marr
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Maakus sa:
Vad ska det sitta på?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Maakus sa:
En vanlig 160-180 plus en bricka funkar fint.Maakus sa:PM180
Mattoc 3 Pro
Det är väl bara att se vad som finns hos bikeplace dådå.
VicNic sa:Hur fäster man flaskhållare från exempelvis Elite? Inte behöver man väl borra i ramen?
Och har man inga hål köper man en med klämma, typ: https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/flaskhallare-2000017419Bele sa:Det finns normalt ett eller två fästen flaskhållare. Borrar i ramen gör man inte annat än på ett fåtal ställen och bara i särskilda undantagsfall och då vet man var och varför.VicNic sa:Hur fäster man flaskhållare från exempelvis Elite? Inte behöver man väl borra i ramen?
NickPick sa:https://www.sram.com/sram/road/products/sram-rival-1-crankset#page-top har man ett dylikt vevparti så kan man helt sonika ta bort själva spindeln och sätta dit en direct mount-klinga istället...? Varför är det inte så från början isåfall?
Antar att man ska ha 0mm offset?
Ja precis. Ta bort spindeln och tta dit en dmklinga istället :)art001 sa:Ditt vevparti finns inte med på listan för kompabilitet
https://www.sram.com/sram/mountain/products/sram-x-sync-direct-mount-chainrings
Eller menar du att spindeln sitter med direct mount?
NickPick sa:https://www.sram.com/sram/road/products/sram-rival-1-crankset#page-top har man ett dylikt vevparti så kan man helt sonika ta bort själva spindeln och sätta dit en direct mount-klinga istället...? Varför är det inte så från början isåfall?
Antar att man ska ha 0mm offset?
Oh ja.kolan sa:...finns det bra och dåliga kulor, vilka ska man ha?
gandhi sa:Jag skall borra och gänga i en bit laminerat trä. Borret är 15 mm i diameter.
Är det då en M15-gängtapp som passar i hålet?
Syftet med gängorna är att skapa yta för att lim skall vidhäfta bättre när jag skall limma fast en metallhylsa i träbiten.
gandhi sa:Jag skall borra och gänga i en bit laminerat trä. Borret är 15 mm i diameter.
Syftet med gängorna är att skapa yta för att lim skall vidhäfta bättre när jag skall limma fast en metallhylsa i träbiten.
Tergorotas sa:Törs man köra med lackrengöring för bilar på en kolfiberhoj med tämligen tunn lack?
Classe75 sa:
emmer sa:Ingen som ska säga att limmet fäster inte bättre i en gänga än i ett borrat hål?
Enligt någon gammal tech från loctite om bussningsmontering (på den tiden de hör på med tech papers) så blev det inte det. Inte ens om man satte en gängad bussning i ett gängat hål. Men det sista har ju andra fördelar som dock inte har med limmet att göra :-)Pfaff sa:Limmet,nej.emmer sa:Ingen som ska säga att limmet fäster inte bättre i en gänga än i ett borrat hål?
Men anläggningsytan blir större. Om nu det är en fördel mht draghållfastheten i träbiten.
Pfaff sa:gandhi sa:Jag skall borra och gänga i en bit laminerat trä. Borret är 15 mm i diameter.
Finns M15?
M16 är lätt tillgänglig, gängstång finns på BT och Clasen, borra 14 mm.
kolan sa:Finns det cykelhatare som lägger ut häftklammer i skogen? Lite konstigt att man får två i samma däck men det kanske kan komma från något annat, en spång eller liknande....man e ju ny i branschen
Det finns gott om olika sorters idioter till cykelhatare så det är nog inte helt omöjligt. Med tanke på att idioter kan sätta upp fiskelinor, stålvajrar och slänga ut pinnar och stockar som hinder på stigen. Men förhoppningsvis kommer häftklamrarna bara från någon spång med nät eller något annat oskyldigt.kolan sa:Finns det cykelhatare som lägger ut häftklammer i skogen? Lite konstigt att man får två i samma däck men det kanske kan komma från något annat, en spång eller liknande....man e ju ny i branschen
Kanske inte billigaste skrapringarna, men grymt bra: https://www.bike24.com/p2136762.html Gröna SKF för Fox 36 alltså. Min Pike blev väldigt mycket bättre med dessa (i 35 mm variant) .Klavikel sa:Och fanns det inte en sajt som har service kit till humana priser?
Tänkte köpa olja och nya foam rings och dust wipers. Eller kanske bara nya foam rings.
Känns onödigt att köpa stora kitet så länge gaffeln lirar bra.
Beror väl mer på om man snackar svenska, svengelska, eller engelska. Och vilka kretsar man umgås inom.. :)NickPick sa:en fråga: X som i XCO eller XCM eller bara XC ska ju uttalas "cross" så att säga, varför används inte det på tex cyklar och bilar? Nissan X-trail tex.
kolan sa:Köpte en ny minipump men såg ju att det står att den är för "road" och inte "mtb", en SKS Raceday, blir det problem då eller? Bättre att skicka tillbaka och köpa en annan?
Bara att du får pumpa (många) fler slag.kolan sa:Köpte en ny minipump men såg ju att det står att den är för "road" och inte "mtb", en SKS Raceday, blir det problem då eller? Bättre att skicka tillbaka och köpa en annan?
Jag skulle vilja se den minipump som är det :-)marr sa:Den är nog inget bra att försöka montera tubeless med.
emmer sa:Jag skulle vilja se den minipump som är det :-)marr sa:Den är nog inget bra att försöka montera tubeless med.