Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

emmer sa:
Står det Exact Actuation på den så gör den det.
Står det X-Actuation på den så gör den inte det.
Jag är i det närmaste bombsäker på att det står X-Actuation på den.

Skrmavbild2017-12-03kl.19.32.11.png

Du har rätt.

sikkel sa:
Vad är Boost nav och hur funkar det ?

//Ulf som frågar åt en "kompis"

Bredare nav. 110 fram och 148 bak. Tanken är helt enkelt att bredare nav och därmed mellan ekarna (blir ännu lite bredare pga hur bromsskivan ligger) ger ett mer stabilt och styvt hjul. Samt att plusdäck behöver mer plats. Och för att dina gamla hjul inte ska passa din nya cykel såklart...

Första gången jag bekantar mig med genomgående axel (till Reba RL). Vet inte om en bit har försvunnit i lådan eller om det faktiskt ska vara öppet i andra änden?
En ev plugg finns inte så vart fasen köper man det isf?

Bilagor

• 20171217_114456.jpg
    20171217_114456.jpg
    185.7 KB · Besök: 125
Trengil sa:
Första gången jag bekantar mig med genomgående axel (till Reba RL). Vet inte om en bit har försvunnit i lådan eller om det faktiskt ska vara öppet i andra änden?

Mina är öppna som din.

marr sa:
Trengil sa:

Mina är öppna som din.

Är det inte problem med skit som letar sig in? Eller är det bara att spola ur? :)

Trengil sa:
marr sa:
Trengil sa:

Mina är öppna som din.

Är det inte problem med skit som letar sig in? Eller är det bara att spola ur? :)

Aldrig funderat på det ens :p

Pfaff sa:
ceel sa:
Pfaff sa:
ceel sa:
Rattnalle sa:
Finns ju inget däri som kan ta skada. Bara ett rör.

Men tänk på vikten. ;)

Tänk på vevaxeln då. I ett Hollowtec ryms mycket. :-)

Ja jisses.. Kanske skulle man ta å tälja till sig en champangekork att täta med. :)

Hur mycket väger inte en champagneindränkt kork!?

Attans, den får nog ligga 3 dygn i skotorken först.

Pfaff sa:
ceel sa:
Pfaff sa:
ceel sa:
Rattnalle sa:
Finns ju inget däri som kan ta skada. Bara ett rör.

Men tänk på vikten. ;)

Tänk på vevaxeln då. I ett Hollowtec ryms mycket. :-)

Ja jisses.. Kanske skulle man ta å tälja till sig en champangekork att täta med. :)

Hur mycket väger inte en champagneindränkt kork!?
Mycket. Möglar gör de också, jag körde en som styrändsplugg ett tag.

jag har en kompis som känner en kille vars moster bor granne med en kille som har en kusin som är cykel intresserad. han har hört om något som kallas preload i samband med lager men inte kunnat förstå vad grejen är.
och hur han än har googlat och frågat runt så är det ingen som kan förklara så att han förstår (han ryktas inte ha alla flingor i paketet, om man säger så). kan någon här förklara?

idiotwind sa:
jag har en kompis som känner en kille vars moster bor granne med en kille som har en kusin som är cykel intresserad. han har hört om något som kallas preload i samband med lager men inte kunnat förstå vad grejen är.
och hur han än har googlat och frågat runt så är det ingen som kan förklara så att han förstår (han ryktas inte ha alla flingor i paketet, om man säger så). kan någon här förklara?

Är det inte bara den spänning när man spänner ihop tex. Ett styrlager så de varken glappar eller går tungt? Eller är de nån annan hokus pokus?

Cannondale jekyl 1000 sa:
Vet inte riktigt om jag vågar ställa denna fråga. Har noll koll inom området och skäms för att bara tanken på skärmar känns väldigt gubbigt.
Var hitta Skärmar av bra kvalitet som passar min nya bmc och som rymmer ett par 622-38 vintertid? Pakethållare till densamma vore praktiskt men det vågar jag då rakt inte fråga om?
Bra bilder på cykeln och dess fästen finns här: https://www.bikerumor.com/2017/08/09/review-bmc-crossmachine-cxa01-race-ready-alloy-cyclocross-bike/

Nå’t passande kan du väl hitta här http://www.sks-germany.com/

Cannondale jekyl 1000 sa:
Vet inte riktigt om jag vågar ställa denna fråga. Har noll koll inom området och skäms för att bara tanken på skärmar känns väldigt gubbigt.
Var hitta Skärmar av bra kvalitet som passar min nya bmc och som rymmer ett par 622-38 vintertid? Pakethållare till densamma vore praktiskt men det vågar jag då rakt inte fråga om?
Bra bilder på cykeln och dess fästen finns här: https://www.bikerumor.com/2017/08/09/review-bmc-crossmachine-cxa01-race-ready-alloy-cyclocross-bike/

Vo har fina skärmar.

https://velo-orange.com/collections/fenders/products/vo-45mm-hammered-polished-fenders-700c

Cykeln00ben sa:
r72 sa:
Ni som kör trainer, typ Tacx Neo, hur mycket rengör ni och smörjer kedjan?

Inte alls. Behövs bancyklar inte smörjas regelbundet behövs det inte på trainern heller resonerar jag. Men det kan vara ett dumt resonemang.

Är det oregelbundna intervaller på dom?

Det enklaste är väl att göra rent kedjan, applicera vax och återapplicera vax efter 5-10h nötning?
Monark tc ska väl smörjas en gång per år eller om det var säsong har jag för mig.

Hur räknar man ut slaglängd på bakdämpare? Min Specialized Camber har 120mm slag bak. Om jag köper en bikeyoke så passar en dämpare med måtten 190x51 Orginal så är det 205x53. Ökar eller minskar slaglängden då? Eller beror slaglängd på ramen?

Jumperstumper sa:
Hur räknar man ut slaglängd på bakdämpare? Min Specialized Camber har 120mm slag bak. Om jag köper en bikeyoke så passar en dämpare med måtten 190x51 Orginal så är det 205x53. Ökar eller minskar slaglängden då? Eller beror slaglängd på ramen?

Hjulet kommer fortfarande kunna röra sig lika långt men med ett uns kortare längd på skälva dämparslaget.

mikipedia_ sa:
Jumperstumper sa:

Hjulet kommer fortfarande kunna röra sig lika långt men med ett uns kortare längd på skälva dämparslaget.

Undantag finns. Hightower från santa cruz är det vanligt att speca med annan dämpare för att ändra slaglängden.

Jumperstumper sa:
Så det finns inget sätt att öka slaglängden på bakdämparen?
Cykelns slaglängd avgörs av dämparens slaglängd gånger länkagets utväxling.

Ramen är designad för en viss slaglängd i relation till sin utväxling så som grundregel kan man inte i efterhand ändra slaglängden.

Det finns undantag där byte av dämpare fungerar men det är just undantag.

Tillbaka
Topp