Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

marr sa:
Djen sa:
Okej, tack för svar!

Känner mig lite osäker på vart ambitionsnivån ska ligga i rengöring av cykel efter varje pass, antar ändå att det är viktigt att underhålla den ordentligt.

Har några fler frågor som jag kan passa på att ställa här kanske :)

1. Är medlet "Muc off" bättre/värt att köpa än vanligt diskmedel? Cykeln är gjord av kolfiber, om det spelar någon roll.
2. Är det någon mening att införskaffa ett sådant här set https://www.xxl.se/bits-bike-clean-brush-set-tobbe-rengoringsborstar-3-st/p/1132485_1_style, eller blir det lika rent med diskborste?
3. Jag har kedjeoljan "wet lube". Behöver jag verkligen köpa en "dry lube" nu när det verkligen inte är blött?
4. Behöver jag införskaffa en gaffelpump eller håller det inställda lufttrycket sig det närmaste året?
5. Är det supermycket bättre med tubeless? Nu är det slangar i mina däck, men de ska vara förberedda för tubeless.

1. Yes och vatten funkar bra.
2. Nej.
3. Ja, bättre med rätt olja, mindre slitage och håller sig renare.
4. Gaffelpump bör du ha.
5. Ja, det är mycket bättre.
Tack!

Rattnalle sa:
Singular sa:
Klavikel sa:
Hur gör man om man vill sätta t.ex. 10/11-delat på en 20-25 år gammal racer som kommer med 7-delat?
Är det samma mått på bakaxeln så det bara är att skifta kassett och sen bara köra nyare reglage och bakväxel?

Sjudelat brukar vara 126mm. Är det stål är det inga konstigheter att vålda dit ett 130mm-nav. Beroende vad det är för hjul kommer kassetten inte passa. Kedja är en självklarhet, men värt att ha i åtanke är att det kan vara lite tjall med i första hand klingorna och i andra hand framväxeln också (då kedjan är betydligt smalare)
Det lite större avståndet mellan klingorna kan nog orsaka lika mycket huvudbry som klingornas bredd i sig.

Precis det jag avsåg.

Djen sa:
Fråga! Var sitter lagret?
Jag har skaffat mig en sprillans ny MTB och kollat runt hur man ska hålla den fräsch. Verkar finnas olika ambitionsnivåer, men duscha i vatten verkar rekommenderas, men också att man undviker att dränka detta LAGRET i vatten. Men jag vet inte vart det sitter! I mitten på hjulen?? Det är ju mest där det är smutsigt.

Man ska också vara noga med att underhålla drivlinan. Menas detta allt från alla klingor på bakhjulet, hela kedjan och fram till den klingan som sitter vid pedalen?

Med vänlig hälsning Blond

Babywipes. Finns med olivolja också. ?

Ska byta till tubeless. Antar att det gula bandet runt fälgen ska bort innan jag tejpar?

Bilagor

• DSC_0291.JPG
    DSC_0291.JPG
    140.4 KB · Besök: 124
  • DSC_0292.JPG
    DSC_0292.JPG
    201.1 KB · Besök: 74
Kör XC med vätskeryggsäck, dom distanserna jag kör (6-9 mil) så brukar det gå åt 2.5 liter vatten. Använder ibland gel för lite energi, annars hela sträckan med bara vatten.

Iaf, skulle det fungera att ersätta vattnet med valfri juice, apelsinjuice eller blodgrape, innehåller ju en hel del snabba kolhydrater för extra energi medan man cyklar & tar man bara & smuttar på slangen lite då & då så borde man väl inte få en sockerchock & sen rasa för man sprider ju ut energin från juicen i samma nivå under hela träningen?

JesperA sa:
Kör XC med vätskeryggsäck, dom distanserna jag kör (6-9 mil) så brukar det gå åt 2.5 liter vatten. Använder ibland gel för lite energi, annars hela sträckan med bara vatten.

Iaf, skulle det fungera att ersätta vattnet med valfri juice, apelsinjuice eller blodgrape, innehåller ju en hel del snabba kolhydrater för extra energi medan man cyklar & tar man bara & smuttar på slangen lite då & då så borde man väl inte få en sockerchock & sen rasa för man sprider ju ut energin från juicen i samma nivå under hela träningen?

Spontant tänker jag att en gel (á 40 gram) typiskt ger ~90 kcal energi från glukos/maltodextrin beroende på märke medan en vattenflaska (á 500 ml) är ~250 kcal energi från i princip enbart "socker". Nu funkar kroppens näringsintag annorlunda vid fysisk aktivitet än när man sitter still så riktigt kass är det väl inte men fylla hela vätskepåsen på 2,5 liter med juice ger i räkneexemplet lika mycket energi som 12-14 gels vilket förmodligen är mycket mer energi än vad du tidigare ibland petat i dig under rundorna.

Läs t.ex. https://traningslara.se/vatten-vs-sportdryck/

NLC sa:
Spontant tänker jag att en gel (á 40 gram) typiskt ger ~90 kcal energi från glukos/maltodextrin beroende på märke medan en vattenflaska (á 500 ml) är ~250 kcal energi från i princip enbart "socker". Nu funkar kroppens näringsintag annorlunda vid fysisk aktivitet än när man sitter still så riktigt kass är det väl inte men fylla hela vätskepåsen på 2,5 liter med juice ger i räkneexemplet lika mycket energi som 12-14 gels vilket förmodligen är mycket mer energi än vad du tidigare ibland petat i dig under rundorna.

Läs t.ex. https://traningslara.se/vatten-vs-sportdryck/
Tack för svaret ?

Det stämmer bra att det är väldigt mycket mer kalorier än vad jag brukar få i mig när jag är ute & cyklar, hade räknat med strax över 1'000 kkalorier från juicen, kanske blir lite väl överdrivet kanske. Gör nog som så att jag fortsätter med 2.5 liter vatten i ryggsäcken & 500ml juice eller framöver en bättre dryck i en flaska så jag åtminstone får i mig någon kolhydrat utan att behöva böka med gelen under färd.

Jag brukar blanda stark sportdryck i en flaska och sen spä ut i munnen med vatten från blåsan. Så slipper man den sliskiga smaken hela tiden.

Pfaff sa:
Rattnalle sa:
Tänderna blir knappast så glada

Men skänk en tanke på de stackars tandläkarna då. De ska ju också leva!
Tack!

Fast just den typen av kariesangrepp och frätskador (cirkulär karies, erosion av emalj) jag associerar med ett beteende som JesperA funderar på är så tråkigt och plottrigt att ta hand om. Om ni vill glädja er tandis tycker jag hellre ni ska bita sönder era tänder lite rejält, tänk Wherters Orginal, kräftskiva utan kräftbestick, bita av fiskelina med framtänderna. Sånt som gör att det smäller till lite. ;-)

200 gram dadlar funkar suveränt. Enda problemet är att man tröttnar på smaken då man börjar associera dem med smärta. Har märkt att betingningen skedde fruktansvärt snabbt. Det ger dig 500 kcal, billigt, okomplicerat och bättre än massa gels.

Distanscykling sa:
200 gram dadlar funkar suveränt. Enda problemet är att man tröttnar på smaken då man börjar associera dem med smärta. Har märkt att betingningen skedde fruktansvärt snabbt. Det ger dig 500 kcal, billigt, okomplicerat och bättre än massa gels.
Dadlar var en bra idé, kanske katrinplommon också fungerar? Synd på "laxerande" effekten bara men gött att få fart på systemet kanske

ceel sa:
5mm QR? Möjligtvis att den smörjs om det gnisslar när jag spänner den. Annars aldrig.
Spelar diametern roll för smörjningen? I mitt fall gäller det 15mm QR

Rattnalle sa:
Jag smörjer mina väldigt lätt i rostskyddande syfte.
Tack för era svar, hade fått för mig att folk servade/smorde dom regelbundet, fick det intrycket av Doddy på GMBN. Hade glömt av att smörja mina sen senast jag bytte däck för 60 mil sedan, blev orolig men är tydligen ingen fara på taket då.

JesperA sa:
Distanscykling sa:
Dadlar var en bra idé, kanske katrinplommon också fungerar? Synd på "laxerande" effekten bara men gött att få fart på systemet kanske

ceel sa:
5mm QR? Möjligtvis att den smörjs om det gnisslar när jag spänner den. Annars aldrig.

Rattnalle sa:
Tack för era svar, hade fått för mig att folk servade/smorde dom regelbundet, fick det intrycket av Doddy på GMBN. Hade glömt av att smörja mina sen senast jag bytte däck för 60 mil sedan, blev orolig men är tydligen ingen fara på taket då.

Ja. QR är såna tunna gammeldags axlar. 15mm är thru axle och kallas inte QR även om den har en QR klämma. Ungefär lika logiskt som att SPD heter clipless.

AX3L sa:
JesperA sa:
Distanscykling sa:

ceel sa:

Rattnalle sa:

Ja. QR är såna tunna gammeldags axlar. 15mm är thru axle och kallas inte QR även om den har en QR klämma. Ungefär lika logiskt som att SPD heter clipless.

Naj för fan inte katrinplommon. Dadlar är mycket godare också. Eller var, trist det där med betingning. Fikon kan också gå. Viktiga är att man tuggar ordentligt.

AX3L sa:
JesperA sa:
Distanscykling sa:

ceel sa:

Rattnalle sa:

TA är sånna där prylar som finns med 50 olika gängor, skär för varannan nybörjare, går av, är hopplösa att hitta som reservdelar och som fastnar om de inte fettas tre gånger i timmen med rätt specialsmöja utvunnet från mammutfett.

QR behöver du inte fetta in och skulle du mot förmodan paja en finns det att köpa överallt och finns i de flesta verktygslådor.

Använd dock inte annat shimano eller DT - övriga märken är ofta usla och osäkra.

?

JesperA sa:

Då en 15mm-axel tar vikt så brukar iaf jag inspektera mina när hjulet är av. Då torkar jag av dom först och sen när jag är klar fettar jag in dom lätt. Jag tycker de går i lite smidigare då och så håller det vatten borta.

Rattnalle sa:

Alltid en bra idé.

Har en SRAM GX drivlina med 12 delat. Orginalkedjan är 116 lång och nu har jag en KMC-kedja för 11 delat som är precis 116 lång. Funkar det eller finns det andra faktorer att beakta kring att använda en kedja för 11 delat i ett 12 delat system?

Kan man utifrån bilden veta om man ska fylla på med luft eller olja till dessa dämpare på bilden? (min gamla MTB som används som lånecykel till mitt sällskap)

Bilagor

• 20180516_181458 dämpare.jpg
    20180516_181458 dämpare.jpg
    292.2 KB · Besök: 139
Fick ihop cykeln igår, hade sönder kedjan direkt. Fick ta av en länk, hur länge vågar man köra med det? Och vad kan hända?

NLC sa:
Hur och var gick kedjan av?

Kedjelåset gick av (kanske hade använt det några gånger innan... *host host* snål *host host*) det bjde en av länkarna som det satt i och jag tog bort den. Cykeln växlar lite dåligt.. Men det kan ju vara en inställningsfråga.

Maakus sa:
NLC sa:
Hur och var gick kedjan av?

Kedjelåset gick av (kanske hade använt det några gånger innan... *host host* snål *host host*) det bjde en av länkarna som det satt i och jag tog bort den. Cykeln växlar lite dåligt.. Men det kan ju vara en inställningsfråga.

Växla till den växeln med störst hjul fram och bak. Känn på växelföraren. Är den i sitt ytterläge framåt så att säga? Har den bara lite rimligt slack är det säkert inga problem!

Bonzo sa:
Djen sa:
Kan man utifrån bilden veta om man ska fylla på med luft eller olja till dessa dämpare på bilden? (min gamla MTB som används som lånecykel till mitt sällskap)

Det ska nog vara lite av båda i den där.
Finns manualer här: https://www.marzocchi.com/support/f...91-336-336&idMy=15632&idP=18583-154&idS=15748
Åh, det låter komplicerat :/
Kikade där men lyckades inte komma fram till vad jag har för modell, får nog titta lite närmre om jag hittar några fler siffror på cykeln.

Om man väger mycket, +100kg & börjar köra i branta backar & jagar höjdmeter, är den typen av träning cyklingens motsvarighet till styrketräningens hög vikt + få repetitioner = bygga muskelvolym?

Så säg att man t.om väger 120kg & kör i branta backar & jagar höjdmeter, kommer benmusklerna då att träna upp i större muskelvolym än om man hade vägt 80kg & kört i samma backe?

Ja, det krävs fler variabler men rent generellt alltså?

Ironin i att jag precis har hjälpt någon med bromsar, och jag ställer frågor om bromsar här...

Har 203 skiva, har 203 adapter.
Så här borde det väl inte se ut?
Känns som om bromsen inte använder hela belägget...

15313414397704550752610138109178.jpg

Maakus sa:
Ironin i att jag precis har hjälpt någon med bromsar, och jag ställer frågor om bromsar här...

Har 203 skiva, har 203 adapter.
Så här borde det väl inte se ut?
Känns som om bromsen inte använder hela belägget...

Känns som du har fel adapter..

Tillbaka
Topp