Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Monterade ett 68mm lager i 68 mm ram. Dock sticker det ut en del. Måste jag shimsa? Första Tange lagret jag testat. Annars alltid un55 vilket brukar passa utan problem.

Bilagor

• IMG_20180807_110633.jpg
    IMG_20180807_110633.jpg
    159.7 KB · Besök: 128
Storklas sa:
Monterade ett 68mm lager i 68 mm ram. Dock sticker det ut en del. Måste jag shimsa? Första Tange lagret jag testat. Annars alltid un55 vilket brukar passa utan problem.
På andra sidan isf, för den sidan på bilden blir ju svår att shimsa. Frågan är ju om det har någon praktisk betydelse. Om andra sidan går att skruva i botten så sitter ju lagret som det ska I förhållande till vä/hö centering. Shimsar du kommer du ju att förskjuta vevlagret i sidled.
Det allra bästa vore väl att förlänga gängorna i ramen, eller använda ett lager med kortare gängor.

Finns ju tillräckligt med gängor ändå för att hålla det på plats så det bör väl inte vara något problem i praktiken? Jag hade testat och kört om allt känns bra. Ett fulhack är väl annars att fila bort de 2-3 innersta gängorna på lagret.

d_anders sa:
Finns ju tillräckligt med gängor ändå för att hålla det på plats så det bör väl inte vara något problem i praktiken? Jag hade testat och kört om allt känns bra. Ett fulhack är väl annars att fila bort de 2-3 innersta gängorna på lagret.
Det började glappa efter 3 rundor, därför blev jag misstänksam. Kanske bara försöka att dra lite hårdare och testa igen.

Glapp är definitivt inte bra. Vet du om det är hela vevlagret som rör sig (pga gängorna) eller om det är axeln som glappar (trasigt vevlager)?

Edit: Eller är det kanske mellan axeln och vevarmen det glappar (pga för löst åtdragen vevarm)?

Senast ändrad:
d_anders sa:
Glapp är definitivt inte bra. Vet du om det är hela vevlagret som rör sig (pga gängorna) eller om det är axeln som glappar (trasigt vevlager)?

Edit: Eller är det kanske mellan axeln och vevarmen det glappar (pga för löst åtdragen vevarm)?

Nja, Det var inte vevarmarna i alla fall. Kunde vicka lite på den högra vevarmen och då rörde sig den vänstra lite. Får undersöka närmare om problemet återkommer.

eucalyptus sa:
Är det sant att man absolut inte ska växla i uppförsbacke (MTB) för att det sliter extra på grejerna?
Nej! Däremot ska man inte växla ner under hög belastning (trampar hårt). Dock brukar man ju få trampa rätt hårt uppför om man behöver växla ner så rent praktiskt så blir väl inte skillnaden så stor... :-)

eucalyptus sa:
Är det sant att man absolut inte ska växla i uppförsbacke (MTB) för att det sliter extra på grejerna?
Jorå, men minska trycket en liten aning på pedalerna samtidigt. Gäller väl både mtb och lvg.
Smäller det om växlingen så är det inte bra. Har sett mer än en avsliten kedja i samband med den typen av växling.

Fram ska du lägga i rätt växel innan backen, kompensera bak för att behålla samma kadens. På så vis klarar du backen med enbart växling bak.

O-ringen på stötdämparen fram. Vad är den till för? Ser att det sitter en på ena fjäderbenet och antar att man ska se hur djupt dämparen gått. Stämmer detta?

Henrik_E sa:
Är det OK att åka ut och plocka några KOM:s när det blåser halv storm?

Nä. Men åas är det många KOM som är satta stormiga dagar i medvind. Kör du! Det är ju ändå en lek i slutändan och skriv gärna i aktiviteten att det var halv storm så kan folk lättare värdera sina prestationer gentemot ditt KOM.

Precis börjat använda trailforks, bland annat för att lägga upp vårat lokala nybyggda spår så folk hittar dit.

Jag la hela sträckan från start till mål (3,1 km) och fick nu en rejection vore med motiveringen

"Reject vote message: Copied as route. Feel free to add the individual trails."

Får man inte addera hela slingor? Känns lite muppigt och dela upp en så pass kort sträcka i delar, speciellt när det är varierande upp och ner hela tiden.

Det är lokala administratörer för olika områden. Vettetusan hur du tar reda på vem som är din lokala admin dock. Det bästa vore väl just att ta en diskussion där kring vad som är en bra lösning.

Genant att behöva skriva här igen. Vevlagret fick lite "mjuk" verison av loctite och det verkar hålla bra än så länge.

Nästa fråga. Jag har en gammal verison av B + M Lumotec IQ2 Luxos:
https://www.rosebikes.de/b-m-lumote...us-frontscheinwerfer-mit-usb-anschluss-620047
Min variant har en liten kabelsnutt efter knappen man fäster på styret som slutar i någon slags rund kontakt. Behöver jag köpa till denna för att kunna ladda telefonen?:

https://www.rosebikes.de/b-m-35mm-stecker-mit-micro-usb-stecker-fur-e-werk-828231

Behöver man inte något mellan för att reglera och ta bort ev toppar och dalar?

Senast ändrad:
Funderar på hur man gör med växelreglage om man skulle byta till annat märke på bromsar? Sitter monterat med I-Spec-B till bromsarna i nuläget. Adapter, egen klämma på styret, eller måste man köpa nytt växelreglage?

waalis sa:
Funderar på hur man gör med växelreglage om man skulle byta till annat märke på bromsar? Sitter monterat med I-Spec-B till bromsarna i nuläget. Adapter, egen klämma på styret, eller måste man köpa nytt växelreglage?

Det beror på vilket märke på broms du byter till. En del har adaptrar. Jag har t.ex. Magura med i-spec-b via adapter.

ceel sa:
waalis sa:

Det beror på vilket märke på broms du byter till. En del har adaptrar. Jag har t.ex. Magura med i-spec-b via adapter.

Lutar åt SRAM Guide i nåt utförande troligen

Har köpt ny cykel med 12-delat Sram GX. Tänkte köpa kedjelås och kedjenit. Kedjelås hittar jag, men inte nitar. Någon som vet var man köper detta?

Jimel sa:
Ubbe73 sa:
Har köpt ny cykel med 12-delat Sram GX. Tänkte köpa kedjelås och kedjenit. Kedjelås hittar jag, men inte nitar. Någon som vet var man köper detta?

Lås räcker väl? Vad ska du med nit till när du har lås?

Bra fråga ? Har tidigare använt nit som permanent lösning och kedjelås vid brott. I och för sig bara ett kedjebrott. Lås helt klart smidigare, men hur gör ni andra mer insatta cyklister?

SRAM har "aldrig" haft nit (givetvis har dom det när kedjan hette sedis, och sedermera sachs, och man återanvände niten, men...)

Senast ändrad:
Ubbe73 sa:
Jimel sa:
Ubbe73 sa:

Lås räcker väl? Vad ska du med nit till när du har lås?

Bra fråga ? Har tidigare använt nit som permanent lösning och kedjelås vid brott. I och för sig bara ett kedjebrott. Lås helt klart smidigare, men hur gör ni andra mer insatta cyklister?

Kedjelås alltid. Har iofs nitar också, men så länge det inte är slut på kedjelås kör iaf jag med lås. Enklast.

Är lite inne på att köpa en dropper post till min mtb. Är dock helt borta på ämnet och undrar om en sådan passar till min Wilier 503X Pro (L) och ska man isåfall köpa en hydraulisk med invändig kabeldragning för att minimera slitage etc, eller något annat?

Tips mottages gärna, har inte riktigt bestämt mig för pris än!

waalis sa:
ceel sa:
waalis sa:

Lutar åt SRAM Guide i nåt utförande troligen

Då är det nånting härifrån du ska ha troligen:
https://problemsolversbike.com/products/brakes/mismatch_-_30797

King_Lake sa:
Hej.
Min kompis har lyckats göra en taco på bakhjulet på sin Ghost Kato:
https://www.xxl.se/ghost-kato-2-9-hd-acera-18-terrangcykel-herr-svart/p/1145322_1_style

Skulle denna bakfälg passa? :
https://www.cykelgear.se/hjul/mtb-hjul/shimano-mt500-29-bakhjul-10x135-mm

Kan man använda denna verktygssats för att få bort både kasset och bromsskiva? :
https://www.jula.se/catalog/fritid/...s_n-1W1O2oLX8YeJIFf9ygbiahoCPgsQAvD_BwE#tab01

Det ser ut som att hjulet på cykeln har QR-fäste och det nya hjulet har en 10x135 thru axle. Jag tror dom är kompatibla.

Bromsskivor sitter antingen fast med en stor mutter (Shimano center lock) eller 6 st torx skruvar. Se https://www.parktool.com/blog/repair-help/disc-brake-rotor-removal-installation CL-skivor tar man vanligtvis bort med samma verktyg som Shimanos lite nyare vevlager, det ser ut som att det är en sån i ena änden på grejen med kedja på i den där Jula-lådan.

Kassett verktyg måste finnas i lådan annars är det skandal. Kedjepiskan du behöver för att hålla emot är i alla fall med.

Jag köpte nya däck och slangar till min lvg, och fick frågan om LBS skulle montera dem när de ändå skulle serva min cykel också. Kostnaden för montering var 300 och jag kände att det lät riktigt bekvämt att slippa kränga av och på allt. Döm om min förvåning när de inte hade passat dekalerna på däcksidorna mot ventilerna. Ser ju lite tråkigt ut, men samtidigt en skitsak som jag kan fixa till själv. Det som oroar mig är att de satt nån på att göra jobbet som inte riktigt har koll, och att det gått ut över servicen...
Kan man reklamera eller ska man skita i det?

Tillbaka
Topp