivan var för liten så hade ju oket tagit för långt ut, inte för långt in.

ceel sa:
NickPick sa:
Fast om skivan var för liten så hade ju oket tagit för långt ut, inte för långt in.

Och hade skivan varit för stor borde den tagit i oket.
Skulle snarare tro att den är så jä*la dåligt centrerad så den klämmer mot oket istället för mot belägget på ena sidan...

Det var någon som postade ett tyskt mindre cykelföretag som sålde grymt snygga cx cyklar. Fanns i titan bland annat. Tror det började på K och var typ 5 bokstäver. lyckas inte googla fram det. Hilfe!

Konkret sa:
Det var någon som postade ett tyskt mindre cykelföretag som sålde grymt snygga cx cyklar. Fanns i titan bland annat. Tror det började på K och var typ 5 bokstäver. lyckas inte googla fram det. Hilfe!

Eftersom Kuota är Italienskt och bara verkar ha en CX modell så antar jag att det inte var dom!
Även om deras nya K-Allroad får tom mig, en inbiten skogsmulle att småsukta efter bockstyre ;-)

Senast ändrad:
Ja jag får ju inte riktigt ihop det. " 160 versions include both L2 and L3 (160R/180F) IS to PM adapters" ska ingå med kitet.

Adaptern kan inte sitta åt andra hållet så det går inte heller. Känns ju dock som att oket ska ut typ 1mm från adaptern för att nypa "rätt" på skivan, väl?

Centreringen är perfekt, men däremot kan ju någon av kolvarna i oket kärva så att det blir ojämnt, det ska jag forska i!

Skulle vara kul med att veta vad som gör trp spyre till bra bromsar för övrigt. Jag skulle hellre ha fälgbromsar :) Bak sitter trp spyre med originalskiva (eller om jag ökade från 140 till 160mm, minns inte) och originalbelägg. Gått 50 mil.
Fram sitter trp hy/rd som jag har dessa bekymmer med.

Tack för tipsen.

e120guru sa:
Något som vi blev smärtsamt medvetna om när en dam i en nästan helt ny XC60 backade rakt in i sidan på vår bil, med den efterföljande reaktionen "men, backvarnarna pep ju inte!" - nej, men vad sägs om att titta bakåt när du backar? och var glad att det var en bil bakom den här gången och inte ett barn...

Förra sommaren stod jag och fyllde en plasttank till båten, med bilen parkerad en bit bort. En liten norsk bil börjar backa mot min bil, inte i nån hög fart men ändå. Jag står och ser på och ser att föraren, som hela tiden stirrar intensivt i backspegeln, uppenbart inte tänker stanna i tid. Jag försöker signalera till honom, men han backar rakt in i min bil. Nu var jag inte så nervös, med en 20 år gammal Volvo 850, men ändå. Norskens bil studsar ut igen, men tydligen räcker inte studsen och det tydliga ljudet av plast som spricker, så han tar sats och backar in i min bil en gång till. Då går budskapet fram, och en skakig norsk man och två passagerare kliver ur. På min bil var det bara lite skrap på kofångaren, knappt märkbart bland alla andra skavanker. Han hade däremot knäckt plasten på sin egen bil, minst 15 år nyare. Jag tog en snabb titt på min bil, slängde in tanken i bagaget, önskade norsken en bra dag och körde därifrån. Ibland hjälper det tydligen inte ens att titta, eller lyssna. Tur att det var en bil, och inte ett barn, som sagt.

En ska bort. Vilken av ramtyperna är bäst? Vilken ska jag behålla som "till affären- och tunnelbanan-cykel"?

Bilagor

• DSC_0570.JPG
    DSC_0570.JPG
    358.2 KB · Besök: 119
  • DSC_0569.JPG
    DSC_0569.JPG
    358.3 KB · Besök: 114
En allmän fråga... Hur är det med förhandsbeställningar i Sverige? Läser på terrengsykkel att i Norge verkar det vara allmänt vedertaget att få ca 25% rabatt nu på nästa års cyklar.

niaan sa:
En allmän fråga... Hur är det med förhandsbeställningar i Sverige? Läser på terrengsykkel att i Norge verkar det vara allmänt vedertaget att få ca 25% rabatt nu på nästa års cyklar.

Nä, så fungerar det inte riktigt. Norge har annorlunda priser på cyklar. Det är ju ett ologiskt land.

Men om du är fundersam kan du ju alltid fråga. Beställer man innan ett visst datum får man bättre pris, men det har säkert redan varit då 2017 har dykt upp på många ställen redan.

Är på G att buda hem en gaffel på Ebay. Däremot har säljaren inte skrivit något om frakt till platser utanför Tyskland och har inte heller svarat på mitt mail där jag frågar om just det. Gör jag bort mig om jag vinner budet och inte kan få hem gaffeln till Sverige eller kan säljaren då välja att sälja den till näst högst bjudande?

djungelmyran sa:
Är på G att buda hem en gaffel på Ebay. Däremot har säljaren inte skrivit något om frakt till platser utanför Tyskland och har inte heller svarat på mitt mail där jag frågar om just det. Gör jag bort mig om jag vinner budet och inte kan få hem gaffeln till Sverige eller kan säljaren då välja att sälja den till näst högst bjudande?

Jag vet inte riktigt.
Men _jag_ skulle iallafall inte buda
på nåt där jag är osäker på frakten.

En liten undran, på vissa av Shimanos kedjor står det XT o 10 delat, på andra står det Ultegra 10 delat typ.
Har det någon som helst betydelse om den skall sitta på en lvg eller mtb?
Jag menar, det som betyder något är väl delningen på kassetten?

Frågan dök upp i skallen då jag skall byta på mtb:n (10 delad) och vid sökning kom det upp Ultegra (10 delad) till
ett mkt ok pris.

Det stod att säljaren "kanske inte skickar till Sverige, kontakta denne för mer information", typ. Tyskarna blev dock galna med några minuter kvar på auktionstiden (det kanske är så ebay är, jag har inte använt det förut) så det blev inget köp. Enligt något ebayforum så skulle det dock inte vara några problem om jag vunnit budgivningen, om säljaren inte hade gått med på att skicka gaffeln så skulle jag fått pengarna tillbaka.

Tillbaka
Topp