Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

kolan sa:
Stämmer det att man ska byta 11 delad kedja redan vid 0.5 stretch eller är det något trick för att alla ska köpa nya kedjeslitagemätare? Min gamla visar bara 0.75 och 1.0, 0.75 har jag hört att man ska byta när jag hade 10 delad kedja.
Det är ingen skillnad.

Här får man väl cykla enligt Allemansrätten?

zWij1iu.jpg

JesperA sa:
Här får man väl cykla enligt Allemansrätten?

Troligtvis, som jag har förstått det:

Förbud mot cykeltrafik kan fattas, men inte av markägaren själv utan då ska det finnas i en lokal trafikförordning.

Många gånger har det hänt att man stått vid en bom och kollat i mobilen efter trafikförordningen som stöder skylten. Ingen gång har det hänt att trafikförordningen har funnits.

mmmrrrr sa:
Troligtvis, som jag har förstått det:

Förbud mot cykeltrafik kan fattas, men inte av markägaren själv utan då ska det finnas i en lokal trafikförordning.

Många gånger har det hänt att man stått vid en bom och kollat i mobilen efter trafikförordningen som stöder skylten. Ingen gång har det hänt att trafikförordningen har funnits.
Ja precis, så jag tolkade med & hade dom fått dispans/godkänt att neka för cyklister så skulle väl ett sådant märke också vara utsatt på platsen?

hm sa:
Ser ut som du ev snart är inne på tomtmark? Och där gäller väl inte allemansrätten?
Nja, tomtmark tror jag inte det kan kallas? Går ju en väg rätt igenom från 1 allmän väg till en annan allmän väg, är en genväg genom skogen: https://www.google.com/maps/dir/57....36,13.2487622,3876m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!5i2

Jag vill oxså vara med och undra, hur det är här?
Får man cykla där eller är det bara gångväg?

Bilagor

• Screenshot_20180625-225115.png
    Screenshot_20180625-225115.png
    428.9 KB · Besök: 94
ForesterGuy sa:
Vad gäller här då?
Ser också verkligen ut som ingången till nåt gammalt övningsfält. Är bommen öppet får du köra in, det brukar sitta en anslagstavla med de dagar som Försvarsmakten / polisen m.fl. övar. Övar de inte är du välkommen, men var aktsam på eventuell skyddsvakts anvisningar.

Falun: Gamla Svärdsjövägen genom övningsområdet. Som tidgare sagt stängs bommen när det är pågående övning. Sitter tavla med tider för kommande månaden vid bommarna.

Hur tänker de som skapar enkäter på nätet egentligen?
Jag blev ombedd av en onlinebutik att svara på några frågor för att, som de uttryckte det, öka kundnöjdheten. Jag tänkte ”wtf, jag har väl ett par minuter över, så jag kan hjälpa till”. Jag började svara på frågorna, men så sakteliga gick det upp för mig att det här kommer ta betydligt längre tid än de angav i uppmaningen, varpå jag började klicka på måfå bara för att komma vidare.

Hur kan man tro att någon orkar sitta och läsa flervalsfrågor och svara med eftertanke och entusiasm i 20-30 minuter? Hade det inte varit bättre att hålla sig till ca 10-20 frågor och sedan tacka för medverkan? Jävla nötter!

Jag har problem med att låsmuttern som sitter mot konan på drivsidan bak släpper och då ändrar lagespänningen, kan man använda loctite eller finns det något annat knep?

Bonzo sa:
Jag blev ombedd av en onlinebutik att svara på några frågor för att, som de uttryckte det, öka kundnöjdheten. Jag tänkte ”wtf, jag har väl ett par minuter över, så jag kan hjälpa till”. Jag började svara på frågorna, men så sakteliga gick det upp för mig att det här kommer ta betydligt längre tid än de angav i uppmaningen, varpå jag började klicka på måfå bara för att komma vidare.

Hur kan man tro att någon orkar sitta och läsa flervalsfrågor och svara med eftertanke och entusiasm i 20-30 minuter? Hade det inte varit bättre att hålla sig till ca 10-20 frågor och sedan tacka för medverkan? Jävla nötter!

Addnature?

Vernersson sa:
Bonzo sa:

Addnature?

Stämmer.
Eller om det var Bikester, men det är väl samma samma?

Bonzo sa:
Vernersson sa:
Bonzo sa:

Addnature?

Stämmer.

Är frågorna dessutom författade av reklammänniskor, så...

Bonzo sa:
Vernersson sa:
Bonzo sa:

Addnature?

Stämmer.

"Drabbades" också av den... :-O

Hur gör man om man vill sätta t.ex. 10/11-delat på en 20-25 år gammal racer som kommer med 7-delat?
Är det samma mått på bakaxeln så det bara är att skifta kassett och sen bara köra nyare reglage och bakväxel?

Det enklaste är väl att sätta på en pakethållare och sätta det 10/11 -delade på pakethållaren.
Men man kan oxå bända sär bakramen (några få mm - det går iofs få dit hjulet ändå men det är bra för växlingen om ramen inte rör sig för mycket när man byter hjul) och hoppas det är bsa-gänga för veven och göra distans under framväxelns klämfäste (om det inte är lött) och hoppas att stryrtappen är för 26mm styre så man kan få fast reglagen och försöka få fast bromsarna trots att de antagligen är skruv mutter på de gamla och försänkt mutter på bromsarna och hitta nya hjul som inte ser bajs ut på en gammal cykel och antagligen lite mer... Inte så farligt iofs men frågan är om resultatet var värt tiden och pengarna?

Verkar funka bra utseendemässigt med nyare hjul på retro-stål-ramar. Detta ser iaf enligt mig riktigt hyfsat ut?
Jag tycker oftast att gamla hjul (och komponenter) är asfult på gamla hojar men gillar looken på stålracers. Alu och krom är osnyggt.

Funkar med både vanlig profil samt aero, nackdelen är väl att aero ofta är kolfiber och blir onödigt dyra, finns väl alu också men blir tyngre och inte lika snyggt.
Ang. reglage så borde det vara lätt att shimsa om så att dom sitter bra.. Annars får man väl kosta på sig en quill-styrstam-adapter så man kan köra vanlig styrstam och vanligt styre.

20140801_123140-e1413033404120.jpg

99402.jpg

HUr ofta händer det att en bil kör på en bakifrån? Eller från sidan? Tänker rattfyllon. Och är det säkrare på morgonen? Då har de inte riktigt hunnit dricka sig fulla. Mörk fråga men tänkte på den idag då en bilist körde alldeles för nära sedan körde han suspekt efter han hade passerat. Att ha kamera är såklart bra har man bevis men man blir ju skadad hursomhelst.

Sedan om man börjar träna i grupp, är det mycket övning för att bli bra? Övade mycket som liten då min far och jag alltid cyklade och då gick det i 20km/h och jag var runt 10år så det kan ju inte vara kvantfysik? Öva och öva man cyklar i gr Tänker att det vore nog bra med grupp för att få in fler säkra timmar så att säga. Kanske inte är helt säkert att cykla i grupp heller men då tränar man ju på att ligga i klunga och ska man tävla någon gång här i livet måste man ju kunna det också.

Tack för input

Senast ändrad:
Fråga! Var sitter lagret?
Jag har skaffat mig en sprillans ny MTB och kollat runt hur man ska hålla den fräsch. Verkar finnas olika ambitionsnivåer, men duscha i vatten verkar rekommenderas, men också att man undviker att dränka detta LAGRET i vatten. Men jag vet inte vart det sitter! I mitten på hjulen?? Det är ju mest där det är smutsigt.

Man ska också vara noga med att underhålla drivlinan. Menas detta allt från alla klingor på bakhjulet, hela kedjan och fram till den klingan som sitter vid pedalen?

Med vänlig hälsning Blond

Ja.
Lagren har tätningar som ska tåla en del vatten. Sikta inte rakt på och undvik att spruta med högt tryck. Tvättsvamp, diskborste och trasa är bra. Droppa lite olja på kedjan efteråt och torka av.

Lager har man i stort sett mellan allt som rör sig i förhållande till varann.

Men de viktigaste lagren är väl i hjulnaven, vevlagret - alltså runt axeln mellan vevarmarna i klumpen längst ner, i pedalerna, i styrhuvudet - mellan styret och ramen typ. Dessa är kullager som behöver fett för att fungera. Man vill inte ha in vatten och smuts.

På fråga B svarar vi ja.

Har man möjlighet är det bättre att bara låta smutsen sitta kvar och torka. Den lossnar nästa cykeltur.

Smörja och torka av kedjan.

Okej, tack för svar!

Känner mig lite osäker på vart ambitionsnivån ska ligga i rengöring av cykel efter varje pass, antar ändå att det är viktigt att underhålla den ordentligt.

Har några fler frågor som jag kan passa på att ställa här kanske :)

1. Är medlet "Muc off" bättre/värt att köpa än vanligt diskmedel? Cykeln är gjord av kolfiber, om det spelar någon roll.
2. Är det någon mening att införskaffa ett sådant här set https://www.xxl.se/bits-bike-clean-brush-set-tobbe-rengoringsborstar-3-st/p/1132485_1_style, eller blir det lika rent med diskborste?
3. Jag har kedjeoljan "wet lube". Behöver jag verkligen köpa en "dry lube" nu när det verkligen inte är blött?
4. Behöver jag införskaffa en gaffelpump eller håller det inställda lufttrycket sig det närmaste året?
5. Är det supermycket bättre med tubeless? Nu är det slangar i mina däck, men de ska vara förberedda för tubeless.

Djen sa:
Okej, tack för svar!

Känner mig lite osäker på vart ambitionsnivån ska ligga i rengöring av cykel efter varje pass, antar ändå att det är viktigt att underhålla den ordentligt.

Har några fler frågor som jag kan passa på att ställa här kanske :)

1. Är medlet "Muc off" bättre/värt att köpa än vanligt diskmedel? Cykeln är gjord av kolfiber, om det spelar någon roll.
2. Är det någon mening att införskaffa ett sådant här set https://www.xxl.se/bits-bike-clean-brush-set-tobbe-rengoringsborstar-3-st/p/1132485_1_style, eller blir det lika rent med diskborste?
3. Jag har kedjeoljan "wet lube". Behöver jag verkligen köpa en "dry lube" nu när det verkligen inte är blött?
4. Behöver jag införskaffa en gaffelpump eller håller det inställda lufttrycket sig det närmaste året?
5. Är det supermycket bättre med tubeless? Nu är det slangar i mina däck, men de ska vara förberedda för tubeless.

1. Yes och vatten funkar bra.
2. Nej.
3. Ja, bättre med rätt olja, mindre slitage och håller sig renare.
4. Gaffelpump bör du ha.
5. Ja, det är mycket bättre.

Som vanligt gäller "så milt medel som möjligt". Är det inte överdrivet skitigt så kör med endast vatten eller någon droppe diskmedel till en hink. Framför allt till kedjan bör du endast använda rengöringsmedel (diskmedel/avfettning) om du verkligen verkligen måste. Torka bort det värsta med lite vatten och behövs det värre saker så skulle jag föreslå någon olja / 5-56 / wd-40 eller liknande, torka bort och sen smörj.

Klavikel sa:
Hur gör man om man vill sätta t.ex. 10/11-delat på en 20-25 år gammal racer som kommer med 7-delat?
Är det samma mått på bakaxeln så det bara är att skifta kassett och sen bara köra nyare reglage och bakväxel?

Sjudelat brukar vara 126mm. Är det stål är det inga konstigheter att vålda dit ett 130mm-nav. Beroende vad det är för hjul kommer kassetten inte passa. Kedja är en självklarhet, men värt att ha i åtanke är att det kan vara lite tjall med i första hand klingorna och i andra hand framväxeln också (då kedjan är betydligt smalare)

Rattnalle sa:
Har man möjlighet är det bättre att bara låta smutsen sitta kvar och torka. Den lossnar nästa cykeltur.

Smörja och torka av kedjan.
+1
Att hålla på och tvätta en mtb med vattenslang efter varje tur är det säkraste sättet att förstöra grejor i förtid.

Singular sa:
Klavikel sa:

Sjudelat brukar vara 126mm. Är det stål är det inga konstigheter att vålda dit ett 130mm-nav. Beroende vad det är för hjul kommer kassetten inte passa. Kedja är en självklarhet, men värt att ha i åtanke är att det kan vara lite tjall med i första hand klingorna och i andra hand framväxeln också (då kedjan är betydligt smalare)
Det lite större avståndet mellan klingorna kan nog orsaka lika mycket huvudbry som klingornas bredd i sig.

Klavikel sa:
Verkar funka bra utseendemässigt med nyare hjul på retro-stål-ramar. Detta ser iaf enligt mig riktigt hyfsat ut?
Jag tycker oftast att gamla hjul (och komponenter) är asfult på gamla hojar men gillar looken på stålracers. Alu och krom är osnyggt.

Funkar med både vanlig profil samt aero, nackdelen är väl att aero ofta är kolfiber och blir onödigt dyra, finns väl alu också men blir tyngre och inte lika snyggt.
Ang. reglage så borde det vara lätt att shimsa om så att dom sitter bra.. Annars får man väl kosta på sig en quill-styrstam-adapter så man kan köra vanlig styrstam och vanligt styre.

Jag har en sån 1" till ahead-adapter om du vill ha.

/T

Tillbaka
Topp