Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

emmer sa:
ceel sa:
Hjälp! Hur centrerar man däckloggorna när hjulloggorna är 90 grader från ventilhålet? :)
Och du tror du har problem.
Tejpade på ett par tuber på morgonen och de hade ventilen mitt mot loggan.
Lös det utan att måla över loggan och rita dit en egen...

Hahaha, ja den är ju klart svår att komma runt.
Alla däck borde levereras utan loggor, och med ett kit för att trycka egna på valfri plats. :)

Hej Bullen....
Tänkte ta en sväng på stighojen när jag druckit upp mitt kaffe och kört sista svängen med gräsklipparen.
Nu till problemmet min stighoj är gammal och är 26”..... inte kört den på 3 år tror jag. Ska jag vara nervös över att bli mobbad misshandlad mm om jag möter någon annan cyklist?
Iofs kan jag ta sambons hoj med 27,5 men då vurpar jag säkert sönder nått och får diska hela 2019....

Pajas sa:
Hej Bullen....
Tänkte ta en sväng på stighojen när jag druckit upp mitt kaffe och kört sista svängen med gräsklipparen.
Nu till problemmet min stighoj är gammal och är 26”..... inte kört den på 3 år tror jag. Ska jag vara nervös över att bli mobbad misshandlad mm om jag möter någon annan cyklist?
Iofs kan jag ta sambons hoj med 27,5 men då vurpar jag säkert sönder nått och får diska hela 2019....
Jag skulle inte oroa mig. Är du snabb så kommer du få respekt för att kunna cykla snabbt på en cykel som anses ocyklingsbar. Om du är långsam så kan du skylla på cykeln. ?

Pajas sa:
Hej Bullen....

26" ?! Säkert kort reach och högt sadelrör! Heeeeeeeeeeeeeelt ocyklingsbar.

Ut och cykla bara!

Runt främre insexskruven på bakre bromsoket på min scott spark sitter det en svart liten fjantig plastring (se bild). Vad är den bra för ?

Bilagor

• strange_plastic_ring.png
    strange_plastic_ring.png
    402.2 KB · Besök: 229
Om man köper begagnade växelreglage från Storbritannien till en landsvägscykel, kan man räkna med att högerhanden är indexerad för bakväxeln och vänsterhanden för framväxeln?

(vänster hand är ju bakbroms och höger hand frambroms på en brittisk cykel har jag förstått)

Hur var det nu igen. För att få en karta som tar mig runt denna bana https://www.gpsies.com/map.do?fileId=utszgnrmbvfmfipj som är för långt för forumets landsvägscyklister iofs, men jag ska ge den ett försök igen... Ja frågan var: Vilket format lägger man in den i sin garmin edge 520 så att det blir bra?
GPX track och GPX route känns som en bra början, men vilken är rätt?

xyz-saft sa:
ForesterGuy sa:
xyz-saft sa:
mtb565 sa:
xyz-saft sa:
Är väl bra om man har en ömtålig ram man inte vill klämma åt om och riskera att buckla/knäcka.

Med risk för att låta dryg, är ramen så känslig håller den väl inte för att cykla på?

Ställ dig på en kolaburk. Be någon knacka lite lätt på sidan och se vad som händer. Fundera på om resultatet från experimentet går att applicera på ditt ursprungliga problem.

Det där förklarar ju aluminiumramar, men hur är det med kolfiber? ;-)

Dra i en spagetti, testa sedan att bryta av den. Nått sånt kanske? ;)

Läste den här liknelsen några gånger och inser att den är fantastiskt oanvändbar om man inte anger om man menar rå eller kokt spagetti.

Hep sa:
xyz-saft sa:
ForesterGuy sa:
xyz-saft sa:
mtb565 sa:
xyz-saft sa:
Är väl bra om man har en ömtålig ram man inte vill klämma åt om och riskera att buckla/knäcka.

Med risk för att låta dryg, är ramen så känslig håller den väl inte för att cykla på?

Ställ dig på en kolaburk. Be någon knacka lite lätt på sidan och se vad som händer. Fundera på om resultatet från experimentet går att applicera på ditt ursprungliga problem.

Läste den här liknelsen några gånger och inser att den är fantastiskt oanvändbar om man inte anger om man menar rå eller kokt spagetti.

Okokt så klart. Då kan man både äta dom och göra experiment med dom.

Hep sa:
xyz-saft sa:
ForesterGuy sa:
xyz-saft sa:
mtb565 sa:
xyz-saft sa:

Nyskördad.

Är man en kass hobbymekaniker så får man väl be om hjälp helt enkelt.

RACEFACE.jpg

Av vad jag antar var en felaktig installation av vevlagret, möttes jag av detta igår kväll då jag drog av vevarmarna för att undersöka ett ljud. Någorlunda övertygad om att jag misslyckats med antalet spacers vid installationen. Är ett RaceFace Ride vevparti med medföljande vevlager, X-Type Race XC, som jag jag nu behöver byta. Problemet är bara att jag inte hittar ett likadant någonstans (hittar ett "Team XC" men i silver – vill ha ett svart).

Frågan är nu: vad ska jag köpa för vevlager istället?
Behöver ett gängat med 73mm bredd – skulle ett Shimano XTR BB93 fungera?

Senast ändrad:
På mitt headset lager står det 51.9x40 45x45.

Då är det 1,5" som gäller? Funkar alla 1,5" eller är det fler mått som skiljer? Det är tapered, drop in/intergrated.

Senast ändrad:
jockehallgren sa:

Av vad jag antar var en felaktig installation av vevlagret, möttes jag av detta igår kväll då jag drog av vevarmarna för att undersöka ett ljud. Någorlunda övertygad om att jag misslyckats med antalet spacers vid installationen. Är ett RaceFace Ride vevparti med medföljande vevlager, X-Type Race XC, som jag jag nu behöver byta. Problemet är bara att jag inte hittar ett likadant någonstans (hittar ett "Team XC" men i silver – vill ha ett svart).

Vad är diameter och längd på vevpartiets axel?

Har sprillans (nästan) nya Revelationgaffeln inne på garantiärende så cykeln står halvt isärskruvad i vardagsrummet. Jag har koll på allt förutom en sak som enligt mig känns fel men som kanske är fullt normal. Slänger därför ut frågan här innan jag vänder mig till Wiggle återigen.

Ska det vara ett spel på 2-3 mm i både "in och ut" och "upp och ner" i yttre delen av lagren på framhjulet?

Det är precis samma spel på båda sidor och jag har inte märkt av någonting när jag har cyklat.

Det är ett Novatec boostnav, original på Vitus Sentier VRX. Det gäller den delen som sticker ut utanför skivan i bild.

Bilagor

• IMG_20180902_191927.jpg
    IMG_20180902_191927.jpg
    165.6 KB · Besök: 198
jonathansvi sa:
Har sprillans (nästan) nya Revelationgaffeln inne på garantiärende så cykeln står halvt isärskruvad i vardagsrummet. Jag har koll på allt förutom en sak som enligt mig känns fel men som kanske är fullt normal. Slänger därför ut frågan här innan jag vänder mig till Wiggle återigen.

Ska det vara ett spel på 2-3 mm i både "in och ut" och "upp och ner" i yttre delen av lagren på framhjulet?

Det är precis samma spel på båda sidor och jag har inte märkt av någonting när jag har cyklat.

Det är ett Novatec boostnav, original på Vitus Sentier VRX. Det gäller den delen som sticker ut utanför skivan i bild.

Ja, helt normalt. När axeln dras åt så kommer ändhylsorna att sitta fast. Dom är där för att agera som distanser.

BjornR sa:
emmer sa:
BjornR sa:
jonathansvi sa:
Ja, helt normalt.
Om det är 15-axel är det normalt. Är det 12-axel är det knas.

I detta fall är det 15mm så frågeställaren behöver inte vara rädd.

Tackar! Misstänkte att det var något sådant men utan koll på hur det ska vara så är glapp sällan någonting positivt.

Tack för hjälpen!

jockehallgren sa:

Shimano Hollowtech ska passa med raceface. https://singletrackworld.com/forum/topic/raceface-cranks-hollowtech-bb
Själv tycker jag XTR lagret är lite fult eftersom det är mindre än SLX lagret. Men 10 minuter efter installation hade jag glömt det fram till jag skrev detta inlägg...

OK, nybörjarmisstag eller? la ut en bil på blocket. dassig Corolla som gått mer än den förtjänar. 10 tkr för att bli av med den. 10 minuter senare har jag 45 missade samtal och ungefär lika många mess. WTF! vad händer. Är det någon buisness av ickesvenssons att köpa beg bil eller vad handlar det om? Nu får väl vem som helst köpa bilskrället men blev lite ställd. Folk ska komma nu på studs etc. Riskerar jag bli utan bil och pengar? tänker de får visa körkort vid provkörning där jag tänker åka med samt kontakt betalning alt swish och sen görs ägarbytet i appen. Något annat att tänka på?

Pyspunka82 sa:
OK, nybörjarmisstag eller? la ut en bil på blocket. dassig Corolla som gått mer än den förtjänar. 10 tkr för att bli av med den. 10 minuter senare har jag 45 missade samtal och ungefär lika många mess. WTF! vad händer. Är det någon buisness av ickesvenssons att köpa beg bil eller vad handlar det om? Nu får väl vem som helst köpa bilskrället men blev lite ställd. Folk ska komma nu på studs etc. Riskerar jag bli utan bil och pengar? tänker de får visa körkort vid provkörning där jag tänker åka med samt kontakt betalning alt swish och sen görs ägarbytet i appen. Något annat att tänka på?

Kompisen har en sån där Toyota som ska hålla "över sommaren". Får tydligen frågan från arabiska män om den är till salu.

Du behöver inte låta dom få något sista pris kompis med det intresset iaf. Säljer du till en strulig så räkna med att affären fortsätter strula.

Rattnalle sa:
NON sa:
Vid vilken bredd övergår 27,5 till 27,5+?
Över 2,5 skulle jag säga men vissa försöker påstå att de inte cyklar plusdäck med 2,6or.

Jag tycker att 2.6 är lite i gränslandet faktiskt, men ett däck som verkligen är 2.6" är nog ändå att betrakta som plus. Annars är det ju 2.8" och uppåt som rent allmänt räknas som plus.

AX3L sa:
Rattnalle sa:
NON sa:
Över 2,5 skulle jag säga men vissa försöker påstå att de inte cyklar plusdäck med 2,6or.

Jag tycker att 2.6 är lite i gränslandet faktiskt, men ett däck som verkligen är 2.6" är nog ändå att betrakta som plus. Annars är det ju 2.8" och uppåt som rent allmänt räknas som plus.

2,6 brukar väl kallas semiplus till och med.

/T

tmalm sa:
AX3L sa:
Rattnalle sa:
NON sa:

2,6 brukar väl kallas semiplus till och med.

/T

Ok, då vet jag.

Octagon sa:
jockehallgren sa:

Shimano Hollowtech ska passa med raceface. https://singletrackworld.com/forum/topic/raceface-cranks-hollowtech-bb
Själv tycker jag XTR lagret är lite fult eftersom det är mindre än SLX lagret. Men 10 minuter efter installation hade jag glömt det fram till jag skrev detta inlägg...

Tack, hittade även själv ett svar begravt i FAQn på CRC:
"RaceFace use the X-type/ EXI interface, which is a clone of the popular Shimano Hollowtech II system."

När jag känner mig rikare kanske man fläskar på med ett Hope istället.

Tillbaka
Topp