Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

VicNic sa:
Hur fäster man flaskhållare från exempelvis Elite? Inte behöver man väl borra i ramen?

Det finns normalt ett eller två fästen flaskhållare. Borrar i ramen gör man inte annat än på ett fåtal ställen och bara i särskilda undantagsfall och då vet man var och varför.

Ditt vevparti finns inte med på listan för kompabilitet

https://www.sram.com/sram/mountain/products/sram-x-sync-direct-mount-chainrings

Eller menar du att spindeln sitter med direct mount?

NickPick sa:
https://www.sram.com/sram/road/products/sram-rival-1-crankset#page-top har man ett dylikt vevparti så kan man helt sonika ta bort själva spindeln och sätta dit en direct mount-klinga istället...? Varför är det inte så från början isåfall?
Antar att man ska ha 0mm offset?

Senast ändrad:
art001 sa:
Ditt vevparti finns inte med på listan för kompabilitet

https://www.sram.com/sram/mountain/products/sram-x-sync-direct-mount-chainrings

Eller menar du att spindeln sitter med direct mount?

NickPick sa:
https://www.sram.com/sram/road/products/sram-rival-1-crankset#page-top har man ett dylikt vevparti så kan man helt sonika ta bort själva spindeln och sätta dit en direct mount-klinga istället...? Varför är det inte så från början isåfall?
Antar att man ska ha 0mm offset?
Ja precis. Ta bort spindeln och tta dit en dmklinga istället :)

Tänkte jag skulle köpa kulor till mitt baknav, mätt 6.35 mm på min digitala mätare, samma som 1/4 tum antar jag. Kollar runt och det skiljer rätt mycket i pris, finns det bra och dåliga kulor, vilka ska man ha?

tex
18 kulor (shimano) för 99 kr
https://www.cykelkraft.se/kula-1-4-6-35mm-sats-18st

144 kulor för 41 kr
https://www.cykelgear.se/reservdelar/nav/delar-nav/losa-kulor-lager-144-st

200 kulor för US $7.41 + plus frakt+moms Aliexpress?
https://www.aliexpress.com/item/200...dustrial-Bearing-Steel-Balls/32828542152.html

Jag skall borra och gänga i en bit laminerat trä. Borret är 15 mm i diameter.

Är det då en M15-gängtapp som passar i hålet?

Syftet med gängorna är att skapa yta för att lim skall vidhäfta bättre när jag skall limma fast en metallhylsa i träbiten.

kolan sa:
...finns det bra och dåliga kulor, vilka ska man ha?
Oh ja.
Förutom olika material och härdning så finns de klassade i olika klasser beroende på hur mycket diametern varierar både över den enskilda kulan som mellan kulorna i en låda...
Därmed inte sagt att dyras är braigast.

gandhi sa:

Syftet med gängorna är att skapa yta för att lim skall vidhäfta bättre när jag skall limma fast en metallhylsa i träbiten.

Gängtappen ska vara större än hålet. Beror på gänga och stigning. Törs inte säja vad som gäller för trä, för övrigt.

Tergorotas sa:
Törs man köra med lackrengöring för bilar på en kolfiberhoj med tämligen tunn lack?

Vad för "lackrengöring"?
En "polish" är också ett lätt lätt slipmedel, grovlek i de slipande partiklarna varierar en hel del i billiga medel (vilket jag bittert fick erfara när jag polerade en av mina bilar. Bättre sort av polish, typ sonax, meguiars eller autoglym borde inte vara nån fara för genomslipning. Större fara att nöta genom om du skaffar en som råkar innehålla nått grovt korn som repar lacken eller om du använder en rubbing/cutting compound.

Mitt tips är tvätta ordentligt (först spolning, sen skumtvätt, avspolning, sen eventuellt svampning/claybar för hårt sittande partiklar, ev skum igen+spol, torka m sämskskinn. den extreme tar hänsyn till kalket i vattendropparna liksom...)
Efter tvätt tar du en ren polish av ett bra märke och handpolerar hojen. Det borde ge den bästa glansen.
OBS! Detta gäller självklart inte matta färger, det skulle jag inte våga slipa något då man skapar blanka fläckar i färgen..

Hoppas detta ger nån form av input i "extremputs-sektorn"

Mvh Rasmus

gandhi sa:

Finns M15?
M16 är lätt tillgänglig, gängstång finns på BT och Clasen, borra 14 mm.

Pfaff sa:
emmer sa:
Ingen som ska säga att limmet fäster inte bättre i en gänga än i ett borrat hål?
Limmet,nej.
Men anläggningsytan blir större. Om nu det är en fördel mht draghållfastheten i träbiten.
Enligt någon gammal tech från loctite om bussningsmontering (på den tiden de hör på med tech papers) så blev det inte det. Inte ens om man satte en gängad bussning i ett gängat hål. Men det sista har ju andra fördelar som dock inte har med limmet att göra :-)

NA, NA2 och Evol är väl beteckningar på Fox luftfjädrar för olika årsmodeller, där Evol är nyast. / en som råkar internetcykla lite om gafflar just nu ändå.

Och fanns det inte en sajt som har service kit till humana priser?

Tänkte köpa olja och nya foam rings och dust wipers. Eller kanske bara nya foam rings.
Känns onödigt att köpa stora kitet så länge gaffeln lirar bra.

Pfaff sa:
gandhi sa:

Finns M15?
M16 är lätt tillgänglig, gängstång finns på BT och Clasen, borra 14 mm.

Det brukade finnas gängtabeller på skjutmåtten, men det saknas på mitt senast inköpta...

Idag på mitt instagram-flöde dök det upp en cykel med en liten annorlunda konfiguration, såg inte ut som ett hemmabygge utan det var nog en riktig cykel.

Iaf, den hade ett vanligt drev vid pedalerna, sen gick kedjan rakt upp mot seat-stay fästet där det satt en fullstor kassett & derailleur, sen gick kedjan ner till navet där det även där satt en fullstor kassett med derailleur.

Det var INTE en idler pully system som tex Commencal kör med.

Någon som vet vilken cykel det var? Hittar inte den igen

Finns det cykelhatare som lägger ut häftklammer i skogen? Lite konstigt att man får två i samma däck men det kanske kan komma från något annat, en spång eller liknande....man e ju ny i branschen

Senast ändrad:
kolan sa:
Finns det cykelhatare som lägger ut häftklammer i skogen? Lite konstigt att man får två i samma däck men det kanske kan komma från något annat, en spång eller liknande....man e ju ny i branschen
Det finns gott om olika sorters idioter till cykelhatare så det är nog inte helt omöjligt. Med tanke på att idioter kan sätta upp fiskelinor, stålvajrar och slänga ut pinnar och stockar som hinder på stigen. Men förhoppningsvis kommer häftklamrarna bara från någon spång med nät eller något annat oskyldigt.

Klavikel sa:
Och fanns det inte en sajt som har service kit till humana priser?

Tänkte köpa olja och nya foam rings och dust wipers. Eller kanske bara nya foam rings.
Känns onödigt att köpa stora kitet så länge gaffeln lirar bra.
Kanske inte billigaste skrapringarna, men grymt bra: https://www.bike24.com/p2136762.html Gröna SKF för Fox 36 alltså. Min Pike blev väldigt mycket bättre med dessa (i 35 mm variant) .
Blandade iofs lite hokus pokus i oljan samtidigt:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=213877

Senast ändrad:
Behöver man byta foam rings så kanske det är lika bra att byta skrapringarna också, det är ju ändå bara en kostnad på ett par 2-3 hundra?

en fråga: X som i XCO eller XCM eller bara XC ska ju uttalas "cross" så att säga, varför används inte det på tex cyklar och bilar? Nissan X-trail tex.

Har ett hjulpar i matt kolfiber som ser rejält matta ut och fälgarna börjar bli grå-vita. Någon som har tips på något (mirakel)medel för att putsa upp lystern igen?

NickPick sa:
en fråga: X som i XCO eller XCM eller bara XC ska ju uttalas "cross" så att säga, varför används inte det på tex cyklar och bilar? Nissan X-trail tex.
Beror väl mer på om man snackar svenska, svengelska, eller engelska. Och vilka kretsar man umgås inom.. :)

Senast redigerad av en moderator:
Köpte en ny minipump men såg ju att det står att den är för "road" och inte "mtb", en SKS Raceday, blir det problem då eller? Bättre att skicka tillbaka och köpa en annan?

kolan sa:
Köpte en ny minipump men såg ju att det står att den är för "road" och inte "mtb", en SKS Raceday, blir det problem då eller? Bättre att skicka tillbaka och köpa en annan?

En lvg pump är till för att pumpa högre tryck. Dvs, det kommer ta längre tid att pumpa ett mtb däck då pumpen har en mindre luftkammare.
Även manometern kan vara mindre exakt.
Saker man själv får avgöra om man kan leva med.
Den är nog inget bra att försöka montera tubeless med.

kolan sa:
Bara att du får pumpa (många) fler slag.
(Road pumpar lite mindre mängd per slag för att man ska orka upp i högre tryck.)
Så det beror på hur uttråkad du blir av pumpningen...

Tillbaka
Topp